Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Heb jij daar al wat ervaring mee gehad? Ik was benieuwd hoe ze dat evalueren.

Heb die piste ook bekeken, maar ik vind dat allemaal wat vaag.
Bergruimte telt niet mee.
Als je een zolder/kelder hebt dat volledig is afgewerkt, verwarming, ventilatie,... en je benoemt dat bergruimte, wordt dat aanvaard? Het jaar daarop zet je daar meubels en je hebt een 2de leefruimte.
Dan kun je evengoed op de plannen 1 slaapkamer ook als berging benoemen.
Gebeurd constant: geen raam op plannen van zolder en in het echt effectief ramen en vaste trap.
Of ramen die open kunnen tot aan de vloer zonder valbescherming/slot

We leven tenslotte in België

Heb jij daar al wat ervaring mee gehad? Ik was benieuwd hoe ze dat evalueren.

Heb die piste ook bekeken, maar ik vind dat allemaal wat vaag.
Bergruimte telt niet mee.
Als je een zolder/kelder hebt dat volledig is afgewerkt, verwarming, ventilatie,... en je benoemt dat bergruimte, wordt dat aanvaard? Het jaar daarop zet je daar meubels en je hebt een 2de leefruimte.
Dan kun je evengoed op de plannen 1 slaapkamer ook als berging benoemen.

Volgens mij kunnen ze kijken wat de architect heeft ingediend.
Ik had 280m2 bewoonbaar maar kwam wel onder die 200m2 woonvertrekken.

Uit de circulaire:
"Om het voordeel van de maatregel te beperken tot de kleine en middelgrote woningen, mag dieoppervlakte 200 m² niet worden overschreden, ongeacht het type van woning (viergevelwoning, rijhuis,appartement of wooneenheid in een geïntegreerd project van gemeenschappelijk wonen).Voor de berekeningswijze wordt aangesloten bij de gegevens die door de architect reeds verplichtmoesten worden opgegeven in het 'aangifteformulier met betrekking tot de statistiek van debouwvergunningen' (model 1) dat is bestemd voor de Algemene directie Statistiek en EconomischeInformatie (thans: Statbel) van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie of op geautomatiseerdewijze.Gelet op de specifieke kenmerken echter van een gezinswoning, een appartement (met privatieve engemeenschappelijke ruimten) en een wooneenheid die deel uitmaakt van een geïntegreerd project vangemeenschappelijk wonen (met ruimtes voor gemeenschappelijk gebruik en ruimtes voor privégebruik)worden hierna specifiek aanvullende regels voorzien voor appartementen en voormelde wooneenheden(artikel 1quater, § 8, van het koninklijk besluit nr. 20).
Algemeen
Als uitgangspunt geldt in alle gevallen dat de bewoonbare oppervlakte wordt berekend door deoppervlakten van alle woonvertrekken samen te tellen, gemeten vanaf en tot de binnenkanten van deopgaande muren.Voor de toepassing van die bepaling worden als woonvertrekken beschouwd, de keukens, dewoonkamers, de eetkamers, de slaapkamers, de bewoonbare zolder- en kelderruimten, de bureaus, enalle andere voor huisvesting bedoelde ruimtes.Worden, bij wijze van voorbeeld, eveneens beoogd: een speelkamer voor de kinderen, een hobbykamer,de kelder ingericht als fitnessruimte, de strijkkamer of een veranda.Worden gelijkgesteld met woonvertrekken in het kader van de berekening van de bewoonbareoppervlakte, de voor de uitoefening van een economische activiteit gebruikte ruimtes van een woningzoals, bijvoorbeeld, een kantoorruimte, een verkoopruimte, een atelier.De oppervlakte van de hiervoor bedoelde woonvertrekken wordt evenwel slechts in aanmerkinggenomen op voorwaarde dat die vertrekken een minimumoppervlakte hebben van 4 m² en eenminimumhoogte boven de vloer van 2 meter.
