Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik woon thans in mijn eigen woning hoor en die wordt begin Augustus verkocht, proper :). Omdat het nu ook proper is, zou niet weten waarom ik een huis vuiler achter zou laten dan dat ik zelf woon.
Wel een kleine opmerking, een poetsvrouw poetst niet, die veegt links en rechts wat. Ik poets beter dan 90% van de poetsvrouwen. Om dezelfde reden poets ik mijn wagen ook zelf en dat duurt ook 1,5h langer dan door de carwash rijden. Maar dat verschil zie je gewoon :).

Uw situatie is overigens wel anders, ik heb een 3 jaar oude woning gekocht die voor 95% af is. Daar moet buiten een spiegel ophangen voorlopig niets gebeuren. Een kast op maat, maar daarvoor moet eerst mijn laadstation staan zodat die kabels ook weggewerkt zijn en dan 2 buizen afkasten en het is klaar.
Verven hoeft niet echt, maar er is links en rechts een vlek op de muur (normaal) en profiteer nu gewoon van het feit dat het toch leeg staat. Behalve de plaatsen waar nog gewerkt moet worden tegen het einde van het jaar, dat doe ik dan wel.
Mijn woning is 5 jaar oud maar de kopers hebben andere smaak en blijkbaar geld genoeg om het hier om te bouwen :p (advocate en zelfstandig schrijnwerker op pensioen). Ga ik echt niet alles grondig opkuisen, ze hebben mij zelf gezegd dat de dag volgend op de akte de aannemers hier opstarten.

Hier was het ook enorm hectisch met de verhuis: 2 weken om alles te verhuizen, in te richten, schilderen, vloerbekleding boven te veranderen,...
Mijn moeder is 2u gaan kuisen in mijn oude huis (waar wekelijks gepoetst werd natuurlijk) omdat de meubels wel sporen nalaten natuurlijk. Koper stuurde nadien nog een berichtje met een dikke merci daarvoor omdat het zo proper was achter gelaten.

De mama van de verkoopster is hier 2 dagen komen opruimen en kuisen, omdat het ècht vuilaards waren. Die heeft zich uitvoerig geexcuseerd dat het niet allemaal netjes was (redelijk wat spullen zelf nog mogen weggooien/ geschonken aan de kringloop of via freecircle) maar als je zag hoe het te koop stond, mocht je niet veel verwachten...
Ik heb dus een firma laten komen om met een paar man de leefruimte+ keuken professioneel te kuisen en de plafonds te schilderen. Dik 1000 euro, maar in tijdsnood geld goed gespendeerd!

Wel, ik heb mijn huis (net 7 jaar oud nu) zo teruggekregen, met vermelding dat ze 2 dagen hebben liggen poetsen... (right :D)

53010238729_60562beb7e_z.jpg

53010074486_2da9c75544_z.jpg

Witte voegen was verre van een goede beslissing en dat verkleurt altijd, maar vandaag zien die er terug bijna wit uit hoor. Wel met 2 man verschillende keren liggen schrobben, voegenreiniger, stomen,... Dat is gewoon uit verwaarlozing.
De betonplaten hadden buiten de regen ook in 2,5 jaar geen water en schrobborstel gezien, net zoals de klinkers. Je ziet duidelijk waar ik al gedaan had en waar niet,

En dat trok door naar
- klinkers zagen bruin ipv de lichte kleur
- dakgoten 2,5 jaar niet uitgekuisd
- ventilatiefilters nooit vervangen (2,5 jaar dezelfde), ventilatieroosters nooit eens gestofzuigd en gepoetst
- Deurstijlen bovenop nooit afgeveegd, bovenkant deurtjes keuken idem
- De tuin aan flarden gefietst door de kleine
-...

Dit was na 2,5 jaar te verhuren, dan vraag ik mij af in welke varkensstal ze gaan wonen als ze ergens 5 jaar wonen. Ik heb weken werk gehad om mijn woning verkoopsklaar te krijgen. Ik verhuur nooit van mijn leven nog.

Er zal dus nog wel een verschil zijn tussen hoe @iamhollywood haar huis achterlaat en hoe dat ik mijn huis heb teruggekregen.
To be fair, het nieuwe huis is in veel betere staat dan dit eh, daar niet van. Maar kan toch ook wel een grondige poetsbeurt gebruiken. Behalve de badkamer boven, die is nagenoeg ongebruikt, maar dat zie je aan de douche beneden :D. En opzich niet erg, maar claim als verkopers dan niet dat je het gaat poetsen. Dat schept bij mij verwachtingen.

En toch vind ik je een beetje een zeurkous hoor Huske.

Er is poetsen en er is poetsen.

