Hoeveel storten huwelijksfeest

Om het in perspectief te plaatsen, de zus van mijn vriendin is getrouwd. Heel dat spel heeft 60K gekocht. Eten was 180 EUR de kop.
Ik geloof dat we 250 hebben gegeven, samen.

€60K voor een trouw is wel al meteen stevig, onze trouw heeft nog geen kwart daarvan gekost denk ik en dat vond ik al vrij duur.

Om het in perspectief te plaatsen, de zus van mijn vriendin is getrouwd. Heel dat spel heeft 60K gekocht. Eten was 180 EUR de kop.
Jezus, da's wel een zeer prijzige trouw, nee?

ik heb helemaal geen plannen om te trouwen (toch niet met dergelijk feest) maar ik had altijd in mijn hoofd dat het rond de 20-25 lag?

ik heb helemaal geen plannen om te trouwen (toch niet met dergelijk feest) maar ik had altijd in mijn hoofd dat het rond de 20-25 lag?
Rijke schoonouders die het eten betaald hebben (was blijkbaar de helft van het budget). :tongue:

Ik hoop en veronderstel dat die zus en haar man dan ook niet verwacht hadden dat hetgeen ze van hun gasten zouden krijgen, in de buurt van die 180 euro per persoon zou komen aangezien het hun eigen keuze was om zo'n sjiek feest te voorzien. Zelfs al zou het qua prijs/kwaliteit dat geld waard zijn, de gemiddelde gast zou op eigen initiatief ook nooit in een sterrenrestaurant gaan eten maar de betere brasserie verkiezen.

Ik hoop en veronderstel dat die zus en haar man dan ook niet verwacht hadden dat hetgeen ze van hun gasten zouden krijgen, in de buurt van die 180 euro per persoon zou komen aangezien het hun eigen keuze was om zo'n sjiek feest te voorzien. Zelfs al zou het qua prijs/kwaliteit dat geld waard zijn, de gemiddelde gast zou op eigen initiatief ook nooit in een sterrenrestaurant gaan eten maar de betere brasserie verkiezen.
Ik hoop niet dat mensen die een duur feest geven automatisch verwachten dat hun gasten hen meer geld gaan geven. Dan trouw je toch voor een verkeerde reden, niet?

[BGschaamte]Onze trouw en eten zal nog geen 1.000 EUR gekost hebben :unsure:[/BGschaamte]

Maar wel getrouwd in Leuven voordat het oud stadshuis in de stijgers stond dus wij hebben wel de mooiste trouwfoto's :eviltongue:

€50 per persoon. Soms meer als het echte goeie vrienden zijn. Laatste 3 jaar wel geen trouw meer gehad

En als je puur al kijkt wat je eet en drinkt op zo'n avond is dat imo niet teveel en zou dat wellicht nu al iets meer zijn.

Bovendien zaten we , zoals ik hier al aanhaalde, met de vervelende kwestie dat we niet eens wisten of we nu naar avond feest of receptie of wat dan ook moesten komen. Stond niet op de uitnodiging, enkel 18.30 u daar verwacht. Welke ongelofelijke kemel is dat eigenlijk zeg.

Efkes lichtjes off-topic maar zijn "avondfeest" en "dansfeest" de gangbare termen? Ik dacht dat avondfeest eigenlijk zonder eten was en dus gelijk aan dansfeest.

We gaan een "dansfeest" geven maar gaan toch redelijk wat hapjes voorzien (en 's nachts de noodzakelijke frietjes etc.) maar wat zet je dan op de uitnodiging? "Dansfeest, eet iets op voorhand maar ook niet veel".

On-topic: geen idee wat we normaal geven, vriendin en ik hebben er sowieso altijd ambras over want zij wilt steeds te weinig geven volgens mij.

Ge moogt ook weigeren natuurlijk.

