Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Een ingenieur is een fantastische horloge maar ze zijn inderdaad fel doorgeslagen met het laatste model. Als ze dat sub 10k brengen met wat onderhandelingsmarge verkocht ze er driedubbele aantallen. Nuja IWC is in mijn ogen al even het padje kwijt, zeker met hun prijspolitiek. Buiten de mark reeks die nog iets ofwat status en prijs kwaliteit heeft zijn die zich echt buiten de markt aan het prijzen.

Kom kom, MrKendl54l heeft toch gewoon 100% gelijk. Je zit in een bepaalde klasse te shoppen waar de verschillen zo minimaal zijn dat ze verwaarloosbaar zijn.
De één zal idd een iets betere band hebben, de andere zijn bezel zal juist iets fijner zijn maar in de grand scheme of things middelen die elkaar gewoon uit, beetje dezelfde discussie als het over Audi, Mercedes & BMW gaat.

Zit toch serieus wat copium bij sommige om de wachttijden/mark-ups op AD prijzen van Rolex te verantwoorden. Als je echt significante verschillen wilt beginnen zien ga je een klasse hoger moeten gaan en dan beginnen de dominishing returns nog harder door te wegen.

Klopt deels natuurlijk en dat beaam ik. Ik ben nu toch al 2 decennia in horloges geinteresseerd met de nodige aankopen en verkopen. Nu pas een rolex door verschillende redenen waaronder uiteraard ook de kostprijs en het hele hype boven list en typetjes hebben er wel 1 verhaal.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben door afwerking, bracelet, uurwerk (7 dagen tijd 1 seconde afwijking),... En algemene afwerking en details.
Kost een rolex te veel? Ja wss maar dat is voor al de merken in dat segment zo. Is een rolex beter? Niet noodzakelijk hoor maar het is gewoon prijs kwaliteit tov concurrentie (niet algemeen) gewoon dik OK. En de bracelet van die nieuwe omega's zuigt gewoon :-). Verder niets tegen Omega voor alle duidelijkheid.

Als je met auto's vergelijkt, zou Porsche dan Rolex zijn? BMW, Audi, Mercedes allemaal top en luxere segment maar een Porsche is toch net dat tikkeltje meer? Het kan gevoel zijn, het kan de emotie zijn, het kan...

Maar bij een mooie autocollectie hoort een dikke Porsche Carrera mooi naast een BMW M3 en Mercedes G AMG 😎😅

Alle gekheid op een stokje, alle merken zijn ver overprijst en niet meer in verhouding met hun kwaliteit vind ik.
De seamaster veel te duur voor wat het is, eender welke Breitling ver overprijst, deze week nog langs IWC geweest. Een Ingenieur is al 12k 😲

Ik zou Rolex dan eerder beschouwen als een van de common upper model ranges van BMW, Mercedes en Audi: niet voor iedereen, maar pretty much iedere kloefkapper met ietwat geld rijdt er mee rond (niet in het minst omdat je op de grijze markt veel van die modellen aan schappelijker prijzen kan krijgen).

Voor dat tikkeltje meer luxe, meer exclusiviteit en meer whatever (zonder daarmee in de ultra-zaken te vervallen - de vergelijking met de ultra-cars, Mercedes SL300 en zo - denk aan de Alpina's, betere Porshes etc) zijn er andere brands en modellen die daar beter passen lijkt me. Dan spreek je over eerder Patek, AP, VC, AL&S, Ulysse Nardin (terwijl de ultra's eerder de Richard Milles, Jacob & Co of zelfs de meer exclusieve Patek's, MB&F's, FP Journe"s zijn of zelfs zowat elke exclusieve tourbillon die welk van die mannen dan ook uitbrengen).
Maar bon, ook dat is dan weer een redelijk subjectieve classificatie uiteraard :biglaugh:

Ik zou Rolex dan eerder beschouwen als een van de common upper model ranges van BMW, Mercedes en Audi: niet voor iedereen, maar pretty much iedere kloefkapper met ietwat geld rijdt er mee rond (niet in het minst omdat je op de grijze markt veel van die modellen aan schappelijker prijzen kan krijgen).