Voorbeeld
De oppervlakte van een slaapkamer (in totaal 14 m2) die zich onder het schuine gedeelte van het dak vaneen woning bevindt, waarbij de minimumhoogte boven de vloer slechts 1 m bedraagt en het hoogstepunt in de slaapkamer oploopt tot 2,20 m, wordt volledig in aanmerking genomen voor het bepalen vande bewoonbare oppervlakte.Aansluitend op de methodologie die wordt gebruikt voor het invullen van voormeld statistisch formulierworden volgende vertrekken daarentegen nooit beschouwd als woonvertrekken (evenmin indiengebruikt in het kader van een economische activiteit): badkamers, wc's, washuizen, trappen,bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte.Als een bewoonbare zolder wordt aangemerkt: een of meerdere kamers onder een hellend dak, elk meteen oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan 2m, ontworpen voor huisvesting(bijvoorbeeld als leefruimte, slaapkamer, hobbykamer) of zodanig ingericht. In voorkomend geval kan hetgaan om een afzonderlijk deel van een zolderruimte (afgescheiden door een wand).Een bewoonbare kelder is een ruimte die geheel of gedeeltelijk onder het grondoppervlak is gelegen, meteen of meerdere kamers, elk met een oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan2m, ontworpen voor huisvesting (bijvoorbeeld als keuken, hobbykamer) of zodanig ingericht.Desgevallend kan het gaan om een afzonderlijk deel van een kelderruimte (afgescheiden door een wand).Er wordt benadrukt dat de bestemming (functie/gebruik) van de ruimte primeert op de op de plannengebruikte benaming ervan.
Bijzondere regels
Bij appartementen wordt enkel de oppervlakte van de privatieve woonvertrekken in aanmerkinggenomen en niet de oppervlakte van de gemeenschappelijke ruimten zoals plat dak, centrale hal, trappenen de buitenzijde.Worden, bij wijze van voorbeeld, ook aangemerkt als gemeenschappelijke ruimtes: trappenhal, lift,toegangsweg tot private ondergrondse garages.
Bij wooneenheden die deel uitmaken van een geïntegreerd vastgoedproject wordt naast de oppervlaktevan de privatieve woonvertrekken van een wooneenheid ook de oppervlakte van de woonvertrekkenvoor gemeenschappelijk gebruik door de bewoners van de verschillende wooneenheden van het project(zoals bv. de keuken of de woonkamer in het kader van een co-housing project), ten aanzien van elkeindividuele wooneenheid van het project in aanmerking genomen doch slechts in aanmerking genomenin evenredigheid met het aantal wooneenheden van het project. Bij een co-housing project met 6wooneenheden, zal de oppervlakte van de keuken die gemeenschappelijk wordt gebruikt aldus tenbelope van 1/6 van de totale oppervlakte ervan in aanmerking worden genomen voor de bepaling vande totale bewoonbare oppervlakte van elke individuele wooneenheid in het project.Er wordt opgemerkt dat voorzieningen voor collectieve huisvesting zoals verblijfsinrichtingen voorbejaarden, internaten, jeugdbeschermingstehuizen, opvangtehuizen, en dergelijke residentiëlevoorzieningen die gemeubeld logies verstrekken niet onder de tijdelijke maatregel vallen.

