Het Conclaaf

Al meerdere keren hier gepitcht (zo ben ik er zelf aan begonnen), maar zeker "De doodgravers van België" lezen :thumb:
Je gaat wel nooit meer zin hebben om voor De Croo te stemmen :unsure: voor de rest geeft het een heel goed inzicht in wat er allemaal achter de schermen is gebeurd. Allemaal met hun kleine kantjes, maar toch vooruitkijkend naar wat er mogelijk is. De meeste komen er eigenlijk vrij goed uit (vind ik), het is een interessant inzicht.

Het zou interessanter zijn als je kort en krachtig zou uitleggen wat er zo goed is aan dat boek.

Het zou interessanter zijn als je kort en krachtig zou uitleggen wat er zo goed is aan dat boek.
Het schetst het volledige verloop van de vorige regeringsonderhandelingen. Concreet dus elke stap:
Wat er bedisseld werd achter de schermen gedurende elke fase, hoe de verschillende politiekers samengebracht werden (meestal in het geheim), hoe de lijnen liepen achter de schermen, de rol van het koningshuis, georchestreerde perslekken,... en vooral, wie welke ambities had.

Je krijgt dus een inzicht in hoe Magnette/De Wever wel overeen kwamen, hoe Bouchez een wild projectiel is maar Wilmès wel goed is, hoe Coens niet geschikt was voor nationale politiek etc etc. Maar De Croo komt er (imo) heel slecht uit. Rutten onder de bus gesmeten, idem wat hij dan later gedaan heeft met Lachaert.

Het is geschreven door een onafhankelijk journalist, dus weinig gekleurd door een politieke opinie. 't is een heel interessant inzicht in wat normaal een gesloten wereld is waarvan we enkel de uitkomst zien.

^ Vooral interessant om te lezen hoe dicht NVA & PS wel niet tot elkaar stonden. De wereld zou er heel anders uitgezien hebben als dat gewoon had kunnen landen (niet per definitie goed of schitterend, gezien PS echt wel ferme toegevingen los had gekregen, maar het zou er beter uitgezien hebben dan nu).

Eigenlijk zou dat een bijna verplichtte debrief moeten zijn voor elke verkiezing. Het creëert meer context en inzicht dan welke andere manier dan ook.

Het schetst het volledige verloop van de vorige regeringsonderhandelingen. Concreet dus elke stap:
Wat er bedisseld werd achter de schermen gedurende elke fase, hoe de verschillende politiekers samengebracht werden (meestal in het geheim), hoe de lijnen liepen achter de schermen, de rol van het koningshuis, georchestreerde perslekken,... en vooral, wie welke ambities had.

Je krijgt dus een inzicht in hoe Magnette/De Wever wel overeen kwamen, hoe Bouchez een wild projectiel is maar Wilmès wel goed is, hoe Coens niet geschikt was voor nationale politiek etc etc. Maar De Croo komt er (imo) heel slecht uit. Rutten onder de bus gesmeten, idem wat hij dan later gedaan heeft met Lachaert.

Het is geschreven door een onafhankelijk journalist, dus weinig gekleurd door een politieke opinie. 't is een heel interessant inzicht in wat normaal een gesloten wereld is waarvan we enkel de uitkomst zien.

Bedankt voor de uitleg. Ik betwist wel ten stelligste dat Wouter Verschelden een onafhankelijk journalist is. Misschien kon je dat 15 jaar geleden zeggen tijdens zijn tijd bij De Standaard. Maar met Paul Gheysens als baas zit hij wel in diens schaduw.

Het is geschreven door een onafhankelijk journalist, dus weinig gekleurd door een politieke opinie.
Zijn bronnen, de onderhandelaars die uit de biecht hebben geklapt, hebben natuurlijk ook hun eigen agenda waardoor ze een gekleurd beeld schetsen. Perfect in evenwicht zal dat nooit zijn.

Bedankt voor de uitleg. Ik betwist wel ten stelligste dat Wouter Verschelden een onafhankelijk journalist is. Misschien kon je dat 15 jaar geleden zeggen tijdens zijn tijd bij De Standaard. Maar met Paul Gheysens als baas zit hij wel in diens schaduw.
Fair enough, zal inderdaad wel meespelen.
Zijn bronnen, de onderhandelaars die uit de biecht hebben geklapt, hebben natuurlijk ook hun eigen agenda waardoor ze een gekleurd beeld schetsen. Perfect in evenwicht zal dat nooit zijn.
Klopt, maar als je bronnen hebt aan alle kanten van het politieke spectrum en dus vanuit alle verschillende invalshoeken kan berichten, krijg je wel een relatief genuanceerd beeld.

Een regering zonder PS kan nooit een staatshervorming opleveren, omdat er dan geen 2/3e meerderheid kan zijn (tenzij VB zou méé in een 2/3e meerderheid gaan, maar da's politieke zelfmoord voor MR/LE).

Een regering zonder NVA, VB en PVDA zou enkel een meerderheid halen als (even DEFI genegeerd) alle andere partijen samen een regering hebben.

Beide opties lijken me véél te onstabiel om zelfs maar te proberen. En N-VA en PS kunnen het op een aantal vlakken goed genoeg vinden, hoor.
Een regering zonder VB , NVA , PVDA is wat we nu hebben. Idd onstabiel, dat is wel gebleken. Maar een meerderheid is een meerderheid. Insert Les Engages en je hebt een Vivaldi bis. Afwachten wat mogelijk is na de uitslag.