Voor dat tikkeltje meer luxe, meer exclusiviteit en meer whatever (zonder daarmee in de ultra-zaken te vervallen - de vergelijking met de ultra-cars, Mercedes SL300 en zo - denk aan de Alpina's, betere Porshes etc) zijn er andere brands en modellen die daar beter passen lijkt me. Dan spreek je over eerder Patek, AP, VC, AL&S, Ulysse Nardin (terwijl de ultra's eerder de Richard Milles, Jacob & Co of zelfs de meer exclusieve Patek's, MB&F's, FP Journe"s zijn of zelfs zowat elke exclusieve tourbillon die welk van die mannen dan ook uitbrengen).
Maar bon, ook dat is dan weer een redelijk subjectieve classificatie uiteraard :biglaugh:
Voor mij is een Rolex eerder te vergelijken met een Mercedes, BMW of Audi in AMG-/M-/S-line uitvoering met een gepersonaliseerde nummerplaat: veel show, weinig go... :oi22:

Ik was aan het rondkijken voor een everyday watch (ben absoluut geen collector, dus 1 horloge zou prima zijn), ik had graag black dial, 3 hander, entry-luxury sportswatch, eentje dat je bijna bij elke outfit kan dragen (maatpak draag ik om te zeggen nooit), liefst geen rotating bezel.

Shortlist: Rolex Explorer 1, used (114270 of 214270 Mark 2, GS SBGX261 of 061 (maar mss iets te blingy met al de polish, ook scratch gevoelig?), SBGX243 (enkel jammer van de crown op 4 o’clock)

Verder had ik gelezen dat de GS bracelets niet echt top zijn, maar geen idee of dit overdreven is. En Quartz is ook voor mij geen probleem, in tegendeel. Zowel voor automatic als HAQ valt er wat te zeggen.

Verder had ik ook nog de Formex Essence 39 met black dial, maar weet niet of die dezelfde kwaliteit heeft als de 3 bovenstaande.
Ook de Omega AT zou kunnen, maar die wijzers zijn niet echt m’n ding.

Doel is classy, sporty en een tikkeltje understated. En niet al te duur ;)
Ik weet niet of jullie je licht hierop kunnen laten schijnen :unsure:

Ow ja, wrist size: 7“/18cm

Laatst bewerkt:
Ken je budget niet maar mss is een Chr. Ward c12 loco iets voor jou. Een classy, Sporty en toch iets speciaals.

Edit: je zal op de wachtlijst moeten staan dan, want volledig uitverkocht zo lijkt.
Eerlijk gezegd is dat design me iets te speciaal om elke dag te dragen, ik zoek iets conventioneler ;) maar wel mooie horloge!
Ook belangrijk: niet te dik, en toch wel WR 100m minimaal.

Prijs: 5k, kan een tikkeltje meer als het echt de moeite is ;) maar initieel is dat toch de bovengrens.

Laatst bewerkt:
Ik was aan het rondkijken voor een everyday watch (ben absoluut geen collector, dus 1 horloge zou prima zijn), ik had graag black dial, 3 hander, entry-luxury sportswatch, eentje dat je bijna bij elke outfit kan dragen (maatpak draag ik om te zeggen nooit), liefst geen rotating bezel.

Shortlist: Rolex Explorer 1, used (114270 of 214270 Mark 2, GS SBGX261 of 061 (maar mss iets te blingy met al de polish, ook scratch gevoelig?), SBGX243 (enkel jammer van de crown op 4 o’clock)

Verder had ik gelezen dat de GS bracelets niet echt top zijn, maar geen idee of dit overdreven is. En Quartz is ook voor mij geen probleem, in tegendeel. Zowel voor automatic als HAQ valt er wat te zeggen.

Verder had ik ook nog de Formex Essence 39 met black dial, maar weet niet of die dezelfde kwaliteit heeft als de 3 bovenstaande.
Ook de Omega AT zou kunnen, maar die wijzers zijn niet echt m’n ding.

Doel is classy, sporty en een tikkeltje understated. En niet al te duur ;)
Ik weet niet of jullie je licht hierop kunnen laten schijnen :unsure:

Ow ja, wrist size: 7“/18cm

Tot 5k heb je echt véél keuze. Daar zit pakweg 80% van het aanbod.

Ik denk zo top of mind:
  • Tudor Black Bay waar je wel wat fixed bezel-modellen.
  • Of bij Rolex een oyster perpetual of tweedehands datejust (zonder die blingy fluted bezel).
  • Of Longines de Spirit (maar dat is wel met bezel).
  • Of, omdat je HAQ vermeld; de "The Citizen"-lijn van Citizen; dat zijn HAQs op zonne-energie met alles erop en eraan (perpetual calendar, jump jour hand, etc.), met wijzerplaten van washi papier enzo.
Als het je dagelijkse en enige horloge zou zijn, zou ik eventueel wel kijken naar iets waar je de bracelet van kan aanpassen in grootte.
Dan kan je winter en zomer door de metalen band dragen.

Eerlijk gezegd is dat design me iets te speciaal om elke dag te dragen, ik zoek iets conventioneler ;) maar wel mooie horloge!
Ook belangrijk: niet te dik, en toch wel WR 100m minimaal.

Prijs: 5k, kan een tikkeltje meer als het echt de moeite is ;) maar initieel is dat toch de bovengrens.
Dan ga ik voor optie 2: een Breitling superocean heritage 😎

Wat is de mening over de Formex Essence? Op zich vind ik hem wel iets hebben, maar ben bang dat deze niet echt tijdloos genoeg zou zijn? Heeft wel wat Genta-esque features dus dat is wellicht een plus. Die had ik eerst op het oog omdat de prijs van een Ingenieur zwaar buiten de comfortzone ligt. Het feit dat het een microbrand is en vooral de naam van de brand me niet echt aanspreekt vind ik een (onterecht?) minpuntje, maar dat heeft dan an sich niets te maken met het horloge.

Dat het onbekend is maakt me niet uit, 95% van de mensen herkent geen van de merken, behalve misschien een Rolex :)

Die Longines Spirit of zelfs de Conquest ziet er ook wel nice uit, zijn die te dragen als een sporty/casual chic horloge?
Of hebben die een iets meer dressy vibe?

Als je met auto's vergelijkt, zou Porsche dan Rolex zijn? BMW, Audi, Mercedes allemaal top en luxere segment maar een Porsche is toch net dat tikkeltje meer? Het kan gevoel zijn, het kan de emotie zijn, het kan...

Maar bij een mooie autocollectie hoort een dikke Porsche Carrera mooi naast een BMW M3 en Mercedes G AMG 😎😅

Alle gekheid op een stokje, alle merken zijn ver overprijst en niet meer in verhouding met hun kwaliteit vind ik.
De seamaster veel te duur voor wat het is, eender welke Breitling ver overprijst, deze week nog langs IWC geweest. Een Ingenieur is al 12k 😲
G-wagon, den hublot van de auto's. Tonen dat je geld hebt maar geen verstand. :laugh:

Zijn er betere liefhebber horloges dan Rolex? Zeker en vast. Ik draag echter dagelijks mijn Day-date met presidential band. Heb die nieuw gekocht en ga daar mee sterven ook. Heb nog een AP RO Ultra Thin en moet zeggen dat ik die eigenlijk nooit meer draag. 5 keer op een jaar en het zal veel zijn. Kwalitatief vind ik de band van de Day-date echt een stuk beter dan de AP.

Kan natuurlijk perceptie zijn maar Rolex is inderdaad een Porsche-verhaal. Mensen kopen het uiteraard vaak voor status maar ook gewoon waarom je een Porsche zou kopen: het is gewoon degelijk en betrouwbaar materiaal in het luxe segment. Dat is ook de reden van hun succes.