Volgens mij kunnen ze kijken wat de architect heeft ingediend.
Ik had 280m2 bewoonbaar maar kwam wel onder die 200m2 woonvertrekken.

Uit de circulaire:
"Om het voordeel van de maatregel te beperken tot de kleine en middelgrote woningen, mag dieoppervlakte 200 m² niet worden overschreden, ongeacht het type van woning (viergevelwoning, rijhuis,appartement of wooneenheid in een geïntegreerd project van gemeenschappelijk wonen).Voor de berekeningswijze wordt aangesloten bij de gegevens die door de architect reeds verplichtmoesten worden opgegeven in het 'aangifteformulier met betrekking tot de statistiek van debouwvergunningen' (model 1) dat is bestemd voor de Algemene directie Statistiek en EconomischeInformatie (thans: Statbel) van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie of op geautomatiseerdewijze.Gelet op de specifieke kenmerken echter van een gezinswoning, een appartement (met privatieve engemeenschappelijke ruimten) en een wooneenheid die deel uitmaakt van een geïntegreerd project vangemeenschappelijk wonen (met ruimtes voor gemeenschappelijk gebruik en ruimtes voor privégebruik)worden hierna specifiek aanvullende regels voorzien voor appartementen en voormelde wooneenheden(artikel 1quater, § 8, van het koninklijk besluit nr. 20).
Algemeen
Als uitgangspunt geldt in alle gevallen dat de bewoonbare oppervlakte wordt berekend door deoppervlakten van alle woonvertrekken samen te tellen, gemeten vanaf en tot de binnenkanten van deopgaande muren.Voor de toepassing van die bepaling worden als woonvertrekken beschouwd, de keukens, dewoonkamers, de eetkamers, de slaapkamers, de bewoonbare zolder- en kelderruimten, de bureaus, enalle andere voor huisvesting bedoelde ruimtes.Worden, bij wijze van voorbeeld, eveneens beoogd: een speelkamer voor de kinderen, een hobbykamer,de kelder ingericht als fitnessruimte, de strijkkamer of een veranda.Worden gelijkgesteld met woonvertrekken in het kader van de berekening van de bewoonbareoppervlakte, de voor de uitoefening van een economische activiteit gebruikte ruimtes van een woningzoals, bijvoorbeeld, een kantoorruimte, een verkoopruimte, een atelier.De oppervlakte van de hiervoor bedoelde woonvertrekken wordt evenwel slechts in aanmerkinggenomen op voorwaarde dat die vertrekken een minimumoppervlakte hebben van 4 m² en eenminimumhoogte boven de vloer van 2 meter.
Voorbeeld
De oppervlakte van een slaapkamer (in totaal 14 m2) die zich onder het schuine gedeelte van het dak vaneen woning bevindt, waarbij de minimumhoogte boven de vloer slechts 1 m bedraagt en het hoogstepunt in de slaapkamer oploopt tot 2,20 m, wordt volledig in aanmerking genomen voor het bepalen vande bewoonbare oppervlakte.Aansluitend op de methodologie die wordt gebruikt voor het invullen van voormeld statistisch formulierworden volgende vertrekken daarentegen nooit beschouwd als woonvertrekken (evenmin indiengebruikt in het kader van een economische activiteit): badkamers, wc's, washuizen, trappen,bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte.Als een bewoonbare zolder wordt aangemerkt: een of meerdere kamers onder een hellend dak, elk meteen oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan 2m, ontworpen voor huisvesting(bijvoorbeeld als leefruimte, slaapkamer, hobbykamer) of zodanig ingericht. In voorkomend geval kan hetgaan om een afzonderlijk deel van een zolderruimte (afgescheiden door een wand).Een bewoonbare kelder is een ruimte die geheel of gedeeltelijk onder het grondoppervlak is gelegen, meteen of meerdere kamers, elk met een oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan2m, ontworpen voor huisvesting (bijvoorbeeld als keuken, hobbykamer) of zodanig ingericht.Desgevallend kan het gaan om een afzonderlijk deel van een kelderruimte (afgescheiden door een wand).Er wordt benadrukt dat de bestemming (functie/gebruik) van de ruimte primeert op de op de plannengebruikte benaming ervan.
Bijzondere regels
Bij appartementen wordt enkel de oppervlakte van de privatieve woonvertrekken in aanmerkinggenomen en niet de oppervlakte van de gemeenschappelijke ruimten zoals plat dak, centrale hal, trappenen de buitenzijde.Worden, bij wijze van voorbeeld, ook aangemerkt als gemeenschappelijke ruimtes: trappenhal, lift,toegangsweg tot private ondergrondse garages.
Bij wooneenheden die deel uitmaken van een geïntegreerd vastgoedproject wordt naast de oppervlaktevan de privatieve woonvertrekken van een wooneenheid ook de oppervlakte van de woonvertrekkenvoor gemeenschappelijk gebruik door de bewoners van de verschillende wooneenheden van het project(zoals bv. de keuken of de woonkamer in het kader van een co-housing project), ten aanzien van elkeindividuele wooneenheid van het project in aanmerking genomen doch slechts in aanmerking genomenin evenredigheid met het aantal wooneenheden van het project. Bij een co-housing project met 6wooneenheden, zal de oppervlakte van de keuken die gemeenschappelijk wordt gebruikt aldus tenbelope van 1/6 van de totale oppervlakte ervan in aanmerking worden genomen voor de bepaling vande totale bewoonbare oppervlakte van elke individuele wooneenheid in het project.Er wordt opgemerkt dat voorzieningen voor collectieve huisvesting zoals verblijfsinrichtingen voorbejaarden, internaten, jeugdbeschermingstehuizen, opvangtehuizen, en dergelijke residentiëlevoorzieningen die gemeubeld logies verstrekken niet onder de tijdelijke maatregel vallen.
Als ze enkel baseren op wat de architect indient kun je in mijn ogen wel wat foefelen. Langs de andere kant denk ik toch ook wel dat ze dan bepaalde zaken in twijfel gaan trekken. Ik had daar toen toch schrik voor.

