Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Als ze al op voorhand hebben aangegeven dat ze tot april, dus x-aantal maanden na de akte, in de woning willen blijven, zet je wel best de vergoeding daarvoor in je bod. Dit achteraf onderhandelen kan enkel als de verkoper daarmee instemt, als dat niet in het bod staat is die niet verplicht daarin mee te gaan.
Als ze niet willen onderhandelen moeten ze gewoon de woning verlaten op aktedatum. Uiteraard is het “properder” om het op voorhand te communiceren maar ik gaf het maar mee als tip als ze effectief de woning willen. Uiteindelijk is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de verkopers om hier op voorhand duidelijkheid over te vragen (en het evt laten opnemen in de compromis).

Voor mij hoort dit dus thuis in de compromis, niet in het bod

Maar dan staat er nog steeds iets in van je bod.
Als de kandidaat koper een bod doet zonder meer, dan moet de eigenaar er zonder meer op de aktedatum eruit. Dus de huidige eigenaar kan indien hij wenst te blijven dat best zelf ter sprake brengen.

Collega van mij heeft gekocht en daar is de bezettingsvergoeding in de aankoopprijs verrekend (ging wel over 18 maanden). Dit heeft dan weer een positief effect op de quotiteit, hypotheekkosten en de te betalen registratierechten.

Ja, uiteraard dient de verkoper, mocht het bod dit niet vermelden, in zijn tegenbod vermelden dat ze tot april in de woning willen blijven. En dan kan een vergoeding onderhandeld worden.

Als ze niet willen onderhandelen moeten ze gewoon de woning verlaten op aktedatum. Uiteraard is het “properder” om het op voorhand te communiceren maar ik gaf het maar mee als tip als ze effectief de woning willen. Uiteindelijk is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de verkopers om hier op voorhand duidelijkheid over te vragen (en het evt laten opnemen in de compromis).

Voor mij hoort dit dus thuis in de compromis, niet in het bod

Zie hierboven, mocht de verkoper het bod zonder vermelding van een bezetting ter bede al dan niet betalend tot april gewoon aanvaarden zonder daar zelf een melding van te maken, zal hij een probleem hebben. Dit moet dus niet per sé in het bod vermeld worden voor de koper maar absoluut wel in het tegenbod van de verkoper.

Maar ik vermoed nu wel dat dit hier duidelijk zal zijn, gezien de makelaar zelf al heeft aangeraden om de vergoeding daarvoor in het bod op te nemen.

Collega van mij heeft gekocht en daar is de bezettingsvergoeding in de aankoopprijs verrekend (ging wel over 18 maanden). Dit heeft dan weer een positief effect op de quotiteit, hypotheekkosten en de te betalen registratierechten.
Voor alle duidelijkheid: de bezettingsvergoeding mag afgetrokken worden van de normaal te betalen prijs, maar de registratierechten moeten op het oorspronkelijk bedrag (= de overeengekomen verkoopprijs ZONDER de bezettingsvergeoding afgetrokken) betaald worden. Anders is het fraude.

Voor alle duidelijkheid: de bezettingsvergoeding mag afgetrokken worden van de normaal te betalen prijs, maar de registratierechten moeten op het oorspronkelijk bedrag (= de overeengekomen verkoopprijs ZONDER de bezettingsvergeoding afgetrokken) betaald worden. Anders is het fraude.

Dat wist ik niet en ik denk mijn collega ook niet.
Maar als dit in de compromis staat is het de taak van de notaris om dit goed aan te geven en over te nemen in de akte, en elke akte wordt nog eens gecontroleerd door de FOD. Dus er zijn mogelijkheden genoeg om fraude te voorkomen.

Maar de oplossing is ook wel relatief eenvoudig dan (en dus ook fraude).

We hebben gisterenavond een bod uitgebracht, 385.138 euro (de 138 staat symbool voor onze trouwdatum: 13/8).
We hebben er ook een motivatiebrief bijgezet én in de mail bijgezet dat we bij een weigering wel bereid zijn om het bod te herzien.

Nu is het afwachten tot we nieuws krijgen (het bod is geldig tot en met maandag 04/09).

Mijn schoonpa was al niet goed gezind dat we 385k hebben geboden want dat is veel te veel :S
En dan kwam hij af, met dat we (bv) 370k voor het huis moesten geven en 15k voor de inboedel (inbouwkasten, zonnepanelen) .. Maar blijkbaar telt dat niet als inboedel die zaken.

Hij denkt altijd iets beter te weten, maar veel van wat hij verteld is dikke bullshit :laugh:

We hebben gisterenavond een bod uitgebracht, 385.138 euro (de 138 staat symbool voor onze trouwdatum: 13/8).
We hebben er ook een motivatiebrief bijgezet én in de mail bijgezet dat we bij een weigering wel bereid zijn om het bod te herzien.

Nu is het afwachten tot we nieuws krijgen (het bod is geldig tot en met maandag 04/09).
Maar dan gaan ze dat toch per definitie niet aanvaarden?

Mijn schoonpa was al niet goed gezind dat we 385k hebben geboden want dat is veel te veel :S
En dan kwam hij af, met dat we (bv) 370k voor het huis moesten geven en 15k voor de inboedel (inbouwkasten, zonnepanelen) .. Maar blijkbaar telt dat niet als inboedel die zaken.

Hij denkt altijd iets beter te weten, maar veel van wat hij verteld is dikke bullshit :laugh:
Een 2de opinie/advies vragen is zeer verstandig. Maar uiteindelijk maak je toch zelf de beslissing.
Die splitsing van inboedel wordt altijd geweigerd door de verkoper/notarissen en is dat nog de moeite aan 3% kosten?
"bij een weigering wel bereid zijn om het bod te herzien": hiermee moet je opletten, ze kunnen u hiermee uit u kot lokken. Als ze dit gebruiken: best vragen om het andere (hogere) bod fysiek 'onofficieel' te mogen inkijken.

Een 2de opinie/advies vragen is zeer verstandig. Maar uiteindelijk maak je toch zelf de beslissing.
Die splitsing van inboedel wordt altijd geweigerd door de verkoper/notarissen en is dat nog de moeite aan 3% kosten?
"bij een weigering wel bereid zijn om het bod te herzien": hiermee moet je opletten, ze kunnen u hiermee uit u kot lokken. Als ze dit gebruiken: best vragen om het andere (hogere) bod fysiek 'onofficieel' te mogen inkijken.
Er staat toch nergens dat deze herziening afhankelijk is van een ander bod ?

Neen, met zo'n verwoording weiger ik defacto het bod. Aangezien dit mij de indruk geeft dat je er wel 5-10k of zo wil bijdoen in uw volgend bod.
Ik zou dan eerder gewerkt hebben met 24h geldig. Om dan als het geweigerd wordt een week lang niets te laten horen en dan gewoon mijn bod te verhogen met 5k.

Als je bereidt bent natuurlijk om erlangs te grijpen. Indien je dat niet bereid bent, dan moet je defacto u maximum bod geven, of uw bod waarbij jij u goed voelt indien je er zou naast grijpen.

Ja klopt, maar liever zo dan dat ze denken dat het bod finaal is.
Geen idee hoe het juist allemaal werkt, het is niet dat we al ooit is een huis hebben aangekocht :shy:

Ik snap het punt, maar we wouden zeker zijn dat we nog kans zouden maken als het bod geweigerd zou worden.

Ivm die inboedel, klinkt veel gedoe voor wat het waard is, maar hij is de grote expert erin omdat hij al zoveel heeft gekocht en verkocht (in de jaren stillekes ...)

Een zinnig mens weigert sowieso je bod.

Je had beter een zeer korte geldigheid van het bod te nemen om het effect te krijgen wat je wenst. Snel een 'nee' is ook nog een kans om er nog wat bij te doen. Ik heb mijn huis gekocht met een bod met geldigheid van enkele uren (tot sluitingstijd immokantoor), met de boodschap dat ik voor een korte geldigheid ging om dat er nog een huis was dat me interesseerde. Dit huis staat ook al even te koop, die mensen weten echt wat ze ervoor moeten hebben dus zullen ook rap kunnen aanvaarden/weigeren. Als er iemand onder die voorwaarden 386 of meer biedt is het gelijk aan hen verkocht want te weinig tijd om met jou te onderhandelen. Het feit dat ze hun vraagprijs laten zakken, ipv af te wachten (met overbruggingskrediet), zegt je gewoon dat ze gewoon ervan af willen.

Evenwel hoop ik mee dat je het hebt :wink:

Laatst bewerkt:
Een zinnig mens weigert sowieso je bod.

