Haal jij voldoening uit je werk?

Haal jij voldoening uit je werk?

• Ja, heel veel

Stemmen: 26 17,4%
  • Ja, voldoende

Stemmen: 53 35,6%
  • Nee, onvoldoende

Stemmen: 49 32,9%
  • Nee, helemaal niets

Stemmen: 21 14,1%

• Totaal aantal stemmers
    149
Op mijn werk gedraag ik me professioneel. Kennissen/collega's van het werk heb ik nog nooit thuis uitgenodigd. Die hebben mij nog nooit op de voetbal gezien bijvoorbeeld. Het is niet dat ik me compleet anders gedraag, maar dat gebeurt automatisch.
Je kan je professioneel gedragen en toch jezelf blijven. Ze sluiten elkaar niet uit.

Op mijn vorige job als opvoedster bij mensen met zware mentale/fysieke beperking haalde ik heel veel voldoening uit mijn job. Zwaar werk, maar het werken met onze bewoners vond ik echt geweldig en gaf me energie. Beleidsmatig liep er jammer genoeg veel mis, wat dan weer energie kostte. Work-life balance was op sommige momenten ook wel helemaal zoek.

Nu sinds een jaar aan de slag als administratief assistent bij de overheid. Op zich doe ik de job wel graag, maar ik haal er niet de voldoening uit die ik uit mijn vorige job haalde. Het heeft me wel meer rust gegeven en meer tijd met mijn kinderen, en dat is wat ik op dit moment nodig heb. Niet iets wat ik nog heel mijn leven ga doen, maar voor nu zeker okee.

Hier geswitcht van job en eigenlijk weinig voldoening van (key account manager). Het eindeloze gezeik om een euro links of rechts van een zelfstandige die niet mee wil evolueren met de tijd ligt me steeds minder.

Maar daarnaast 37 dagen verlof, een mooi loon en pakken flexibiliteit dus 't is een moeilijke afweging.

Ik ben nu wat zijprojecten aan het opzetten in het familiebedrijf en mag volgend jaar (hopelijk) een cursus gaan volgen aan Vlerick hiervoor. Met wat gelukt wordt dat dus meer een job die voldoening geeft. We zien wel, heb het gesprek gehad met mijn partner hierover en we gaan evalueren na de geboorte van het tweede kind. Bouwen + tweede kind onderweg + halve avondjob geeft weinig mentale ruimte momenteel om actief te zoeken naar iets anders 🤷‍♂️

Zeker voldoening, al mis ik het hands-on gedeelte wel nu ik vrijwel uitsluitend coördinerend werk, maar er ligt altijd wel werk.

Als je hetzelfde vraagt over kind(eren), zal het antwoord ook “ja” zijn; maar er zijn ook dingen bij die ik minder leuk vindt.

Ik hou bovengemiddeld van afwisseling, dus voor mij is het “you need the shitty days to appreciate the good” want anders zou het allemaal shitty aanvoelen.

Ik haal mijn voldoening uit door het uitvoeren van mijn stiel dak graag doe en de contentement van de mensen te zien door mijn werk. Het is telkens opnieuw je best doen om het beste resultaat te behalen met je vaardigheden op dat punt. En met een vast cliënteel kan ik ook mijn vorderingen doorheen de jaren opmerken.

Ik ben al 8,5 jaar zelfstandig herenkapper/barbier

De ene dag al wat meer dan de andere. Ik zou graag een eigen zaak opbouwen maar ik zit momenteel in een gouden kooi qua loon (4,5 netto, ambtenaar) denk ik.
Managementrol dus veel shit van zowel vanonder als van boven. Iedere week een paar overuren.
Ik zou freelance kunnen gaan maar dan zit ik in mijn branche vast aan uren en locaties (thuiswerk zal meestal niet gaan) voor een 500-700 euro per dag.

De goesting is meer en meer aan het wegsmelten merk ik. De voldoening heeft vaak een negatieve nasmaak. Lever je iets knap op, garantie dat er meer werk op je afkomt. Doe je iets goed voor een medewerker staat een volgende klaar die ook iets wil of misnoegd is,.. . Etc...

Ik haal best veel voldoening uit mijn werk.
Je zit als planner constant in stress tussen klanten en chauffeurs. Dan geeft het toch een voldaan gevoel als de planning effectief gelukt is op het einde van de werkdag.
Al moet ik toegeven dat het de ene dag beter lukt om met alle miserie en stress om te gaan dan de andere.
Wel ben ik niet echt een "bureaumens", nooit geweest. Dus dat steekt soms de kop op, maar gaat gelukkig vrij snel over.

De ene dag al wat meer dan de andere. Ik zou graag een eigen zaak opbouwen maar ik zit momenteel in een gouden kooi qua loon (4,5 netto, ambtenaar) denk ik.
Managementrol dus veel shit van zowel vanonder als van boven. Iedere week een paar overuren.
Ik zou freelance kunnen gaan maar dan zit ik in mijn branche vast aan uren en locaties (thuiswerk zal meestal niet gaan) voor een 500-700 euro per dag.