Een regering met enkel N-VA, VLD en CD&V is nog minder een succes gebleken.
De Zweedse coalitie was op papier toch wel een succesformule voor iedereen die graag een rechts beleid heeft (en realiteitszin). Die drie partijen en dan enkel MR aan Franstalige zijde. Geen PS, geen linkse partijen tout court.

Toch wel een teleurstelling.

Een regering met enkel N-VA, VLD en CD&V is nog minder een succes gebleken.

Die regering had alle elementen om te slagen maar het was een te groot ego spel en spierballen gerol.

Als je de nuance hoort van BDW dan is het niet meer dan logisch dat je eruit stapt. De keizer schudde de kaarten anders, waardoor er een stilstand was waarna vivaldi gevormd is.
En sta me toe om echt te zeggen dat vivaldi een draak was. Tot op de dag van vandaag vraag ik mij nog altijd af waarom ik al die energiepremies heb gekregen.

Ik heb het over de huidige Vlaamse hé :unsure:
Het mag dan misschien een beleid zijn dat niet binnen uw visie past.
Maar objectief gezien zijn ze wel trouw aan hun ideologie en leidt het wel ergens naartoe.

Een compromis sluiten is altijd lastig en het was geen vlekkeloos parcours. De uitdagingen waren dan ook groot.
Maar de Vlaamse regering is zeker geen slechte regering.

Maar objectief gezien zijn ze wel trouw aan hun ideologie en leidt het wel ergens naartoe.

Een compromis sluiten is altijd lastig en het was geen vlekkeloos parcours. De uitdagingen waren dan ook groot.
"Geen slechte" zal natuurlijk altijd van je insteek afhangen en wat je belangrijk vindt, daar ga ik in mee.

Maar er zijn toch heel wat redenen om te zeggen dat er op heel wat vlakken zeer matig tot slecht gepresteerd is :

Bart De Wever die Alexander De Croo zit uit te maken voor leugenaar en zelf heel de tijd zit te liegen.
Graag een opsomming van die leugens. Het gesprek staat integraal op VTM GO met 36 minuten een zwetende Alexander.
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.

Conner Rousseau bevestigt de versie van Bart De Wever over zijn conflict met De Croo over regeringsvorming.

"Geen slechte" zal natuurlijk altijd van je insteek afhangen en wat je belangrijk vindt, daar ga ik in mee.

Maar er zijn toch heel wat redenen om te zeggen dat er op heel wat vlakken zeer matig tot slecht gepresteerd is :

Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat Beke op welzijn een flop was. Maar gelukkig is het tij gekeerd met Creflits. Maar laat ons ook wel de nuance aanbrengen dat dit allemaal tijdens een grote crisis was, dat is geen excuus natuurlijk.

De hervorming van de lijn was broodnodig. En natuurlijk doen zulke hervormingen pijn, en is het voor sommige een achteruitgang.
Maar laat ons ook eerlijk zijn en toegeven dat verder doen ook geen optie was, de lijn verbrande massa’s geld om lucht te vervoeren. Een hoop haltes waar bijna nooit iemand opstapte en regelingen die kan noch wal raakte.
De manier waarop we wonen maakt openbaar vervoer om te beginnen als een uitdaging, en de will to use is ook niet gigantisch groot.

Onderwijs dat moet je tijd geven. Dat is niet iets wat op een jaar tijd zichzelf oplost. En stikstof daar kan je over discuteren. Het is ook roeien met de riemen die je hebt natuurlijk.

Ik denk dat het belangrijkste vooral is dat je niet voor iedereen goed kan doen en ervoor zorgen dat niemand hinder ondervind van uw maatregelen.
Het budget dat je hebt is niet eindig en soms moet je beslissingen nemen die bepaalde groepen pijn doet ja.

Er is een reden waarom Jan Jambon nergens te bespeuren is in de verkiezingscampagne van N-VA hé. En dat is niet omdat zijn regering zo'n succes was.

De Vlaamse regering heeft dichter bij vallen gestaan dan de federale, terwijl ze officieel niet eens kan vallen. Ze was op een bepaald moment quasi onbestuurbaar, ondanks het feit dat er maar 3 partijen in de coalitie zaten, die dan nog eens in elkaars ideologische vaarwater liggen.

Ik heb het niet over het inhoudelijke beleid, want dat is subjectief, iets wat je zelf lijkt te vergeten wanneer je het over Vivaldi hebt. Want heel je post kan je gewoon tegen jezelf gebruiken en je kritiek op Vivaldi hé. Een compromis sluiten is altijd lastig en het was geen vlekkeloos parcours. De uitdagingen waren dan ook groot. Je mag het inhoudelijk niet eens zijn met hun beleid, dat maakt het nog geen slechte regering. Enzovoort.

Laatst bewerkt:
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.

Conner Rousseau bevestigt de versie van Bart De Wever over zijn conflict met De Croo over regeringsvorming.
Duidelijk dat De Croo onbetrouwbaar is. Dat die niet zelf doorheeft dat hij wel eens betrapt zou kunnen worden op liegen als hij dergelijke uitspraken doet op tv…
Vermoedelijk ambieert hij gewoon verder te doen met Vivaldi 2 als premier of als alternatief een of andere top job…

Duidelijk dat De Croo onbetrouwbaar is. Dat die niet zelf doorheeft dat hij wel eens betrapt zou kunnen worden op liegen als hij dergelijke uitspraken doet op tv…
Vermoedelijk ambieert hij gewoon verder te doen met Vivaldi 2 als premier of als alternatief een of andere top job…
Tja als PS en N-VA er niet uit geraken en ze hebben de oVLD nodig voor een regering, wat denk je dat ze gaan eisen?

Terug
Bovenaan