Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Laat 1 muur staan, of geldt dit tegenwoordig ook als herbouwen🙄.
Als je minder dan 60% van de buitenmuren laat staan, bekijken ze het als herbouwen. Dat verhaal van 1 muur laten staan is ondertussen toch wel een urban legend geworden.

Ze berekenen die 60% trouwens per verdieping, dus als je denkt eraan te ontsnappen door enkel het gelijkvloers volledig te laten staan en vanaf daar terug op te bouwen met nieuwe gewelven enzovoort, dan nemen ze je achteraf alsnog te grazen bij controle.

Als ik het mij goed herinner omvat de 1000m³ ook niet alle wooneenheden, ik dacht enkel de ´praktische´ maar vind de info hieromtrent niet direct terug.
Neen, je lijkt dit te verwarren met de bewoonbare oppervlakte van maximum 200m² bij sloop en heropbouw om te voldoen aan de regel om van 6% BTW te genieten. Het klopt dat je daar heel wat ruimtes hebt die niet onder die 200m² vallen.

Bouwvolume (art. 4.1.1, 2 VCRO)
het bruto bouwvolume van een constructie EN haar fysisch aansluitende aanhorigheden die in bouwtechnisch opzicht een rechtstreekse aansluiting of steun vinden bij het hoofdgebouw, zoals een aangebouwde garage, veranda of berging, gemeten met inbegrip van buitenmuren en dak, en met uitsluiting van het volume van de gebruikelijke onderkeldering onder het maaiveld

• Betrokken bijgebouwen moeten fysisch één geheel vormen met het hoofdgebouw, dus geen aparte en losstaande bijgebouwen
  • Aanhorigheden = gebouwen moeten dienstig zijn voor de residentiële functie (bergplaats, garage,… niet: stal)

Een huis op het oog. Kostprijs 370k en energielabel B. Perfect en ruim binnen mijn budget, dacht ik. Lening nog eens gesimuleerd in de KBC app en dat ding berekent zo maar even een totale bijkomende kost van 90k waarvan de akte 82k? Klopt dat wel?

Een huis op het oog. Kostprijs 370k en energielabel B. Perfect en ruim binnen mijn budget, dacht ik. Lening nog eens gesimuleerd in de KBC app en dat ding berekent zo maar even een totale bijkomende kost van 90k waarvan de akte 82k? Klopt dat wel?
Eerste huis? Dan neen.

Heb je een simulatie gedaan voor een nieuwbouw ipv een bestaande woning?

Ons huis komt binnenkort te koop en dat gaat uiteraard rond in het dorp. Staat momenteel nog nergens online, staat gewoon nog niet te koop eigenlijk.

Zonet een bod gekregen dat €50.000 boven de prijs die wij in gedachten hadden om het voor te laten gaan…

Today is a good day :coolbrows:

Even een praktisch vraagje... In oktober teken ik mijn akte. Maar wat is nu eigenlijk het exacte verloop qua betaling?

Begrijp ik het correct dat ik mijn eigen inbreng overschrijf aan de notaris en dat de bank de rest rechtstreeks met de notaris regelt? Of krijg ik eerst het geld van de bank en bezorg ik het volledige bedrag aan de notaris?

Even een praktisch vraagje... In oktober teken ik mijn akte. Maar wat is nu eigenlijk het exacte verloop qua betaling?

Begrijp ik het correct dat ik mijn eigen inbreng overschrijf aan de notaris en dat de bank de rest rechtstreeks met de notaris regelt? Of krijg ik eerst het geld van de bank en bezorg ik het volledige bedrag aan de notaris?
De bank stort het op de rekening van de notaris inderdaad, jij gaat enkel je eigen inbreng overschrijven.

Allezbon, hier is het ook van dat. Eind juli een nieuwbouwproject op het spoor gekomen, en gisteren akkoord gesloten met verkoper. Ruwbouw en gevelsteen staan er al op/rond, tegen eind dit jaar afgewerkt en akte laten verlijden.

Redelijke buitenkans - ons zoekgebied was gelijk letterlijk een dorp groot. Ik dacht dat we in geen 10 jaar iets gingen vinden, maar het project vinkt zo ongeveer alles aan. Is ook nooit op de markt gekomen, dus we stonden er als enige op, wat wel relatief luxe was om met de verkoper tot een akkoord te komen: direct van in het begin oprechte interesse getoond en nu dus geland.

Stukje grond van 700 vierkante meter (perfect imo), dubbele inpandige garage, 4 grote slaapkamers waarvan we eentje opgeven om een grote dressing van te maken, bureau, kelder, grote badkamer, genoeg bergruimte... Let's go :)

Allezbon, hier is het ook van dat. Eind juli een nieuwbouwproject op het spoor gekomen, en gisteren akkoord gesloten met verkoper. Ruwbouw en gevelsteen staan er al op/rond, tegen eind dit jaar afgewerkt en akte laten verlijden.

Redelijke buitenkans - ons zoekgebied was gelijk letterlijk een dorp groot. Ik dacht dat we in geen 10 jaar iets gingen vinden, maar het project vinkt zo ongeveer alles aan. Is ook nooit op de markt gekomen, dus we stonden er als enige op, wat wel relatief luxe was om met de verkoper tot een akkoord te komen: direct van in het begin oprechte interesse getoond en nu dus geland.

Stukje grond van 700 vierkante meter (perfect imo), dubbele inpandige garage, 4 grote slaapkamers waarvan we eentje opgeven om een grote dressing van te maken, bureau, kelder, grote badkamer, genoeg bergruimte... Let's go :)
Proficiat!

Ik ben nog steeds op zoek en valt echt niet mee om als alleenstaande iets deftig én betaalbaar te vinden (wat een verrassing). Ga me eens informeren over onderstaande. Lijkt me nog wel leuk, of is zo'n chalet niet echt een goed idee?

Heb je een simulatie gedaan voor een nieuwbouw ipv een bestaande woning?
Ja, had me vergist blijkbaar😅

Als je minder dan 60% van de buitenmuren laat staan, bekijken ze het als herbouwen. Dat verhaal van 1 muur laten staan is ondertussen toch wel een urban legend geworden.

Ze berekenen die 60% trouwens per verdieping, dus als je denkt eraan te ontsnappen door enkel het gelijkvloers volledig te laten staan en vanaf daar terug op te bouwen met nieuwe gewelven enzovoort, dan nemen ze je achteraf alsnog te grazen bij controle.
Daar kom je nog wel mee weg zolang je op papier het nodige laat staan. Er is geen enkele instantie die in je muur gaat kappen om te kijken of het nieuwe stenen of oude zijn.

Ik ben nog steeds op zoek en valt echt niet mee om als alleenstaande iets deftig én betaalbaar te vinden (wat een verrassing). Ga me eens informeren over onderstaande. Lijkt me nog wel leuk, of is zo'n chalet niet echt een goed idee?

Ja, had me vergist blijkbaar😅
Ik zie wel iets staan van "gebied voor verblijfsrecreatie". Mag je daar dan je domicilie zetten?

Terug
Bovenaan