Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Voor de bank zal dat waarschijnlijk inderdaad minder uitmaken, het gaat volgens mij vooral over de fiscus. Je gaat gedurende die 1 a 2 jaar wel belast worden op dat tweede verblijf. In mijn geval was pandwissel ook belangrijk om de woonbonus te kunnen behouden.
Elke situatie zal anders zijn natuurlijk.

Een goeie les, nooit vertrouwen op wat een bank zegt.

Best informatie inwinnen bij een notaris.
Afspraak met notaris staat volgende week ingepland. In mijn gedacht was een pandwissel ook niet mogelijk als er een langere termijn tussen zat, maar die bankbediende heeft tot 2 maal toe bevestigd dat dat geen probleem was (had hem het nog eens expliciet gevraagd omdat ik zelf al dacht dat dat niet mogelijk was). Overal op het internet lees ik nu ook dat er max 2 maanden tussen mag zitten.
Op onze huidige woning hebben we ook nog een woonbonus. Ik vermoed dat we die wel gaan kunnen behouden tot de verkoop, omdat bij mijn weten "enige woning" geen voorwaarde is voor de woonbonus voor leningen aangegaan tussen 2016 en 2019. Bij verkoop van ons huidige huis zijn we die denk ik dan wel kwijt, aangezien de enigste optie gaat zijn om de huidige lening te schrappen.

Zeker tegen de notaris vermelden dat je gaat renoveren en binnen 2 jaar uw huidige woonst zal verkopen. Kan je registratiebelasting beïnvloeden (3% (of 1% bij IER) ipv 12% als ik mij niet vergis):

Ja weten we, we moeten binnen 2 jaar verkopen om 2% registratierechten te hebben.

Bij verkoop van ons huidige huis zijn we die denk ik dan wel kwijt, aangezien de enigste optie gaat zijn om de huidige lening te schrappen.

Waarom moet je lening geschrapt worden? Kun je voldoen aan die 2 maanden of niet? Zou zonde zijn om en je woonbonus en je voordelige lening te verliezen.

Waarom moet je lening geschrapt worden? Kun je voldoen aan die 2 maanden of niet? Zou zonde zijn om en je woonbonus en je voordelige lening te verliezen.
Nee, we willen eerst het nieuwe huis volledig op orde zetten voordat we verhuizen, tussen aankoop en verkoop gaat zo'n 1.5 jaar zitten. De lopende lening gaat nog maar over een beperkt bedrag en looptijd, dus het is niet dat we zo gigantisch veel mislopen, ik schat in totaal een 5000 à 6000 euro. En deze lopende lening heeft geen enkele invloed op het bedrag van onze nieuwe lening. In principe hebben we geen nieuwe lening nodig, alhoewel we wel besloten hebben om een nieuwe aan te gaan. Deze nieuwe lening gaan we ook veel scherper kunnen onderhandelen, doordat we door het schrappen van de vorige lening niet afhankelijk zijn van onze huidige bank. De huidige bank had al een voorstel gedaan voor de nieuwe lening, en ik zie dat keytrade online al 0.25% beter zat.

Iets op het oog dat ik binnenkort ga bezoeken, maar zitten blijkbaar huurders in die er volgens mij liefst van al in willen blijven. Maar ik koop dus om zelf in te trekken. Hoe werkt dat concreet? Enerzijds wel jammer om mensen op straat te gooien.

Iets op het oog dat ik binnenkort ga bezoeken, maar zitten blijkbaar huurders in die er volgens mij liefst van al in willen blijven. Maar ik koop dus om zelf in te trekken. Hoe werkt dat concreet? Enerzijds wel jammer om mensen op straat te gooien.
Als het een huurcontract is van <3 jaar (korte duur) heb je als verhuurder geen opzegmogelijkheden en moet je wachten tot het contract afloopt. Bij standaardcontracten voor 9 jaar (de oude 3-6-9 contracten) kan je als verhuurder het contract opzeggen met een opzeggingstermijn van 6 maanden en dan moet je er zelf binnen het jaar intrekken en minstens 2 jaar in wonen anders krijg je een boete.

Stukje uit de akte;
Zij verklaren tevens dat zij de bij huidige akte aangekochte woning samen zullen betrekken als hun enige eigen woning en er uiterlijk binnen het jaar te rekenen vanaf de datum van deze akte hun wettelijke woonplaats zullen vestigen.