Wat is het volgende? Ik kan me geen hemd of kostuum permiteren (of ik heb dat nooit nodig) dus ik kom in jogging of short? 😅

Waarom zou ge in godsnaam moeten weigeren omdat je geen 100 euro kan missen? Het koppel dat trouwt nodigt u uit. Ik ga ervan uit dat koppels die trouwen mensen uitnodigen omdat ze graag willen dat deze personen aanwezig zijn bij die speciale gelegenheid en niet omwille van de poen die ze denken op te strijken door hun trouwfeest.

als je dan hier moet lezen dat er mensen excel lijsten bijhouden om ervoor te zorgen dat ze in de toekomst zeker geen euro teveel teruggeven weet ik ineens weer waarom ik nooit een groot trouwfeest wil geven.

Ik hoop niet dat mensen die een duur feest geven automatisch verwachten dat hun gasten hen meer geld gaan geven. Dan trouw je toch voor een verkeerde reden, niet?

Een niet nader genoemd familielid doet dat maar al te graag op die manier, in beide richtingen zelf. Op hun eigen feest klagen over de "gierigaards, die niet weten hoeveel dat eten gekost heeft zeker" maar ook als ze zelf gaan "In die zaal is het wat minder dus geven we ook minder". Beetje zielig vind ik dat.

Het heeft zelfs een relletje veroorzaakt omdat toen er een familielid trouwde, wouden ze allemaal samen leggen, de persoon in kwestie stelde voor om x aantal euro te geven omdat het wel een ferme feest ging worden, ik vond dat veel te veel dus ieder apart. Kwam achteraf de aap uit de mouw dat ze evenveel gegeven hadden :lol:

Hoeveel wij geven hangt er wat van af, dichte familie, verre familie, zeer goeie vrienden of gewone vrienden, veel zal het allemaal niet schelen maar sommige mensen gun ik gewoon iets meer dan een ander :D

[BGschaamte]Onze trouw en eten zal nog geen 1.000 EUR gekost hebben :unsure:[/BGschaamte]

Maar wel getrouwd in Leuven voordat het oud stadshuis in de stijgers stond dus wij hebben wel de mooiste trouwfoto's :eviltongue:
Idem, waarvan de helft zelf betaald. 😁

Dat wordt ook niet gezegd, dat is hetgeen er sommigen hier direct van maken.

Ik vind het gewoon maar normaal dat je een deftig cadeau geeft als je naar een deftig feest moet. Net zoals het plezant is als iedereen een proper kostuum aantrekt als je naar een schoon etablissement moet. Het is ergens ook een vorm van respect.

En nu gaat er hier natuurlijk weer ene afkomen met: 'ja maar je kiest uw genodigden voor de persoon, niet voor de kleren, ik ga in short'. Jezus.

Afhankelijk van het aantal gasten hè

Dat wordt ook niet gezegd, dat is hetgeen er sommigen hier direct van maken.

Ik vind het gewoon maar normaal dat je een deftig cadeau geeft als je naar een deftig feest moet. Net zoals het plezant is als iedereen een proper kostuum aantrekt als je naar een schoon etablissement moet. Het is ergens ook een vorm van respect.

En nu gaat er hier natuurlijk weer ene afkomen met: 'ja maar je kiest uw genodigden voor de persoon, niet voor de kleren, ik ga in short'. Jezus.
Het gaat idd ook over respect.
Zelfs al staat een frietkraam en is het in n parochiezaal geeft ge n mooie cadeau en gaat ge deftig gekleed.

Ik vraag me af of die mensen ook die lijn doortrekken in alles.
Ah gij vroeg mij mee op restaurant, ma ik kan nie betalen maja gij vroeg mij mee hè
Hoe ik moet mijn voetbalticket zelf betalen? Gij hebt mij toch gevraagd om met u mee te komen..

Het gaat idd ook over respect.
Zelfs al staat een frietkraam en is het in n parochiezaal geeft ge n mooie cadeau en gaat ge deftig gekleed.

