Hoeveel kilometer rij jij?

Hoeveel kilometer rij jij per jaar?

• Totaal aantal stemmers
    115
Ikzelf heb het afgelopen jaar 33.000km gereden, ik had dus ingevuld: 20k-35k met 1 wagen.

Na reacties hier te lezen heb ik dat aangepast naar 35-50k met meerdere auto’s omdat mijn vriendin ook wel rond de 10k zit met haar wagen.

Al heel wat minder dan pre-covid waar ik alleen 55k en 60k reed in respectievelijk 2018 en 2019.

Ik hou de facturen van de wagens bij en gezien daar kilometerstanden opstaan, heb ik er een redelijk goed izcht op.

Dit zijn de kilometers die we doen met onze wagens tot eind oktober 2025 (aankoop nieuwe wagen). Schommelt dus rond de 25-30k de laatste tijd voor 2 personen + 2 jonge tieners.

Eerste jaren (tot 2014) hadden we wel ook nog een andere wagen, die we toen ook frequent gebruikten, maar waarvan ik geen data heb. De kilometers toen waren voor 1 persoon, tot begin 2011 had ik ook een job waar ik gans west-vlaanderen voor rondreed. Vanaf 2011 werkte ik ofwel op wandelafstand ofwel met de trein, dus wat mij betreft (bijna) geen woon-werkkm's met de auto.

Aantal km's zijn relatief hoog (vind ik toch) omdat familie niet dichtbij woont (oa kempen) en zoon naar basketmatchen etc voeren. De pieken van bvb 2018 komen ook door roadtrips die we doen (toen bvb Noorwegen).

Het effect van Corona is ook duidelijk te zien.

1771479829646.png

Vorig jaar 8.000km, gemiddeld sinds 2020 zo’n 7.500km per jaar met 1 auto.

Ik hou tankbeurten en kilometerstanden nog altijd bij in Spritmonitor, dan heb je daar redelijk zicht op.

Amai, ik schrik van de toch wel lagere aantallen hier, ik dacht dat ik eigenlijk niet zo veel reed.

Zowel mijn vrouw als ikzelf draaien rond de 25k/jaar elk, soms richting de 30.
Pre-covid was dat 30-40/jaar dus scheelt toch al wat en valt best mee nu vind ik. In de periode 2010-2016 was dat zelfs 50k+/jaar, blij dat dat niet meer hoeft.

Ergens rond de 15.000 met 1 wagen. Exacte afstand geen idee, maar recent de km-stand bekeken voor het onderhoud. Mijn vrouw rijdt niet (werkt op wandelafstand), dus geen nood aan een 2de wagen. Ik ga meestal met de wagen werken.

Amai, ik schrik van de toch wel lagere aantallen hier, ik dacht dat ik eigenlijk niet zo veel reed.

Pre-covid was dat 30-40/jaar dus scheelt toch al wat en valt best mee nu vind ik.

En vermoedelijk zijn het gros dan nog bedrijfswagens - eigenlijk mag je die afstanden nog delen door 2 vermits de perceptie is dat mensen met een bedrijfswagen voor hun plezier rondrijden.

Maar 25-30 is toch stevig, heb je ook een idee van de gemiddelde snelheid - naast km/jaar vind ik aantal uur/jaar in de wagen ook een interessant cijfer.

Pre-covid was dat 30-40/jaar dus scheelt toch al wat en valt best mee nu vind ik. In de periode 2010-2016 was dat zelfs 50k+/jaar, blij dat dat niet meer hoeft.

Heel veel hangt af van je woon-werk verkeer, bij mij is dat ongeveer 17.000 van de 25.000
Als ik het geluk had van op fietsafstand of vlakbij de deur te werken, deed ik maar half zoveel kilometers.

Vroeger nog voor het werk jaren gehad dat ik over de 40.000 km zat.

6 wagens waarvan 1 wel echt niet meer gebruikt wordt en eentje binnenkort eigenlijk ook de deur uit gaat. Dus gaan er 4 zijn waarvan er eentje is waar men vrouw vast mee rijdt.

Bij mij vooral werk kms maar doe ook wel eens de occassionele roadtrip en plezier ritjes in het weekend.

Zit samen met mijn vrouw vlot over de 50.000km.
Bij mij schommelt dat maar zeker 35000 km per jaar, met sommige jaren echt uitschieters.
Mijn vrouw zal ergens een 20000 km per jaar op de teller zetten. Zij zou graag met de trein gaan werken maar er is zoveel miserie met de dienstverlening en ze heeft een enorm onveiligheidsgevoel aan het station dat ze liever soms 90 minuten onderweg is naar Brussel dan daar aan het station te moeten rondlopen. (wat ik toch wel een schrijnend gegeven vind)

En vermoedelijk zijn het gros dan nog bedrijfswagens - eigenlijk mag je die afstanden nog delen door 2 vermits de perceptie is dat mensen met een bedrijfswagen voor hun plezier rondrijden.

