Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Niet onbelangrijk topic maar er is geen gouden oplossing denk ik dat hangt erg af van het koppel en de inkomens en achtergronden en elke partner zijn uitgavepatroon. Het kan zijn dat de man eigenlijk geen dure hobbies heeft en de vrouw wel. Of omgekeerd de vrouw haar hobbie is schilderen en de man wil graag een motorfiets van 10k met onderhoudskosten verzekering enz op en waar die vrouw niks mee is. Is dat dan "eerlijk" als dat uit de gezamelijke pot komt. Moet die vrouw dan "ook maar iets duurs kopen" enz enz. Als ge mekaar graag ziet moet je allebei dan wel water bij de wijn kunnen doen zoals een goedkopere motorfiets geen super dure, of toch iets van potten scheiden enz (maar dat is ook misschien vreemd als je kids hebt denk ik dat "papa zijn eigen spaarpot heeft en de motorfiets van papa is niet van mama").
Ik vind dat niet zo vreemd. Voor mijn motor betaal ik zelf, precies omdat het een relatief grote uitgave is waar ons gezin niets aan heeft. Op wat erfstukken van de ouders na en enkele persoonlijke zaken die meer emotionele waarde hebben dan iets anders is alles hier gewoon gemeenschappelijk.

10k is trouwens zeer schappelijk voor een nieuwe moto, het kan allemaal véél zotter :unsure:

Als ge mekaar graag ziet moet je allebei dan wel water bij de wijn kunnen doen zoals een goedkopere motorfiets geen super dure, of toch iets van potten scheiden enz (maar dat is ook misschien vreemd als je kids hebt denk ik dat "papa zijn eigen spaarpot heeft en de motorfiets van papa is niet van mama").
Kinderen gaan er toch van uit dat er maar 1 grote pot is hoor. En die staan er absoluut niet bij stil hoe het met de "waarde" zit van de goederen.
Typisch voorbeeld: 1 van de ouders werkt 30km verderop in een filegevoelig traject, heeft geen bedrijfswagen maar wél een auto die meer gericht is op luxe. (gaande van een skoda tot een audi/BMW) terwijl mama die "rond de kerktoren rijdt" en 8km verderop werkt, met een kleine, goedkope stadswagen rijdt.
Dan kan ik me toch niet inbeelden dat er kinderen zijn die gaan zeggen: "jamaar, mama, jouw auto koste 13.000 euro en die van papa 38.000, jullie verdienen ongeveer evenveel, dat is toch niet eerlijk? Jij wordt hier toch zwaar in 't zak gezet?" 🤷🏼‍♀️

Kinderen gaan er toch van uit dat er maar 1 grote pot is hoor. En die staan er absoluut niet bij stil hoe het met de "waarde" zit van de goederen.
Typisch voorbeeld: 1 van de ouders werkt 30km verderop in een filegevoelig traject, heeft geen bedrijfswagen maar wél een auto die meer gericht is op luxe. (gaande van een skoda tot een audi/BMW) terwijl mama die "rond de kerktoren rijdt" en 8km verderop werkt, met een kleine, goedkope stadswagen rijdt.
Dan kan ik me toch niet inbeelden dat er kinderen zijn die gaan zeggen: "jamaar, mama, jouw auto koste 13.000 euro en die van papa 38.000, jullie verdienen ongeveer evenveel, dat is toch niet eerlijk? Jij wordt hier toch zwaar in 't zak gezet?" 🤷🏼‍♀️
Kinderen gaan daar enkel vanuit als je het hen niet vertelt eh. Ik weet niet of ze dat laatste gaan zeggen, maar ik denk wel dat ze mogen ( en mss zelfs moeten) weten wat er binnen en buiten gaat.

Kinderen gaan daar enkel vanuit als je het hen niet vertelt eh. Ik weet niet of ze dat laatste gaan zeggen, maar ik denk wel dat ze mogen ( en mss zelfs moeten) weten wat er binnen en buiten gaat.
Daar ben ik het volledig mee eens, eens ze een jaar of 16 zijn, dat ze inderdaad een realistisch beeld hebben van inkomsten en uitgaven!

