Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Dat je toch nog energie op het net zet is niet zo vreemd. Als je panelen bv 3000 W genereren, en je wasmachine verbruikt maar 2000w, dan gaat de rest naar het net (min verbruik vd rest vh huis natuurlijk).
Bovendien verbruikt de wasmachine vooral bij het opwarmen vh water, en nadien heel wat minder (enkel motor vd trommel)
Ik denk dat men bedoelt dat er op het net wordt gezet én van het net genomen wordt tegelijkertijd.

En neen, ik denk niet dat dat normaal zou zijn. Maar het is ook wel moeilijk om hier heel exact in te zijn omdat zowel je verbruik en opwekking nogal variabel zijn. Voor hetzelfde geld zit je machine 10 seconden 3KW te trekken terwijl jij naar de (verbruiks)meter kijkt, en zit dan je machine 500W te gebruiken terwijl je naar de injectie meter keek. Of er is een wolk, of je maakt koffie, en zoveel meer.

Het principe blijft wel gelijk: Op 1 exact moment is het niet mogelijk dat je én injecteert én stroom binnenneemt ¹. Maar over een kleine tijdsperiode gezien is dit wel mogelijk.

Niet vergeten dat aangezien jouw post om 10:20 is, en je spreekt over "deze morgen" kan het (heel speculatief hier, ik weet ook niet hoeveel panelen er zijn en waar ze staan) wel mogelijk zijn dat door de stand van de zon je panelen slechts een fractie aan het opbrengen waren dan wat ze zouden doen om 14:00 en dus helemaal niet voldoende om een wasmachine cyclus volledig te poweren, en zeker het begin van de was cyclus is het zwaarst.

¹ Het kan wel dat de omvormer stroom injecteert op fase 1, en je wasmachine stroom afneemt op fase 2, maar de digitale meter zou het netto verbruik moeten meten -- ik denk zelfs niet dat je het kan aflezen per fase.

Laatst bewerkt:
Akkoord indien het is zoals jij het leest. De energie kan op 1 specifiek moment maar in 1 richting vloeien, maar die richting kan dus steeds wisselen naargelang de momentane generatie op de panelen, en het momentane verbruik in je huis, zoals je ook aangeeft. Ik had de vraag anders geïnterpreteerd.

Bij mijn weten geeft de digitale meter, net als de analoge, de som van de 3 fasen als het een 3-fasige aansluiting is. Maar ik weet niet of hij de energie-flow van ieder moment toont (zoals het draaiend wiel op de analoge) of een gemiddelde over een zeker tijdsblok.

De digitale meter meet wel degelijk de 3 fasen apart, maar voor de facturatie is het enkel de som die telt.

Je kan de aparte fasen perfect zien via bvb de lokale API van de HomeWizard P1 meter.

Ook de Marstek app kan die drie fasen tonen via de HomeWizard P1 meter. De app moet toch niet gehomologeerd zijn om erover te praten, toch?

vandaag ook de brief in mijn bus gehad voor de digitale. net als 3 andere kameraden hier in de gemeente.
ze werken dus echt per gemeente.

En niet 3DM zoals op mijn werk, maar hier noemt de onderaannemer "TEAplus".

zal toch nog om uitstel vragen hoor, nog ff denken hoe ik het zal aan boord pakken.

Het enige uitstel dat je nog kan vragen is een zo laat mogelijke afspraak, anders ga je aangetekende brieven kunnen verwachten denk ik...

@TRUMP: Ik heb het zelf voorgehad (via 3DM). Inloggen, afspraak 'moeten' vastleggen. Mijn manier om uit te stellen, was week voor geplande afspraak inloggen, kon ik datum aanpassen (later zetten) en dat zo 3x kunnen herhalen. Laatste keer kon ik enkel via telefoon uitstel vragen. Persoon aan de telefoon zei gewoon: dat kan, dan ontvang je gewoon een aangetekende brief (eerste keer is gratis) met daarin bericht om finaal een afspraak vast te leggen binnen de week na ontvangst brief.

Heb dus even (2 maand ongeveer) kunnen uitstellen op die manier.

Is dat zo? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de tellerstand op moment vd switch als referentie gebruiken, ook als die in min staat. Maar ben niet zeker hiervan, kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Is dat zo? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de tellerstand op moment vd switch als referentie gebruiken, ook als die in min staat. Maar ben niet zeker hiervan, kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Klopt. Bij mij werd de dagteller op 999345 oid gezet (en werd er dus geteld vanaf 0).

zal toch nog om uitstel vragen hoor, nog ff denken hoe ik het zal aan boord pakken.

Die brief bevat een link waarin je een afspraak kunt vastleggen. Na de afspraak krijg je ook een link om die afspraak eventueel te verzetten. Kort voor de eigenlijke datum kun je dus gemakkelijk terug een paar maand opschuiven. Ik denk dat ik zelf op die manier uiteindelijk 6 maand opgeschoven ben. Geen aanmaning of zo gekregen.