Je had beter een zeer korte geldigheid van het bod te nemen om het effect te krijgen wat je wenst. Snel een 'nee' is ook nog een kans om er nog wat bij te doen. Ik heb mijn huis gekocht met een bod met geldigheid van enkele uren (tot sluitingstijd immokantoor), met de boodschap dat ik voor een korte geldigheid ging om dat er nog een huis was dat me interesseerde. Dit huis staat ook al even te koop, die mensen weten echt wat ze ervoor moeten hebben dus zullen ook rap kunnen aanvaarden/weigeren. Als er iemand onder die voorwaarden 386 of meer biedt is het gelijk aan hen verkocht want te weinig tijd om met jou te onderhandelen. Het feit dat ze hun vraagprijs laten zakken, ipv af te wachten (met overbruggingskrediet), zegt je gewoon dat ze gewoon ervan af willen.

Evenwel hoop ik mee dat je het hebt :wink:
ja kwou ook wel 390k en geldigheid tot zaterdag maar om de kerk int midden te houden en ambras te voorkomen beetje toegevingen moeten doen. Kheb mijn vrouw (eeuwige twijfelaar) al zover kunnen krijgen om toch donderdagavond een bod te doen ipv vandaag pas.

En zij wou het bod nog langer laten lopen 'om die mensen tijd te geven'. Kheb gezegd: die mensen hebben al 2maand de tijd om erover na te denken ... Khoop ook dat we snel iets weten ze, kben niet het geduldige type.

ja kwou ook wel 390k en geldigheid tot zaterdag maar om de kerk int midden te houden en ambras te voorkomen beetje toegevingen moeten doen. Kheb mijn vrouw (eeuwige twijfelaar) al zover kunnen krijgen om toch donderdagavond een bod te doen ipv vandaag pas.

En zij wou het bod nog langer laten lopen 'om die mensen tijd te geven'. Kheb gezegd: die mensen hebben al 2maand de tijd om erover na te denken ... Khoop ook dat we snel iets weten ze, kben niet het geduldige type.

Het is natuurlijk allemaal spannend de eerste keer, maar je had echt beter 24h laten gelden zonder meer.
Het is terug een kopersmarkt en de woning staat al even te koop, dat geeft je een voordeel.
Want het zal nu waarschijnlijk geweigerd worden, niemand laat 5-10k liggen.
Je moet de verkopers in die onzekerheid laten.

Wat betreft de inboedel, dat is altijd een gezever en op 15k win je ook 'maar' 450 euro. Ook bij de bank kan dit problemen geven omdat je de inboedel niet in de hypotheek kunt nemen.

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk allemaal spannend de eerste keer, maar je had echt beter 24h laten gelden zonder meer.
Het is terug een kopersmarkt en de woning staat al even te koop, dat geeft je een voordeel.
Want het zal nu waarschijnlijk geweigerd worden, niemand laat 5-10k liggen.
Je moet de verkopers in die onzekerheid laten.

Wat betreft de inboedel, dat is altijd een gezever en op 15k win je ook 'maar' 500 euro. Ook bij de bank kan dit problemen geven omdat je de inboedel niet in de hypotheek kunt nemen.
ja idd, als we het mislopen, weten we dit ook weer voor de volgende keer (is ook ons eerste bod ooit).

Nu begint de schoonpa op alles te zagen, zelfs op de keuze van onze notaris. We hadden hun notaris (in molenbeek ...) moeten nemen want hij is daar kind aan huis en bla bla bla. Kheb het gehad met diene mens, echt.

Nu begint de schoonpa op alles te zagen, zelfs op de keuze van onze notaris. We hadden hun notaris (in molenbeek ...) moeten nemen want hij is daar kind aan huis en bla bla bla. Kheb het gehad met diene mens, echt.

Vraag hem of aangezien hij daar kind aan huis is, of ze de notariskosten dan laten vallen. Of dat hij die op zich neemt, en dat je dan zonder mekkeren die notaris zult nemen in plaats van degene waar je een goed gevoel bij hebt (of die voor u gewoon kortbij is).

Uiteindelijk moeten jij en uw partner er naartoe bollen na het werk.

ja idd, als we het mislopen, weten we dit ook weer voor de volgende keer (is ook ons eerste bod ooit).

Bwa, als het geweigerd wordt kan je nog steeds het bod uitbrengen dat je er voor over hebt.
Maar daar moet je dan stoppen en verder kijken, niet over je budget bieden of wat het huis voor je waard is.

