sneeuwzwart
Well-known member
Voor de bank zal dat waarschijnlijk inderdaad minder uitmaken, het gaat volgens mij vooral over de fiscus. Je gaat gedurende die 1 a 2 jaar wel belast worden op dat tweede verblijf. In mijn geval was pandwissel ook belangrijk om de woonbonus te kunnen behouden.
Elke situatie zal anders zijn natuurlijk.
Pandwissel: dat is een nieuw huis en dezelfde lening
Een pandwissel of hypotheekoverdracht is een goede oplossing wanneer je een nieuwe woning koopt om kosten te besparen.www.hypotheekwinkel.be
Afspraak met notaris staat volgende week ingepland. In mijn gedacht was een pandwissel ook niet mogelijk als er een langere termijn tussen zat, maar die bankbediende heeft tot 2 maal toe bevestigd dat dat geen probleem was (had hem het nog eens expliciet gevraagd omdat ik zelf al dacht dat dat niet mogelijk was). Overal op het internet lees ik nu ook dat er max 2 maanden tussen mag zitten.Een goeie les, nooit vertrouwen op wat een bank zegt.
Best informatie inwinnen bij een notaris.
Op onze huidige woning hebben we ook nog een woonbonus. Ik vermoed dat we die wel gaan kunnen behouden tot de verkoop, omdat bij mijn weten "enige woning" geen voorwaarde is voor de woonbonus voor leningen aangegaan tussen 2016 en 2019. Bij verkoop van ons huidige huis zijn we die denk ik dan wel kwijt, aangezien de enigste optie gaat zijn om de huidige lening te schrappen.
Ja weten we, we moeten binnen 2 jaar verkopen om 2% registratierechten te hebben.Zeker tegen de notaris vermelden dat je gaat renoveren en binnen 2 jaar uw huidige woonst zal verkopen. Kan je registratiebelasting beïnvloeden (3% (of 1% bij IER) ipv 12% als ik mij niet vergis):
![]()
Wijzigingen verkooprecht vanaf 1 januari 2022
Door de stijging van de woningprijzen in Vlaanderen wordt het voor vele mensen moeilijk om een eerste eigendom te kopen. Hier wil de Vlaamse regering iets aan doen door de registratiebelasting op een enige eigen woning te verlagen. Hier tegenover staat dat de registratiebelasting bij de aankoop…www.vlaanderen.be

.