Als ik de bovenstaande tekst neem, dan zitten wij boven de 200m² woonvertrekken.
Het is dan vooral de kelder dat de doodsteek is.
Op de plannen staat alles ingevuld als bergruimte. Op de plannen en EPB zie je dat deze is geïsoleerd, voorzien is van ventilatie en de helft is ook voorzien van vloerverwarming. Gaat er dan bij hun geen rode vlag op. Want een bewoonbare kelder telt ook mee.
In de praktijk gaat de helft van de kelder wel gebruikt worden als een "woonvertrek", ondanks het op de plannen staat benoemt als bergruimte. De andere helft kun je dan ook in twijfel trekken, want daar kun je nog perfect fitness/hobbykamer/... van maken (wat ook telt als woonvertrek).

Is het zo makkelijk om tegen de architect te zeggen vul alle extra kamers in als bergruimte en niemand gaat daar moeilijk over doen.

Laatst bewerkt:
Een totaalrenovatie zien we echter niet zitten, omdat je dan nog altijd met een uiteriljk oud huis zit en je toch voor een stuk ook beperkt blijft qua ruimtes.
Dat is toch niet waar, bij een totaalrenovatie kan je ook de buitenkant van het huis aanpakken waardoor mensen die het niet weten totaal niet kunnen zien dat het een renovatie is.
Ik weet zo een huis zijn in Hasselt, grondgebied Kermt denk ik, toen ik daar jaren terug passeerde voor mijn werk dacht ik dat het een nieuwbouw was. Tot ik een tijdje later hetzelfde huis toevallig op het internet tegenkwam en bleek het een totaalrenovatie te zijn.
Ook wat die ruimtes betreft, bij een totaalrenovatie kan je in principe alles uitbreken en een volledig andere indeling maken dan wat het origineel was. Ik ben dat al geregeld tegen gekomen bij het volgen van bouwdagboeken online.

Dat is toch niet waar, bij een totaalrenovatie kan je ook de buitenkant van het huis aanpakken waardoor mensen die het niet weten totaal niet kunnen zien dat het een renovatie is.
Ik weet zo een huis zijn in Hasselt, grondgebied Kermt denk ik, toen ik daar jaren terug passeerde voor mijn werk dacht ik dat het een nieuwbouw was. Tot ik een tijdje later hetzelfde huis toevallig op het internet tegenkwam en bleek het een totaalrenovatie te zijn.
Ook wat die ruimtes betreft, bij een totaalrenovatie kan je in principe alles uitbreken en een volledig andere indeling maken dan wat het origineel was. Ik ben dat al geregeld tegen gekomen bij het volgen van bouwdagboeken online.
Dan ben je toch bijna met sloop en wederopbouw bezig... En dan is het gewoon een heel dire bouwgrond.

Als ze enkel baseren op wat de architect indient kun je in mijn ogen wel wat foefelen. Langs de andere kant denk ik toch ook wel dat ze dan bepaalde zaken in twijfel gaan trekken. Ik had daar toen toch schrik voor.

Als ik de bovenstaande tekst neem, dan zitten wij boven de 200m² woonvertrekken.
Het is dan vooral de kelder dat de doodsteek is.
Op de plannen staat alles ingevuld als bergruimte. Op de plannen en EPB zie je dat deze is geïsoleerd, voorzien is van ventilatie en de helft is ook voorzien van vloerverwarming. Gaat er dan bij hun geen rode vlag op. Want een bewoonbare kelder telt ook mee.
In de praktijk gaat de helft van de kelder wel gebruikt worden als een "woonvertrek", ondanks het op de plannen staat benoemt als bergruimte. De andere helft kun je dan ook in twijfel trekken, want daar kun je nog perfect fitness/hobbykamer/... van maken (wat ook telt als woonvertrek).

Is het zo makkelijk om tegen de architect te zeggen vul alle extra kamers in als bergruimte en niemand gaat daar moeilijk over doen.
De meeste mensen hebben natuurlijk geen volledige onderkeldering die dan nog eens quasi volledig uitgerust is hé. Maar in uw geval zal je dat dus inderdaad bij de woonvertrekken moeten rekenen.

Het probleem is dat de verantwoordelijkheid quasi volledig bij de bouwheer ligt. Een bouwfirma zal normaal gezien een document laten ondertekenen waarin de bouwheer verklaart te voldoen aan de voorwaarden voor 6% BTW. Alhoewel imo een bouwfirma ook verantwoordelijk kan gesteld worden wanneer zij zelf die volledige woning hebben afgewerkt én dus wisten dat die kelder of zolder bij de woonvertrekken hoort. Ik heb zelf zo een renovatiedossier geweigerd te factureren aan 6% (opbouw op een bestaande kelder), het nieuwe volume was te groot om te voldoen aan de renovatienormen voor 6%, achteraf zou de fiscus dus ook bij ons kunnen aankloppen.