EDIT: worthless without pics (zijn wel oude fotos, ergens gevonden op men GSM met die AI search van apple)

Whats-App-Image-2025-07-02-at-10-52-58-d3e50c0f.jpg

En ja ik draag de kleine varianten 36mm wegens superdunne pols. (Ik ben 'ne lange smalle').
AP is 2001, CIB met originele aankoopfactuur. Tweedehands gekocht bij dealer vele jaren geleden met mijn eerste 'bonus' ooit ergens 2015-16. Reden dat ik hem eigenlijk niet wil wegdoen, beetje een reminder aan men eerste echte succes maar gezien de waarde explosie, zou ik die beter gewoon verkopen als rationele mens.

De Rolex is eigenlijk dan gratis door de profit op de AP. Nieuw gekocht in 2019.
Zo maak ik mezelf wijs dat de horloges mij geen geld gekost hebben. :laugh:

Stiekem zou ik misschien ooit nog wel is een Patek willen, dat is toch wel echt het summum van horlogerie wat mij betreft maar aan de andere kant denk ik, waarom zou ik dat doen. Ben blij met wat ik heb en besef dat ik mezelf als 'one of the lucky ones' mag beschouwen en daar ook gewoon dankbaar voor zijn. Het kan altijd zotter en beter maar denk niet dat ik daar an sich gelukkiger van zou worden.

Laatst bewerkt:
G-wagon, den hublot van de auto's. Tonen dat je geld hebt maar geen verstand. :laugh:

Zijn er betere liefhebber horloges dan Rolex? Zeker en vast. Ik draag echter dagelijks mijn Day-date met presidential band. Heb die nieuw gekocht en ga daar mee sterven ook. Heb nog een AP RO Ultra Thin en moet zeggen dat ik die eigenlijk nooit meer draag. 5 keer op een jaar en het zal veel zijn. Kwalitatief vind ik de band van de Day-date echt een stuk beter dan de AP.

Kan natuurlijk perceptie zijn maar Rolex is inderdaad een Porsche-verhaal. Mensen kopen het uiteraard vaak voor status maar ook gewoon waarom je een Porsche zou kopen: het is gewoon degelijk en betrouwbaar materiaal in het luxe segment. Dat is ook de reden van hun succes.

EDIT: worthless without pics (zijn wel oude fotos, ergens gevonden op men GSM met die AI search van apple)

Whats-App-Image-2025-07-02-at-10-52-58-d3e50c0f.jpg

En ja ik draag de kleine varianten 36mm wegens superdunne pols. (Ik ben 'ne lange smalle').
AP is 2001, CIB met originele aankoopfactuur. Tweedehands gekocht bij dealer vele jaren geleden met mijn eerste 'bonus' ooit ergens 2015-16. Reden dat ik hem eigenlijk niet wil wegdoen, beetje een reminder aan men eerste echte succes maar gezien de waarde explosie, zou ik die beter gewoon verkopen als rationele mens.

De Rolex is eigenlijk dan gratis door de profit op de AP. Nieuw gekocht in 2019.
Zo maak ik mezelf wijs dat de horloges mij geen geld gekost hebben. :laugh:

Stiekem zou ik misschien ooit nog wel is een Patek willen, dat is toch wel echt het summum van horlogerie wat mij betreft maar aan de andere kant denk ik, waarom zou ik dat doen. Ben blij met wat ik heb en besef dat ik mezelf als 'one of the lucky ones' mag beschouwen en daar ook gewoon dankbaar voor zijn. Het kan altijd zotter en beter maar denk niet dat ik daar an sich gelukkiger van zou worden.
Zo'n Rolex vind ik ook gewoon mooi, al zou dat 'goud' iets teveel opvallen (persoonlijke voorkeur).
Wat had je er destijds voor betaald? Zit zelf naar enkele Omega-modellen te kijken (11k) en die zijn al pakje duurder dan veel Rolexen zelfs. (maar mijn vriendin ziet die minder graag en daar moet ik helaas rekening mee houden) ^^'

Nieuwprijs retail was ergens 30k in 2019 maar op bestelling kunnen kopen met korting door een contact. 25K bij officiële dealer.