Ik vraag me af of die mensen ook die lijn doortrekken in alles.
Ah gij vroeg mij mee op restaurant, ma ik kan nie betalen maja gij vroeg mij mee hè
Hoe ik moet mijn voetbalticket zelf betalen? Gij hebt mij toch gevraagd om met u mee te komen..
De sterke reacties komen niet op "een gepast cadeau en je deftig kleden", maar op bijhouden wat je hebt gekregen in een spreadsheet, vinden dat mensen maar moeten thuisblijven als ze geen € 100 geven, meer geld verwachten van mensen die goed verdienen (of dat denken we toch), of gewoon algemeen uit de kosten willen komen voor je trouwfeest.

Dan reageren alsof daar niet mee akkoord gaan zo gek is dat je evengoed in short naar een trouw kan gaan of de schooier kan spelen, is gewoon een ander standpunt in het belachelijke trekken.

De sterke reacties komen niet op "een gepast cadeau en je deftig kleden", maar op bijhouden wat je hebt gekregen in een spreadsheet, vinden dat mensen maar moeten thuisblijven als ze geen € 100 geven, meer geld verwachten van mensen die goed verdienen (of dat denken we toch), of gewoon algemeen uit de kosten willen komen voor je trouwfeest.

Dan reageren alsof daar niet mee akkoord gaan zo gek is dat je evengoed in short naar een trouw kan gaan of de schooier kan spelen, is gewoon een ander standpunt in het belachelijke trekken.
Iemand zegt dat de prijs van z'n zus haar huwelijk hoog was. Reactie daarop: 'Ik hoop en veronderstel dat die zus en haar man dan ook niet verwacht hadden dat hetgeen ze van hun gasten zouden krijgen'.

Ja ik trek het in het belachelijke. Want de helft zijn zo'n veronderstellingen terwijl dat niet eens gezegd wordt.

Ik lees dan ook: 'als ik zou trouwen zou ik geld weigeren...'
Als als als. Makkelijk praten dan.

Maar het kan natuurlijk ook aan m'n diagonaal lezen liggen. Als er effectief mensen expliciet gezegd hebben dat ze meer geld verwachten van mensen die goed verdienen of hun trouwfeest rendabel willen maken, dan zouden die inderdaad beter niet trouwen maar een benefiet organiseren.

€60K voor een trouw is wel al meteen stevig, onze trouw heeft nog geen kwart daarvan gekost denk ik en dat vond ik al vrij duur.

Kan je toch helemaal geen bedrag op plakken.
Is zoals zeggen, ik ga een auto kopen.
De ene wil of verwacht er eentje van 25k, de ander van 60k en nog iemand zal een ferrari van 500k kopen.
60K is voor sommige kringen maar een peanuts bedrag voor wat een trouw kan/mag kosten.
Zelf zou ik er ook niet zoveel aan kunnen geven 😅

