Ik haal nog maar weinig voldoening uit mijn werk als IT consultant.
Ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken maar na 19 jaar software schrijven, heb ik het er toch stilaan mee gehad.
Volgens mij zouden veel mensen jaloers zijn op de branche en de omgeving waarin ik werk: nuttige toepassingen, moderne stack, jonge en toffe collega's, rustig kantoor, veel thuiswerk, goed betaald, ...
En toch ben ik niet (meer) content.
Waar een stuk code vroeger een uitdaging vormde, kijk ik er nu met tegenzin tegenaan. Hoe ga ik dit feature er weer ingepast krijgen? Wat gaat er mogelijk kapot gaan? Heb ik alles scenario's afgedekt? Is het robuust genoeg? Ga we ons in de toekomst niet vastrijden? Is het backwards compatible of gaan we boze gebruikers krijgen? Het is allemaal zo complex geworden dat ik soms het gevoel heb dat ik slechter word in mijn job in plaats van beter.
Naar mijn gevoel wordt er ook te veel werk ingepland. We worden er wel niet op afgerekend als we de deadline niet halen maar het zorgt wel voor een permanent opgejaagd gevoel. Met de tijd die ik heb, krijg ik het zelden geïmplementeerd op de manier waarop ik het wil; voor een perfectionist als ik is dat dodelijk voor de motivatie. De opkomst van GenAI zorgt hier ook voor onrust.
Ik loop al even met de gedachte rond om het over een andere boeg te gooien. Minstens een ander project of functie maar even goed een totaal andere job, weg van software en computers in het algemeen, al weet ik hoegenaamd niet wat ik zou kunnen gaan doen. Tot zover zit ik vast in mijn gouden kooi.