wixey
Member
Ik denk dat men bedoelt dat er op het net wordt gezet én van het net genomen wordt tegelijkertijd.Dat je toch nog energie op het net zet is niet zo vreemd. Als je panelen bv 3000 W genereren, en je wasmachine verbruikt maar 2000w, dan gaat de rest naar het net (min verbruik vd rest vh huis natuurlijk).
Bovendien verbruikt de wasmachine vooral bij het opwarmen vh water, en nadien heel wat minder (enkel motor vd trommel)
En neen, ik denk niet dat dat normaal zou zijn. Maar het is ook wel moeilijk om hier heel exact in te zijn omdat zowel je verbruik en opwekking nogal variabel zijn. Voor hetzelfde geld zit je machine 10 seconden 3KW te trekken terwijl jij naar de (verbruiks)meter kijkt, en zit dan je machine 500W te gebruiken terwijl je naar de injectie meter keek. Of er is een wolk, of je maakt koffie, en zoveel meer.
Het principe blijft wel gelijk: Op 1 exact moment is het niet mogelijk dat je én injecteert én stroom binnenneemt ¹. Maar over een kleine tijdsperiode gezien is dit wel mogelijk.
Niet vergeten dat aangezien jouw post om 10:20 is, en je spreekt over "deze morgen" kan het (heel speculatief hier, ik weet ook niet hoeveel panelen er zijn en waar ze staan) wel mogelijk zijn dat door de stand van de zon je panelen slechts een fractie aan het opbrengen waren dan wat ze zouden doen om 14:00 en dus helemaal niet voldoende om een wasmachine cyclus volledig te poweren, en zeker het begin van de was cyclus is het zwaarst.
¹ Het kan wel dat de omvormer stroom injecteert op fase 1, en je wasmachine stroom afneemt op fase 2, maar de digitale meter zou het netto verbruik moeten meten -- ik denk zelfs niet dat je het kan aflezen per fase.
Laatst bewerkt: