Hoeveel storten huwelijksfeest

Waarom zou ik liegen over geld?
Zijn zij dan wel de "echte" vrienden?
Geen idee wat je hiermee wil zeggen, er wordt gewoon over weinig zaken zo mysterieus gedaan als over geldzaken in dit land. Dus een volledig beeld hebben over andermans zaken lijkt me moeilijk. Of jij liegt of niet doet niet ter zake, tenzij anderen hun verwachtingen voor allerhande cadeaus daar ook op baseren.
Het is geen waarde oordeel, het is een persoonlijke mening.
Die nonkel is daarom geen profiteur, maar op dat moment vind ik dat wel.
Ahja, het is geen waardeoordeel maar een persoonlijke mening (in tegenstelling tot een onpersoonlijke ofzo).
Opnieuw, zoek het woord eens op zeg.
Als vrienden u uitnodigen om bij hun thuis te gaan eten pakt ge toch ook iets kleins mee? Boeketje bloemen voor de vrouw of n fles wijn of n speelgoedje voor de kleine.

Voor een verjaardagsdrink zegt ge toch ook nie "aah nee ik heb niks bij, ik dacht dat ge enkel mijn gezelschap wou"
Daar gaat het niet om, het gaat over een boeket niet groot genoeg vinden of een fles wijn niet duur genoeg, afhankelijk van wat je denkt dat je gasten verdienen.

Als je er niet bij kan dat niet iedereen zo'n zaken logisch vindt of ze volgens jou het verkeerde synoniem gebruiken, het is ok hoor.

Geen idee wat je hiermee wil zeggen, er wordt gewoon over weinig zaken zo mysterieus gedaan als over geldzaken in dit land. Dus een volledig beeld hebben over andermans zaken lijkt me moeilijk. Of jij liegt of niet doet niet ter zake, tenzij anderen hun verwachtingen voor allerhande cadeaus daar ook op baseren.

Ahja, het is geen waardeoordeel maar een persoonlijke mening (in tegenstelling tot een onpersoonlijke ofzo).
Opnieuw, zoek het woord eens op zeg.

Daar gaat het niet om, het gaat over een boeket niet groot genoeg vinden of een fles wijn niet duur genoeg, afhankelijk van wat je denkt dat je gasten verdienen.

Als je er niet bij kan dat niet iedereen zo'n zaken logisch vindt of ze volgens jou het verkeerde synoniem gebruiken, het is ok hoor.
Een waardeoordeel is een mening, maar een mening is niet persé een waardeoordeel.

Ik ziet niet in waarom vrienden (want het ging hier toch over goede vrienden toch) zouden liegen over geldzaken.
Ik ken jou band niet met jou vrienden, maar bij ons wordt er vrij open over gesproken hoor.
Ook als er problemen zijn of iets niet lukt.

Iedereen mag zijn mening hebben.
Maar ik was van mening dat als men je zou uitnodigen dat je ook de reflectie maakt wat zo'n dag je zou kosten moest je dat zelf gaan doen (hele dag uiteten + drinken en opstap) En dat je ook navenant een cadeau geeft.
Maar ik word er op aangevallen omdat sommige vinden dat "ik moet hun feest niet betalen" of "zij nodigen mij uit dus mijn aanwezigheid is voldoende" terwijl ik nooit heb gezegd dat je iemand zijn feest moet betalen, of het bruidspaar volledig uit de kosten moet komen.

@Mulan dan zal de band met je neven ook niet zo fantastisch zijn als het 2j duurt voor je door hebt voor ze gescheiden zijn?
Het kan nogal genant worden met 2 namen uit de uitnodiging.

Als vrienden u uitnodigen om bij hun thuis te gaan eten pakt ge toch ook iets kleins mee? Boeketje bloemen voor de vrouw of n fles wijn of n speelgoedje voor de kleine.

Voor een verjaardagsdrink zegt ge toch ook nie "aah nee ik heb niks bij, ik dacht dat ge enkel mijn gezelschap wou"
Awel, wij hebben vrienden die regelmatig naar hier komen en wij naar daar, en ook nog aparte vrienden van mij en ik moet zeggen dat er nog nooit iemand iets mee gebracht heeft. Maar da's ook niet zo officieel en 'bezoek' en 'komen eten', dat is gewoon... let's hang out together en we gaan iets eten en mssn board game doen of zo?

Snap je wat ik bedoel met andere soorten gewoontes, groepen, mensen?

Awel, wij hebben vrienden die regelmatig naar hier komen en wij naar daar, en ook nog aparte vrienden van mij en ik moet zeggen dat er nog nooit iemand iets mee gebracht heeft. Maar da's ook niet zo officieel en 'bezoek' en 'komen eten', dat is gewoon... let's hang out together en we gaan iets eten en mssn board game doen of zo?

