Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
K zou bellen.

Toen ik een huis zag dat me aanstond, heb ik op de eerste wel 7 keer gebeld naar de immo.
Ik denlaissag belde hij me terug waarom ik zoveel gebeld had.
K wou de eerste zijn die t huis wou bezoeken en dit was ook het geval.

Met het bod, via mail (heb paar keer gemaild). Ik kreeg altijd binnen het uur een reactie.
De verhuurster is het nog aan het bekijken

De verhuurster is het nog aan het bekijken

Huren is echt kut, je bent een speelbal van verhuurders. Eerste remedie voor minder kandidaten te hebben is de prijs zot hoog leggen.

Ik heb zelf verhuurd, met 200-250 kandidaten kies je gewoon degene die op papier (en in realiteit) de beste papieren heeft. Roken, huisdieren. teveel kinderen, niet genoeg loon... allemaal een schrap.

Huren is echt kut, je bent een speelbal van verhuurders. Eerste remedie voor minder kandidaten te hebben is de prijs zot hoog leggen.

Ik heb zelf verhuurd, met 200-250 kandidaten kies je gewoon degene die op papier (en in realiteit) de beste papieren heeft. Roken, huisdieren. teveel kinderen, niet genoeg loon... allemaal een schrap.
Mja laat da dan weten, toch?

Is dat geen discriminatie?
Maak het maar is hard als huurder natuurlijk, maar in de pure betekenis van het woord, ja toch?
Discriminatie op basis van wat? Een roker kiest er toch volledig zelf voor om verslaafd te zijn aan iets waar ook anderen last van hebben? Net zoals huisdieren, maar die quote je dan niet om een of andere reden.

Discriminatie op basis van wat? Een roker kiest er toch volledig zelf voor om verslaafd te zijn aan iets waar ook anderen last van hebben? Net zoals huisdieren, maar die quote je dan niet om een of andere reden.
Het blijft beiden volgens de wet discriminatie, jij mag niet ingrijpen in iemands privéleven. Je mag wel vragen dat de huurders uw woning onderhouden en daarom enkel buiten roken omdat de rook uw muren blijvend kunnen aantasten. Maar een roker als persoon mag je niet weigeren.

Het blijft beiden volgens de wet discriminatie, jij mag niet ingrijpen in iemands privéleven. Je mag wel vragen dat de huurders uw woning onderhouden en daarom enkel buiten roken omdat de rook uw muren blijvend kunnen aantasten. Maar een roker als persoon mag je niet weigeren.
Op welke criteria mag je als verhuurder dan nog wel de huurder selecteren? Als je >100 kandidaten hebt.

Ik twijfelde nog om die mee te nemen in men quote, dus er zat zeker geen dubbele bodem achter.
Ik deed dit eerder in de logica , roken kan je buiten doen en dus geen schade toebrengen aan de eigendom.
Een huisdier als een kat buiten sluiten omdat ze niet binnenmag volgens het contract is dan weer dierenmishandeling denk ik :) .

Op welke criteria mag je als verhuurder dan nog wel de huurder selecteren? Als je >100 kandidaten hebt.
Er zijn nog altijd tig criteria waarop je kan selecterne zoals solvabiliteit.
En in realiteit gaat geen enkele verhuurder jou aanklagen omdat je hen weigert omdat ze roken.
Je zegt dan "er waren betere kandidaten" en dan heb je niet eens gelogen (vanuit u perspectief).

Wat gebeurt er in deze situatie?:
  • Koper doet bod op huis (verkocht via immo kantoor) tot en met maandag 7 juli
  • maandag namiddag accepteert de verkoper toe op het bod naar het immokantoor, maar het immokantoor informeert de koper niet
  • pas op dinsdag 8 juli stuurt de immo makelaar bevestiging dat het bod werd geaccepteerd door de verkoper. Inmiddels wilt de koper het huis niet meer (bijvoorbeeld omdat die die dag op een ander huis heeft geboden, of die dag promotie heeft gekregen en naar het buitenland moet, of andere reden)

moet die verkoop dan nog doorgaan, zelfs al werd de koper niet op de hoogte gebracht van acceptatie van het bod vóór het verstrijken van de deadline?

In mijn ogen moet de verkoop niet meer doorgaan. De deadline vanwege de koper is nu eenmaal verstreken. Of er moet een ander spoor zijn van het feit dat de koper op de hoogte gesteld is, vb telefoon of... (dus in de mail staat zoals besproken op 7 juli jongstleden hierbij de officiële bevestiging van de aanvaarding van het bod)

Als het duidelijk vermeld staat dat je bod geldig is tem 7 juli, ben je safe.
Niet uw fout dat het immokantoor je dit te laat, laat weten

Wij gaan binnenkort voor de eerste keer op zoek naar een ( bescheiden) woning. Nu heb ik mij al wat in gelezen waar we moeten op letten en hebben we ook realistisch verwachting ivm ons budget.

Er is ons geadviseerd om een bod te doen met opschortende voorwaarden van minstens 8 weken (lening gaat via het Vlaamse Woonfonds gaan)

Dus, de tijdlijn is dan:

- kijken, iets leuk vinden en bod doen met duidelijke opschortende voorwaarden (xxxx voor pand xxx op voorwaarde dat er bij instellingen XXX een lening verkregen kan worden voor bedrag xxx voor datum xxxx en het bod is geldig tot xxxx ). Ook voorwaarden ivm attesten?

-Als bod geaccepteerd wordt, notaris contacteren voor compromis

-wachten tot lening rond is

- aktes in orde brengen en overdracht sleutel.

Is er iets dat ik mis of waar ik nog extra rekening mee moet houden ? Ik moet zeggen dat ik dit hele proces wel een beetje eng vind 😅 Niemand in mijn kleine familie heeft een eigendom en twee vrienden hebben in het buitenland gekocht.

Wij gaan binnenkort voor de eerste keer op zoek naar een ( bescheiden) woning. Nu heb ik mij al wat in gelezen waar we moeten op letten en hebben we ook realistisch verwachting ivm ons budget.

Er is ons geadviseerd om een bod te doen met opschortende voorwaarden van minstens 8 weken (lening gaat via het Vlaamse Woonfonds gaan)

Dus, de tijdlijn is dan:

- kijken, iets leuk vinden en bod doen met duidelijke opschortende voorwaarden (xxxx voor pand xxx op voorwaarde dat er bij instellingen XXX een lening verkregen kan worden voor bedrag xxx voor datum xxxx en het bod is geldig tot xxxx ). Ook voorwaarden ivm attesten?

Is er iets dat ik mis of waar ik nog extra rekening mee moet houden ? Ik moet zeggen dat ik dit hele proces wel een beetje eng vind 😅 Niemand in mijn kleine familie heeft een eigendom en twee vrienden hebben in het buitenland gekocht.

Vaak wilt een immokantoor een notaris opleggen/aanraden.
Wij hebben altijd voor onze eigen notaris gekozen en dat heeft bij onze vorige woonst enorm in ons voordeel geholpen (fouten/discutabele zaken die uit de akte werden gehaald).

Notaris die vaak met hetzelfde kantoor werkt kan namelijk partijdig zijn (terwijl dat niet zou mogen).

Dus, de tijdlijn is dan:

Maak eens een afspraak met een notaris, een eerste intake-gesprek is altijd gratis. Ze verdienen genoeg, laat ze er maar voor werken ook.
Je kan daarna nog altijd voor een andere notaris kiezen.
De notaris is vaak een pak professioneler en minder aasgier dan een makelaar.

Zij kunnen je goede raad geven met betrekking tot tijdlijn, deadlines, een bod doen, wat templates aansmeren,...
Daarnaast kan je ook praten over aankoopverhoudingen en dergelijke.

8 weken opschortende voorwaarden is lang. Op een week of 2-3 moet je wel weten of je de lening krijgt (best op voorhand al tbh).

Ik heb gekocht met 2 weken opschortende voorwaarde, de kopers van mijn huis zelfs zonder (en die hadden meer geboden dan de vraagprijs).

Dus, de tijdlijn is dan:

Bij deze alvast veel succes gewenst in de zoektocht!

Snap het volledig dat het heel spannend is allemaal.
Ik zit momenteel in de compromis aanmaak fase.

8 weken opschortende voorwaarden is lang. Op een week of 2-3 moet je wel weten of je de lening krijgt (best op voorhand al tbh).

Ik heb gekocht met 2 weken opschortende voorwaarde, de kopers van mijn huis zelfs zonder (en die hadden meer geboden dan de vraagprijs).

Het gaat helaas niet anders. Wij gaan via het Vlaamse Woonfonds gaan. Opzich zouden we verder kunnen sparen en via een bank gaan, maar huur begint gewoon zo duur te worden. En aangezien we onder de voorwaarden vallen willen het toch zo proberen ☺️. Niet geschoten is altijd mis.

Ik heb de kans om achterliggende tuingrond te kopen aan € 320/m². Om te checken of de vraagprijs correct is ben ik wat gaan opzoeken over de waardering van tuingrond. Waarde van tuingrond wordt geschat op 1/3 à 1/2 van de bouwgrond als richtlijn.

1) Dan ben ik de bouwgrondprijzen gaan opzoeken in Gent. Gemiddeld blijkbaar rond 433 euro per m². Dat is niet veel meer dan de vraagprijs van de tuingrond waarvan sprake, waardoor het dus heel duur en niet interessant lijkt.
2) Echter, ik woon heel dichtbevolkt in een rijhuis met dus een vrij kleine oppervlakte maar je mag er wel relatief hoog bouwen. Onze grond is ongeveer 120 m² groot en ik weet zeker dat ons perceel nooit voor minder dan € 150 000 verkocht zou worden (gebaseerd op verkoopprijzen van krotten in de buurt die van kop tot teen gestript moeten worden tot op de blote baksteen). Dan kom ik aan € 1250/m². Dan zou die extra tuingrond plots weer heel goedkoop worden en super interessant.

(1) vs (2) -> Is dat nu een schappelijke prijs of niet?

Is de bouwgrondprjis van rijhuizen niet gewoon veel hoger per vierkante meter? Als ik 40m² tuin koop dan verdubbelt mijn tuin in grootte. Als een vrijstaande woning-bewoner 40m² tuin koopt, dan zie je het verschil amper. Dan is de prijs per vierkante meter tuingrond toch véél hoger bij een rijhuis? Zou het dus kunnen dat er achter die gemiddelde bouwgrondprijzen/tuingrondprijzen enorm grote prijsverschillen zitten, naargelang rijhuis of vrijstaande woning?
Heb je het nu uiteindelijk gekocht of niet?

Het gaat helaas niet anders. Wij gaan via het Vlaamse Woonfonds gaan. Opzich zouden we verder kunnen sparen en via een bank gaan, maar huur begint gewoon zo duur te worden. En aangezien we onder de voorwaarden vallen willen het toch zo proberen ☺️. Niet geschoten is altijd mis.

Kun je niet op voorhand al eens langs gaan om je plan uit de doeken te doen aan het Vlaams Woningfonds en een informele goedkeuring te krijgen? Ik denk als je weer dat je aan de voorwaarden voldoet en je komt met een normale en normaalgeprijsde woning af, ze daar geen onverwachte beslissing gaan nemen.

8 weken opschortende voorwaarde is inderdaad te lang, dat gaat niemand aanvaarden denk ik. Heel het proces ligt stil tot die 8 weken rond zijn en er is geen zekerheid.

Terug
Bovenaan