Heel wat keuzes die allemaal door elkaar lopen eigenlijk precies:
  • Dansfeest versus het volledige feest:
    Laatste trouwfeest van een collega, was ik enkel uitgenodigd voor het dansfeest, dus als single enkel € 40 te geven, en dat vond ik achteraf eigenlijk al te veel. Ik heb nog wel een friet en snack gegeten aan hun foodtruck, maar hoe dan ook hebben ze winst op mij gemaakt (op zich geen probleem mee), maar denk dat ik uitnodigingen voor dergelijke "halve" trouwfeesten in de toekomst gewoon skip.
    Wat mij betreft: ofwel the whole deal, ofwel een eenvoudige receptie, maar niets tussenin, of toch niet meer met mij.
  • Hoeveel geven?
    Zus die trouwt in de nabije toekomst, krijgt uiteraard meer. Ondanks inflatie vind ik € 50 pp voor gewone vrienden, € 100 voor nabije familie al mooie richtbedragen per persoon. Zus krijgt waarschijnlijk € 200-300 ofzo (van mij alleen). Vooral omdat het meer mag zijn als een verjaardag of kerst en daar wisselen we eigenlijk best veel uit (€ 50-60 pp per keer).
    Ik sponsor haar zoontje al (met veel liefde) aan een goede € 500 aan cadeautjes + storten op aparte spaarrekening per jaar, dus genoeg denk ik dan.
  • To Excel or not to excel? Uit beroepsmisvorming zou ik wellicht ook wel een spreadsheet bijhouden #sorrynotsorry, maar waarschijnlijk niet op naam (maar misschien wel per gift om een gemiddelde/mediaan/spreiding te berekenen) en vooral om te berekenen hoeveel verlies dat feest oplevert. Om die reden zou ik waarschijnlijk ook géén groot feest geven. € 15k voor een trouwfeest... goed zot denk ik dan. Denk dat ik dan eerder een kleine zaal zou afhuren en 2 foodtrucks, of eens goed gaan uit eten met 30 man max. Dan moet je met € 3k à € 5k toch echt wel toekomen. Maar ieder zijn ding.
  • Kostprijs trouwprijs? Ik vind de analogie met een wagen eigenlijk mooi: je kan daar zoveel en zo weinig aan geven als je zelf kan en wilt.
    Ik kon een duurdere wagen kopen, maar heb het niet gedaan. Bepaalde wagens zijn echter sowieso buiten mijn (prijs)bereik. Leven naar je middelen denk ik dan. Dat je hetgeen je zelf geeft als cadeau zou moeten afstemmen op wat iemand anders aan zijn trouwfeest uitgeeft, vind ik echter wel absurd. Sorry. Zetten mensen die dat vinden dan ook de prijs van hun feest op hun uitnodiging? Want ik kan dat toch niet weten op voorhand?
  • Geven en teruggeven: Ik spiegel giften/cadeaus giften die ik geef, niet aan wat ik zelf krijg.
    Want één dan worden moederdag/vaderdag/verjaardagen/kerst voor ouders onbetaalbaar. Die hebben al meer gegeven dan ik ooit kan teruggeven. Twee: ik zal wel misschien 2 keer nadenken om nog iemand een verjaardagscadeau of uitnodiging te geven als ik zelf "niets" terugkrijg, maar voor de rest is het toch meer de gedachte die telt. Een klein cadeautje kan soms ook al héél veel betekenen.
  • Verwachting naargelang vermogen. Ik vind de verwachting dat iemand die meer heeft, ook meer geeft niet per se verkeerd eigenlijk.
    De rijke oom met meerdere huurappartementen die € 50 geeft, dat is toch héél iets anders als je oma met haar klein pensioentje die € 50 geeft. Nu het mag voor die eerste ook geen verplichting zijn om véél te geven, maar vooral in het omgekeerde opzicht: iemand die zelf maar beperkte middelen heeft, dat is al tof dat die komt en eventueel iets kleins geeft.

Gezellig topic dit zeg. Je geeft toch gewoon waar je zelf zin in hebt? Ben je daarna niet meer uitgenodigd voor andere feestjes van dezelfde mensen, weet je ook weer waar je staat.

Excelletjes en lijstjes gaan bijhouden... Allemaal leuk voor de statistiek en kolomdiagram boven het bed, maar daar blijft het toch wel bij hoor.

Receptie+avondfeest dan heb je toch al goed gegeten en gedronken. Dan 50euro/koppel in deze tijd en ze scheuren toch serieus hun broek aan u.
En dan?

Als je als koppel al start met de ingesteldheid: Hey Makila geef eens 100€ anders draaien we niet break even! Dan grabbel ik de envelop doodleuk uit hun handen en zeg ik: Ok als het zo zit geef ik niks!

Alle ik lach er nu mee, maar bovenstaande zin daar denk ik niet eens aan. Ik ben daar voor hun een plezier te gunnen van een mooi feest te hebben.

Anyways, Ik zou +- de bedragen geven die Trump heeft opgesomd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan