Herfst & winter 2024/25

Het KMI gaat daar ook maar over publiceren wanneer men daar een wetenschappelijk onderbouwde publicatie over kan schrijven en daar gaat tijd over. Evengoed heeft men nog jaren aan metingen nodig om het fenomeen te verklaren. Op een forum gaat het al sneller over vermoedens en aannames zonder veel onderbouwing.
Wacht maar tot de afstraffing komt. :unsure:

Imo is het redelijk ridicuul om te doen alsof het kmi iets niet zou willen vertellen.

Het KMI gaat daar ook maar over publiceren wanneer men daar een wetenschappelijk onderbouwde publicatie over kan schrijven en daar gaat tijd over.
Nochtans, toen we die korte periodes van droogte hadden in de voorbije jaren, verscheen het artikeltje steevast na een paar maanden al. 3 droge periodes, 3 artikelen gepubliceerd (enfin meer want voor die van 2020 deden ze alvast 2 artikels). En die droogtes waren qua omvang echt een peulschil vergeleken met wat we nu meemaken.

Het gaat ook niet over een "wetenschappelijk onderbouwde publicatie" als in een hele paper oid, maar gewoon een artikel/blogpost zoals ze bij droogte dus elke keer vrij snel deden. Een wat langere post waarin ze de situatie schetsen en ook ingaan op de redenen, of toch tenminste wat ze denken dat de redenen zijn.

Het valt gewoon op dat er nog steeds niets geschreven is, bv ook omdat er een jaar of 2 geleden eens "volgens de bevolking" een paar slechte maanden waren en toen gingen ze zelfs zo ver om een artikel te schrijven over hoe dat allemaal maar puur subjectief is en dat de cijfers dat niet onderbouwden.

Edit: heb nog eens dat fameuze artikel opgezocht "Een woordje uitleg bij de neerslaghoeveelheden van november en december" waarin ze in 2021 alles uit de kast halen om aan te tonen dat het niet te veel geregend heeft. Allemaal goed en wel, en ze zullen wel gelijk gehad hebben, maar nu de neerslaghoeveelheden eens echt abnormaal zijn, schrijven ze niets... Ik had graag toch ook eens "Een woordje uitleg bij de neerslaghoeveelheden van september 2022 tot en met september 2024" gehad, en ik niet alleen denk ik.

Soit, die bewolking deze ochtend mag wel eens gaan oplossen als we 22 graden moeten halen.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het te maken kan hebben met feit dat 'te nat' weer niet zo problematisch ervaren wordt als uitzonderlijk droog weer. Terwijl klimaatverandering misschien wel aan de basis ligt van beiden. We hebben nu éénmaal ook een gematigd zeeklimaaat waar veel regen bij hoort, dus een lange periode zonder regen zal dan automatisch meer aandacht krijgen.

In het kort: "men" ervaart deze voorbije periode doorgaans niet als zeer uitzonderlijk omdat het wel veel regent qua hoeveelheid, maar niet noodzakelijk qua frequentie. Voor de meeste mensen is dit dus te verwachten weer. Vandaar minder vragen, minder aandacht. Men maakt echter wel degelijk melding van het feit dat we recordhoeveelheden regen te slikken krijgen bij het KMI.

Uiteraard malen mensen er wel om dat het regent, maar of het nu drie uur zeer hard regent of drie uur miezert: voor veel mensen maakt dat gevoelsmatig bijzonder weinig uit. Regen is immers regen, en zolang die regen niet tot grote en zichtbare problemen leidt -ik denk aan overstromingen, ...- accepteert "de gemiddelde persoon" wel dat het in ons land dikwijls regent. Koppel daar dan nog eens aan dat het aantal neerslagdagen -zeker sinds juni- ongeveer rond het normale ligt (wat ik al vaker heb geduid) en je krijgt als je resultaat dat heel veel mensen dit niet als ongewoon ervaren.

Daar moet wel de kanttekening bij gemaakt worden dat men bij het KMI wel degelijk melding maakt van datgene wat Guglielmo zo graag belicht. In het klimatologisch overzicht van september (https://www.meteo.be/resources/climatology/pdf/klimatologisch_maandoverzicht_202409.pdf) ziet men bij puntje 1 (paragrafen 4 en 5) een passage die rechtstreeks uit de pen van Guglielmo zou kunnen komen, bijvoorbeeld. Ik vind het eigenlijk nogal absurd om te gaan beweren (of het moet zo zijn dat ik het verkeerd lees) dat het KMI dit fenomeen zou willen doodzwijgen. Dat is allerminst het geval en vind ik een absurde aanklacht.

Wil ik hiermee zeggen dat we die regen maar normaal moeten vinden, of dat die overvloedige neerslag geen 'slachtoffers' maakt? Neen! Ik weet dat er boeren zijn die met de handen in het haar zitten, ik weet dat dit niet als normaal kan beschouwd worden. Maar ten tijde van de langdurige droogte en hitte kregen wetenschappers (ik spreek nu enkel voor mijn eigen winkel) veel meer vragen omtrent die fenomenen dan nu.

Excuseer dat ik het maar blijf zeggen, maar het overgrote deel van de mensen is niet bezig met het weer in een zo slecht mogelijk daglicht te bekijken. Zolang daar geen langdurige excessen in komen (zoals tijdens de eerste maanden van dit jaar mbt neerslag, zoals tijdens de 'hittegolfjaren', ...) ervaart "de gemiddelde mens" het weer gewoon zoals het is, zoals een ander lid hier onlangs duidde.

Let: ik praat niet wegens het KMI of enige andere instelling.

We hebben nu éénmaal ook een gematigd zeeklimaaat waar veel regen bij hoort, dus een lange periode zonder regen zal dan automatisch meer aandacht krijgen.
Maar toch, het klopt niet helemaal. De neerslag brengt ook problemen, we hebben al meerdere overstromingen gehad in de laatste 2 jaar en stel dat het nu opnieuw een periode heel veel gaat regenen is er minder buffer beschikbaar dan anders. Verder zorgt de neerslag ook voor somber weer, we hadden recent nog 6 te sombere maanden op rij, dat op zich ook de nodige problemen meebrengt, hoewel dat niet graag belicht wordt (pun intended) in onze maatschappij. Ook de vorige maand was te somber en ook deze maand is alweer goed op weg, als ze te somber eindigt staat de balans dit jaar al op 8 te sombere maanden (op 10).

Desondanks vind ik dat de uitzonderlijkheid op zich, we hebben het hier tenslotte over zaken als "natste jaar ooit" en records die geen klein beetje maar met meer dan de helft scherper gesteld worden, voldoende argumentatie zijn voor duiding, niet? Misschien toch nog net iets meer dan het laatste artikel van het KMI: "Zonnepannelen (sic) kunnen overdag voor hogere temperaturen zorgen," maar dat is mijn subjectieve mening natuurlijk.

Daar moet wel de kanttekening bij gemaakt worden dat men bij het KMI wel degelijk melding maakt van datgene wat Guglielmo zo graag belicht. In het klimatologisch overzicht van september (https://www.meteo.be/resources/climatology/pdf/klimatologisch_maandoverzicht_202409.pdf) ziet men bij puntje 1 (paragrafen 4 en 5) een passage die rechtstreeks uit de pen van Guglielmo zou kunnen komen, bijvoorbeeld.
Dat klopt, maar daarin vind je nog niet de duiding of de analyse van het fenomeen, zoals ze in hun artikelen wel doen. En het is eigenlijk echt dat waar ik naar op zoek ben, niet naar "erkenning" oid want dat is niet nodig.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het te maken kan hebben met feit dat 'te nat' weer niet zo problematisch ervaren wordt als uitzonderlijk droog weer. Terwijl klimaatverandering misschien wel aan de basis ligt van beiden. We hebben nu éénmaal ook een gematigd zeeklimaaat waar veel regen bij hoort, dus een lange periode zonder regen zal dan automatisch meer aandacht krijgen.
Ik persoonlijk ervaar dat natte en bewolkte meer als meer storend, je kan minder goed dingen plannen buiten, en ook het gebrek aan zonlicht steekt tegen.
Mensen wiens huis overstroomt zullen u tegenspreken en de boeren hebben ook problemen om op hun veld te geraken als er geen droge perioden zijn.
Het sombere weer is ook slecht voor de portemonnee voor iedereen die zonnepanelen heeft, het is nog geen enkel jaar zo slecht geweest qua opbrengst als dit jaar en vorig jaar was ook geen hoogvlieger.

Jep, lijkt erop dat het vocht in de atmosfeer ons wederom goed heeft liggen.

22 graden? In Ukkel zitten ze aan 18 graden momenteel. Veel te veel bewolking.

