Hikoki (Japans gereedschapsmerk)

mac-bc

Banned
Voor goed gereedschap denken we vaak aan Makita, Milwaukee, Bosch Pro, ... Maar heeft iemand al gehoord van het Japanse Hikoki? Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar als ik wat opzoekingswerk doe lijkt het wel een kwalitatief gereputeerd merk te zijn.

Kennen jullie het? Ervaringen ermee?

Voor goed gereedschap denken we vaak aan Makita, Milwaukee, Bosch Pro, ... Maar heeft iemand al gehoord van het Japanse Hikoki? Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar als ik wat opzoekingswerk doe lijkt het wel een kwalitatief gereputeerd merk te zijn.

Kennen jullie het? Ervaringen ermee?
Hikoki is het vroegere Hitachi. Ken het merk maar zelf nog niets van in huis, dus kan geen ervaring delen.
Maar zou het zeker wel overwegen mocht ik iets nodig hebben.

Hikoki is het vroegere Hitachi. Ken het merk maar zelf nog niets van in huis, dus kan geen ervaring delen.
Maar zou het zeker wel overwegen mocht ik iets nodig hebben.

Ah zo, ik lees dat nu ook.
Hitachi is me wel bekend (mijn vader heeft daar heel wat gereedschap van) en lijkt me zeker gelijk(w)aardig aan bovengenoemde merken. Thanks!

Al mijn materiaal is hikoki/hitachi ( behalve 1 festool ding). Zelfde niveau als de merken die je daar aanhaalt imo. Er zullen wel verschillen zijn op individuele toestellen maar ik plaats hikoki samen met DeWalt, Milwaukee, Makita, blauwe Bosch, etc

Festool en hilti zitten daar een stapje boven maar dat is echt niet nodig voor de gewone mens.

Hikoki wordt niet zo veel verkocht, vroeger nog schijf van Hitachi gehad. Makita is bij de meeste stielmannen toch wel de bang for bucks...

Hikoki wordt niet zo veel verkocht, vroeger nog schijf van Hitachi gehad. Makita is bij de meeste stielmannen toch wel de bang for bucks...
Afhankelijk van welke sector toch hoor. In de metaalbewerking is het grotendeels bochs blauw of hikoki/hitachi. En ook milwaukee begint toch serieus opmars te maken.

Al mijn materiaal is hikoki/hitachi ( behalve 1 festool ding). Zelfde niveau als de merken die je daar aanhaalt imo. Er zullen wel verschillen zijn op individuele toestellen maar ik plaats hikoki samen met DeWalt, Milwaukee, Makita, blauwe Bosch, etc

Festool en hilti zitten daar een stapje boven maar dat is echt niet nodig voor de gewone mens.
Zeg gerust een mega stap daarboven.

Ik heb hier onlangs een klopboormachine van Hilti gehad, haha wtf voor een machine is dat.

Zeg gerust een mega stap daarboven.

Ik heb hier onlangs een klopboormachine van Hilti gehad, haha wtf voor een machine is dat.
Heb je ook vergeleken met dezelfde prijsklasse bij de andere merken?
Want een goede maat van mij is sales bij hilti en los van alle verkoopspraatjes, plaatst hij hilti gewoon samen met al die andere merken.

Heb je ook vergeleken met dezelfde prijsklasse bij de andere merken?
Want een goede maat van mij is sales bij hilti en los van alle verkoopspraatjes, plaatst hij hilti gewoon samen met al die andere merken.
Geen flauw idee eigenlijk, ik gebruik dat niet vaak genoeg om dat zo te kunnen vergelijken. Ik moest boren in betonblokken en dat ging gelijk boter.

Bevestigingsmateriaal van Hilti is ook top.

Is bekend van Hilti: dat zou de beste moeten zijn. Zelfs tweedehands zijn de prijzen enorm. Heb er nog nooit mee gewerkt maar ik blijf dromen.

Hier op 't werk alles Hilti. Van schroefboormachine tot klopboormachine, slagmoersleutel, slijpmachine,...
Vroeger altijd met Makita gewerkt, thuis heb ik ook alles van Makita en moet wel eerlijk zijn dat de kwaliteit van Hilti toch wel beter is.
Alles voelt toch wel steviger aan.
Spijtig zijn ze hier nog niet overgestapt op de Nuron machines.

Maar natuurlijk is dat voor particulier compleet overkill en ook niet interessant.
Makita, Hikoki, Bosch Blauw, DeWalt, Milwaukee, ...
Allemaal heel vergelijkbaar met +- dezelfde bouwkwaliteit in +- dezelfde prijsklasse. Het gaat 'm er dan gewoon om wat je het liefste gebruikt.

Veel merken hebben een behoorlijk verschil in kwaliteit in hun eigen range (behalve o.a. Festool, Hilti, Fein - die quasi alleen professionele kwaliteit aanbieden).

Sporadisch experimenteren we wel eens met materiaal bij werkgever en overall is de kwaliteit er sterk op vooruit gegaan - voor de doorsnee particulier zal je niet te snel ontgoocheld zijn. Mocht er toch iets zijn dat je veel gaat gebruiken - koop ook niet te zwaar - gewicht en afmetingen zijn belangrijke factoren inzake gebruiksvriendelijkheid - net zoals bij fietsen: licht/compact en sterk = duurdere versie.

Geen flauw idee eigenlijk, ik gebruik dat niet vaak genoeg om dat zo te kunnen vergelijken. Ik moest boren in betonblokken en dat ging gelijk boter.

Bevestigingsmateriaal van Hilti is ook top.
is dat dan niet eerder een boorhamer die je hebt gebruikt en geen klopboormachine?

Nergens hoor ik hier de naam Metabo vallen. HiKoki en Metabo zitten tegenwoordig in dezelfde groep.
Ik weet niet meer exact waar HiKoki voor bekend stond (ik denk breekhamers) maar Metabo is toch geliefd voor zijn (haakse) slijpers.

Milwaukee is op agressieve wijze marktaandeel aan het verwerven om daarna allicht met de botte bijl door het personeelsbestand te gaan (venture capital). Als ze vandaag op een opendeur aanwezig zijn dan is dat met (te)veel volk en veel toeters/bellen. Verder geen flauw idee hoe goed de toestellen zijn :)

Terug
Bovenaan