Het Conclaaf

Nog een anekdote in Het Conclaaf over het voormalig politiek toptalentje van het Vlaams Belang:
Sammy Mahdi in 'Het Conclaaf' over ontmoeting met Dries Van Langenhove: “Hij zei: ‘Ik hoop dat jij de eerste persoon bent die sterft bij de eerstvolgende terreuraanslag’”

Je ziet dat het Sammy Mahdi nog steeds hoog zit, anders had hij wel een VB-incident met méér actualiteitswaarde opgerakeld. Hoe sommigen tot vandaag blijven volhouden dat het "enkel maar memes waren", echt walgelijk...

En we moeten Sammy geloven? Sammy heeft toch wel al enkele uitspraken sérieux verdraaid zodat het beter in zijn kraam past. Neem nog maar De Wever die hoopt dat CD&V wordt afgestraft voor hun beleid afgelopen 5 jaar. Sammy maakt er dan maak "Ik hoop dat jullie kapot gemaakt worden.:" Of zo iets in die trend. Waarop Bart hem corrigeert, om dan leukweg te zien dat hij 5 min later voor de camera alleen terug diezelfde woorden gaat gebruiken.

Ik was er niet bij en er zijn geen partijen die het kunnen bevestigen dus ik vind zo een zaken altijd zeer gevaarlijk en wat laf.
Ik kan morgen ook beweren dat u, Didymus, gezegd heeft dat je mijn moeder graag de keel zou over snijden. Het nieuws pikt dit op, post het en voila... uw naam is besmeert en er is niks dat je er tegen kan doen. En dan weten dat er mss 70% van de mensen ook niet verder nadenken als ze zo iets lezen en het gewoon als feit aannemen. Zoals u blijkbaar ook doet.

Ik zie Drieske wel stoute dingen zeggen daar niet van, maar dat dit soort zaken gewoon zonder fact-check in de media kan komen... erbarmelijk niveau.

Neem nog maar De Wever die hoopt dat CD&V wordt afgestraft voor hun beleid afgelopen 5 jaar. Sammy maakt er dan maak "Ik hoop dat jullie kapot gemaakt worden.:" Of zo iets in die trend. Waarop Bart hem corrigeert, om dan leukweg te zien dat hij 5 min later voor de camera alleen terug diezelfde woorden gaat gebruiken.
De Wever heeft de afgelopen jaren verschillende keren herhaald dat de CD&V kapot moet worden gemaakt. Die uitspraak is dus niet verzonnen, ook al heeft De Wever die niet letterlijk meer herhaald.
Ik zie Drieske wel stoute dingen zeggen daar niet van, maar dat dit soort zaken gewoon zonder fact-check in de media kan komen... Erbarmelijk niveau.
Een factcheck op een persoonlijke anekdote? Beetje ernstig blijven hé.

En we moeten Sammy geloven? Sammy heeft toch wel al enkele uitspraken sérieux verdraaid zodat het beter in zijn kraam past. Neem nog maar De Wever die hoopt dat CD&V wordt afgestraft voor hun beleid afgelopen 5 jaar. Sammy maakt er dan maak "Ik hoop dat jullie kapot gemaakt worden.:" Of zo iets in die trend. Waarop Bart hem corrigeert, om dan leukweg te zien dat hij 5 min later voor de camera alleen terug diezelfde woorden gaat gebruiken.

Ik was er niet bij en er zijn geen partijen die het kunnen bevestigen dus ik vind zo een zaken altijd zeer gevaarlijk en wat laf.
Ik kan morgen ook beweren dat u, Didymus, gezegd heeft dat je mijn moeder graag de keel zou over snijden. Het nieuws pikt dit op, post het en voila... uw naam is besmeert en er is niks dat je er tegen kan doen. En dan weten dat er mss 70% van de mensen ook niet verder nadenken als ze zo iets lezen en het gewoon als feit aannemen. Zoals u blijkbaar ook doet.

Ik zie Drieske wel stoute dingen zeggen daar niet van, maar dat dit soort zaken gewoon zonder fact-check in de media kan komen... erbarmelijk niveau.
"Politicus X zegt..."

Wat moet daaraan gefactcheckt worden? Sammy heeft dat toch gezegd?

Als de uitspraken van het Vlaams Belang enkel na factcheck nog in de media mogen komen zal er heel snel iets over censuur geroepen worden...

Er is een reden waarom Jan Jambon nergens te bespeuren is in de verkiezingscampagne van N-VA hé. En dat is niet omdat zijn regering zo'n succes was.

Allez toe hij is lijsttrekker in Antwerpen voor het Vlaams-parlement. Een kieskring die zeer N-VA gericht is.
Hij veruit de meeste stemmen vorige verkiezingen.