Deju... dan zou ik eigenlijk een digitale meter willen krijgen in de komende 2 weken (voor de telleropname begin aug), want ik sta ong. 1000 kWh in de min.

Vraagje: ik heb een p1 meter van homewizard gekocht maar die lijkt niet te klikken op mijn digitale meter: ik krijg hem er alleszins niet in gemanoeuvreerd. Bij de poort op de digitale meter staat P1 HAN. Onhandigheid of is er iets anders aan de hand?

Laatst bewerkt:
Volgens de Planningschecker, sta ik blijkbaar nog niet op de planning voor een digitale meter. Alhoewel, ik ken iemand die ook nog niet op de planning stond volgens de site, en plots bellen ze dat ze de week nadien komen installeren.
Weet iemand hoe lang het duurt om die te komen plaatsen, als je het zelf aanvraagt? Ik zou namelijk mijn premie niet willen mislopen op 31/12/2025, wss net als vele anderen. Daarom vrees ik wel een beetje een stormloop van aanvragen tussen nu en pakweg oktober/november (om voor het einde van het jaar geinstalleerd te zijn).

Weet iemand hoe lang het duurt om die te komen plaatsen, als je het zelf aanvraagt?
Ik heb recent een aanvraag gedaan en dat was 2 weken wachten. Je hebt gelijk dat het richting eind van het jaar wss drukker zal zijn, ook als Fluvius nogmaals een oproep zal doen dat in kranten en journaals zal verschijnen. Als je midden-eind september belt zal je zeker voor 31/12 nog aan de beurt moeten komen.

Hoe snel kunnen jullie de digitale meter uitlezen?

Momenteel gebruik ik Loxone voor alles.
Ik lees de meter uit met een HomeWizard P1-meter via de lokale API. Het “nadeel” is dat deze maar elke 10 seconden kan uitlezen. Laat de P1 poort ook maar 10 seconden toe?

De zonnepanelen en batterij lees ik uit via modbus, wat sneller gaat. Deze lees ik om de 1,5 seconde uit.

De warmtepomp lees ik uit via een meter die ook via de lokale API werkt. Dit vind ik niet zo’n probleem dat dit elke 10 seconden gebeurt, omdat de waarde niet sterk fluctueert.

De Woning is een formule.

Doordat de P1-meter maar om de 10 seconden uitleest, krijg je soms vreemde waardes (woning). Op zich is dat niet zo erg, want het is vooral voor de weergave. Uiteindelijk zijn de tellerstanden wel correct, alleen het vermogen is minder nauwkeurig.

Ik dacht er echter aan dat het interessant kan zijn om de waardes sneller binnen te krijgen, bijvoorbeeld als er later een laadpaal komt waar ik een sturing voor wil maken.

Natuurlijk kan ik nog altijd een extra meter plaatsen die sneller uitleest, maar misschien bestaan er ook andere mogelijkheden via de P1-poort?

Bezig-met-opnemen-2025-07-23-173156.gif

Hoe snel kunnen jullie de digitale meter uitlezen?

Laat de P1 poort ook maar 10 seconden toe?
De P1-poort in België volgt de DSMR5 standaard, dat is om de seconde. Bij DSMR4 is het om de 10 sec. Geen idee of je bij de HomeWizard P1-meter de interval kunt instellen (ik vermoed dat 10s standaard is omdat ze zowel DSMR4 als 5 ondersteunen), ik kan wel bevestigen dat op mijn zelfgemaakte meter de telegrammen elke seconde binnenkomen.

De P1-poort in België volgt de DSMR5 standaard, dat is om de seconde. Bij DSMR4 is het om de 10 sec. Geen idee of je bij de HomeWizard P1-meter de interval kunt instellen (ik vermoed dat 10s standaard is omdat ze zowel DSMR4 als 5 ondersteunen), ik kan wel bevestigen dat op mijn zelfgemaakte meter de telegrammen elke seconde binnenkomen.
Ik kan de tijd aanpassen, maar ik kan niet onder de 10 sec gaan. (ChatGPT zegt dat het de beperking is door homewizard over lokale API. Via de app zie ik wel dat die sneller uitleest)

Zal dan eens zoeken dat ik iets kan vinden.
Heb jij wat info over u zelfgemaakte meter?

Laatst bewerkt:
Ik kan de tijd aanpassen, maar ik kan niet onder de 10 sec gaan. (ChatGPT zegt dat het de beperking is door homewizard over lokale API. Via de app zie ik wel dat die sneller uitleest)
Als je gewoon in je browser surft naar
En dan een paar keer snel refresht, dan zou je toch om de seconde iets anders moeten zien van waarden (als er effectief iets verandert natuurlijk).
Ik zie toch minstens om de seconde iets anders in die JSON...

Terug
Bovenaan