Historisch EK-topic

Bart Goor

Well-known member
Het leek mij wel leuk om hier een historisch EK-topic van te maken waarin oude voetbalherinneringen kunnen worden gedeeld. Vandaag heeft Sporza een fraaie compilatie gemaakt van het Nederlands elftal dat in 1988 de titel won.

Wat is jullie mooiste EK-herinnering? Mag van de Belgen zijn maar ook van andere landen.

En de afgang van de Rode Duivels in 2000 🤣
Dit dus. Degenen die dit toornooi de Belgen zitten uit te maken voor prutsers moeten idd maar eens terugdenken aan Euro 2000. Als gastland uitgeschakeld worden in de groepsfase.

Ja mannen, het is ooit veel erger geweest, fluit daar maar eens op

Uiteindelijk haalden we in 2000 toch 3 op 9 met een veel mindere lichting en tegen betere ploegen ?
Gewonnen van Zweden
Verloren van Italië (zoals verwacht)
Verloren van Turkije (balen maar uiteindelijk was Turkije wel echt sterk, in 2002 haalden ze op het WK de halve finale en 3e plaats)

Heb het tornooi zelf niet actief meegemaakt natuurlijk.

de verwachtingen waren toen wel hoog, als gastland. we zouden enkel schrik moeten gehad hebben van Italië. en we zouden ver doorstoten, want verschillenden zagen ons ver komen.

maar de match tegen Zweden was de enige die we wel goed speelden. maar dat was toen echt geen betere ploeg hoor.
Italië was dat (uiteraard) wel, en hebben onze duivels vlot weggespeeld.
en Turkije was nog niet de ploeg van 2002, dat werd vooraf gezien als de zwakste ploeg uit de poule.

het was ook het tornooi waar Waseige ambras had met Nilis, waardoor die 2 matchen op de bank mocht starten. jammer, want een paar maand later had Nilis die horror-blessure die zijn carriere eindigde.

Dit dus. Degenen die dit toornooi de Belgen zitten uit te maken voor prutsers moeten idd maar eens terugdenken aan Euro 2000. Als gastland uitgeschakeld worden in de groepsfase.

Ja mannen, het is ooit veel erger geweest, fluit daar maar eens op
Sorry maar wat een absoluut non argument.

Soit OT
Mijn leukste herinneringen zijn aan het EK 2016 omdat ik toen in Parijs mee ben gaan feesten met de Ieren voor Ierland-Zweden. Geweldig weekend gehad met een heel leuke sfeer tussen Ieren en Zweden die na de match samen verbroederden en zelfs een aantal lokale speelplein voetballers hebben uitgedaagd om 5-5 te spelen tegen een spontaan samengestelde ploeg met 3 Ieren en 2 Zweden.

Mijn eerste toernooi dat ik iet of wat volgde zal USA '94 zijn dus Engeland '96 was mijn eerste, bewust meegemaakte, EK maar ik herinner me vooral het panini stickerboek nog 😅 Voor de Denen die in '92 van het strand werden gevist om het boeltje dan te gaan winnen ben ik net te jong, maar dat blijft wel nog altijd het coolste EK verhaal ooit.

Ik herinner me flarden van het WK '94 (o.a. de penalty van Baggio) en EK '96 (o.a. de golden goal van Bierhoff), maar eigenlijk verder niets. Het eerste toernooi dat ik echt heel bewust meemaakte was het WK '98 (was toen 10 jaar en ben toen in het Parc des Princes gaan kijken naar België-Zuid-Korea, helaas de match van de uitschakeling). WK '98 was ook mijn eerste panini-album.

Euro 2000 herinner ik me nog heel goed, wat een deceptie was dat zeg. Het verlies tegen Turkije kwam toen toch echt onverwacht en hard aan. Die finale Frankrijk-Italië herriner ik me ook nog heel goed (was fan van Totti toen), gezien in Center Parcs samen met mijn papa, broer en neef, en Frankrijk won na een waanzinnig slot met een late gelijkmaker van Wiltord en een golden goal van Trezeguet. Ik herinner me ook nog erg onder de indruk geweest te zijn van de rellen met Engelsen/Duitsers die op tv kwamen...