Nee hij is niet actief in de media nee. Daar zijn alle pijlen op BDW en de federale gericht, omdat het daar ook moet gebeuren.
De Vlaamse regering heeft dichter bij vallen gestaan dan de federale, terwijl ze officieel niet eens kan vallen. Ze was op een bepaald moment quasi onbestuurbaar, ondanks het feit dat er maar 3 partijen in de coalitie zaten, die dan nog eens in elkaars ideologische vaarwater liggen.

Ik heb het niet over het inhoudelijke beleid, want dat is subjectief, iets wat je zelf lijkt te vergeten wanneer je het over Vivaldi hebt. Want heel je post kan je gewoon tegen jezelf gebruiken en je kritiek op Vivaldi hé. Een compromis sluiten is altijd lastig en het was geen vlekkeloos parcours. De uitdagingen waren dan ook groot. Je mag het inhoudelijk niet eens zijn met hun beleid, dat maakt het nog geen slechte regering. Enzovoort.

Het ging over 1 dossier en dat was stikstof.
En het was vooral CD&V en hun kiesvee en achterban die daar een grote rol in speelde.
Je mag nog zo ideologisch op dezelfde lijn zitten en goed samenwerken. Als het over 1 breekpunt gaat, en dat was dat dossier, dan loop je volledig vast.
En weet je wat daar meespeelt? De verkiezingen van deze zondag. Iedereen is op zijn dood om stemmen te verliezen, men leeft van verkiezing naar verkiezingen bij de centrumpartijen.

Manlief. Mahdi is enorm vermoeiend om mee te discuteren.

Als ge iemand wilt pakken op zijn woorden, zorg dan tenminste dat ge zijn woorden hebt gefactcheckt.

Dan nog TvG persoonlijke aanvaringen met DVL een 1e x voor de voeten gooien.. allè ja wat verwacht je dan? Excuses? Wat waarde hebben die?
Om dan zelf Van Langenhove te vergelijken met Hitler. Zwak als ge zo moet beginnen eigenlijk

Laatst bewerkt:
Eigenlijk schandalig hoe weinig Vlaams belang hierin voortkomt...

Vraagt meermaals het woord en mag amper iets zeggen. Maar wat hij zegt klopt wel..

Vraagt meermaals het woord en mag amper iets zeggen. Maar wat hij zegt klopt wel..
Het klopt dat we met het kookwekkertje van de bomma en 5 jaar wachten naar een ordentelijke splitsing van het land gaan?

En dat ze dat duel gewoon afkappen en iets anders tonen het moment dat TVG weerwoord ging bieden.

Het triestigste duel was toch tussen PVDA en VLD. Vooral die Hedebouw, wat een onnozelaar is me dat eigenlijk?

Dan nog TvG persoonlijke aanvaringen met DVL een 1e x voor de voeten gooien.. allè ja wat verwacht je dan? Excuses? Wat waarde hebben die?
Om dan zelf Van Langenhove te vergelijken met Hitler. Zwak als ge zo moet beginnen eigenlijk
Goh ik vind het nu wel niet onlogisch om Van Grieken tijdens zijn act van ideale schoonzoon eens voor de voeten te gooien wat voor een volk die in de partij heeft binnengelaten.

Het is niet of een politieke campagne of debat bestaat enkel uit feiten en cijfers, spijtig genoeg.

Beeld u in, het is maandag 10 juni 2024, de zon schijnt, zacht gekookt eitje als ontbijt en dan gaan we een regering vormen, de eerste 2 die je gaat spreken zijn Tom Ongena en Raoul Hedebouw - dan maak je er toch gewoon een eind aan. Net als je dacht alle dieptepunten wel gezien of gehoord te hebben - beiden mogen ze van mij integraal ontslaan - maar dat gaat niet zeker.

Ik vond dat Mahdi het tegen TvG weer op de man speelde. Tegen BdW was dat ook al zo. Vind ik toch klein, hij zou beter wat meer over de inhoud debatteren.

Ik vond dat Mahdi het tegen TvG weer op de man speelde. Tegen BdW was dat ook al zo. Vind ik toch klein, hij zou beter wat meer over de inhoud debatteren.
Over het algemeen dacht ik CD&V mijn stem te geven deze keer (stemtesten wijzen federaal op Vooruit en Vlaams op oVLD zowaar), maar ik word niet echt warm van Mahdi. Ook het feit dat ze op vlak van milieu iets te hard de Boerenbond willen gelukkig maken steekt me tegen.

TVG heeft zowaar een punt gemaakt waar De Sutter helemaal mee akkoord gaat.

Was idd wel een heel opvallend moment.

