Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Vind de "meerwaarde" van een zwembad in de prijs nu ook wel overdreven, niet?

Dat haal je er toch niet 1 op 1 uit?
Dat in Diepenbeek heeft ook gewoon zijn hele tuin opgeofferd voor n zwembad

In se is het 165m² + een zolder waar je enkel int midden kan rechtstaan.

Zonhoven ligt in mijn ogen wel beter dan Diepenbeek
Ik denk dat gemiddeld gezien zonhoven als slechter gelegen gezien wordt. Al wil dat niet zeggen dat het slecht ligt.

Maar ik zal een voorbeeld geven van in Diepenbeek. https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/diepenbeek/3590/21447552

Dit is 679k€ vraagprijs (+btw etc) terwijl dit nog een halfopen woning is. En onduidelijk of de afwerkingskwaliteit beter gaat zijn dan wat je daarnaast zag. Naast de algemene afwerking die je nog moet voorzien.

Ik zag hier onlangs iemand die meldde dat hij een offerte had verkregen voor het voorzien van een zwembad etc. Wat gerekend werd op 50k. Laat ons dan nog nemen dat dit 30k is.

Dan heb je met uw 700k van die woning in Diepenbeek een woning waar je direct in kan zonder dat je u nog moet bezighouden met de stress van bouwen en de opvolging etc. Wat voor sommige mensen ook interessant is of lijkt.
Al zal dat zwembad dan vooral aantrekkelijk zijn voor een bepaalde subset binnen de bevolking. Voor mij, helemaal niet... maar wie ben ik.

Sowieso is het moeilijk om alles in te schatten zonder dat ik er geweest was. Maar dan nog blijft het gewoon een bom geld voor in mijn ogen heel weinig meerwaarde.

Vrijstaand gebouw + zwembad en volledig afgewerkt. Ik zou eerder richting de 600 - 650k denken. Maar vooral omdat in mijn ogen het aantal mensen dat effectief zo'n bedrag eraan kunnen geven beperkt zijn.
Het zijn nog geen miljoenenvillas. Ik weet soms ook niet van waar het geld komt maar de nieuwbouw halfopen huizen van over de 600k BTW incl. raken hier als zoete broodjes verkocht. Het is maar als je naar de klasse 800k+ gaat dat het wat trager lijkt te gaan, dan gaan de 400k full renovatieprojecten open bebouwing (dus ook 800k+) sneller: mensen met 800k+ te spenderen willen dan blijkbaar iets dat ze volledig naar hun hand kunnen zetten.
Hier bv. niet zo ver van: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/nieuwbouwproject-huizen/te-koop/merendree/9850/21596950, dat is dan nog totaal het niveau niet van de woning in Diepenbeek. Natuurlijk ook wel hogere grondprijs/m2.

De grondprijs voor 7-8 are was 200.000.euro blijkbaar, dus pakweg 150.000 euro voor die 5 are. Tel daar de kosten bij van de aankoop van die bouwgrond en je zit aan 170k. Dat is wel een stuk goedkoper dan ik verwacht had. Dan heb je met jouw inschatting nog 430-480k over. Daarmee kan je toch al wat doen, maar ik denk niet dat je daar diezelfde woning vandaag mee kan neerzetten. Natuurlijk als je dat zwembad niet in rekening brengt is het al een volledig ander paar mouwen, maar als je een huis met zwembad overweegt is het omdat je dat zelf graag wil en naar waarde schat?

Laatst bewerkt:
Dat zwembad is zonde op een grond van 488 m². De tuin is daarmee opgeofferd. Als je kinderen hebt: een speeltoren, schommel, voetbalgoal zal al moeilijker of niet gaan. Veel plek voor een eigen moestuin ook niet.