Latere toernooi-herinneringen komen later aan bod...

Ik moet vooral denken aan het EK 2000. Het lied van Sergio, de match tegen Zweden die we wonnen en het verlies tegen Italië wat niet leuk was in de klas toen ik klein was. En dat we ons nooit plaatsten erna :unsure:.

Edit: Ik dacht dat het enkel over België ging. In 2002 natuurlijk HET ongenaakbare Brazilië met de echte Ronaldo, 2004 het onmogelijke en saaie van Griekenland terwijl ik voor Tsjechië supporterde + jaloers was op de Hollandse klasgenootjes. In 2006 had met Brazilië-Frankrijk een van de betere wedstrijden ooit misschien.

Laatst bewerkt:
de verwachtingen waren toen wel hoog, als gastland. we zouden enkel schrik moeten gehad hebben van Italië. en we zouden ver doorstoten, want verschillenden zagen ons ver komen.

maar de match tegen Zweden was de enige die we wel goed speelden. maar dat was toen echt geen betere ploeg hoor.
Italië was dat (uiteraard) wel, en hebben onze duivels vlot weggespeeld.
en Turkije was nog niet de ploeg van 2002, dat werd vooraf gezien als de zwakste ploeg uit de poule.

het was ook het tornooi waar Waseige ambras had met Nilis, waardoor die 2 matchen op de bank mocht starten. jammer, want een paar maand later had Nilis die horror-blessure die zijn carriere eindigde.
We waren toen ook het eerste EK-gastland dat de groepsfase niet kon overleven, zeker?
Ook de manier waarop (o.a. de onfortuinlijke De Wilde met een flater tegen Zweden en een judo-greep tegen Turkije)

WK94 is mijn eerste herinnering, dus sindsdien zijn de beste momenten van de Rode Duivels ook op een WK geweest en niet een EK.
Ze speelden ook enkel in 2000 en dan vanaf 2016.

2000 dus toch een flop.

In 2016 had je o.a. nog een leuke wedstrijd tegen Hongarije, maar vooral toch frustratie dat er geen progressie was t.o.v. het WK 2014 + dat je een vrij eenvoudig parcours had en daar niets mee gedaan hebt na een teleurstellende prestatie tegen Wales.

In 2020 (allé 2021), had je nog wel de comeback tegen Denemarken (na één van de slechtste helften die de RD de laatste 10 jaar speelden) en het feit dat je Portugal kon uitschakelen, maar wederom toch teleurstelling na het top WK in 2018 + het feit dat Hazard, De Bruyne, Witsel, ... toen helemaal niet fit aan het toernooi begonnen en je dus al een handicap had.

En dan 2024... tja, daar hebben we genoeg over gezegd :tongue:

Dan is het toch leuker om het WK2018 te onthouden, WK2014 (wegens al heel lang er niet meer bijgeweest, en toch nog kwartfinale), de spannende wedstrijden tegen Rusland en Brazilië op het WK2002 en natuurlijk ook de 1-0 tegen Nederland op het WK1994 ( ^^ ). WK1998 was dan ook wel weer een teleurstelling.

Mijn eerste herinneringen:
- Albert die de 1-0 scoort tegen Nederland
- Wervelende eerste helft van Engeland - Duitsland, halve finale van het EK96 in een kolkend Wembley.
- WK98 volledig bewust gevolgd. Zaten echt een paar legendarische matchen tussen.

Het eerste ek dat ik bewust gevolgd heb was euro 2000. Karate kid de wilde lol.
Ik zelf heb nooit een connectie gevoeld met de nationale ploeg. Ik wil dat ze winnen verliezen ze ook oke.
Heeft niks met vlaanderen Wallonië te maken.
Als kind vooral aangedaan dat Club spelers uitgefloten werden in Brussel vd elst, verheyen

sommigen zullen discussiëren over "mooiste" hierbij maar mijn eerste keer echt een EK live meemaken en als 15-16 jarig manneke naar Engeland - Duitsland in Charleroi.

Er was alleszins veel sfeer en animo. Met grote ogen staan kijken naar wat er daar gebeurde.

Terug
Bovenaan