Jackerath
Well-known member
Als je minder dan 60% van de buitenmuren laat staan, bekijken ze het als herbouwen. Dat verhaal van 1 muur laten staan is ondertussen toch wel een urban legend geworden.Laat 1 muur staan, of geldt dit tegenwoordig ook als herbouwen.
Ze berekenen die 60% trouwens per verdieping, dus als je denkt eraan te ontsnappen door enkel het gelijkvloers volledig te laten staan en vanaf daar terug op te bouwen met nieuwe gewelven enzovoort, dan nemen ze je achteraf alsnog te grazen bij controle.
Neen, je lijkt dit te verwarren met de bewoonbare oppervlakte van maximum 200m² bij sloop en heropbouw om te voldoen aan de regel om van 6% BTW te genieten. Het klopt dat je daar heel wat ruimtes hebt die niet onder die 200m² vallen.Als ik het mij goed herinner omvat de 1000m³ ook niet alle wooneenheden, ik dacht enkel de ´praktische´ maar vind de info hieromtrent niet direct terug.
Bouwvolume (art. 4.1.1, 2 VCRO)
het bruto bouwvolume van een constructie EN haar fysisch aansluitende aanhorigheden die in bouwtechnisch opzicht een rechtstreekse aansluiting of steun vinden bij het hoofdgebouw, zoals een aangebouwde garage, veranda of berging, gemeten met inbegrip van buitenmuren en dak, en met uitsluiting van het volume van de gebruikelijke onderkeldering onder het maaiveld
- Betrokken bijgebouwen moeten fysisch één geheel vormen met het hoofdgebouw, dus geen aparte en losstaande bijgebouwen
- Aanhorigheden = gebouwen moeten dienstig zijn voor de residentiële functie (bergplaats, garage,… niet: stal)
.