Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Als het verschil zo groot is tussen partners zal dat in geen van beide systemen werken. Ook bij gescheiden rekeningen wordt dat dan een twistpunt IVM gezamelijke aankopen en op welke termijn (want die met een gat in zijn hand wil airco's in elke kamer maar kan het pas betalen over 5 jaar en de zuinige vindt enkel de leefruimte wel goed genoeg maar zou alles nu wel al kunnen betalen)

In de praktijk komt het imo dus vaak neer op hetzelfde (net zoals overleggen bij gezamelijke rekening ook echt niet hetzelfde is als toestemming moeten vragen).
Dat zou met ons systeem juist heel gemakkelijk opgelost zijn he.

Degene met een gat in zijn hand die persé in iedere kamer airco wil maar er geen geld voor heeft, zal dan geconfronteerd worden met het feit dat die daar dan maar eerst 5 jaar voor moet sparen en nog eens goed nadenken of het dat dan nog wel waard is.

Als het alternatief is dat bij gebrek aan eigen middelen, dan maar voornamelijk het spaargeld van de andere, zuinigere partner gebruikt wordt, dan zal je pas discussie krijgen want dan is die big spender gewoon het geld van zijn partner aan het opsmossen.

Door de laatste zin in mijn post die je gequote hebt.

De laatste zin waarin je het over eenverdieners hebt?

Zet dan wel een disclaimer in je post dat je redenering enkel opgaat voor eenverdienergezinnen he. Maar een eenverdienergezin met gescheiden rekeningen... Dat wordt ook leuk.

En als jij ook in elke kamer airco's wil?
Ga je dan ook 5 jaren wachten tot je partner mooi de helft kan betalen?
Als dat voor ons beiden zo oké is, waarom niet?
Het hangt er ook vanaf waarom dat bij de andere 5 jaar duurt. Als de spaarcapaciteit van de ander zo beperkt is omdat diens maandloon impulsief verkwist word aan allerlei andere dingen, dan heb ik daar zeker geen compassie mee.

Ik ken dus meerdere koppels die daar openlijk ruzie over maken, telkens wanneer we samenzitten ...

En mocht het dan ooit mislopen (worst case dikke dikke ambras) kunde in mijn situatie zeggen "ok gelukkig heb ik niet met geld zitten strooien toen ik bij haar was"

Echt he, dat zou me ook geweldig troosten mocht mijn relatie van jaren voorbij zijn!
Btw, hoe gaat 50-50 dan in de winkel? Geen Kettle chips voor haar tenzij jij die doos bouchées van Côte d'Or mag meenemen? Of zijn dat soort frivoliteiten allemaal uit eigen zak te betalen?

Ik regel meestal het gewoon zo dat ik het op mijn heupen krijg van mijn partner en ze het grootste deel van mijn geld geef om weg te gaan :unsure:

:cry:
Net gescheiden, I second that!
Wel HEEL veel geleerd daarvan... Dat "onvoorwaardelijk steunen van elkaar want je bent een team" bekijk ik nu totaal anders, maar dat kan ook zijn omdat ik nu een verbitterd wijf met trust issues ben 😝

Dat zou met ons systeem juist heel gemakkelijk opgelost zijn he.

Degene met een gat in zijn hand die persé in iedere kamer airco wil maar er geen geld voor heeft, zal dan geconfronteerd worden met het feit dat die daar dan maar eerst 5 jaar voor moet sparen en nog eens goed nadenken of het dat dan nog wel waard is.
Wat ik dan niet versta is dat je die financiële beslissing dan van elkaar loskoppelt, maar nog altijd samen moet beslissen. Allez, als mijn vriendin met gescheiden rekeningen zou willen werken en zij wil plots een fitnesskamer aanschaffen, dan mag zij dat financieel dan zo willen beslissen, die fitnesstoestellen moeten hier nog altijd een plaats krijgen. Wil ik een mancave inrichten, idem.

Is het dan niet véél frustrerender dat je "eigen" beslissingen maakt financieel, maar uiteindelijk jezelf nog even hard vastrijdt doordat je samen beslist over wat er in het gemeenschappelijk huis gebeurt.

Dé oplossing is natuurlijk dat je élk een eigen huis hebt. En mss élk eigen kinderen (je voedt ze 50/50 op). En élk eigen aankopen van eten doet. Ah, maar dat heet scheiden...