Zij erkennen dat zij er door de notaris zijn op gewezen dat indien zij niet hun wettelijke woonplaats vestigen in de voormelde woning vóór de gestelde vervaldatum van één jaar, zij niet kunnen genieten van het verlaagde tarief Jbis bepaald in artikel 17.81 van de bijlage bij het koninklijk besluit van 16 december 1950 houdende het tarief van de honoraria der notarissen, en dat zij gehouden zullen zijn het verschil tussen het door hen betaalde honorarium en het honorarium dat zij hadden moeten betalen bij toepassing van schaal J te storten aan de instrumenterende notaris binnen de maand te rekenen vanaf de voormelde vervaldatum.
Is dit oké vanaf dat je je adreswijziging hebt doorgegeven aan de nieuwe gemeente of pas vanaf dat de wijkagent (of beambte van de gemeente) is langsgeweest om dit offiecieel vast te stellen?

Stukje uit de akte;

Is dit oké vanaf dat je je adreswijziging hebt doorgegeven aan de nieuwe gemeente of pas vanaf dat de wijkagent (of beambte van de gemeente) is langsgeweest om dit offiecieel vast te stellen?
"De datum van inschrijving op het nieuwe adres is in principe de datum van aangifte van adreswijziging door de burger en niet de datum van het politie-onderzoek tot vaststelling van de hoofdverblijfplaats. Deze nieuwe reglementering is in werking getreden op 1 juli 2011. "

maar pas op, er staat "in principe". Als je de pech hebt dat de politie enkele keren komt als je er niet bent en ze de inschrijving daarom weigeren, moet je een nieuwe inschrijving doen en kan je in de problemen komen.

Stukje uit de akte;

Vanaf de dag dat jij het doorgeeft. De wijkagent komt enkel vaststellen of dat klopt.
Ale vaststellen, ik ben nu wel wat verhuisd de laatste tijd. En buiten de leefruimte kijken die toch ook niets na. Niet eens of ge een bed en kleren hebt ed.

"De datum van inschrijving op het nieuwe adres is in principe de datum van aangifte van adreswijziging door de burger en niet de datum van het politie-onderzoek tot vaststelling van de hoofdverblijfplaats. Deze nieuwe reglementering is in werking getreden op 1 juli 2011. "

maar pas op, er staat "in principe". Als je de pech hebt dat de politie enkele keren komt als je er niet bent en ze de inschrijving daarom weigeren, moet je een nieuwe inschrijving doen en kan je in de problemen komen.
Vanaf de dag dat jij het doorgeeft. De wijkagent komt enkel vaststellen of dat klopt.
Ale vaststellen, ik ben nu wel wat verhuisd de laatste tijd. En buiten de leefruimte kijken die toch ook niets na. Niet eens of ge een bed en kleren hebt ed.
Merci! Dat stelt al wat gerust. Geen zin in extra nodeloze kosten, die zijn er al genoeg. 😂
Straks de gemeente/politie eens bellen.
Ze zijn meer dan welkom want ik woon er (wegens omstandigheden nu pas) in.

Hier recent ook 2x verhuisd op 1 jaar. Wijkagent is zelfs niet binnen gekomen. Gewoon korte babbel aan de deur: wie ben je, e-id, wie woont er nog, etc.

Hier recent ook 2x verhuisd op 1 jaar. Wijkagent is zelfs niet binnen gekomen. Gewoon korte babbel aan de deur: wie ben je, e-id, wie woont er nog, etc.

Hier wel en ze was vrij streng. Als gescheiden vader met de zoon in co-ouderschap waarbij zijn domicilie bij de mij staat moest alles wel uitvoering gecontroleerd worden. Tot de notariële akte van verdeling vorige woning met afspraken rond de zoon aan toe...
Vond ze wel een heel vreemde situatie, een kind gedomicilieerd bij de vader ipv de moeder. Snap niet hoe wereldvreemd een wijkagent zelfs kan zijn.

Maar kijken of hij een bed heeft en hier uberhaupt kan leven/wonen, nee dat niet :D.

Bod via email is bindend, daar zit geen bedenkoptie/tijd meer bij. Meestal zet je zelf in je bod "geldig voor 48 uur" of iets gelijkaardigs.
Ik hoop toch dat hij een geldigheidsduur erin heeft gezet want als de tegenpartij dat bod niet expliciet weigert is er niks dat die stopt om niet achter een paar weken/maanden dat bod plots toch nog te aanvaarden.

