Hoeveel geluk heb je in je leven?

Hoeveel geluk heb je in je leven op een schaal van 0 tot 10

• 10 (Als ik de deur uitstap, stopt het met regenen)

Stemmen: 4 3,4%
  • 9

Stemmen: 17 14,5%
  • 8

Stemmen: 24 20,5%
  • 7

Stemmen: 17 14,5%
  • 6

Stemmen: 11 9,4%
  • 5

Stemmen: 18 15,4%
  • 4

Stemmen: 4 3,4%
  • 3

Stemmen: 8 6,8%
  • 2

Stemmen: 5 4,3%
  • 1

Stemmen: 1 0,9%
  • 0 (Als ik de deur uitstap, valt er zeker vogelpoep op mijn hoofd)

Stemmen: 8 6,8%

• Totaal aantal stemmers
    117
Ik besef dat ik héél veel geluk heb gehad in mijn leven (tot nu toe, hout vasthouden).
En op een gegeven punt zorgt uw initiele geluk ook voor het makkelijker geluk hebben later. Simpelweg omdat het sneller "minder erg" wordt als er eens iets tegen steekt.

Heb ik veel geluk? Geen idee. Ik ben ook nogal vrij pessimistisch ingesteld op sommige vlakken. Dus wat een ander als geluk zal zijn, zal dat voor mij niet meteen zijn.

Ik besef dat ik héél veel geluk heb gehad in mijn leven (tot nu toe, hout vasthouden).
En op een gegeven punt zorgt uw initiele geluk ook voor het makkelijker geluk hebben later. Simpelweg omdat het sneller "minder erg" wordt als er eens iets tegen steekt.

Hangt er ook maar van af in welke mate je beseft hoeveel geluk je hebt en je beseft dat dat ook niet eeuwig kan duren.
Mensen die daar op naïeve manier zich niet van bewust zijn kunnen nog diep zitten wanneer hun geluk stopt en ze terugdenken aan een betere tijd die niet meer of niet snel meer zal terugkomen.

Hangt er ook maar van af in welke mate je beseft hoeveel geluk je hebt en je beseft dat dat ook niet eeuwig kan duren.
Mensen die daar op naïeve manier zich niet van bewust zijn kunnen nog diep zitten wanneer hun geluk stopt en ze terugdenken aan een betere tijd die niet meer of niet snel meer zal terugkomen.
Het helpt ook wel dat ik niet ben opgegroeid met het idee dat ik "geluk" ging hebben. Beetje een gevoelige quote, maar imo hangt in onze samenleving "geluk" gewoon heel hard vast aan de financiële situatie. De andere dingen die hier worden aangehaald (vrienden, familie, job, ...) maken u gelukkig, maar zijn voor een groot stuk een gevolg van keuzes en niet van geluk. Onze financiële situatie is voor een deel een gevolg van keuzes, maar ook voor een groot deel van geluk (erfenis, beleggingen, ...)

Ik heb (vind ik) hoofdzakelijk alleen maar geluk meegemaakt in mijn leven.
Toch geef ik "slechts" een 9. Ik wil de 10 bewaren voor als ik een exceptioneel "geluk"-event zou meemaken zoals Euromillions winnen, de dood omzeilen door een ongelooflijk toeval zoals een boom die op een meter van mij verwijderd valt of een vliegtuig missen dat uiteindelijk zou neerstorten, ...

Ik heb (vind ik) hoofdzakelijk alleen maar geluk meegemaakt in mijn leven.
Toch geef ik "slechts" een 9. Ik wil de 10 bewaren voor als ik een exceptioneel "geluk"-event zou meemaken zoals Euromillions winnen, de dood omzeilen door een ongelooflijk toeval zoals een boom die op een meter van mij verwijderd valt of een vliegtuig missen dat uiteindelijk zou neerstorten, ...
Maar is dat geluk, of pech? Want als je gewoon niet in de buurt van die boom was, heb je de dood ook omzeild natuurlijk...
Of om een concreter voorbeeld te geven, wij zijn een week na de aanslag in Oslo naar daar gereisd, hebben wij nu geluk gehad, of hebben alle mensen die er net wel aanwezig waren pech gehad?

Vervang zijn snel door traag, dan klopt zijn stelling beter :)
Ja dat is juist maar het was om aan te tonen hoe geluk ook een deel van de visie is.

Ander voorbeeld:

Gij geeft aan dat je geluk hebt omdat je een mooie vrouw hebt, moest je een andere geaardheid hebben zou je het ook kunnen zien als ongeluk he.