Wat mij betreft is het, eens je een gezamelijke blijvende relatie hebt, géén goed idee om je financiën te blijven scheiden. Zet je pas je financiën (grotendeels) samen eens er iemand tegenslag geeft (ontslag, ziekte, ...) of wanneer je kinderen hebt dan heb je ofwel je aan te passen op het moment van een crisis in een van jullie 2 zijn persoonlijk leven (wat sowieso risicovoller is), kan je er niet noodzakelijk een termijn op plakken (bvb bij kanker, wanneer is die persoon "terug geschikt om een inkomen te hebben") of , in het geval van kinderen, moet je niet enkel plots het eens worden over de opvoeding, maar ook op alles wat met uitgaven voor kinderen te maken heeft, terwijl je dat voorheen nauwelijks moest doen.

Het werken met gescheiden rekeningen is wél een stap als je elkaar leert kennen en nog niet zeker bent van elkaar. Zeker als er een groot verschil in inkomen of vermogen zit. Maar eens je kinderen hebt of je jarenlang samen bent, nee. Doe dat niet.

Soit, het lijkt me niet toevallig dat de mensen die hier als langdurend koppel kiezen voor gescheiden rekeningen, vaak ook de mensen zijn die een stuk rechtser zijn qua gedachtengoed. Ik vermoed dat we het dan ook eerder in die optiek moeten bekijken en dus vaak, maar niet noodzakelijk, in een andere visie over omgaan met mensen.

De laatste zin waarin je het over eenverdieners hebt?

Zet dan wel een disclaimer in je post dat je redenering enkel opgaat voor eenverdienergezinnen he. Maar een eenverdienergezin met gescheiden rekeningen... Dat wordt ook leuk.
Dan zou ik gewoon op haar privé rekening ook een deel storten. Naast het deel op de gezamenlijke rekening.

Welwelwel.. Voor mijn liefdesverklaring val je niet, maar voor een handvol geld gaat het kleed omhoog.

Jij vieze golddigger!
Goh, er moet iets zijn dat mijn tijd waard is hé. Dat hoeft niet per se geld te zijn, dat kan ook de looks, intelligentie of interessante persoonlijkheid zijn ...

Mijn vriendin woont momenteel bij mij. Ik betaal de lening zelf af, de gemeenschappelijke kosten doen we min of meer 50/50. Daarnaast zetten we maandelijks een gelijk bedrag op een gemeenschappelijke rekening.

Bij aankoop van een nieuwe gezamenlijke woning zal ik waarschijnlijk iets meer investeren, maar dit laten we vastleggen bij de notaris (wettelijk samenwonend).

Mijn vriendin woont momenteel bij mij. Ik betaal de lening zelf af, de gemeenschappelijke kosten doen we min of meer 50/50. Daarnaast zetten we maandelijks een gelijk bedrag op een gemeenschappelijke rekening.

Bij aankoop van een nieuwe gezamenlijke woning zal ik waarschijnlijk iets meer investeren, maar dit laten we vastleggen bij de notaris (wettelijk samenwonend).
Wat ik mij dan afvraag: stel dat gij nu 70% van het huis betaalt en uw vriendin de rest, dan is het simpel om dat idd bij de notaris te laten vastleggen. Maar elke keer dat ge iets aan uw huis verandert waardoor de waarde van uw huis ook verandert, ga je diezelfde verdeling van 70/30 dan blijven aanhouden? Dat was bij ons eigenlijk de enige moeilijkheid aan onze 50/50 verdeling.

Ge moet soms ook wat zien wat uw prioriteiten zijn. Mijn vriendin wilt met alle geweld alle plafonds en muren in de kelder schilderen en behangen. Mij interesseert dat echt geen reet maar ze wil dat het daar wat "gezelliger" is. Ik heb ze al zo ver gekregen dat in de kelder ze dat met verf en lijm van den Action gaat doen en niet van Trimetal dus voor die 150 EUR gaan we geen ambras maken.
Maar ze wil ook een volledige rubber vloer onder haar home fitness, dat kost voor dat kleine oppervlak bijna 600 EUR en dat koopt ze gewoon zelf.
Ik wou met alle geweld een OLED in de slaapkamer en voor haar was een TV van 400 EUR genoeg. Ik heb een OLED gekocht en zij heeft 200 EUR bijgelegd, fine by me.

Grote, structurele uitgaven zoals onze airco vorig jaar daar kijken we eerst wat de opties zijn. Als we daar uit zijn (meestal gewoon wat schoontste in huis past) dan zoek ik de beste offerte uit en dat delen we 50/50

In de winkel is het ook vrij simpel: ik betaal elke week onze maaltijdbox, zij betaalt met haar maaltijdcheques in de winkel.