Ja er zijn idd zaken die de huurder had mogen (moeten) doen (dakgoten + de filters eventueel reinigen als het nodig is), maar ik denk dat jou verwachtingen veeel te hoog liggen.
- de tuin aan flarden, wat ik zie zijn gewoon gebruikssporen. (Of mag het kind niet in de tuin spelen)
- klinkers in de tuin, reinigen doe ik die ook maar misschien 1x per jaar, die zijn toch binnen no time weer grauw(er), (in jou geval, de schutting idem)
- bovenzijde deuren en keukenkastjes krijgen hier ook maar 2x per jaar een sopje.

Als er behalve wat gebruiksporen en (in jou ogen erge) vuiligheid ligt, mag je eigenlijk nog van geluk spreken.
In mijn jaren als tekenaar en momenteel calculator voor renovaties, ben ik aanzienlijk ergere dingen tegen gekomen dan wat jij beschrijft hoor.

En ook. Die mensen huren, die zijn sowieso minder zuinig op de woning dan een eigenaar.

Oh en te proper leven, is ook helemaal niet gezond hoor. Mensen die achter elk vlekje met een bus dettol aan rennen etc. hebben een grotere kans dat hun immuunsysteem omlaag gaat en zodoende sneller ziek zullen worden. (zeker bij kinderen)

Ik vind dat nu ook wel licht overdreven. Huurders onderhouden een woning doorgaans niet zoals een eigenaar.

Je zou ons huurhuis moeten zien hoe het erbij ligt in de tuin... 😅
Zolang elke maand de huur tijdig betaald wordt, ze niet onnodig zagen en de boel niet afbreken ben ik content. :tongue:

Ik snap @HUSKE wel. De vorige eigenaars hebben bij ons na hun verhuis nog is een firma laten komen om alles deftig onder handen te nemen. En dat verschil zie je. Het was voor mij de eerste keer (in vijf keer verhuizen) dat ik ergens introk en mij niet eerst een week moest bezig houden met kuisen. Dat was een verademing!
De klinkers op het terras zijn dringend aan een kuisbeurt toe, maar dat waren ze ook al toen we kwamen kijken. Je koopt een huis natuurlijk in de staat waarin het zich bevindt op de kijkdag. Als de staat bij akte daar dan ver van afwijkt (tuin niet onderhouden, ...) is dat toch een domper.

Wij hebben ons vorige huis (dat we huurden) ook spik en span intrekklaar nagelaten. Zelfs de kelder was gestofzuigd :) en de ruiten nog is gekuisd.

Ik vind ook dat je verwachtingen te hoog liggen... Als je "verkeerd" kuist, krijg je dat met die voegen. Wil daarom niet zeggen dat ze niet poetsen, alleen niet op de juiste manier. Die tuinschutting zou ik noch als huurder, noch als verkoper hebben staan schrobben. Ik heb het terras afgespoten met een hogedrukreiniger omdat er groene aanslag op stond, anders zou ik dat ook niet gedaan hebben. En de dakgoot is bij mijn vorige woning simpelweg nooit uitgekuist geweest.

Ik snap dat dus niet, zowel als huurder en als eigenaar heb ik het huis gewoon onderhouden. Je leeft daar toch in, of dat van u is of niet is irrelevant.

@Mulan, als het water bij regen gewoon uit de dakgoot gutst verwacht ik toch dat je eens naar de dakgoten kijkt. Het gat van 80mm was gewoon dicht met bladeren en mos.
Dat hoort nu eenmaal bij onderhoud.

Ik snap dat dus niet, zowel als huurder en als eigenaar heb ik het huis gewoon onderhouden. Je leeft daar toch in, of dat van u is of niet is irrelevant.

@Mulan, als het water bij regen gewoon uit de dakgoot gutst verwacht ik toch dat je eens naar de dakgoten kijkt. Het gat van 80mm was gewoon dicht met bladeren en mos.
Dat hoort nu eenmaal bij onderhoud.
En er zijn mensen die daar perfect in kunnen leven zonder dat dit spik en span is. Of voldoet aan uw standaard.

Ik heb 3 j geleden geverfd. En op sommige plaatsen heb ik ook wel een vlek. Ik heb dat gezien, en nu kijk ik daar gewoon over. En ik heb daar echt niet meer gebruiksgenot van indien ik die vlek nu zou overschilderen zodanig dat ze weg is. Of de terrastegel wat grouwer zou zijn.
Uiteindelijk doet iedereen hetgeen zij zich goed mee voelen. Als dat bij u is om alles spik en span te doen, des te beter voor U.

