Valt me vooral op dat pesten op de werkvloer nergens getolereerd wordt, maar pesten op school door de leerkrachten en directie genegeerd wordt. Nochtans is dat ook de werkvloer voor die mensen, dus toch alweer een ander wereldbeeld zou je denken.
Ik ben destijds wel geplaagd geweest, maar nooit echt gepest, daar had ik teveel vrienden voor. Maar ik heb veel gezien. Leerkrachten die pesten bleven negeren of goedpraten tot de gepeste reageerde, dan kreeg het slachtoffer straf, want hij had geslaan bijvoorbeeld. Walgelijk.
Eentje die me altijd gaat bijblijven is iemand uit een andere klas die in de speeltijd (of hoe heet dat in het middelbaar?) bij onze klas kwam staan omdat hij anders telkens gepest werd. Op een gegeven dag kwamen die pesters bij ons staan en die jongen kreeg door dat wij er bij stonden de moed om te reageren. Een lerares die al 2 jaar op de hoogte was van de pesterijen riep die jongen mee naar binnen en vroeg hem waarom hij tijdens de speeltijd bij zijn pestkoppen ging staan. Leraars blijven toch een wereld apart hoor.