Sommige mensen hebben oudere/geen kinderen die dus al die zaken niet meer willen of vinden een moestuin niet leuk of …. maar willen wel een zwembad :unsure:

Goh, ik denk persoonlijk dat het rap verkocht zal zijn. Diepenbeek is wel echt gewild. Ken verschillende koppels (zonder kinderen ook) die er gezocht hebben maar zijn moeten uitwijken richting Genk, As,.... Zonhoven is ook mooi, maar qua ligging vaak net niet altijd even handig.

Goh, ik denk persoonlijk dat het rap verkocht zal zijn. Diepenbeek is wel echt gewild. Ken verschillende koppels (zonder kinderen ook) die er gezocht hebben maar zijn moeten uitwijken richting Genk, As,.... Zonhoven is ook mooi, maar qua ligging vaak net niet altijd even handig.
Genk/Zonhoven qua ligging minder handig, dat gaat ge mij toch eens moeten uitleggen. Gaat het dan specifiek over gevallen waarbij ge regelmatig in Diepenbeek-centrum moet zijn, want anders snap ik dat toch echt niet.

Uiteraard, maar wil alleen maar zeggen dat het doelpubliek kleiner wordt op die manier, niet? En dan nog voor die prijs.
maar je spreekt ook een ander doelpubliek aan dan wanneer je een moestuin, kindertuig en dergelijke hebt staan in de tuin. Sommige mensen willen niet zelf nog gaan investeren in een zwembad en alles errond

Dat zwembad is zonde op een grond van 488 m². De tuin is daarmee opgeofferd. Als je kinderen hebt: een speeltoren, schommel, voetbalgoal zal al moeilijker of niet gaan. Veel plek voor een eigen moestuin ook niet.
De kans is groot (ik denk zelfs zo goed als zeker) dat die mensen dat zo ingericht hebben met een zwembad omdat zij dat wouden en niet gedacht hebben wat de volgende potentiële eigenaar zou willen...

Uiteraard, maar wil alleen maar zeggen dat het doelpubliek kleiner wordt op die manier, niet? En dan nog voor die prijs.
Inderdaad, en toont vooral aan dat jij geen deel uitmaakt van het doelpubliek ;)

Wel grappig uiteindelijk, ik heb al meerdere mensen hier zien zeggen dat het zonde is of de "meerwaarde" niet waard is. Allemaal uw goed recht om dat te denken, betekent gewoon dat het niets voor jullie is. Maar daarom is het niet opeens objectief minder waard.

Toch ook niet mee eens. Zonhoven is heel gewild...

Het is maar als je naar de klasse 800k+ gaat dat het wat trager lijkt te gaan, dan gaan de 400k full renovatieprojecten open bebouwing (dus ook 800k+) sneller: mensen met 800k+ te spenderen willen dan blijkbaar iets dat ze volledig naar hun hand kunnen zetten.
Dat is ook mijn gevoel en ergens ook logisch.

Ik heb het ook zo gedaan: woning van 1979 gekocht voor 450k, nog eens 450k voor de totaalrenovatie en ik heb nu een huis dat (binnen dit budget) volledig naar mijn zin is. Voor 900k ben ik iets gelijkaardigs op gelijkaardige ligging nog niet tegengekomen.
Het kan natuurlijk wel maar de mooie bouwgronden liggen niet voor het rapen, en een huis om plat te smijten zou ik toch nog voor grofweg 150k minder moeten kunnen kopen om op 900k te landen met sloop & heropbouw.

Hier lag dat wat moeilijker - ouderlijk huis gekocht (1988) voor €370k (waarvan dan -€100k gekregen) - dan nog renovatie voor €400k gedaan. Lag wel al een nieuw dak op +PV installatie

Het is door die -€100k dat het verdedigbaar was, maar eigenlijk was dat huis nog ‘te goed’ om al volledig te strippen. Langs de andere kant hadden we erin gaan wonen dan waren we dat over 5 a 10 jaar evengoed aan het doen, met het verschil dat we er dan effectief woonden en dat was met onze 2 kinderen gewoon niet te doen.

Bottomline is ook wel dat er hier dus nu ook €770k in het hok steekt terwijl dat misschien nog niet nodig was..

