Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Vaak wilt een immokantoor een notaris opleggen/aanraden.
Wij hebben altijd voor onze eigen notaris gekozen en dat heeft bij onze vorige woonst enorm in ons voordeel geholpen (fouten/discutabele zaken die uit de akte werden gehaald).

Notaris die vaak met hetzelfde kantoor werkt kan namelijk partijdig zijn (terwijl dat niet zou mogen).
Goh, zou niet zeggen dat dat vaak gebeurt hoor. Zelf nog nooit meegemaakt en ven via ouderd, partner en mezelf toch al wat betrokken geweest bij aan- en verkopen waar een makelaar bij betrokken was.

8 weken opschortende voorwaarden is lang. Op een week of 2-3 moet je wel weten of je de lening krijgt (best op voorhand al tbh).

Ik heb gekocht met 2 weken opschortende voorwaarde, de kopers van mijn huis zelfs zonder (en die hadden meer geboden dan de vraagprijs).
Kun je niet op voorhand al eens langs gaan om je plan uit de doeken te doen aan het Vlaams Woningfonds en een informele goedkeuring te krijgen? Ik denk als je weer dat je aan de voorwaarden voldoet en je komt met een normale en normaalgeprijsde woning af, ze daar geen onverwachte beslissing gaan nemen.

8 weken opschortende voorwaarde is inderdaad te lang, dat gaat niemand aanvaarden denk ik. Heel het proces ligt stil tot die 8 weken rond zijn en er is geen zekerheid.

Dat is nu eenmaal de doorlooptijd bij het Vlaams Woningfonds, daar kan je niet veel aan doen.
Enerzijds geeft het een beetje een nadeel, anderzijds gebeuren er zo nog meer dan genoeg verkopen dat het eigenlijk niet superveel uitmaakt.

Maar dit is dus een prima voorbeeld waarom je best professioneel advies inwint.

Kun je niet op voorhand al eens langs gaan om je plan uit de doeken te doen aan het Vlaams Woningfonds en een informele goedkeuring te krijgen? Ik denk als je weer dat je aan de voorwaarden voldoet en je komt met een normale en normaalgeprijsde woning af, ze daar geen onverwachte beslissing gaan nemen.

8 weken opschortende voorwaarde is inderdaad te lang, dat gaat niemand aanvaarden denk ik. Heel het proces ligt stil tot die 8 weken rond zijn en er is geen zekerheid.

We hebben al uitvoerig contact gehad met hen. Daardoor dat we die termijn hebben. En een informele goedkeuring van 1 medewerker is toch riskant aangezien het dossier blijkbaar door het hoofdkantoor goed gekeurd moet worden. Schatten etc moet ook eerst langst gaan vooraleer ze een oké kunnen geven.

Er worden toch behoorlijk wat woningen via een krediet van het verkocht dus onmogelijk zal het niet zijn. Ik ben mij er natuurlijk wel bewust van dat de kans groot is dat wij mogelijk niet de meest interessante kandidaten zijn maar wie niet waagt, wint niet.

Heb je het nu uiteindelijk gekocht of niet?

Jep, samen met enkele buren.
Het vereist wel wat afstemming en geregel met de buren/mede-eigenaars maar het is wel een zegen voor de kinderen om plots zo'n extra stuk (afgesloten) tuin erbij te hebben in een stadsomgeving.

Vanwaar je interesse?

Zo, wij hebben een maand of 2 geleden een huis gekocht.
We waren eigenlijk nog niet lang op zoek, maar toen we dit zagen waren we direct verliefd.

Nadeel is dat de huidige bewoners aan het bouwen zijn en ten vroegste in april erin trekken. In het bod hebben we meegegeven dat ze van ons tot 1 juli ten laatste mogen blijven zodat ze dan ook wat minder stress hadden moest alles uitlopen, wat wel belangrijk voor hen was.

Ik kende de makelaar en redelijk wat druk gezet, ons bod is direct aanvaard.
Bij ons tweede en laatste bezoek botsten we op een ander koppel dat kwam kijken dat we wat kenden, maar niet erg goed.
Zijn die nog tegengekomen in stad enkele weken later. Bleek dat de makelaar tegen hen gezegd had toen dat ze nog een dikke week de tijd hadden en dat iedereen nog de kans kreeg om te kijken.
Ze hebben dan enkele dagen later een bod gedaan boven vraagprijs en kregen te horen dat het al verkocht was.
Dus die waren daar niet mee opgezet, ze waren wel blij dat wij het uiteindelijk hebben gekregen omdat we hen wat kenden.
Dus we hebben nog sjans gehad.

Foto's:

Farm kot amai

Merci, was direct verliefd.
Ervoor 4 jaar met mijn ex op een klein oud appartement gewoond (wel handig boven mijn werk), waar ik zelfs twee winters met een draagbaar vuurke heb moeten stoken omdat er problemen waren met de verwarming.
Vond dat nu niet echt the end of the world, maar nu ik volgend jaar 40 word en altijd op een appartement heb gewoond sinds ik thuis weg ben had ik ook zoiets van het mag iets deftigs zijn.

Ligt ook nog op geen 2km van het centrum, dus perfect met 't stepke.
Op 100 meter van mijne gym, op ne km van mijn werk en op 50 meter van de winkel.
Dus het vinkte echt direct alles af.
Nu vooral nog lang aftellen voor we erin kunnen.