Mijn eerste appartement heb ik in 2008 gekocht, toen ging het ook wat moeilijk en werd kopen plots goedkoper dan huren.
Tweede huis heb ik gebouwd in 2014-2016, we waren naar huizen aan het kijken omdat we een kind hadden gekregen (en een zak geld twv 2 jaarlonen wegens sluiting bedrijf), puur omwille van de ligging dat SOD-lot gekocht en ik van verbouwingswerken zien al misselijk wordt.
Derde huis was dit jaar, toevallig op gestoten, helemaal nog niet van plan te kopen, we gingen dat in 2025 doen maar wilden al eens kijken wat je voor 500k hebt... Aangezien ik nog steeds misselijk wordt van verbouwingswerken is het nieuw gekochte huis een quasi nieuwbouw (2020), met hier en daar nog wat afwerking te doen.

Het kan dus raar lopen soms, maar iedereen komt vroeg of laat wel een geschikt huis tegen.

Juist gebeld geweest door de eigenaars. Het klinkt wreed louche.

Ze willen afspreken, onder ons 4, om iets te regelen waar we allemaal positief uit komen. Ze hebben het bod niet geweigerd dus.

Wat heel raar is, ze vroeg of de makelaar ons iets had laten weten, maar we hebben die nog niet gehoord. En dan zei ze dat ze het bod vanmorgen heeft bekeken en haar man pas vanavond. En dat ze morgen de hele dag thuis zijn.

Maar normaal zijn er bezoeken gepland ... (Volgens het immokantoor).

Die vrouw was serieus zenuwachtig aan de telefoon, kon geen enkele zin uitspreken zonder te stotteren of zich verslikken in woorden ...

Ofwel willen ze een deel int zwart zonder het weten van het immokantoor.
Of ze willen de samenwerking stopzetten met het immokantoor en na een tijd het huis aan ons verkopen zodat er geen commissie is.
Of nog een ander scenario...

We gaan is luisteren en zien morgen wat het geeft ... Sowieso tekenen we niets daar en nemen we daar ter plaatse geen beslissing.

Je kan nog een andere notaris vragen. Gewoon enen pakken waar je je goed bij voelt

Juist gebeld geweest door de eigenaars. Het klinkt wreed louche.

Ze willen afspreken, onder ons 4, om iets te regelen waar we allemaal positief uit komen. Ze hebben het bod niet geweigerd dus.

Wat heel raar is, ze vroeg of de makelaar ons iets had laten weten, maar we hebben die nog niet gehoord. En dan zei ze dat ze het bod vanmorgen heeft bekeken en haar man pas vanavond. En dat ze morgen de hele dag thuis zijn.

Maar normaal zijn er bezoeken gepland ... (Volgens het immokantoor).

Die vrouw was serieus zenuwachtig aan de telefoon, kon geen enkele zin uitspreken zonder te stotteren of zich verslikken in woorden ...

Ofwel willen ze een deel int zwart zonder het weten van het immokantoor.
Of ze willen de samenwerking stopzetten met het immokantoor en na een tijd het huis aan ons verkopen zodat er geen commissie is.
Of nog een ander scenario...

We gaan is luisteren en zien morgen wat het geeft ... Sowieso tekenen we niets daar en nemen we daar ter plaatse geen beslissing.
Ik zie daar niet noodzakelijk iets louche aan.

Ik zou u ook uitnodigen, zien tot hoever je lijkt te gaan. En dan tijdens die bezoeken met het immokantoor, daar al naar buiten gooien dat ik al een bod heb van x. Waarna ze dan ook tijdens die bezoeken kunnen aanvoelen hoe de bezoekers erop reageren.

Reageren die daar slecht op, dan zal uw tegenaanbod (want ik verwacht dat zij verwachten dat jij een tegenaanbod gaat doen dat boven die 385k ligt) aanvaard worden, komt er toch een hoger bod uit voort dan zullen ze dat mogelijks aan u voorleggen. Maar meestal heeft zo'n bod een vervaltermijn waar ze wat mee kunnen spelen in dat hoger vermelde proces om mensen op die manier tegen elkaar uit te spelen.

Al is dat niet echt correct normaliter. Je mag niet per opbod werken. Dus dat kan mogelijks ook oorzaak van de nervositeit zijn. Ofwel is die persoon gewoon slecht aan de telefoon.

Terug
Bovenaan