Ik hoop toch dat hij een geldigheidsduur erin heeft gezet want als de tegenpartij dat bod niet expliciet weigert is er niks dat die stopt om niet achter een paar weken/maanden dat bod plots toch nog te aanvaarden.
Je kan uw bod officieel ook terug intrekken.

Je mag dat echter wel niet vergeten.

Idd, als hij dat er niet in heeft gezet best asap het bod terug intrekken.

Na één jaar elke dag meerdere keren per dag Immoweb en Immoscoop af zoeken, 18 huisbezoeken, een keer of vier achter het net gevist te hebben, hebben we nu eindelijk positief antwoord gekregen; ons bod is aanvaard. We hebben wel (serieus) boven de prijs moeten bieden met gesloten omslag, maar dat wisten we op voorhand.

Vrijdag gaan kijken. Er waren twee kijkdagen en het huis was zo populair dat ze met twee makelaars tegelijk hebben gewerkt. Verkopers hebben tien biedingen ontvangen, maar dat van ons is het dus geworden. Het vinkt quasi alles af van wat we zoeken; rustige buurt (kinderen kunnen op straat spelen), je passeert er enkel als je er moet zijn, parkeerruimte -wat we in ons huidig huis echt ontbraken, garage, instapklaar (al gaan we het op termijn nog wat moeten aanpassen om het echt 100% naar onze zin te doen), grotere tuin -maar niet té groot- met een schommel en speelhuisje, zonnepanelen, met thuisbatterij. Het is op ±2km van onze huidige woning gelegen, dus op zich verandert er qua school, pendeltijd en activiteiten van de kinderen niets. Dorpscentrum blijft vlakbij, al gaan we wel meer met de fiets moeten doen ipv dat we veel te voet konden doen, maar ach.

Er komt volgend jaar een bouwgrond richting mijn zus en ik. Mijn zus heeft al aangegeven dat ze er geen interesse in heeft om er iets op te realiseren echter voor mijn vriendin en ik lijkt dit wel een gouden kansje gezien de ligging.
Concreet bezit ik (zonder vriendin) een huis van €400k (€250k afbetaald) op een zeer gunstige ligging maw vlotte verhuur aan €1500/maand volgens soortgelijke huizen in de buurt. Dit huis is EPC A met nieuwe leidingen, warmtepomp,... uit renovatie 2024. Enkel het zadeldak dient binnen een 10-tal jaar aangepakt te worden.

Ik zou liefst het nieuwbouwproject 50/50 doen met mijn vriendin en zij beschikt over een goeie €150k aan cash momenteel, nipt voldoende om mijn zus haar deel over te kopen.
Bijgevolg zouden we dan samen een lening aangaan van €500k (€2300/maand aflossing) voor de nieuwbouw.
Daarbovenop heb ik op mijn naam een aflossing van €1050 momenteel voor het bestaande pand.

Totaal inkomen/maand: €6000 (arbeid) + €1500 (verhuur) = €7500
Totaal aflossing/maand: €3350 (Bestaande + nieuwbouw)
Resterend: €4150/maand (excl. bonussen, 13de maand, eindejaarspremie, firmawagen,...)

Lijkt dit jullie realistisch? Indien nodig zou het bestaande pand wel vrij vlot verkoopbaar moeten zijn.
Alternatieve pistes (zoals kleinere lening & hogere inbreng langs mijn kant met schuldbekentenis voor mijn vriendin op het nieuwbouwpand of mijn surplus in ETF's steken) genieten in eerste opzicht minder de voorkeur.

Kleine sidenote is dat we nog relatief jong zijn (27 & 25) & in goede gezondheid. 2 kinderen maken later staat ook nog op de bucketlist.

Laatst bewerkt:
En huis gekocht.. vraagprijs 6.2M, begonnen aan 5.75 dan ging het 5.8, 5.95, 6.1, 6.15, 6.2, 6.25 en uiteindelijk gekocht aan 6.3

Het is veel kleiner dan wat ik nu heb, maar "goed genoeg" en met een stuk dat ik zou moeten kunnen verhuren aan 15000/maand Dat zou 60% van de lening moeten dekken

Terug
Bovenaan