houtkachel in nieuwbouw?

Lame Edna

Member
Gegroet,

In onze nieuwbouw zullen we verwarmen met warmtepomp en vloerverwarming maar we overwegen tevens een houtkachel.

We beseffen dat met name de schouw gevolgen zal hebben voor de isolatie van de woning en dat dit dus op energetisch vlak niet zo interessant is maar we vinden ook dat er in een huis geleefd mag worden en dat een houtkachel wel gezellig is; bovendien hebben we al een behoorlijke voorraad brandhout ter beschikking.

Is een houtkachel mogelijk in combinatie met een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming of gewoon af te raden? Zullen we er eerder geen gebruik van maken, bijvoorbeeld omdat het net te warm wordt?

Merci!

Een houtkachel is gezellig, maar zeker geen goedkope manier van verwarmen. Je vloerverwarming/warmtepomp zullen vele malen zuiniger zijn denk ik.
Als je toch één wil zou ik eerst bouwen zonder en achteraf pas één plaatsen.

Wij hebben ene geplaatst. In combi met vloerverwarming. Nog geen seconde spijt van gehad! Onze vloerverwarming staat gewoon op 20 graden. In de winter stoken we 's avonds enkele blokjes hout om de temp op te drijven

Gegroet,

In onze nieuwbouw zullen we verwarmen met warmtepomp en vloerverwarming maar we overwegen tevens een houtkachel.

We beseffen dat met name de schouw gevolgen zal hebben voor de isolatie van de woning en dat dit dus op energetisch vlak niet zo interessant is maar we vinden ook dat er in een huis geleefd mag worden en dat een houtkachel wel gezellig is; bovendien hebben we al een behoorlijke voorraad brandhout ter beschikking.

Is een houtkachel mogelijk in combinatie met een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming of gewoon af te raden? Zullen we er eerder geen gebruik van maken, bijvoorbeeld omdat het net te warm wordt?

Merci!
Een probleem die je kan hebben is volgend.
Als je niet weersafhankelijk stookt maar op binnentemperatuur enkel kan een avondje 'houtstoven' ervoor zorgen dat je vloer teveel afkoelt. Er is immers geen vraag meer van de thermostaat en de ketel slaat uit. Daardoor heb je de volgende dag wat meer tijd nodig om de vloer weer op temperatuur te krijgen.

Een probleem die je kan hebben is volgend.
Als je niet weersafhankelijk stookt maar op binnentemperatuur enkel kan een avondje 'houtstoven' ervoor zorgen dat je vloer teveel afkoelt. Er is immers geen vraag meer van de thermostaat en de ketel slaat uit. Daardoor heb je de volgende dag wat meer tijd nodig om de vloer weer op temperatuur te krijgen.

En hoeveel gaat die dan afkoelen denk je? Die vloer zal afkoelen, maar dat gaat geen graad schelen hoor.
Ik start mijn verwarmschema elke ochtend om 7h, tot het 21,7 graden is (stijgt dan wat door naar 22 graden), dat is tussen 12-17h, afhankelijk van de temperatuurbuiten. Koudste temperatuur dat ik gezien heb is 20,5 graden. En dat is zonder bijverwarmen.

Ik vrees eerder dat je het veel te warm gaat krijgen als je bij 20 graden begint gezien het rendement van nieuwe kachels.

En hoeveel gaat die dan afkoelen denk je? Die vloer zal afkoelen, maar dat gaat geen graad schelen hoor.
Ik start mijn verwarmschema elke ochtend om 7h, tot het 21,7 graden is (stijgt dan wat door naar 22 graden), dat is tussen 12-17h, afhankelijk van de temperatuurbuiten. Koudste temperatuur dat ik gezien heb is 20,5 graden. En dat is zonder bijverwarmen.

Ik vrees eerder dat je het veel te warm gaat krijgen als je bij 20 graden begint gezien het rendement van nieuwe kachels.
In ruimte temperatuur gaat dat niet veel schelen. Zeker bij goed geïsoleerde woningen. Tis de massa van de vloer die afkoelt en die zorgt voor een vertraging van de opwarming de volgende dag.
Uw regeling kan dat niet aan als je enkel op binnentemperatuur regelt.
Ge bypassed met uw houtstoof de hysteresis van uw ruimtethermostaat. Uw inschakel moment wordt overruled daar de temperatuur behaald is. Echter wordt de temperatuur gehaald door een externe warmtebron.
Gegeven dat de stoof meestal in de winter brand gaat ge dat wel merken zoals een koude vloer in de winter de dag na de houtstoof gebrand heeft.

Allez wel oplosbaar door het gewoon op weersafhankelijk regeling te zetten e

Als uw ruimtetemperatuur hoger is als uw vloer zal die niet geweldig afkoelen ze. Maar ideaal is het niet en het eerste uur, of paar uur stoken zal idd dienen om die vloer terug warm te krijgen. Maar in geïsoleerde huizen lukt dat wel.

Dat gezegd zijnde, ik zou niet weten waarom je iets dat moeilijk controleerbaar is in warmteafgifte (centraal, veel te veel), slecht voor de EPB/EPC, plaats inneemt en redelijk wat vuil met zich meebrengt zou plaatsen in huis. Maar ieder zijn ding :).

Een houtkachel is nefast voor de EPB zowel qua verwarmingsrendement én luchtdichtheid (blowerdoor resultaat). Ik zou dit ook gewoon na de oplevering en definitieve EPB bijplaatsten. Misschien zelfs eerst een wintertje bekijken of dit een meerwaarde zou zijn.

Wij teren op enkel vloerverwarming (aangedreven door warmtepomp), en puur qua comfort wil ik dit niet inruilen voor alle andere verwarmingsmethoden van huizen waar ik al gewoond heb. De constantheid van temperatuur in een extreem goed geïsoleerd huis is een zaligheid. Ik heb niet meer de nood gehad om 'bij te stoken' of om bij te warmen aan een extra warmtebron sinds ik hier woon. Ter info: Bij m'n ouders thuis was ik in de winter vaak te vinden bij radiatoren, elektrische vuurtjes of zelfs een open haard. Ik ken het gevoel van te willen bijstoken maar al te goed. In ons huidig huis heb ik dat echter nooit meer gehad. In de winter durft er wel eens een warmtekussen mee in de zetel te belanden, maar zelfs dat is vaak al te warm. :laugh:

Ik heb het vermoeden dat in een goed geïsoleerd huis waar de thermostaat hoog genoeg staat om het warm genoeg te hebben als de kachel niet brandt, je het ook gewoon te warm gaat hebben wanneer je de begint bij te stoken. Je gaat ook niet je vloerverwarming lager zetten om te kunnen verwarmen met een houtkachel. Dan maak je het huis bewust een groot deel van de tijd net te koud om de houtkachel als redmiddel te gebruiken, en vind je de kachel uiteraard een zaligheid, da's een self-fulfilling prophecy.

Probeer als het kan om eerst een winter op vloerverwarming te teren, en je gaat 99 kansen op 100 een houtkachel compleet overbodig vinden.

Dat gezegd zijnde, ik zou niet weten waarom je iets dat moeilijk controleerbaar is in warmteafgifte (centraal, veel te veel), slecht voor de EPB/EPC, plaats inneemt en redelijk wat vuil met zich meebrengt zou plaatsen in huis. Maar ieder zijn ding :).
Om nog maar te zwijgen over de overlast voor de buren. Vanaf dat de temperatuur onder de 15 graden duikt is het bij ons gegarandeerd weer prijs en moet je zien dat je geen raam laat open staan of het hele huis stinkt als de binnenkant van een kachel. Er zijn avonden geweest dat mijn kleren na de wandeling stonken alsof ik recht van een kerstboomverbranding kwam. Dat zijn dan vooral die mistige avonden wanneer er geen wind staat en al het fijnstof gewoon blijft hangen.

2 bevriende koppels die recent gebouwd hebben en een gashaard geïnstalleerd hebben kunnen die enkel aansteken op de laagste stand met de ramen open omdat het anders veel te heet wordt. Bij een houtkachel ligt het minimale vermogen gegarandeerd hoger dan de laagste stand van een gashaard. Resultaat: je gaat proberen zo minimaal mogelijk te stoken waardoor je geen volledige verbranding krijgt en de overlast voor de buren maximaal wordt en toch wordt het nog veel te heet in de leefruimte.

Als je in een nieuwe woning uw houtkachel gaat aansteken, heb je het volgens mij na 3 minuten te heet. En dan moet je erna gaan slapen, uw ventilatie zorgt er mooi voor dat de temperatuur mooi verdeeld wordt en is uw slaapkamer veel te warm. Ahja, die ventilatie gaat ook uw rook van uw schouw nog eens terug naar binnen trekken.

Als je in een nieuwe woning uw houtkachel gaat aansteken, heb je het volgens mij na 3 minuten te heet. En dan moet je erna gaan slapen, uw ventilatie zorgt er mooi voor dat de temperatuur mooi verdeeld wordt en is uw slaapkamer veel te warm. Ahja, die ventilatie gaat ook uw rook van uw schouw nog eens terug naar binnen trekken.

Bij een nieuwbouw moet je eigenlijk niet denken aan slaapkamers van 18 graden, die temperatuur zal altijd hoger liggen of je moet de ramen openlaten.
In mijn vorig huis verwarmde ik enkel beneden (BEN woning uit 2016) en was het op zolder nog 19 graden. Nu verwarmen we de verdieping ook lichtjes om de hitte van de CV-ketel kwijt te raken. Uiteindelijk zou het boven nagenoeg evenwarm zijn, maar dan alles van beneden komen.

Om nog maar te zwijgen over de overlast voor de buren. Vanaf dat de temperatuur onder de 15 graden duikt is het bij ons gegarandeerd weer prijs en moet je zien dat je geen raam laat open staan of het hele huis stinkt als de binnenkant van een kachel. Er zijn avonden geweest dat mijn kleren na de wandeling stonken alsof ik recht van een kerstboomverbranding kwam. Dat zijn dan vooral die mistige avonden wanneer er geen wind staat en al het fijnstof gewoon blijft hangen.
Dit vooral dus. We zitten hier ook in een nieuwbouw, en 1 van de buren stookt nog met een houtkachel. Zeker op windstille dagen blijft de rook hangen en dan trekt onze ventilatie dat binnen. Stinkt heel het huis naar rook.

@bossie Als het louter om de gezelligheid is, zet dan een elektrische haard en bespaar uw buren (en mogelijk uzelf) van de miserie van de rookgeur in huis. En zoals hierboven al gezegd, in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming heb je écht geen bijverwarming meer nodig.

Als het puur voor de gezelligheid is zou ik er voor opteren om een gashaard te plaatsen. Toch een stuk minder gedoe dan een houtkachel.
Die 2 zijn in mijn ogen niet te vergelijken qua gezelligheid. Ik vind een gashaard eerder ongezellig.

Soit, hier in ons ouder huis moeten we zelfs eigenlijk alle deuren opzetten om het geen 27 graden binnen te stoken met de chauffage gewoon uit. Laat staan in een nieuwbouw :D

Houtkachel is iets van een 11kw max, maar dat ding staat meestal net genoeg open voor een optimale verbranding, hoger gaat die nooit.

Die 2 zijn in mijn ogen niet te vergelijken qua gezelligheid. Ik vind een gashaard eerder ongezellig.

Soit, hier in ons ouder huis moeten we zelfs eigenlijk alle deuren opzetten om het geen 27 graden binnen te stoken met de chauffage gewoon uit. Laat staan in een nieuwbouw :D

Houtkachel is iets van een 11kw max, maar dat ding staat meestal net genoeg open voor een optimale verbranding, hoger gaat die nooit.

Ik heb zelf ook een houtkachel. 11kw is dan ook al een flinke kachel. Voor in een nieuwbouw zou ik zeker geen nemen met een te hoog vermogen.

Je moet je ook de vraag stellen hoe je daar mee gaat stoken in een nieuwbouw waar de temperatuur altijd constant blijft en de noodzaak om bij te verwarmen er eigenlijk gewoon niet is. Ga je daar ganse dagen of ganse dagdelen met een houtkachel stoken of enkel 's avonds een blokje opgooien voor de gezelligheid? Is een heel andere insteek. Zoals je zelf wel zal weten steek je een houtkachel i.p. ook niet aan om een halfuurtje of uurtje te branden he. Daarmee dat je volgens mij beter afbent met een gashaard die je eens rap kan aansteken voor erbij.

Gegroet,

Merci!

Dat gaat veel te warm worden. Ik denk dat je nieuwbouw isolatie overschat. Doe zoals ik, koop je een vuurkorf en koekeloer er buiten naartoe van onder een afdak :laugh:

Om een idee te geven. Wij hebben Z ramen breedte van huis 2 verdiepen. vanaf april tot okt zet ik elke ochtend schuifraam 1m open en alle slaapkamer ramen. En dan gaat de temp van 23 naar 21 (de chauffage is 0 verbruik in zelfde periode). Deze week was het hier 25 26gr binnen. Zelfs nu na 2-3-4d regen en geen zon is het hier nog altijd 23 of zo.

Misschien dat je het in putje winter met -10 buiten nog OK krijgt, maar een druilerige herst of lente dag met wat regen buiten en 10 gr, dat word feest. na 10 min is het 30gr binnen en mag je een week alles open zetten om het afgekoeld te krijgen.

Gewoon een tv met dit :

desnoods zet je er dan nog een klein elektrisch stralertje / infraroodpaneel langs van 50€ om de sensatie van warmte te krijgen.

Terug
Bovenaan