Snap je wat ik bedoel met andere soorten gewoontes, groepen, mensen?
Tuurlijk begrijp ik dat wel 😊

Als het echt officieel is zoals jij het zegt en we doen bv. een kaas en wijnavond dan vraag ik gwn om te zeggen hoeveel het was voor de kaas en betaal ik de helft. Dat is al duur genoeg om te kopen voor n aantal personen.

Als we afspreken voor n middagje FIFA te spelen met maten ofzo dan pak ik ook wat biertjes mee. Tis nie de bedoeling dat waar we gaan we die zijn voorraad opzuigen, 's avonds domino's bestellen of frituur en dat delen we ook.
Dat moet nie op de euro of flesje geteld worden hè en er zijn er inderdaad ook bij die dat nooit doen.
Maar als dat bv. 4x bij n maat zijn thuis is en 1x hier vind ik het "oneerlijk" om met legen handen te gaan.

Maar als iedereen tevreden is met een bepaalde manier ga ik nie oordelen.
Goei afspraken maken goei vrienden

Wij hebben ook zelf een lijst bijgehouden voor onze trouw.
Als je dan zelf uitgenodigd bent door iemand en die heeft zelf (in het belachelijke getrokken) 10 euro gegeven, dan ga je zelf uiteraard ook geen 100 euro geven op hun feest.

Ik dacht dat het de "etiquette" is dat je eigenlijk uw eigen eten/drank betaald op zo'n feest.

Dan verwacht ik deftig eten als dat de redenering is. Als ik overpriced eten wil, dan heb ik genoeg opties.

Anyway, hier is het 0, thanks for the free food. Maar ik ben enkel opvulling voor je trouwzaal en we hebben elkaar 10y niet gezien.

100. Vette party doen.

Het leven is veel gemakkelijker als je alle domme regeltjes weglaat.
50 euro als koppel zou ik persoonlijk nooit durven geven.. pasop: als je op voorhand weet dat het een feest is met sandwiches etc.. nja dan mss wel :D

Ieder zijn mening natuurlijk :) vind dat zelf niets triestig aan ;)
Wij zelf zwemmen alles behalve in het geld, maar als wij zelf uitgenodigd zijn voor een feest geven wij zelf ook een mooi bedrag, maar waarom zouden wij dan een cadeau geven van 200 euro als we zelf maar 40 euro waard waren voor hen?
Omdat je geen feest moet geven als je het niet kunt betalen? Altijd chichi doen op trouwfeesten. 50 pp voor het eten per dat meestal op geen hol trekt (toch zeker zijn geld niet waard is). Je mag chance hebben als je bord semi warm is en je voor 9h je eten hebt.

bedrag x geven om x terug te krijgen is nogal egoistisch. Alsof je het recht hebt om te bepalen wat een ander je moet geven...

Furthermore, De gasten die 3 euro zouden geven, die ken ik. Die nodig ik ook niet uit, but that's just me. Dat is Zo de gewoonte he tegenwoordig. Trouwzalen vullen met zoveel mogelijk volk, liefst allemaal al 10y niet meer gezien... de tafel met de studievrienden, al 15y neit meer gezien. "De international vrienden", de Erasmus zuipers waar je 3mnd mee hebt opgetrokken (kijk, ik heb vrienden in het buitenland), de sportvrienden (ga je 1x per maand mee fietsen), ... ja, 200 300 man in de zaal, dan wordt het kostelijk.

We geven hier geregeld tuinfeesten met BBQ voor vrienden/familie, gratis, verwacht niks terug. Als je het niet wilt betalen, nodig ze niet uit. Ipv x geld te verwachten.

Dat is hetzelfde met kinder gedoe. Ook van die koppels die opschrijven hoeveel ze van wie krijgen en dan hetzelfde teruggeven. Ik geef 100 of niks. Ik verwacht van niemand geld voor mijn geboortekaartjes. Ik heb geen kinders gemaakt om geld te scheppen, e.

"Effe laten voelen dat ze giere pinnen zijn" daarmee stoef je eigenlijk zelf een beetje dat ge geld over hebt en dat ge zo met gemak buiten kunt smijten :)

ge hebt gelijk, ik ben verbitterd en ongetrouwd.

ik zou niet weten waarom een trouw (deels) bekostigd moet worden door degene die ge uitnodigt. Doe uw trouw naar hetgeen ge u kunt permitteren. Ik ga even graag naar iemand zijn trouw komen als het gewoon een parochiezaaltje is met een hamburgerkraam ervoor. Mijn budget voor iemands trouwcadeau/gift zal ik zeker niet laten afhangen van de plek of luxe dat het trouwkoppel kiest.
Ik zeg dat toch niet? Tuurlijk doe je uw trouw naar hetgeen je u kan permitteren en die hoeft ook niet bekostigd te worden door het volk dat komt. Als dat het doel is, moet je niet trouwen.

Ik heb het over hetgeen ik zelf geef als cadeau. Als ik weet dat men 150 p.p. betaald in een fancy zaal met alles erop en eraan zal ik meer geven dan wanneer het een gewone BBQ is.

Als jij het ok vindt om toe te komen met €40 euro voor een heel avondfeest, dan moet jij dat weten. Maar zoiets doe ik niet.

Ik vind het idee om een bedrag te geven dat de kosten moet drukken toch wel vrij absurd.

Maar in een excel zoiets bijhouden, gtfo zeg.

Jaren terug gaf ik als single 60 euro voor geen al te dichte vrienden, dus dat zal wel ergens tussen 80-100 liggen nu zeker.
Een ex-collega van mij had alles op voorhand uitgerekend. Bedoeling: eraan overhouden.

Trouw dan niet hé.

Een excel bijhouden deden wij ook. Zo was het makkelijk om te weten wat we moesten geven. In de 2 jaar nadien hebben we 10+ trouws gedaan en was er geen twijfel wat we precies gingen geven.

Een excel bijhouden deden wij ook. Zo was het makkelijk om te weten wat we moesten geven. In de 2 jaar nadien hebben we 10+ trouws gedaan en was er geen twijfel wat we precies gingen geven.
En corrigeer je dan ook voor inflatie? Want juist is juist hé.

Als je gewoon hetzelfde bedrag geeft, is er ook geen twijfel, dat is zo een beetje het standpunt van de mensen die zo'n spreadsheet overdreven vinden, denk ik.

Als ik zelf trouw is het op een weekdag voor 16u want dan is het gratis op 't gemeentehuis. Gewoon mijn vriend en ik. Als er vrienden willen afkomen is mij dat ook 100% prima en dan komen ze voor mijn strontzat toe in een jutten zak. Who the hell cares 't is feest hoera.
Ja en? Waarom quote je mij daarvoor?

En corrigeer je dan ook voor inflatie? Want juist is juist hé.

Als je gewoon hetzelfde bedrag geeft, is er ook geen twijfel, dat is zo een beetje het standpunt van de mensen die zo'n spreadsheet overdreven vinden, denk ik.
Aan iedereen hetzelfde geven? Of wat bedoel je?

Al geleden van de trouw van mijn schoonbroer dat ik naar huwelijksfeest geweest ben. Dat was eten in intieme kring s' middags en s' avonds receptie.
Denk dat we die 150€ gegeven hebben ( toe met twee kinderen 7 en 4 ).
Mijn trouw heb ik geen idee meer wie wat gegeven heeft :)

Rustig. 't Is maandagmorgen voor mij ook.

En neen, ik geef niet iedereen hetzelfde. Dichte vrienden, kameraden, verre familie, dichte familie,...
Maar daar heb je toch geen spreadsheet voor nodig? Wat als iemand jou als een kameraad ziet, maar jij hem als een dichte vriend? :unsure:

Persoonlijk, en ik zeg het nog eens hé, persoonlijk, kan het me echt gestolen worden om te weten of ik € 20 meer of minder geef aan persoon X dan die mij 2 jaar terug heeft gegeven, en is mij dat zeker geen administratie waard. Net zoals ik geen onderscheid maak tussen al die "klassen" mensen. Als iemand me uitnodigt die ik amper ken zal ik ook gewoon niet gaan.

Dat is ook waarom ik akkoord ga met @glashelder eigenlijk, hier lijkt echt een soort tweespalt te zitten tussen enerzijds mensen die (enkel) aan het klassieke trouwfeest denken waar je een hoop volk voor moet uitnodigen dat je eigenlijk kan gestolen worden, omdat de ouders of de bomma dat willen, en waar je dan zo'n klassiek avondfeest moet doen dat meer kost pp dan het eten waarschijnlijk zou kosten moest het niet voor een trouw zijn, en anderzijds mensen die maar wat doen.

Laatst bewerkt:
Maar daar heb je toch geen spreadsheet voor nodig? Wat als iemand jou als een kameraad ziet, maar jij hem als een dichte vriend? :unsure:

Persoonlijk, en ik zeg het nog eens hé, persoonlijk, kan het me echt gestolen worden om te weten of ik € 20 meer of minder geef aan persoon X dan die mij 2 jaar terug heeft gegeven, en is mij dat zeker geen administratie waard. Net zoals ik geen onderscheid maak tussen al die "klassen" mensen. Als iemand me uitnodigt die ik amper ken zal ik ook gewoon niet gaan.
Dat leek ons gewoon handig, meer niet. Niet nadenken over hoeveel te geven, gewoon hetzelfde. Je kan niet missen denk ik dan. Onder vrienden is dat een terugkerende vraag: hoeveel geven jullie? Verjaardagsfeesten, babyborrels, trouws,...