Proficiat! 't is niet mijne stijl, maar goed, des goûts et des couleurs, on ne discute pas. Weet het toevallig ongeveer liggen en zal voor u inderdaad wel veel afvinken.

Volgens mij is dat huis al eens gepost in het bijzondere woningen topic.

Proficiat!

Even een onnozel vraagje... Kijkt de bank eigenlijk na waar je geld aan uitgeeft voor het toekennen van een krediet? Of kijken ze gewoon in't algemeen naar je maandelijks loon (en stabiel werk) en of je nog andere kredieten enzo hebt.

Gewoon iets stoms, maar heb zo de afgelopen maanden precies wat veel geld uitgegeven aan de nationale loterij.
(Ook omdat het kan uiteraard). Maar begon me zo effe zorgen te maken dat de bank seffens gaat denken dat'k een gokverslaving heb (en believe me, eens ik de lening betaal is dat de eerste uitgave die ik skip 😂)

Onlangs naar een vrijstaande woning gaan kijken uit de jaren 50 die al eens grondig en tot in de puntjes gerenoveerd werd. Aanpalend was een atelier van dezelfde eigenaar met eigen grond/oprit/huisnummer die al verkocht is. Nu blijkt dat de 20 zonnepanelen waarmee de woning met de hakken over de sloot EPC B heeft gehaald (199 kWh, wat een toeval zeg!) op die atelier liggen.

In de woning zelf is nergens een spoor van een omvormer te vinden. De atelier is al eigendom van een andere eigenaar. De makelaar zegt droogweg dat dat na de verkoop maar uitgeklaard moet worden dat de nieuwe eigenaars die zonnepanelen mogen gebruiken, zonder eigenlijk te weten of er wel een elektrische verbinding tussen de 2 panden is. Ik vermoed eigenlijk dat die er helemaal niet is, en dat we hier gewoon getuige waren van de reinste EPC fraude.

Het beste van al: woning stond eerst boven het miljoen geprijsd en is na een half jaar nu onder die grens gezakt in prijs. :laugh:

Onlangs naar een vrijstaande woning gaan kijken uit de jaren 50 die al eens grondig en tot in de puntjes gerenoveerd werd. Aanpalend was een atelier van dezelfde eigenaar met eigen grond/oprit/huisnummer die al verkocht is. Nu blijkt dat de 20 zonnepanelen waarmee de woning met de hakken over de sloot EPC B heeft gehaald (199 kWh, wat een toeval zeg!) op die atelier liggen.

In de woning zelf is nergens een spoor van een omvormer te vinden. De atelier is al eigendom van een andere eigenaar. De makelaar zegt droogweg dat dat na de verkoop maar uitgeklaard moet worden dat de nieuwe eigenaars die zonnepanelen mogen gebruiken, zonder eigenlijk te weten of er wel een elektrische verbinding tussen de 2 panden is. Ik vermoed eigenlijk dat die er helemaal niet is, en dat we hier gewoon getuige waren van de reinste EPC fraude.

Het beste van al: woning stond eerst boven het miljoen geprijsd en is na een half jaar nu onder die grens gezakt in prijs. :laugh:
Zou dat aangeven.

Hoe ziet de huidige koop markt er eigenlijk uit vandaag?
Ik ben aan het rondkijken maar ik vind de prijzen precies verschrikkelijk duur geworden. Ik ben zelf in Hasselt aan het kijken. Ik merk wel dat je grotere appartementenbuiten Hasselt kunt kopen voor minder geld.
Ik zou precies standaard 10% of 15 % onder sommige prijzen bieden…

Ik kan er echt niet aan uit eerlijk gezegd.
Ter illustratie: wij hebben net een huis gekocht waar we meer dan 150k onder de vraagprijs zijn gegaan.
Tegelijkertijd hebben we onze woning te koop gezet voor 425k, niks respons. Een maand later zetten we het voor 399 online, en binnen de 2u hebben we maar liefst 5 afspraken voor een bezoek.
6 dagen later doen we een kijkdag voor 6 bezoekers, en nog voor de laatste is komen kijken hebben we al 3x een bod van de vraagprijs, waarbij de laatste zeggen dat ze erover willen gaan.

Ik heb de indruk dat het echt heel hard afhangt van in welke prijscategorie je kijkt, en wat het epc is.

Maar zoals ik al zei: ik kan er niet goed meer aan uit..

Ivm hoge prijzen: Iemand bekend met Oostakker bij Gent? Uustakkere?

727.000 eur voor een HOB, excl btw?
Ik vermoed dat dit een foutje is?

Ivm hoge prijzen: Iemand bekend met Oostakker bij Gent? Uustakkere?

727.000 eur voor een HOB, excl btw?
Ik vermoed dat dit een foutje is?

Bijna 250k grondwaarde en een half miljoen voor de woning, dus zal wel correct zijn. 215 bewoonbaar is al een groot huis ook éh.

Bijna 250k grondwaarde en een half miljoen voor de woning, dus zal wel correct zijn. 215 bewoonbaar is al een groot huis ook éh.
Denk dat de grondwaarde hier hoger zal uitkomen.

Dergelijke woning zal zonder BTW volledig afgewerkt rond de 400k kosten (ik ga er van uit dat de zolder ook meegeteld wordt, al dan niet afgewerkt, in de bewoonbare oppervlakte).

Dan lijkt mij +300k voor die grond toch wel duur.

Terug
Bovenaan