Ik zie er gewoon weinig tot geen verschil in. Die 10K is op exact dezelfde manier binnengekomen. Je verandert gewoon het tijdstip van je individuele keuze van vooraf naar op het moment zelf. En je impacteert vooral de mogelijkheid om gezamenlijke projecten te doen.
Wij houden het hier ook gescheiden.
Onze visie is deels gelijk maar de uitvoering niet direct.
Paar personal facts:
-Beiden streven we ernaar om financiele vrijheid te hebben. Lees spaarzaam te zijn om later wat meer vrije tijd te hebben met elkaar en de kinderen. En op korte termijn stelde mij dat in staat om te gaan freelancen.
-Ik ga eerder investeren dan consumeren, mijn vriendin andersom..
-Mijn vriendin is gevoeliger voor lifestyle inflation aangewakkerd door al haar 'mom' friends.
Door onze splitsing van rekeningen springt m'n vriendin zorgvuldiger om met haar eigen geld. (Ze plot haar aankopen altijd tegen een fictieve grens op haar spaarrekening. Complete zever m.i. maar het werkt voor haar)
Uiteraard spring ik zorgvuldig om met mijn vermogen en heb ik nu meer keuzevrijheid in investeringen.
Ons gemeenschappelijke vermogen wordt ook enkel gebruikt voor de gezamenlijke kosten op te vangen, er is geen verwarring met persoonlijke uitgaven. Er is hier ook weinig discussie over 'speciale' of 'verhoogde' uitgaven en we maken de grotere keuzes gemeenschappelijk.
Dus in ons geval hebben we door gesplitste rekeningen met dezelfde inkomsten gezorgd dat de minder spaarzame partner toch gezamenlijk meer heeft opgebouwd alsook dat we als gezin in totaliteit meer geïnvesteerd hebben i.p.v. geconsumeerd.
't is eerder iets spychologisch want theoretisch kan je dat ook met 1 rekening. Maar dan heb je meer discussies, minder vrijheid, hoop extra accounting en een hoop mogelijks psychisch beïnvloede keuzes.
We moeten er kwalitatief niets voor laten dus mijn doel is al bereikt.
Het is wel zo dat ik ten titel meer vermogen heb en zal opbouwen dan haar. Zolang we samen blijven leg ik ook wel meer in de gezamenlijke pot omdat ik ook meer verdien.
Maar met een verschillend statuut is dat eigenlijk toch niet te rijmen als wettelijk samenwonende. Het is niet dat ik na onze 'scheiding' op m'n 67ste een deel van haar pensioen kan claimen. Hetzelfde is mijn vermogen mijn/ons pensioen en ik zal zolang we samen zijn dus mijn procentueel deel van onze gezamenlijke luxe bekostigen.
Wat we ook wel doen is kijken naar activiteiten binnen het gezin die geen inkomsten verderbrengen. Dat nemen we mee in onze procentuele bijdrage waardoor zij in dit geval weer iets minder moet bijdragen.
Concreet +- stort zij 1000 p.m. door aan de gezamenlijke rekening en ik 2000. Daarvan betalen we al onze gezamenlijke kosten buiten vervoer en verlof.
Wat betreft de opvoeding naar de kinderen ben ik wel fan om ze de "waarde van geld" mee te geven. Dat kan gerust zonder heel je persoonlijke finances uit de doeken te doen. Simpel in uitvoering: gras afrijden voor zakgeld