Ik ga elke maand naar de kapper wat 35 EUR kost, zij gaat mss 2 keer per jaar wat elke keer 200-250 EUR kost. Dat betalen we gewoon elk apart.

Systeem werkt al 11 jaar voor ons, dus zo slecht zal het wel niet zijn zeker.

Ge moet soms ook wat zien wat uw prioriteiten zijn. Mijn vriendin wilt met alle geweld alle plafonds en muren in de kelder schilderen en behangen. Mij interesseert dat echt geen reet maar ze wil dat het daar wat "gezelliger" is. Ik heb ze al zo ver gekregen dat in de kelder ze dat met verf en lijm van den Action gaat doen en niet van Trimetal dus voor die 150 EUR gaan we geen ambras maken.
Maar ze wil ook een volledige rubber vloer onder haar home fitness, dat kost voor dat kleine oppervlak bijna 600 EUR en dat koopt ze gewoon zelf.
Ik wou met alle geweld een OLED in de slaapkamer en voor haar was een TV van 400 EUR genoeg. Ik heb een OLED gekocht en zij heeft 200 EUR bijgelegd, fine by me.

Is die TV dan van jullie of van u? Pak nu dat zij per ongeluk iets doet en die TV is beschadigd en moet vervangen of gemaakt worden. Voor haar is dat iets van 200 euro dus koop gewoon een nieuwe mss, voor u is dat mss 1800 euro.

Zelfde met die rubberen vloer, als jij die beschadigd moet jij dan iets gaan repareren wat je niet wou?

Dat is geen kritiek eh, ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik vraag me altijd af wat de argumenten in zo'n discussies zijn. Jefke wil een moto, madam niet, jefke koopt hem zelf maar mag die dan niet in de gedeelde garage zetten' etc.

Als die TV moet vervangen worden dan zal dat gewoon hetzelfde stramien zijn. Ik wou beneden surround, haar interesseert dat geen hol, ik heb een Sonos set gekocht op mijn eigen.
Die rubber vloer zal vrij straf zijn als ik die beschadig want ik gebruik die niet, net zoals al haar fitnessgerief.
Aan de andere kant heeft ze ook geen cent bijgelegd aan mijn fiets, als daar kosten aan zijn dan zijn die voor mij.
Ik had vroeger ook een moto. Dat was mijn moto. Ik betaalde alles zelf voor die moto. Ik heb die verkocht met winst, die winst was ook integraal voor mij.

Gezamenlijke uitgaven zijn voor dingen die we gezamenlijk gebruiken. Meubels, woning, terras, tuin, etc...

Wat ik mij dan afvraag: stel dat gij nu 70% van het huis betaalt en uw vriendin de rest, dan is het simpel om dat idd bij de notaris te laten vastleggen. Maar elke keer dat ge iets aan uw huis verandert waardoor de waarde van uw huis ook verandert, ga je diezelfde verdeling van 70/30 dan blijven aanhouden? Dat was bij ons eigenlijk de enige moeilijkheid aan onze 50/50 verdeling.
Ik ga van gezond boerenverstand uit en probeer ook niet alles tot de laatste euro uit te rekenen. Wij zijn al een paar jaar samen en verwachten ondertussen ons eerste kindje. Ik verdien een stuk meer dan zij (wat niet wilt zeggen dat zij slecht verdiend) maar ik betaal buiten de bovenstaande regeling met veel plezier nog vaak wat extra’s (uitstapjes, restaurant, ...).

Wij hebben eigenlijk al een huis gevonden, dat een totaal renovatie gaat worden. We gaan het maximale lenen, waardoor ik minimaal eigen centen gebruik en die kan gebruiken voor een tweede pand of aandelen.

Moest er in de toekomst nu toch nog grote werken gebeuren die ik toch zou (moeten/willen) betalen, ga ik dit vermoedelijk niet nog extra bijhouden... Nu heb ik me laten vertellen dat het interessantste is om alles 50/50 aan te kopen en apart een contract bij de notaris te maken dat de echte situatie beschrijft, dus vermoedelijk is dat wel snel aangepast als dat nodig is

@SMTM: hier zaten we bij de aankoop met een gelijkaardige situatie. Zij had al een deel erfenis gehad, ik had een groter deel spaargeld dan haar, maar einde rit was haar eigen inbreng toch 45k hoger.
Alles is hier 50/50 verdeeld, maar met clausule dat bij verkoop eerst onze eigen inbreng zonder kapitalisatie wordt afgetrokken en dan de rest 50/50 wordt verdeeld. De dag dat ik het verschil inleg in de lening dan vervalt die clausule.

Terug
Bovenaan