Op onze eigen trouw waren de cadeaus bijzaak. Altijd plezant, maar daarvoor doe je het niet.

Dus stel: ge hebt 2 even goede vrienden. Ene geeft een fancy trouwfeest met alles erop en eraan en de andere feest in de parochiezaal met hapjes, een BBQ en zelfgemaakt dessertbuffet. Gaat ge den ene dan minder geven? Schone vriend.
Iedereen doet dat toch zo? Onze trouw was enkel de ceremonie en receptie. We hebben uitdrukkelijk gezegd dat niemand iets mocht meebrengen maar sommigen hadden toch iets mee. Dat was dan meestal 50 euro per koppel of zoiets. Ik vond dat zelfs ongemakkelijk dat ze zoveel gaven. We hebben die receptie niet eens betaald.

Break-even draaien gaat ge sowieso nooit doen op een trouw. Dus daar is het denk ik niemand om te doen.
Daar is het idd niemand om te doen, maar ik ken een koppel dat daar toch ik geslaagd is, wel onbewust. En dat was nochtans een trouw waar iedereen lovend over was, dus het was niet van de goeiekoop.

Laatst bewerkt:
break even draait ge enkel als ge vanuit uw (of uw partner's) familie zeer gulle gevers hebt (en als dat dat ook nog eens matcht aan uw persoonlijke stijl van hoe duur uw feest moet zijn natuurlijk).
Op de mediaan van giften van uw gasten moet ge echt niet rekenen om een trouw break even te draaien (en voor de duidelijkheid, dat hoeft voor mij ook niet).

Ik heb zelf wel bijgehouden hoeveel we gekregen hebben maar meer om na te gaan hoeveel het ons uiteindelijk gekost heeft (en uit nieuwsgierigheid [wat werd er gemiddeld gegeven per soort genodigde etc :p]). Ik heb sindsdien die Excel nog nooit opengedaan om na te kijken wat x en y ons gegeven hebben en hoeveel wij zullen geven.

Voor mij bepaalt een combinatie van dingen het bedrag: hoe dicht staan we bij de persoon, hoe zit ons eigen financiën in elkaar, voor welk aandeel van het feest zijn we uitgenodigd (al zit dat ook vervlochten in het eerste punt) en dan eerder beperkt: wat voor feest is het (beperkt want meestal is dat toch wel echt allemaal gelijkaardig van prijs, een losser feest is niet per se goedkoper).

Een goeie vriendin is in corona getrouwd voor de gemeente en heeft het feest moeten annuleren. Ik heb toen gewoon wel nog de geplande cadeau gestort. (ze geeft nu uiteindelijk wel nog een feest dus ik ben er nog niet uit of ik nog eens iets moet geven of niet :D)

On a side note nu:

Wat geef je als je NIET kan gaan. Of gewoon niets?

Bij mijn verre neef dus heb ik dit weekend afgebeld, omdat we niet konden (teambuilding van het werk die al maanden vast staat en betaald is).

Bovendien zaten we , zoals ik hier al aanhaalde, met de vervelende kwestie dat we niet eens wisten of we nu naar avond feest of receptie of wat dan ook moesten komen. Stond niet op de uitnodiging, enkel 18.30 u daar verwacht. Welke ongelofelijke kemel is dat eigenlijk zeg.

Nu vraag ik me af, zouden we toch nog iets storten, of niet? M'n moeder zei alvast dat niet te doen :) Hoe denken jullie daarover.

€50 als vrijgezel
€100 als koppel

Beste is 200 koppels uitnodigen, dan heb je meestal een serieus budget.

Andere side note. Ik geef altijd gewoon een enveloppe af. Maar dat is gewoon een enveloppe met geld in. Daar zit geen kaartje in, onze naam staat daar niet op. Dus als ze dat bij een andere hoop enveloppes steken dan weten ze niet eens hoeveel wij gegeven hebben, pech voor de excellers. Maar aangezien ik zelf nooit ga trouwen moeten ze daar niet zenuwachtig over worden.

Nooit begrepen waarom dat geld-dingetje zo speelt bij huwelijksfeesten.
En meesten houden het ook echt bij: “ik ben van x 50 eur gekregen, dus ik geef er dan 50 terug”. Nuloperatie dus.

Koppel nodigt uit, wil er een feest van maken.
Als ik ooit zou trouwen, elke geldelijke bijdrage zou worden geweigerd.
Hier zo een collega die hele excel bij had gehouden van wie wat gegeven had op huwelijk dochter.
Trouw dan niet he, als het te duur is?

Als er geld verwacht wordt, dan verwacht ik ook dat er inspraak is in de menu en de muziek en de zaal.

Dat vind ik dus ook.

Terug
Bovenaan