De goesting is meer en meer aan het wegsmelten merk ik. De voldoening heeft vaak een negatieve nasmaak. Lever je iets knap op, garantie dat er meer werk op je afkomt. Doe je iets goed voor een medewerker staat een volgende klaar die ook iets wil of misnoegd is,.. . Etc...
Think twice voor je verandert, ik 3,5k netto + bedrijfswagen maar tig veel tijd woon-werktijd kwijt (erg vroeg opstaan, laat thuis) en in vergelijking met overheid weinig verlof. Toen ik 18 was strategisch grote blunder gemaakt qua studiekeuze maar door intrinsieke kwaliteiten toch op een behoorlijke positie geraakt maar ik betaal er een hoge prijs voor. Geleerd dat diploma's in hoge mate bepalen welke deuren er open gaan en welke gesloten blijven.

Ik begin meer en meer een afkeer te krijgen van mijn werk. Doe sinds 2012 eigenlijk nog steeds bijna hetzelfde, maar ik krijg volledige vrijheid, kan zoveel werken van thuis als ik wil en heb een goed loon met veel extralegale voordelen. Maar het werk zelf interesseert me eigenlijk niet meer, elke zondag heb ik spijt dat het weer maandag wordt. De sprong naar ander werk is moeilijk, wss ga ik minder verdienen en om elke dag terug in de file te staan richting werk heb ik ook weinig zin in. Dus we modderen maar aan.

Maar het is duidelijk dat ik op een bore-out steven. Ik probeer in mijn vrije tijd uitdagingen te vinden en dat lukt wel, maar ik voel aan dat dat steeds moeilijker wordt en de afkeer van het werk steeds meer de bovenhand begint te nemen.
Hetzelfde ongeveer hier, ik doe al jaren dezelfde job. Het enige wat me hier houdt zijn de vele verlofdagen en hoog loon, gecombineerd met redelijk vrije omgeving. Zonder dit had ik al lang iets anders gedaan. Je kan wel stellen dat ik in een gouden kooi zit.

Of ik dit heel m'n leven ga doen? Zeker niet. Ik heb andere ambities op termijn. Nu nog even bufferen en later volop voor mijn passie gaan. Het leven is te kort om dingen tegen je zin te doen, ik heb veel interesse en skills in bepaalde zaken die ik wil uitwerken als ik meer "gesettled" ben.

Hetzelfde ongeveer hier, ik doe al jaren dezelfde job. Het enige wat me hier houdt zijn de vele verlofdagen en hoog loon, gecombineerd met redelijk vrije omgeving. Zonder dit had ik al lang iets anders gedaan. Je kan wel stellen dat ik in een gouden kooi zit.

Of ik dit heel m'n leven ga doen? Zeker niet. Ik heb andere ambities op termijn. Nu nog even bufferen en later volop voor mijn passie gaan. Het leven is te kort om dingen tegen je zin te doen, ik heb veel interesse en skills in bepaalde zaken die ik wil uitwerken als ik meer "gesettled" ben.

Wanneer ben je volgens jou 'gesettled'? Ik heb voor mezelf het doel voor ogen gesteld om over 17 jaar, wanneer mijn huis is afbetaald, voldoende middelen te hebben om niet meer iets te 'moeten' doen. Maar dan besef je dat je tegen dan 50 jaar en dus eigenlijk al een ouwe pé bent.

Ik kan ook wel veel jobs bedenken die ik liever zou doen (en eigelijk ook nog wel redelijk betalen: politie, brandweer, leger), maar ik vind het toch niet evident om heel mijn opgebouwde -en toch wel waardevolle- skillset (data science) zomaar overboord te gooien. Wat als ik in een nieuwe job na x-aantal jaar tot het besef kom dat het door ook niet allemaal rozengeur en maneschijn is? Soms denk ik dat ik er misschien gewoon teveel van verwacht.

Btw, mogen we weten wat je nu doet en wat je passie is? Misschien vind ik daar wel inspiratie in :)

Ik doe mijn werk graag en ik denk vaak “het is overal wel iets”.

Enige wat soms energie vreet is het menselijke aspect in het leidinggeven. Daar kruipt heel veel tijd in, waardoor het “eigen werk” soms blijft liggen, maar dan denk ik:” ach deel van de job”

Ik zit ook in het hogere kader, dus veel shit van boven en onder.
En soms denk ik, ik ben jaloers op de mensen met puur 9to5.

Laatst bewerkt:
Ik droom soms van een job als gras afrijden, post bedelen, ijs scheppen of dergelijke. Maar dan zie ik het loon, het weer,.. .
En het feit dat je niet snapt dat het in die jobs vaak aftellen is... Niet iedereen kan 30+u per week het gras afrijden zonder het na een paar weken beu te zijn.

Maw, het gras lijkt vaak groener aan de andere kant dan het is.

Zoals bij de meesten zal het een "soms wel, soms niet" verhaal zijn... De laatste paar jaren enorm veel voldoening en mooie stappen gezet. We staan voor enkele veranderingen wat een ferme impact gaat hebben op ons gans kantoor, ik ben nog niet 100% overtuigd dat we de juiste stap gaan zetten maar moet natuurlijk wel volgen... Time will tell.