Ik vind dat Tom Van Grieken over het algemeen redelijk gematigd was en een vrij goede beurt heeft gemaakt in dit programma én ik ben er van overtuigd dat vele andere kopstukken het gewoon vaker eens zijn met hem dan ze laten uitschijnen en eigenlijk best met hem zouden kunnen of willen samenwerken.

Helaas doet hij dat compleet teniet met bepaalde idioten in zijn partij en zijn veel te uitgesproken anti-woke standpunten en discours (hoewel ik de indruk heb dat hij ook daar gematigder aan het worden is).

Raoul Hedebouw daarentegen, wtf is dat zeg? Het enige dat die lijkt te kunnen is de mensen ophitsen en beloven dat ze minder lang gaan moeten werken voor meer geld en dat ze de rijken gaan aanpakken. Maar voor de rest is dat toch een compleet lege doos? Die 1 op 1 met Ongena, hoewel die laatste ook vaak naast de kwestie antwoordde, dat was toch echt van een beschamend niveau.

Ik heb tussen bepaalde partijen, die op het eerste zicht ver uit mekaar lijken te liggen, toch redelijk wat raakvlakken gezien. Lijkt me dat wanneer elk wat water bij de wijn doet een samenwerking tussen niet extreme partijen in alle kleurvormen zou moeten lukken.

Alleen blijf ik, wanneer het over die 27 miljard ging, de oorverdovende stilte van de meeste kopstukken bij de geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië, zo vreemd vinden. Elk hun oplossingen naar voor schuiven (besparen, taxshift, vermogens(winst)belasting,...) maar dat heet hangijzer gaat iedereen blijkbaar uit de weg, bang om hun zusterpartijen tegen de schenen te stampen? Over een staatshervorming zal niet mogen gebabbeld worden blijkbaar.

Goh ik vind het nu wel niet onlogisch om Van Grieken tijdens zijn act van ideale schoonzoon eens voor de voeten te gooien wat voor een volk die in de partij heeft binnengelaten.

Het is niet of een politieke campagne of debat bestaat enkel uit feiten en cijfers, spijtig genoeg.
Dat mag hij doen, maar ik vraag me af wat wil hij daar mee bereiken?

Ik vond Van Grieken eigenlijk wel genuanceerd antwoorden, niet rond de pot draaien en telkens zijn standpunt verdedigen en goed uitleggen.
Probleem leek me dat idd dat Madhi totaal niet luisterde naar de antwoorden en bleef aanvallen, vermoeiend gesprek

Hedebouw die telkens met zijn vingers dat geld tekentje zit te doen is enorm storend

Ogena die afkomt met 450.000 jobs creëren, maar intussen overal flexijobs gaat toelaten die amper iets opbrengen voor de staatskas. Zal ook helaas nie veel opbrengen.

Dat mag hij doen, maar ik vraag me af wat wil hij daar mee bereiken?
Gematigde kiezers die twijfelen om voor het VB te stemmen eraan herinneren dat ze destijds DVL hebben aangetrokken om stemmen te winnen, goed wetende wie het was?

Allez TVG was toen evengoed voorzitter, je kan dan misschien besluiten dat die zijn "redelijk gematigd" discours (zie bv. post @stungunner) eerder dient om mensen aan te trekken dan dat hij daar werkelijk van overtuigd is. Hypocrisie aantonen bij de tegenstander lijkt me zowat politics 101.

Ogena die afkomt met 450.000 jobs creëren, maar intussen overal flexijobs gaat toelaten die amper iets opbrengen voor de staatskas. Zal ook helaas nie veel opbrengen.

Ik heb een hekel aan o.a. hypothetische/theoretische zaken:
  • we gaan meer jobs creëren - dat is een berekende gok, niet meer, niet minder
  • eigenlijk hebben ze dat wel gedaan, maar het zijn overheidsjobs: in de tijd van Jean-Luc Dehaene waren dat er 1 miljoen, vandaag 1,6 miljoen - terwijl onze bevolking geen 60% is gestegen. Akkoord dat dat er wat rek kan en moet opzitten, maar 60% meer is imo te veel.
  • meer investeren in NMBS -> minder files: ook dat is een gok
  • beperken werkloosheid -> iedereen eens, maar daar valt weinig winst te halen - waarom vraagt Goens geen concreet cijfer hoeveel triljard dat gaat opleveren - het zou zeer snel, zeer stil zijn aan de tafel
  • Waarom eens niet de vraag stellen: denk iemand van jullie nu echt dat een belasting van 2% voor grote vermogens een kapitaalvlucht gaat veroorzaken? In geen miljoen jaar zegt @contextbinder
  • ....

Terug
Bovenaan