zoals hier aangehaald: iets weten betekent nog niet dat ze het gaan toepassen.
Anekdote: toen ik bij Volvo Cars begon, was dat met zo'n VDAB contract (ben de naam vergeten). Het hield in dat ge bruto evenveel verdiende, maar doordat het (deels) door de RVA betaald werd - want ge waard zogezegd in opleiding - ging er te weinig belasting af en had ge netto een stukske meer dan de vaste werknemers. Tijdens de info-avond werd verschillende keren herhaald dat je dit 'extra' stuk moest sparen, want dat 'extra' ga je uiteindelijk in 1 x mogen betalen wanneer je je belastingsbrief het jaar daarop kreeg. Mag je raden wat er gebeurt. Die belastingsbrief komt en ineens verschieten er een paar dat ze daar een mooie som mogen ophoesten. Alles opgedaan natuurlijk ondanks dat het heel duidelijk gezegd was van een deel te sparen.
Zelfs opleiding binnen een gezin maakt soms niet uit. Ook anekdotisch: mijn broer en ik moesten zodra we begonnen werken 1/3 sparen, 1/3 aan mijn vader afgeven en de rest mochten we opdoen. Dat ging goed zolang we onder zijn dwingende hand stonden. Zodra mijn broer alleen ging wonen, was hij echter het type dat een nieuwe pc kocht, maar dan geen geld meer had zodat zijn electriek werd afgesloten. Terwijl ik, voor zover mogelijk ook wel het meer spaarzame type was dat bijv. altijd geprobeerd heeft om een buffer van zes maanden te hebben.
Ik wil maar zeggen: had ik een beetje meer opleiding/begeleiding gehad: ik zou financieel misschien wat betere beslissingen genomen hebben. (niet dat ik ontevreden ben met mijn huidige situatie, maar ik weet wel dat ik het beter had kunnen doen, had ik wat meer kennis van zaken gehad) Maar mijn broer? Doubt, alles opdoen zat in zijn karakter.
Nog een anekdote om af te sluiten. Ik had vroeger ook zo'n maat: altijd het nieuwste op de markt kopen, nieuwste handheld, nieuwste console, nieuwste iPhone, ne dure auto, ook altijd direct het duurste als hij een nieuwe hobby had. Zijn geld was ook altijd op ondanks dat die aan de haven werkte. En die wist dat he. Ik heb het daar soms met hem over gehad, want die spullen lagen dikwijls na een paar maand daar gewoon te liggen. Die gaf dat ook toe: die wist dat hij eigenlijk beter een stuk van zijn loon zou sparen, maar het was sterker dan hemzelf.
Ik wil maar zeggen: opleiding zou zeker goed zijn voor sommige mensen, maar bij een deel mensen gaat het niets uitmaken. Emotionele aankopen, peer pressure, zelfs gewoon puur het karakter... sommigen gaan gewoon verkeerde beslissingen blijven maken.