Ik haal nog maar weinig voldoening uit mijn werk als IT consultant.

Ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken maar na 19 jaar software schrijven, heb ik het er toch stilaan mee gehad.

Volgens mij zouden veel mensen jaloers zijn op de branche en de omgeving waarin ik werk: nuttige toepassingen, moderne stack, jonge en toffe collega's, rustig kantoor, veel thuiswerk, goed betaald, ...

En toch ben ik niet (meer) content.

Waar een stuk code vroeger een uitdaging vormde, kijk ik er nu met tegenzin tegenaan. Hoe ga ik dit feature er weer ingepast krijgen? Wat gaat er mogelijk kapot gaan? Heb ik alles scenario's afgedekt? Is het robuust genoeg? Ga we ons in de toekomst niet vastrijden? Is het backwards compatible of gaan we boze gebruikers krijgen? Het is allemaal zo complex geworden dat ik soms het gevoel heb dat ik slechter word in mijn job in plaats van beter.

Naar mijn gevoel wordt er ook te veel werk ingepland. We worden er wel niet op afgerekend als we de deadline niet halen maar het zorgt wel voor een permanent opgejaagd gevoel. Met de tijd die ik heb, krijg ik het zelden geïmplementeerd op de manier waarop ik het wil; voor een perfectionist als ik is dat dodelijk voor de motivatie. De opkomst van GenAI zorgt hier ook voor onrust.

Ik loop al even met de gedachte rond om het over een andere boeg te gooien. Minstens een ander project of functie maar even goed een totaal andere job, weg van software en computers in het algemeen, al weet ik hoegenaamd niet wat ik zou kunnen gaan doen. Tot zover zit ik vast in mijn gouden kooi. :smile:

Als ge enkel bij de Casa orders hebt gepikt, weet ge nauwelijks wat order picking is... Dat ging daar allemaal in slow motion.
Hoe lang heb je daar gewerkt? Een week 'in slow motion' en dan buitengesmeten wegens te traag zeker? 😅

Ik kan niet oordelen over andere orderpick bedrijven maar als je te weinig lijnen haalde op een dag kreeg je toch ferm onder uw voeten. En werkte je chronisch te traag dan mocht je zonder pardon 'vertrekken'.

Ik woog tijdens mijn periode bij de Casa op een bepaald moment nog maar 57kg (1m84). Het kan goed zijn dat het nog sneller moest bij andere bedrijven maar ik wil niet weten hoe weinig ik dan had gewogen. :tongue:

Laatst bewerkt:

Ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken maar na 19 jaar software schrijven, heb ik het er toch stilaan mee gehad.

Volgens mij zouden veel mensen jaloers zijn op de branche en de omgeving waarin ik werk: nuttige toepassingen, moderne stack, jonge en toffe collega's, rustig kantoor, veel thuiswerk, goed betaald, ...

Waar een stuk code vroeger een uitdaging vormde, kijk ik er nu met tegenzin tegenaan. Hoe ga ik dit feature er weer ingepast krijgen? Wat gaat er mogelijk kapot gaan? Heb ik alles scenario's afgedekt? Is het robuust genoeg? Ga we ons in de toekomst niet vastrijden? Is het backwards compatible of gaan we boze gebruikers krijgen? Het is allemaal zo complex geworden dat ik soms het gevoel heb dat ik slechter word in mijn job in plaats van beter.

Naar mijn gevoel wordt er ook te veel werk ingepland. We worden er wel niet op afgerekend als we de deadline niet halen maar het zorgt wel voor een permanent opgejaagd gevoel. Met de tijd die ik heb, krijg ik het zelden geïmplementeerd op de manier waarop ik het wil; voor een perfectionist als ik is dat dodelijk voor de motivatie. De opkomst van GenAI zorgt hier ook voor onrust.

Ik loop al even met de gedachte rond om het over een andere boeg te gooien. Minstens een ander project of functie maar even goed een totaal andere job, weg van software en computers in het algemeen, al weet ik hoegenaamd niet wat ik zou kunnen gaan doen. Tot zover zit ik vast in mijn gouden kooi. :smile:
Is les geven iets voor jou? In een hogeschool bvb. een IT-opleiding gaan geven zal met jouw ervaring volgens de barema's ook niet slecht verdienen (bye bye extralegale voordelen wel) en de stress van jouw job toch volledig uitwissen, naast aanzienlijk minder uren te moeten kloppen... Les geven moet je natuurlijk wel ergens liggen.

Dat gevoel heb ik ook soms.

Iets totaal anders gaan doen, dan al die IT-shit.

De complexiteit neemt alsmaar toe.
Dat tot mijn 64 pffff.

Te veel werk ingepland is hier wel niet het geval.
Overheid hier. Een zegen ergens, wegens de gekende redenen, tegelijk ook een vloek.
Afgrijselijk inefficiënt werken, geld dat gewoon wordt weggepist en masse.

Terug
Bovenaan