Daar ben ik het volledig mee eens, eens ze een jaar of 16 zijn, dat ze inderdaad een realistisch beeld hebben van inkomsten en uitgaven!
Ok wel ik denk dat ze dat veel vroeger moeten leren :p Ik zeg nu al bij "dure" dingen die ze willen ( zoals terug gaan naar het pretpark waar we waren deze zomer) hoeveel dat kost in dagen dat we moeten gaan werken. (en in getallen al begrijpen ze dat nog niet echt)

Ok wel ik denk dat ze dat veel vroeger moeten leren :p Ik zeg nu al bij "dure" dingen die ze willen ( zoals terug gaan naar het pretpark waar we waren deze zomer) hoeveel dat kost in dagen dat we moeten gaan werken. (en in getallen al begrijpen ze dat nog niet echt)
Geen slecht idee eigenlijk, ik zeg nu gewoon soms "Nee, want dat kost teveel centjes en mama en papa hebben niet genoeg centjes om alles te kopen wat jij wil".

Wel altijd al gedacht dat dat iets is waar je voorzichtig mee moeten zijn. Stel dat je, om het makkelijk te houden 2000 euro netto verdient op 1 maand van 20 dagen. Dan wilt dat niet zeggen dat je iets van 2000 euro na 20 dagen kunt kopen, dit hangt immers voor een groot stuk af van je vaste kosten, die al snel meer dan 1000 euro zijn. Dan wordt het aantal dagen snel iets heel anders.

Just my 2 cents, een nuance die ik wel belangrijk vind. :smile:

Wel altijd al gedacht dat dat iets is waar je voorzichtig mee moeten zijn. Stel dat je, om het makkelijk te houden 2000 euro netto verdient op 1 maand van 20 dagen. Dan wilt dat niet zeggen dat je iets van 2000 euro na 20 dagen kunt kopen, dit hangt immers voor een groot stuk af van je vaste kosten, die al snel meer dan 1000 euro zijn. Dan wordt het aantal dagen snel iets heel anders.

Just my 2 cents, een nuance die ik wel belangrijk vind. 😊
Uiteraard, ze zijn nog maar 4 jaar eh :p Maar mijn idee is in ieder geval om daar geen geheimen over te hebben met hen.

Wel een koppel dat ik ken dat getrouwd is in volledige gemeenschap van goederen die deden dus niet aan scheiden van potten en dan is 10k voor een persoonlijke hobby wel veel.

Of het nu uit een persoonlijke pot of gemeenschappelijke pot komt, 10K is 10K. Heb je daarvoor genoeg zitten in een persoonlijke pot, betekent dat gewoon dat er veel minder geld in een gemeenschappelijke pot aanwezig is om voor het gezin te spenderen.

Ik blijf moeite doen om het te begrijpen, maar het lukt maar niet. Waarom zou "ik geef X uit vanuit de gemeenschappelijke pot voor mijn hobby, dus het is eerlijk dat jij dat ook doet voor de jouwe" een noodzakelijke redenering moeten zijn en waarom is die gemitigeerd wanneer je maar persoonlijke potjes maakt? Waarom zou je met een gemeenschappelijke pot ook niet gewoon elk gelukkig kunnen zijn en beslissingen kunnen maken op basis van wat er aanwezig is?
Als er 12K in de gemeenschappelijke pot zit en dat is alles wat er is, dan lijkt het mij logisch dat je geen 10K uitgeeft aan een moto. Maar dat zou je in die situatie ook niet kunnen wanneer er een persoonlijke pot is, want hoe je het draait of keert: die worden gevuld met hetzelfde geld dat binnenkomt.

Als er 12k in een gemeenschappelijke pot zit dan kan je daar idd geen motor van 10k mee kopen. Zelfs een motor van 6k zal je mogelijks serieus moeten uitleggen zeker als je kinderen en afbetalingen of reisplannen hebt enz. Als er 12k in een persoonlijke pot zit dan kan je dat wel want daar heeft niemand zaken mee wat gij met u persoonlijk geld doet, mogelijks hebt ge daar heel lang voor moeten sparen elke maand, de grens is veel duidelijker en alles is op voorhand al afgesproken hoeveel in die persoonlijke pot komt elke maand en hoeveel er vanaf het begin in zat. Alles is dan ook beter in balans op financieel vlak althans. Dan is dat financieel issue toch gemitigeerd? Trade-offs zijn er op andere vlakken.

