Dat is toch een stuk beperkter.
Men vindt het gewoonweg niet meer hedendaags. Tegenwoordig moet alles direct intrekbaar en volledig af zijn. Want allez ja dat hoort zo, is dat niet zo dan ben je maar een arme sloeber (of zo komt het soms toch over). Maar ik zag er echt geen hiaten in om mijn gelijkvloers in te richten en daarop te leven in de eerste 5 jaar. Wat bij te sparen om dan in de loop van de tijd de rest stap voor stap aan te leggen.
En of je nu veel geld verdient of weinig geld verdient, het is een strategie die je kan toepassen indien je toch eerder de extra ruimte op termijn wenst en het nu nog niet volledig aangelegd kan betalen (of het nu gaat om een woning van 150, 240, 350 of 500m2... principe kan voor iedereen). Het kadert ook meer in het principe van de lening zo klein mogelijk houden zodanig dat er geen zwaard van Damocles boven u hangt, in het geval van scheiding, werk verlies of... en je spaart voor de volgende aanpassing van de woning.
Ik herinner mij dat mijn nichtjes en neven die 10 - 20 jaar met mij verschillen dat zo deden. Mijn beste maat (ir, phd,...) die 7 jaar met mij verschilt, heeft 5 jaar op het gelijkvloers geleefd met zijn vrouw en kind, voordat ze het verdiep verder hebben afgewerkt.
Vergeet niet dat dit in de tijd was dat je 10 - 12% intrest betaalde (en later 5 - 7%). Waar zo'n strategie dan ook begrijpbaarder is dan als je zoals tot 2 jaar geleden 0.5 - 1.5% intrest betaalde en de basis strategie toch een inflatie van 2-3% is maximaal.
Al is het principe zelfs nu toch nog actueel. Al is het op kleinere schaal, doordat ik zeer veel mensen, ook met SOD, hun geld op is, of onvoldoende om de volledige buitenaanleg nog te doen wanneer ze erin trekken.
Maar het principe is gewoon gelijkaardig. En alles hangt er vanaf van wat je aanvaardbaar vindt.
Maar moet je wel de kost van verwarming en onderhoud van die niet-benutte m² erbij nemen, tenzij je tijdelijke isolatie zet. Waarbij je bovendien vaak niet anders kan dan een relatief groot aantal m² sowieso al deels af te werken, omdat je bvba de vloer (bijna altijd) per verdiep aanlegt om kleurverschillen te vermijden.
Niet realistisch tenzij voor een zolderverdieping.
Er zijn mensen die voor hun living een andere tegel kiezen dan voor hun berging, dan voor hun slaapkamer, dan voor hun keuken, dan voor... of men gebruikte dorpels (
https://www.composietvakman.be/binnendorpel/) zodanig dat die kleurovergangen geen bal uitmaken. (doorlopende kleur is daarnaast niet kritisch, maar een keuze). Als je het geld niet hebt voor die keuze, dan zorg je voor een oplossing... Het gebruik van die dorpels is juist omdat men vroeger het normaal vond om verschillende ruimten een andere tegel te zetten. Voor verwarming zet je gewoon een deken op de trap naar boven. of zet je een paar isolatieplaten in de trapopening met daar een deken voor. Uw technieken heb je in de schacht op het verdiep dat je uitrust een "stop" opgezet en voor de rest gooi je wat mineraalwolrollen in de schacht.
Als je 1000€/m2 voor de ruwbouw moet betalen of 2500€/m2 voor de afgewerkte oppervlakte... dan kan je dat geld van de niet afgewerkte oppervlakte steken in de vergroting van de ruwbouwoppervlakte.
Het is eerder van niet willen of weten dan technisch niet kunnen. Het spreekt natuurlijk ook voor zich dat voor SOD's, wat meer en meer de markt is, dit niet echt een business plan is. Al zijn er wel een paar SOD's waar tgv de keuze voor een niet plat dak, ze de zolderverdieping nog niet hebben uitgerust waar mijn gedacht uw idee van dat dit enkel realistisch is voor een zolderverdieping.
Maar realistisch hangt echt af van waar je uzelf op instelt en tevreden mee stelt (al is het tijdelijk). En laat ons eerlijk zijn... als er mensen zijn die op een appartement van 70 - 80m2 kunnen wonen met 2 - 4 personen - vb huurders. Dan zal dat tijdelijk ook wel kunnen op een half ingerichte woning.
Maar bon, ik kan begrijpen dat mensen die met 2 gaan werken daar anders over denken. Ik bekijk het vanuit het principe wat wil ik, en hoe kan ik dat gedaan krijgen. En ik ben een aberratie.
120m2 afgewerkt kan eventueel 80m2 afgewerkt zijn en 100m2 niet afgewerkt. Achteraf 60m2 bijbouwen is niet zo evident als de ruwbouw al direct zetten van 180m2. Al ga je natuurlijk niet moeten verwachten dat je 180m2 gaat kunnen zetten voor het bedrag van 120m2.
En moet je overweg kunnen met mogelijks nog 10 jaar in het stof leven, met een niet afgewerkte woning zitten, geld aan de kant zetten om te sparen en in de woning te steken ipv in uitstapjes allerhande (en het hedendaagse "leven" - zoals citytrips,...), frustraties die dat oplevert in de relatie (omdat je beiden hierover niet op dezelfde lijn zitten - bouwen was vroeger voor veel koppels al de do of die test...).
Maar als je echt die oppervlakte zo belangrijk vind, dan is dat een keuze die je kan maken. Maar een keuze kan zorgen voor een kans dat je iets anders niet kan doen.
Maar onrealistisch is dat echt niet. Tegenwoordig weinig gekozen kan ik in volgen.