Muñoz
Well-known member
Tgoh, wat is voldoening. Ik doe maatschappelijk relevant werk in iets dat heel dicht aanleunt bij mijn 'intellectuele' interesses (financiële markten, Europese en nationale politiek, data, ...) en word dan nog eens bovengemiddeld goed betaald voor betrekkelijk weinig uren en amper stress. Dus wellicht een betere situatie dan 95% van de mensen, ook al zit ik nog in de beginfase van m'n werkleven.
Voldoende voldoening (pun intended) is er dus wel. Maar er zijn nog altijd talloze zaken waar ik véél meer voldoening uit haal. Ik beschouw werk nog altijd als een noodzakelijk 'kwaad' en niet iets waarvan ik zou toelaten dat het het middelpunt van m'n bestaan wordt. Uiteindelijk beoordeel je de geslaagdheid van je leven op veel zaken, en hoe hard je gewerkt hebt (of als wat) lijkt me nu toch nooit echt een determinerende factor.
Ik haal meer voldoening uit m'n zelfstandige activiteit dan uit de job in loondienst.
Er zijn een aantal beroepen die veel aanzien hebben omdat ze mensen helpen, opleiden, ... Artsen, leerkrachten, verplegers, ... hebben daarom dus altijd al een hoog aanzien gehad. Ga je buiten dat soort jobs, dan is aanzien gewoon een eufemisme voor "wat verdient het". En dan maakt het echt geen hol uit of je nu een geldscheppende loodgieter of een Ponzifrauderende gangster bent.
Omdat werk wel een groot deel van de tijd in uw leven inneemt. Gemiddeld slaap je 1/3e, werk je 1/3e en 'leef' je 1/3e van de tijd. Aangezien vragen stellen over slapen niet erg interessant is, de meeste mensen in hun "privéleven" vanaf een zekere leeftijd ook tamelijk saai zijn ("familie, soms afspreken met vrienden en wat thuis zitten eeeeeeh "), blijft er niet veel meer mogelijks interessant meer over dan het werkleven.
Bwah, een job zegt uiteindelijk ook veel over de persoon zelf . Stel nu 2 mensen voor die even oud zijn, even knap, even 'rijk' zijn, ... en die allebei TEW hebben gedaan. De ene zit al 10 jaar op hetzelfde bureau'ke bij één of andere overheidsdienst, terwijl de andere al veel van job is veranderd, een job in loondienst combineert met iets als zelfstandige/vennootschap. De kans dat die eerste véél meer de voorkeur geeft aan rust en stabiliteit is groot. Maar die tweede klinkt als iemand die véél energievoller en durvend is (en wrs ook ADHD heeft
), en een gevarieerder leven heeft.
Voldoende voldoening (pun intended) is er dus wel. Maar er zijn nog altijd talloze zaken waar ik véél meer voldoening uit haal. Ik beschouw werk nog altijd als een noodzakelijk 'kwaad' en niet iets waarvan ik zou toelaten dat het het middelpunt van m'n bestaan wordt. Uiteindelijk beoordeel je de geslaagdheid van je leven op veel zaken, en hoe hard je gewerkt hebt (of als wat) lijkt me nu toch nooit echt een determinerende factor.
Ik haal meer voldoening uit m'n zelfstandige activiteit dan uit de job in loondienst.
Je wordt zeer dikwijls beoordeelt op uw job, toch?
Een arts heeft hoger aanzien dan een vuilnisman.
Er zijn een aantal beroepen die veel aanzien hebben omdat ze mensen helpen, opleiden, ... Artsen, leerkrachten, verplegers, ... hebben daarom dus altijd al een hoog aanzien gehad. Ga je buiten dat soort jobs, dan is aanzien gewoon een eufemisme voor "wat verdient het". En dan maakt het echt geen hol uit of je nu een geldscheppende loodgieter of een Ponzifrauderende gangster bent.
Als je iemand nieuw tegenkomt, hoevaak gaat het niet na 5 minuten over "en wat doe je van werk?" Dat vind ik persoonlijk een idiote vraag om iemand te leren kennen.
Omdat werk wel een groot deel van de tijd in uw leven inneemt. Gemiddeld slaap je 1/3e, werk je 1/3e en 'leef' je 1/3e van de tijd. Aangezien vragen stellen over slapen niet erg interessant is, de meeste mensen in hun "privéleven" vanaf een zekere leeftijd ook tamelijk saai zijn ("familie, soms afspreken met vrienden en wat thuis zitten eeeeeeh "), blijft er niet veel meer mogelijks interessant meer over dan het werkleven.
Maar mensen die veel voldoening halen uit hun werk stellen zo'n vraag sneller.
Bwah, een job zegt uiteindelijk ook veel over de persoon zelf . Stel nu 2 mensen voor die even oud zijn, even knap, even 'rijk' zijn, ... en die allebei TEW hebben gedaan. De ene zit al 10 jaar op hetzelfde bureau'ke bij één of andere overheidsdienst, terwijl de andere al veel van job is veranderd, een job in loondienst combineert met iets als zelfstandige/vennootschap. De kans dat die eerste véél meer de voorkeur geeft aan rust en stabiliteit is groot. Maar die tweede klinkt als iemand die véél energievoller en durvend is (en wrs ook ADHD heeft
), en een gevarieerder leven heeft.

)
Ik werk als environment/prop artiest bij een gaming studio, ik maak props, gebouwen, landschappen, alles van blockout, modelleren, maken van textures, materials en complete shaders tot volledig afgewerkte levels. Het is een job waarbij je vooral softwarematig veel moet kunnen en kennen en waarbij je echt eindeloos veel kan (en moet) bijleren. Het is soms vermoeiend om weer een nieuwe workflow, techniek of programma te moeten leren maar ik haal wel veel voldoening uit het feit dat ik wel veel kan op dat vlak. Ook het feit dat ik mijn (klein) steentje mag bijdragen aan games waar miljoenen mensen plezier aan hebben vind ik wel cool en daar haal ik ook wel voldoening uit. Maar het is vooral het feit dat ik creatief kan bezig zijn en dingen kan maken en dingen afwerken waar ik trots op ben die bij mij echt de happy hormones in gang doen schieten. Ik zie mezelf ook niets anders doen buiten dit soort werk. Het grootste nadeel is dan zeer on-BG-gewijs wel de financiele kant maar dat kan mij maar weinig motiveren, zolang ik rond kan komen en een beetse kan sparen ben ik content. Ik sta dagelijks op met een dankbaar en blij gevoel dat ik deze job mag doen, dat is mij ook veel waard.