Nu los van deze discussie vind ik sowieso dat veel mensen vuil leven. Ik kom soms binnen bij mensen dat ik net niet vies ben om op een stoel te gaan zitten, maar voor de rest het er echt smerig bij ligt. Deuren/muren met vlekken, spinnenwebben in de hoeken van kamers/achter meubels, rommel die uit de pompbak/vuilbak puilt, kinderhoeken die echt smerig erbij liggen.

Wel, ik heb mijn huis (net 7 jaar oud nu) zo teruggekregen, met vermelding dat ze 2 dagen hebben liggen poetsen... (right :D)

Witte voegen was verre van een goede beslissing en dat verkleurt altijd, maar vandaag zien die er terug bijna wit uit hoor. Wel met 2 man verschillende keren liggen schrobben, voegenreiniger, stomen,... Dat is gewoon uit verwaarlozing.
De betonplaten hadden buiten de regen ook in 2,5 jaar geen water en schrobborstel gezien, net zoals de klinkers. Je ziet duidelijk waar ik al gedaan had en waar niet,

En dat trok door naar
- klinkers zagen bruin ipv de lichte kleur
- dakgoten 2,5 jaar niet uitgekuisd
- ventilatiefilters nooit vervangen (2,5 jaar dezelfde), ventilatieroosters nooit eens gestofzuigd en gepoetst
- Deurstijlen bovenop nooit afgeveegd, bovenkant deurtjes keuken idem
- De tuin aan flarden gefietst door de kleine
-...

Dit was na 2,5 jaar te verhuren, dan vraag ik mij af in welke varkensstal ze gaan wonen als ze ergens 5 jaar wonen. Ik heb weken werk gehad om mijn woning verkoopsklaar te krijgen. Ik verhuur nooit van mijn leven nog.

Er zal dus nog wel een verschil zijn tussen hoe @iamhollywood haar huis achterlaat en hoe dat ik mijn huis heb teruggekregen.
To be fair, het nieuwe huis is in veel betere staat dan dit eh, daar niet van. Maar kan toch ook wel een grondige poetsbeurt gebruiken. Behalve de badkamer boven, die is nagenoeg ongebruikt, maar dat zie je aan de douche beneden :D. En opzich niet erg, maar claim als verkopers dan niet dat je het gaat poetsen. Dat schept bij mij verwachtingen.
Een tip hoe je vettige voegen kuist? :)

Een tip hoe je vettige voegen kuist? :)
Hier een firma ingeschakeld (was daarna nog niet perfect maar opmerkelijk beter) die javel op de voegen spoot en daarna met een professionele schrobmachine erover ging. Hij gaf als tip mee om 1x per jaar wc-eend met javel op de voegen te doen, daarna met de schuurborstel erop en dan meermaals dweilen. Dat water opzuigen is zeker het beste maar zo een toestel heeft niet iedereen in huis natuurlijk.
De viezigheid zou voornamelijk komen door niet tijdig je water te verversen bij het poetsen.

Woning van 1999. Dubbel glas in houten raam. Hiervoor langs de binnenkant glas in loodramen ervoor,vastgetimmerd met een nageltje in het raamcassement. Zijn deze glasloodramen roerend of onroerend bij de verkoop van een woning?

Na de grove opkuis heb ik vandaag al wat geverfd (plafonds van 2m70 zijn verrekt hoog als ge maar 1m73 zijt…), een huis fleurt daar toch helemaal van op :). Onmiddellijk een ander zicht.

Ook al een badkamerspiegel met verlichting en verwarming gehangen in de badkamer en 2 kinderbedden van bopita in elkaar geschroefd, die hadden we reeds besteld.

Nog een week of 2-3 en we kunnen verhuizen.

Sinds 7 juni online staat er? Of is dit niet de eerste keer dat ze het online zetten?

Ik vind het alvast speciaal om de woorden "Professioneel gerenoveerd" te gebruiken en dan wat verder te lezen dat de verwarming op propaangas werkt. Erg toekomstgericht is dat niet voor een grondige renovatie. Verdere opmerkingen: overal radiatoren (dus geen vvw), geen ventilatie te bespeuren, karige elektriciteit, keuken zonder ziel (die dampkap, wtf). Een paar niet zo neutrale keuzes in smaak zoals die trap(reling), die douchewand, glazen deur van gang naar living, ...

Nee, voor dat geld zou ik passen om in een hok met een hoop compromissen t.o.v. nieuwbouw te moeten kruipen.

Op StreetView zie je dat die woning destijds bijna zeker samen met de aanpalende woning werd gebouwd. Niet zelden delen die wat zaken zoals riolering e.d. Moest je geïnteresseerd zijn, zou ik zeker eens bij die buren gaan horen hoe die renovatie verlopen is.

Terug
Bovenaan