Veel van die zaken hangen ook grotendeels af van de mentale ingesteldheid.
Het helpt ook wel dat ik niet ben opgegroeid met het idee dat ik "geluk" ging hebben. Beetje een gevoelige quote, maar imo hangt in onze samenleving "geluk" gewoon heel hard vast aan de financiële situatie. De andere dingen die hier worden aangehaald (vrienden, familie, job, ...) maken u gelukkig, maar zijn voor een groot stuk een gevolg van keuzes en niet van geluk. Onze financiële situatie is voor een deel een gevolg van keuzes, maar ook voor een groot deel van geluk (erfenis, beleggingen, ...)
Tot men in een depressie beland omdat men de dood van ouders/ of weet ik veel wat niet kan verwerken. De vraag blijft dan of die erfenis wel zo'n geluk was.

Ja dat is juist maar het was om aan te tonen hoe geluk ook een deel van de visie is.

Ander voorbeeld:

Gij geeft aan dat je geluk hebt omdat je een mooie vrouw hebt, moest je een andere geaardheid hebben zou je het ook kunnen zien als ongeluk he.

Tot men in een depressie beland omdat men de dood van ouders/ of weet ik veel wat niet kan verwerken. De vraag blijft dan of die erfenis wel zo'n geluk was.
In ons geval was het een erfenis van een grootnonkel die ik 1x gezien heb, heel tof dat die mens heel de familie betrokken heeft in zijn erfenis he, maar in dat geval vond ik die erfenis toch gewoon geluk :P

In ons geval was het een erfenis van een grootnonkel die ik 1x gezien heb, heel tof dat die mens heel de familie betrokken heeft in zijn erfenis he, maar in dat geval vond ik die erfenis toch gewoon geluk :p
Ja, ik geef u gelijk hoor maar wil gewoon aantonen dat geluk of ongeluk iets vreselijk relatief is en voor iedereen anders is.

Maar is dat geluk, of pech? Want als je gewoon niet in de buurt van die boom was, heb je de dood ook omzeild natuurlijk...
Of om een concreter voorbeeld te geven, wij zijn een week na de aanslag in Oslo naar daar gereisd, hebben wij nu geluk gehad, of hebben alle mensen die er net wel aanwezig waren pech gehad?
Ik denk dat je dit pas weet een hele tijd ná het event.
Heeft het uw leven positief beïnvloed, dan was het geluk.
Stel dat ik nadien heel vaak nachtmerries begin te krijgen en veel slechter kan slapen omdat het event van die omvallende boom mij op één of andere manier "kwelt", dan zou ik inderdaad zeggen dat het eerder pech was.
Genoeg voorbeelden van Euromillion-winnaars wiens leven nadien (op langere termijn) slechter is geworden. Dus voor hen zou je dan ook kunnen zeggen dat het winnen van Euromillions eerder "pech hebben" was dan "geluk hebben".

Voor mijn gevoel zou het ongeluk brengen mocht ik er een cijfer op plakken, vreemd, ik had er nooit zo bij stil gestaan maar ik ga er dus geen cijfer op zetten.

Ik zou mezelf ook een 8 toe kennen.

Ik heb/had goede ouders, een goeie plaats om op te groeien.
Na mijn studies wel eerst wat in een "ongelukkige" job terecht gekomen, waardoor mijn levenskwaliteit eerder "beperkt" was vond ik zelf.
Ook lang zoekende geweest naar een goeie relatie en 'betere' vriendengroep.

Uiteindelijk (nu) wel goede vriendin vast, ik zie mezelf niet meer met iemand anders,
vriendengroep... "kan beter". Ik heb wel voldoende vrienden, maar qua hobby's is het niet helemaal dat... (zij verkiezen wekelijks cafés terwijl ikzelf dat eigenlijk kots beu ben).
Job: ook wel tevreden mee,
en woon situatie is ook wel dik ok vind ik.

Dus concreet, ik geef mezelf een 8. Ik heb het geluk nog een goede gezondheid te hebben, en me hopelijk niet meteen zorgen te hoeven maken.

Uiteindelijk maak je ook wel klein beetje zelf je geluk natuurlijk.
(betere job komt er via avondschool, en vriendin kwam er ook na intensief speurwerk :p )

Al zijn er natuurlijk veel andere zaken, mentale/fysieke gezondheid van je zelf of anderen, waar je geen of weinig invloed op hebt

Laatst bewerkt door een moderator:

Ander voorbeeld:

Akkoord hoor, vandaar dat er in mijn initiële post ook de disclaimer stond dat mijn lijstje subjectief was.

Ik ben opgegroeid in een disfunctioneel gezin, dit heeft ervoor gezorgd dat ik enkele negatieve karaktereigenschappen bezit. Ik ben er mij gelukkig van bewust, maar het is soms moeilijk om deze negatieve eigenschappen altijd onder controle te hebben. Dit maakt dat ik mijn eigen geluk/kansen soms niet zie of niet benut of beschadig. Ik heb dus wel degelijk geluk, maar slaag er niet altijd in om er iets mee te doen.