Uiteindelijk een huis gekocht. Een huis waar ik een paar maanden geleden op had geboden en naast had gegrepen. Ik heb daar toen behoorlijk lang spijt van had en sinds dan geen enkel ander huis meer bezocht want geen enkel voldeed nog aan wat ik precies zocht want ik vergeleek constant met het huis dat van onder mijn neus weg weggekaapt. Pand kwam nu onverwacht terug vij (koper kreeg geen krediet ofzo). Opnieuw bezocht, bod gedaan en akkoord deze keer wel akkoord gekregen van de eigenaars. Een geschenk uit de hemel want plots is mijn droomwoning wél van mij. Nu alles zo goed als officieel is, begin ik spijt te krijgen en zit vol met vooral "wat als" vragen in mijn hoofd. Ik kan momenteel alleen maar aan de negatieve kanten denken en niet meer aan de dingen waarom dit precies mijn droomwoning is/was. Ik zie nu alleen maar de positieve kanten van mijn (vrij luxueus met prachtig uitzicht, maar veel te duur) huurappartement en zie de redenen waarom ik hier altijd weg plots niet meer. Ik heb het gevoel dat ik veel luxe ga opgeven voor een iets ouder huis vol met verborgen gebreken waarbij een hoop rampscenario's in mijn hoofd passeren. Ik hoop dat dit gevoel weg gaat eens ik de sluitel heb (of ten minste nog eens bezocht heb) en dat ik oprecht blij kan zijn... Ik kan sowieso erg slecht tegen verandering, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Uiteindelijk een huis gekocht. Een huis waar ik een paar maanden geleden op had geboden en naast had gegrepen. Ik heb daar toen behoorlijk lang spijt van had en sinds dan geen enkel ander huis meer bezocht want geen enkel voldeed nog aan wat ik precies zocht want ik vergeleek constant met het huis dat van onder mijn neus weg weggekaapt. Pand kwam nu onverwacht terug vij (koper kreeg geen krediet ofzo). Opnieuw bezocht, bod gedaan en akkoord deze keer wel akkoord gekregen van de eigenaars. Een geschenk uit de hemel want plots is mijn droomwoning wél van mij. Nu alles zo goed als officieel is, begin ik spijt te krijgen en zit vol met vooral "wat als" vragen in mijn hoofd. Ik kan momenteel alleen maar aan de negatieve kanten denken en niet meer aan de dingen waarom dit precies mijn droomwoning is/was. Ik zie nu alleen maar de positieve kanten van mijn (vrij luxueus met prachtig uitzicht, maar veel te duur) huurappartement en zie de redenen waarom ik hier altijd weg plots niet meer. Ik heb het gevoel dat ik veel luxe ga opgeven voor een iets ouder huis vol met verborgen gebreken waarbij een hoop rampscenario's in mijn hoofd passeren. Ik hoop dat dit gevoel weg gaat eens ik de sluitel heb (of ten minste nog eens bezocht heb) en dat ik oprecht blij kan zijn... Ik kan sowieso erg slecht tegen verandering, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Komt wel goed. Zal toch een reden zijn dat die woning je dermate aanspraak dat je er nog maanden nadien mee rondliep. Desnoods noteer je even letterlijk op een blad de positieve kanten (rustiger wonen? Leuke tuin? Groter?) zodat je daar altijd even naar kan gaan kijken als het wat minder loopt.

Hoe duur gaat de grond daar? Prijs lijkt me zeker niet overdreven voor de oppervlakte die je zelf geeft en hoge afwerkingsniveau op het eerste zicht, energieprestaties, zwembad. Wel een bushalte naast de deur?
Los van de prijs of dergelijke. Maar een Poolhouse noemen voor een veredelde carport achtig iets die langs 2 zijden open is vind ik wel allesbehalve een Poolhouse. Wel mooi huis en mooie afwerking.

Terug
Bovenaan