Ik was verliefd op die rose gold day-date met chocolade lederen band maar laatste moment overstag gegaan. Had nog nooit een gouden horloge gehad dus ik dacht, why not. Het valt an sich wel mee maar ik ben akkoord dat het wel iets meer opvalt. Ik vind de combo black dial en yellow gold wel echt zeer mooi. Soms misschien beetje spijt dat ik geen green dial heb maar achteraf gezien toch blij met zwart. Denk dat je zelfs al een hele lange tijd geen day-date black dial/yellow gold meer kan configureren momenteel. Had er trouwens ook maar 3 maand op moeten wachten van moment van bestelling. Volledig kunnen speccen naar keuze en 3 maand later ging de bankkaart er al in. Was daar zeer blij mee :smile:

Nieuwprijs retail was ergens 30k in 2019 maar op bestelling kunnen kopen met korting door een contact. 25K bij officiële dealer.

Ik was verliefd op die rose gold day-date met chocolade lederen band maar laatste moment overstag gegaan. Had nog nooit een gouden horloge gehad dus ik dacht, why not. Het valt an sich wel mee maar ik ben akkoord dat het wel iets meer opvalt. Ik vind de combo black dial en yellow gold wel echt zeer mooi. Soms misschien beetje spijt dat ik geen green dial heb maar achteraf gezien toch blij met zwart. Denk dat je zelfs al een hele lange tijd geen day-date black dial/yellow gold meer kan configureren momenteel. Had er trouwens ook maar 3 maand op moeten wachten van moment van bestelling. Volledig kunnen speccen naar keuze en 3 maand later ging de bankkaart er al in. Was daar zeer blij mee :smile:
Blauw vind ik hem ook zeer mooi, prachtig zelfs. Ooit... :D

Wat is de mening over de Formex Essence? Op zich vind ik hem wel iets hebben, maar ben bang dat deze niet echt tijdloos genoeg zou zijn? Heeft wel wat Genta-esque features dus dat is wellicht een plus. Die had ik eerst op het oog omdat de prijs van een Ingenieur zwaar buiten de comfortzone ligt. Het feit dat het een microbrand is en vooral de naam van de brand me niet echt aanspreekt vind ik een (onterecht?) minpuntje, maar dat heeft dan an sich niets te maken met het horloge.

Dat het onbekend is maakt me niet uit, 95% van de mensen herkent geen van de merken, behalve misschien een Rolex :)
Formex is denk ik niet echt een microbrand; bestaat al van 1999 en is in Zwitserland gevestigd. Dat is gewoon een sterk modern merk dat in een supergevestigde markt zijn plaats heeft veroverd vóór heel de microbrand craze. Hun horloges zijn ook serieus. Geheel eigen vormgeving, deftig movement, eigen innovaties, etc. Nu zijn ze wel smaakgevoelig denk ik, door hun eigen vormgeving - ik zou die geometrische vormen vrij snel beu zijn denk ik. Geef mij maar iets klassieker qua uiterlijk.

Die Longines Spirit of zelfs de Conquest ziet er ook wel nice uit, zijn die te dragen als een sporty/casual chic horloge?
Of hebben die een iets meer dressy vibe?
Voor mij absoluut - Ik vind beiden echt typisch sporty chique; 't Knokse sport habillé.
Die Conquest lijkt voor mij iets meer dressy, de Spirit iets meer sporty. Maar dat is allemaal persoonlijke smaak en gevoel.

Ik zou eens gaan kijken bij een grote juwelier waar ze Rolex, Longines, Omega, Tudor, Oris et cetera hebben.
Zoals Tensen in Antwerpen. Die hebben een groot aanbod van véél merken. Kan je ineens alles overzien en wat passen enzovoorts.

Ik zou graag een Datejust green dial, fluted bezel, jubilee bracelet hebben.
Als ik die morgen kan afrekenen bij Rolex zelf koop ik die direct, maar die grijze markt prijs ervoor betalen zie ik niet zitten principieel.

Ga eens horen bij Nys in Kortrijk. Die zijn doorgaans zeer behulpzaam en nemen al die lijst cinema wat minder serieus :)

Terug
Bovenaan