Laatst bewerkt:
Daarom dat ge u daar best probeert mentaal op voor te bereiden.
Ik denk niet dat je u kan voorbereiden op de dood van een ouder eerlijk gezegd. Allez, afhankelijk van de situatie eh. Als uw ma/pa al 95 is en al een tijd merkbaar achteruit gaat, dan kan je u voorbereiden. Maar om mij nu voor te bereiden dat binnen een jaar mijn ma/pa er plots niet zouden zijn? Gaat niet.

Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat iedereen, zoals @Mulan zegt ongeveer een even grote dosis geluk en ongeluk krijgt toebedeeld bij het begin van zijn/haar leven. Kijk naar @Musk boven mij. Kan perfect zijn dat die, behoudens de gewoonlijke dingen (iedereen maakt verlies mee in het leven, bijvoorbeeld) de rest van zijn leven gaat beleven zonder echt buitensporige tegenslagen. Het is je gegund ook. Maar zo zijn er veel hoor. En ja, dat is geluk hebben. Dat wil niet zeggen dat de 'karma weegschaal' op een gegeven moment gaat langskomen. Sommige mensen hebben nu eenmaal een relatief zorgenvrij leven.

Maar schrap eens wat dingen van dat lijstje. Vervang warm gezin door 'vader die zijn handen niet kon thuishouden' en vervang 'financieel gezond gezin' door 'wonend in een kraakpand en levend van uitkering tot uitkering' en Musk's leven had er heel anders uit gezien. De situatie waarin je opgroeit is zo ongelofelijk belangrijk voor de rest van je leven, dus je moet eigenlijk al geluk hebben dat je in een goede familiesituatie geboren wordt in een land als het onze. Daar begint het al mee. En dan moet het leven nog maar beginnen, en moeten de willekeurige 'chanceke gehad' (of net niet) momenten nog komen.

Als je 'geluk hebben' (ik heb het niet over 'gelukkig zijn' want ik denk niet dat dat de vraag is) bekijkt als een willekeurigheid, een dobbelsteenworp dus, kan het perfect zijn dat er mensen zijn voor wie dat grotendeels verkeerd uitdraait doorheen hun leven. Omgekeerd ook. Ik spreek mensen die werkelijk tegenslag na tegenslag te verwerken krijgen en net wanneer ze recht kruipen nog een stamp tegen hun gezicht krijgen, en omgekeerd spreek ik ook mensen voor wie het allemaal zo van een leien dakje loopt dat het net gescript lijkt voor een Vitaya film.

Zo gaat dat, denk ik. Het universum is onverschillig en er is volgens mij geen hogere kracht die het allemaal in goede banen leidt, en zo kan het dus perfect zijn dat een vrouwenmishandelende koudbloedige CEO die uit het oude geld komt en geen moer geeft om de planeet, de samenleving en de mensen rondom zich heel zijn leven lang gelukkig is en geen grote tegenslagen (opnieuw: uitgezonderd de te verwachten tegenslagen zoals verlies van je grootouders, ouders, ...) te verwerken krijgt. Terwijl de doodbrave jongere die in zijn vrije tijd gaat helpen in een daklozencentrum terwijl hij studeert als verpleger om mensen te kunnen helpen sterft op zijn 25ste aan kanker.

Natuurlijk is niet elk leven zo'n uitzondering. De meeste mensen zullen wel ongeveer het gemiddelde halen qua balans tussen chancekes en ongelukkige voorvallen, maar er zijn ook echt wel uitzonderingen. Daar is niks eerlijk aan, maar ik denk wel dat het gewoon zo werkt.
dit dus: er is geen hogere kracht of ge het nu God, karma of het universum, die bepaalt hoeveel (on)geluk ge gaat hebben. Het is gewoon een aaneenschakeling van gebeurtenissen en net zo random als het onstaan van de aarde en het leven hierop.

De plaats waar je wordt geboren, de tijdsperiode (ge zult maar 18 zijn als er een oorlog uitbreekt in uw land en ze u als kannonenvlees zien), het gezin, en ook uw eigen iq/karakter gaan uw kans op geluk/tegenslag deels bepalen, maar veel zaken zijn gewoon een random aaneenschakeling van gebeurtenissen. Had ge vijf minuten eerder naar ergens vertrokken, was je niet/wel ziek geweest die dag, etc... En eigenlijk zijn die eerste zaken ook gewoon random dingen he. 't is niet dat ge ze voor uw geboorte al kan bepalen.

Terug
Bovenaan