Ik check de weersvoorspellingen vrij vaak, symptoom van voorbij de 30 te zijn denk ik. En de kinderen rekenen ook op mij als persoonlijke weerman om te weten wat ze 's morgens moeten aantrekken.
Het valt mij in ieder geval op dat de foutenmarge van de voorspellingen bij het KMI wel vrij hoog is tegenwoordig. Vandaag het perfecte voorbeeld: tot gisteren avond ging het 24° en zonnig zijn vandaag, als ik nu naar buiten en KMI website kijk: 21° en zwaar bewolkt. Ik stoor me daar niet echt aan maar het intrigeert me wel waar het dan fout loopt in de modellen.

Ik denk dat het vocht daar een belangrijke rol in speelt. Het is nog nooit zo nat geweest als het voorbije jaar. Ook eerder deze maand heeft het alweer veel geregend. De modellen hebben dan ook geen enkele houvast om de impact van dat vele vocht in de grond en de atmosfeer in te schatten. Hoe ze dan precies te werk gaan weet ik niet, maar als ze zitten te extrapoleren obv wat ze wel weten, lijkt het me niet onlogisch dat de foutenmarge snel toeneemt.

De temperatuur wordt gedrukt omdat het zo bewolkt is, wat een rechtstreeks gevolg is van dat vele vocht in de atmosfeer. Als de modellen niet in staat zijn om die bewolking te kunnen voorspellen, zal de temperatuur die ze voorspellen ook verkeerd zijn.

Nu, de wind is ook wat minder zuid dan gedacht, dat zal ook wel spelen.

Geen zon te zien hier? Dacht dat het mooi weer ging zijn. Deze morgen even en nu al heletijd een grijs laagje uit het niets.

Idem hier, zwaar teleurgesteld.

Men had wel gezegd dat er hoge sluierwolken zouden zijn, maar dat komt toch niet overeen met de zware bewolking die er hangt.

Hier geregeld volle zon, momenteel wat hoge bewolking, maar wel 22.5 graden en een briesje. Ideaal om alle ramen open te zetten en het huis nog eens goed te verluchten voor dat we naar het stookseizoen gaan.
De luchtvochtigheid is wel net iets te hoog om het volledig comfortabel te noemen, maar ik geniet nu toch van die laatste goeie dag.

Hier (centrum vh land) is er sinds 17u eindelijk wat zon te zien. Beter dan niks, maar een zomerse dag was het in ieder geval niet.

Hier ook centrum van het land (sorry vergeten vermelden daarnet). Daarnet 5 minuten zon, en het ziet er naar uit dat het inderdaad open aan het trekken is. Jammer dat het meteen alweer donker wordt. Ik had er allesinds meer van verwacht vandaag :unsure:

Na 1 mooier dagje worden we meteen weer op de harde en sombere realiteit van ons klimaat gedrukt. De komende dagen zullen een pak donkerder verlopen dan normaal voor de tijd van het jaar. Ik durf het a-woord met 3 lettergrepen hier niet meer in de mond nemen, maar je zou het gerust met reden kunnen gebruiken. Zo jammer voor de komeetliefhebbers ook.

In de komende 5 dagen staat er ook alweer zomaar >30 mm neerslag op het programma voor Ukkel. Nog te zien wat daar van zal uitkomen natuurlijk. Maar ik denk niet dat de neerslag van Kirk een eendagsvlieg was, we zitten gewoon nog altijd met ons vastgeroest klimaatje. Maand 26 ondertussen.

Laatst bewerkt:

Door de vele regen is er veel vocht in de huizen. De ondernemers die vocht helpen bestrijden worden overstelpt met aanvragen.

Na 1 mooier dagje worden we meteen weer op de harde en sombere realiteit van ons klimaat gedrukt. De komende dagen zullen een pak donkerder verlopen dan normaal voor de tijd van het jaar. Ik durf het a-woord met 3 lettergrepen hier niet meer in de mond nemen, maar je zou het gerust met reden kunnen gebruiken. Zo jammer voor de komeetliefhebbers ook.

In de komende 5 dagen staat er ook alweer zomaar >30 mm neerslag op het programma voor Ukkel. Nog te zien wat daar van zal uitkomen natuurlijk. Maar ik denk niet dat de neerslag van Kirk een eendagsvlieg was, we zitten gewoon nog altijd met ons vastgeroest klimaatje. Maand 26 ondertussen.

Vanochtend best wel aangenaam hier nochtans - voorlopig beter dan gisteren (vooral meer licht).

Meest frustrerend is dat de voorspelling voor het weekend weer stelselmatig slechter en slechter wordt.

Terug
Bovenaan