Maar 25-30 is toch stevig, heb je ook een idee van de gemiddelde snelheid - naast km/jaar vind ik aantal uur/jaar in de wagen ook een interessant cijfer.
Aantal uur in de wagen is enerzijds interessant.
Anderzijds is dit om depressief van te worden.

Sinds enkele maanden nieuwe wagen.
Net eens gekeken op de app.
16.500km mee gereden
Gemiddelde snelheid 42/u
Totale tijd in de wagen: 16 dagen, 6u en 19 minuten 🙁

16.500km mee gereden
Gemiddelde snelheid 42/u

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dat op 5 jaar tijd ENORM achteruit is gegaan. Ergens wel logisch I guess maar het verschil tussen hoe lang ik tegenwoordig onderweg ben van en naar kantoor tov 5 jaar geleden is echt gigantisch. Vroeger in optimale omstandigheden ergens 38 minuten en nu ben ik al blij als het nipt een uur is.

Edit nu ook is bekeken in de app: gemiddeld 51km/u met 288u driving time sinds ik die wagen heb midden de zomer. (14550km)
Lang leve zetelverwarming! Als je er lang in zit, kan het maar beter warm en comfy zijn :laugh:

16.500km mee gereden
Gemiddelde snelheid 42/u
Prijs u gelukkig, gemiddelde snelheid is hier 34 km/h - en ik heb nooit file, dat zegt veel over de doorstroming in achtergesteld gebied in Vlaanderen.

1 auto. +-7500km per jaar.
Interessant ook om mee te delen vind ik:
Gezin met 2 ouders en 2 kinderen.
Beide gaan we samen 90% van de tijd met fiets naar het werk.

Woon op 20km van mijn vaste werf. Dus veel kilometers op jaarbasis rij ik niet echt. Af en toe wel eens een mogelijkheid dat ik tot 200km op een dag moet rijden naar een andere werf/klant, maar dat is heel uitzonderlijk.

Ik heb net een nieuwe wagen dus al mijn statistieken zijn weg :tongue: maar na een paar k km die wel zeer representatief waren voor mijn normale gebruik zit ik aan 57 km/h gemiddeld.
Van me thuis moet ik pakweg 5min zone 50 en dan zit ik meteen op autostrade of 90-banen en dat scheelt wel veel.

Ik ga niet voor mijn plezier in de auto zitten maar erg vind ik het ook niet. Ik bel heel veel (werk) en heb ook veel meer interessante podcasts dan ik tijd heb, dus verloren tijd is het ook niet.

Iets meer dan 20K per jaar gemiddeld. Werkgerelateerd van de vrouw (inclusief occasioneel woon/werk wanneer ze geen zin heeft om de trein te pakken) schat ik op 7/8K. Privé zal ergens tussen de 10 en 15K schommelen, ook afhankelijk van of we een autoreis doen dat jaar of niet.

Vroeger reed ik zelf makkelijk 20K per jaar. Nu zal ik misschien nog zo'n 5K per jaar effectief achter het stuur zitten. Hoe minder hoe beter...meestal geen al te leuke bezigheid om rond te rijden.

Denk tussen de 20 a 25 k per jaar.
Pendel maandelijks van waasland naar de Westhoek naar de familie, en al 7 j road trips met de auto.

Hou het eigenlijk niet meer bij, zou in het historie boekje moeten kijken...

1 (lease)wagen voor het gezin. 12.000km per jaar.

Vraag me af of kiezen voor mobiliteitsbudget interessanter zou zijn.
Idem, ook zo'n 12 000 km maar vorig jaar - bij keuze nieuwe bedrijfswagen - overgeschakeld op eigen wagen met oog op invoering mobiliteitsbudget (dat er nog niet is verplicht...) Afhankelijk van wat je kan inbrengen (lening) is dit meestal wel voordeliger met 12 000 km per jaar.

Ikzelf doe gemiddeld 20k km (bedrijfswagen, 15k woon-werk) en mijn vrouw doet een 10k km (eigen wagen, 2500 km woon-werk).
Dat er meer prive gereden wordt met bedrijfswagens mag dus in de prullenbak.

Ik kom van 60k km/jaar op mijn eentje toen ik voltijds naar kantoor moest.

Auto 1; 45.000 à 50.000km/jaar (full electric)
Auto 2 (van de vrouw); 10.000km/jaar (diesel)

Mijn kilometers zijn voornamelijk voor het werk.

Terug
Bovenaan