Het gaat er mij vooral over dat ongeacht hoe dat geld opgeplitst wordt, de hoeveelheid ervan die binnenstroomt niet wijzigt. Je put gewoon altijd uit dezelfde hoeveelheid geld. Sure, je kan lang sparen om 10K voor een moto bij elkaar te krijgen, maar dat betekent dat er 10K niet in die gemeenschappelijke pot belandt en grote gezinsprojecten zullen uitgesteld worden voor de tijd die het duurt om in die gezinspot 10K extra bij elkaar te sparen.

Situatie gezinspot: 30K aanwezig. Fijn!
Situatie gesplitst: 15K partner 1, 5K gezinspot, 10K partner 2.

In beide situaties kan je individueel hetzelfde doen. Maar in de tweede situatie krijgen de gezinsprojecten een serieuze knauw. Tenzij je die aanvult vanuit de persoonlijke potten, maar waar zat het nut dan in de eerste plaats om op te splitsen.

Ik ga er altijd bij blijven dat het hele "ik moet dan niets verantwoorden" absurd is. Als ik iets wil kopen voor mezelf komt het uit onze gezamenlijke rekening, en moet ik ook helemaal niets verantwoorden - tenzij aan mezelf, of ik het het zelf wel waard vind. Zelfde voor m'n vrouw. Iedereen gelukkig.

Dat lijkt me toch wel echt absurd, dat jij een aankoop van 10k uit de gemeenschap enkel aan jezelf moet verantwoorden en niet aan je partner?

Je zei dat je geen geheimen ging hebben en ook getallen zou melden. Dat houdt dan ook in dat je gaat zeggen dat je zegmaar 100 euro per dag verdient of per maand maar 100 euro kan sparen. En dat dus de kindjes uit de klas en uw familie weten dat de papa van u dochter 100 euro per dag verdient. Dat ook thuis gaan zeggen en daar ook gaan vragen hoeveel hun eigen papa dan verdient en of dat meer is dan gij.
Ok tot hier ben ik mee
Dan kunt gij aan de schoolpoort tegen de ouders gaan uitleggen waarom hun kinderen dat soort info allemaal weten en vragen. Dat is maar een extreem geval natuurlijk maar dat is waar het toe kan leiden.
Wat moet ik juist gaan uitleggen? Dat ik mijn kinderen transparantie geef over waarom dingen zijn zoals ze zijn? Waarom zouden die daar zelfs een probleem van maken? Zou jij daar een probleem van gaan maken tov de ouders van een ander kind?
En ja jaloezie is een feit, onder volwassenen en onder kinderen. Gij gaat op u familie of aan de schoolpoort ook ni vertellen hoeveel gij verdient of hoeveel spaargeld ge hebt, hoeveel uw auto gekost heeft toch, dat heeft ook zen reden.
Mijn familie weet perfect hoeveel ik verdien. Niet dat ik dat elke keer ga zeggen maar als daar een gesprek of discussie over is dan gebruik ik de eigenlijke getallen en geen vaag gedoe. Meten is weten, meer info is beter voor iedereen. Zelfde met toen we ons huis gekocht hebben, hoeveel mijn auto kostte, wat de TV gekost heeft, hoeveel we maandelijks afbetalen, etc Weerom het is niet alsof ik dat loop rond te bazuinen, maar als je daar een gesprek over hebt dan lijkt het me logisch dat te vermelden dan weet je tenminste waar je over bezig bent. We zijn nu aan het kijken voor een badkamer te renoveren dus dan heb je getallen nodig anders ben je gewoon in het ijle bezig.

Dat lijkt me toch wel echt absurd, dat jij een aankoop van 10k uit de gemeenschap enkel aan jezelf moet verantwoorden en niet aan je partner?
Ik zie er gewoon weinig tot geen verschil in. Die 10K is op exact dezelfde manier binnengekomen. Je verandert gewoon het tijdstip van je individuele keuze van vooraf naar op het moment zelf. En je impacteert vooral de mogelijkheid om gezamenlijke projecten te doen.

Ik zie er gewoon weinig tot geen verschil in. Die 10K is op exact dezelfde manier binnengekomen. Je verandert gewoon het tijdstip van je individuele keuze van vooraf naar op het moment zelf. En je impacteert vooral de mogelijkheid om gezamenlijke projecten te doen.
Waarom zou je dat impacteren? Als er niet genoeg geld in de gemeenschappelijke pot is, storten we gewoon bij. Duurt een paar minuutjes om de app te openen en geld over te schrijven.
En toch behouden we elk onze eigen individualiteit door een persoonlijke pot te hebben.

Waarom zou je dat impacteren? Als er niet genoeg geld in de gemeenschappelijke pot is, storten we gewoon bij. Duurt een paar minuutjes om de app te openen en geld over te schrijven.
En toch behouden we elk onze eigen individualiteit door een persoonlijke pot te hebben.

Maar dan wordt de lijn nog waziger he. "We hebben meer geld nodig in de pot voor een gezamenlijk project - OK, storten maar". Als je die beslissing toch zo gemakkelijk maakt, waarom is het dan nog opgesplitst.

Of vanwaar de assumptie dat je geen individualiteit kan hebben met een gemeenschappelijke pot. Dat snap ik niet, voor mij een hele grote drogreden...

Onze oudste van bijna 6 denkt over alles wat je hem zegt gigantisch na. Dagen erna stelt hij soms nog bijvragen...
Mochten we zeggen: zoveel dagen moeten we werken om naar een pretpark te kunnen gaan met jou, zou hij hem dat veel teveel aantrekken denk ik. Een algemene: 'papa en mama moeten werken om leuke dingen te kunnen doen met jullie', dat gebruiken we wel.

Dat je hen niet financieel ongeletterd de wereld wil insturen, dat snap ik volledig.
Maar de noodzaak om dat al op heel jonge leeftijd te doen en dan nog eens heel gedetailleerd, meh...

Kinderen moeten in mijn ogen vooral kind kunnen zijn en zoveel mogelijk onbezorgd.

Zeg je hen dan bijv ook hoeveel spaargeld er al op hun naam staat?

Dat je hen niet financieel ongeletterd de wereld wil insturen, dat snap ik volledig.
Maar de noodzaak om dat al op heel jonge leeftijd te doen en dan nog eens heel gedetailleerd, meh...

Kinderen moeten in mijn ogen vooral kind kunnen zijn en zoveel mogelijk onbezorgd.
Oh akkoord, ik zeg gewoon dat ik hen dat zo zeg of zou zeggen als het relevant is. Wat dit jaar misschien 2 keer gebeurd is. Dus het is niet alsof ze een wekelijkse statusmeeting moeten bijwonen :p

Zeg je hen dan bijv ook hoeveel spaargeld er al op hun naam staat?
Op termijn, nu nog niet aangezien getallen hen weinig zeggen. Ze hebben naast basis tellen enkel veel, duizend veel en duizend duizend duizend ( at infinitum) veel ^^

En wat doe je als je bovengemiddeld verdient? Ik zit nu eigenlijk nog redelijk op de middenmoot, maar mijn ouders verdienen nu toch wel redelijk bovengemiddeld. En als zij met effectieve bedragen zouden afgekomen zijn als ik kind was, zou dat mijn beeld voor volwassen te worden toch serieus aangetast hebben. Of ze zouden al hele tijd moeten meegeven dat dit niet representatief is voor de hele bevolking, dat er zeer veel mensen zijn die minder verdienen en dat ik zelf ook niet zomaar moet verwachten evenveel te kunnen verdienen.

Maar dan wordt de lijn nog waziger he. "We hebben meer geld nodig in de pot voor een gezamenlijk project - OK, storten maar". Als je die beslissing toch zo gemakkelijk maakt, waarom is het dan nog opgesplitst.

Of vanwaar de assumptie dat je geen individualiteit kan hebben met een gemeenschappelijke pot. Dat snap ik niet, voor mij een hele grote drogreden...
Wij voelen ons gewoon het comfortabelste om ons eigen ding te doen met ons eigen geld. Voor jou misschien een drogreden, voor ons niet.

Er zijn geen financiële drempels bij ons. Als er een rekening moet betaald worden die groter is dan wat er op dat moment in de gemeenschappelijke pot is, storten we gewoon geld bij, geen discussie nodig.

Ik denk dat je er te veel bij nadenkt over het waarom.

Terug
Bovenaan