Stel dat je achteraf controle krijgt en je wordt in je ongelijk gesteld, moet je niet alleen de 15% BTW betalen maar ook alle intresten daarop en mogelijke boetes. Dat kan dus een serieuze klop zijn na x-aantal jaar.

Nu, wat de kans is dat men dat komt controleren weet ik niet, ik heb nog geen praktijkvoorbeelden daarrond gehoord. Ook met het bepalen van het KI bij een nieuwbouw is controle achteraf pure willekeur.

De regels om een woonvertrek te bepalen vind ik wel heel scheef. Men zegt minstens 2m hoog vanaf de vloerpas, maar dat staat men eigenlijk niet meer toe bij nieuwbouw. In sommige steden moet het zelfs minstens 2m50 zijn én kan je woningen met kamers lager dan 2m25 zelfs niet verhuren, Vlaanderen spreekt in principe over minstens 2m20 hoog. Ook daglicht is in vele woonvertrekken zoals slaapkamers vaak een vereiste, wat je dus in een kelder vaak niet hebt. Dus zelfs al zijn die volledig ingericht, voor mij én voor vele steden en gemeentes zijn dat eigenlijk vaak niet benutbare- of zelfs niet bewoonbare ruimtes.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de surplus die je betaald om 100% te bouwen naar wens (een bouwgrond of af te breken woning dus) niet zelden te groot is - vooral als je gaat shoppen in de hogere segmenten (groot/mooi en goed gelegen) - ik zie daar soms echte koopjes passeren (in de eigen regio dan): grond van makkelijk 400-500K in een redelijk exclusieve villawijk met zicht op natuurgebied, 5min van E40 en geen geluidshinder, +25 are, geen buren, verwarmd zwembad en volwassen parktuin ... voor 1,2-1,4 miljoen: koop die grond los en laat enkel de ruwbouw en het zwembad plaatsen en je bent zoveel kwijt.

Iets minder energiezuinig - best mogelijk, maar het is nu niet dat woningen van 10-15 jaar oud in dat segment echte energieverslinders zijn - het verschil in € energieverbruik omgezet in terugverdientijd is bij momenten astronomisch hoog. Deze verkopers van dit type woningen vragen meestal ook niet de premium prijzen - gewoon omdat deze woningen nog gezet zijn in tijden van normale inflatie - het is niet dat een baksteen plots veel beter is geworden - gewoon veel duurder.

Voor kapitaalkrachtige mensen zoals @LaCucaracha breekt mogelijks een perfect moment aan: hoge rentes + zoektocht naar high end woning + geld beschikbaar. Je zou zomaar eens een zot bod doen op een high end woning en gewoon prijs hebben.

Ook vraag ik me af of de perfecte woning bestaat - vader is actief in bouwsector en zelfs in super high end woningen worden continu verbouwingen gedaan. Een woning kan je steeds aanpassen - de locatie en ligging niet.

Laatst bewerkt:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de surplus die je betaald om 100% te bouwen naar wens (een bouwgrond of af te breken woning dus) niet zelden te groot is - vooral als je gaat shoppen in de hogere segmenten (groot/mooi en goed gelegen) - ik zie daar soms echte koopjes passeren (in de eigen regio dan): grond van makkelijk 400-500K in een redelijk exclusieve villawijk met zicht op natuurgebied, 5min van E40 en geen geluidshinder, +25 are, geen buren, verwarmd zwembad en volwassen parktuin ... voor 1,2-1,4 miljoen: koop die grond los en laat enkel de ruwbouw en het zwembad plaatsen en je bent zoveel kwijt.

Iets minder energiezuinig - best mogelijk, maar het is nu niet dat woningen van 10-15 jaar oud in dat segment echte energieverslinders zijn - het verschil in € energieverbruik omgezet in terugverdientijd is bij momenten astronomisch hoog. Deze verkopers van dit type woningen vragen meestal ook niet de premium prijzen - gewoon omdat deze woningen nog gezet zijn in tijden van normale inflatie - het is niet dat een baksteen plots veel beter is geworden - gewoon veel duurder.

Voor kapitaalkrachtige mensen zoals @LaCucaracha breekt mogelijks een perfect moment aan: hoge rentes + zoektocht naar high end woning + geld beschikbaar. Je zou zomaar eens een zot bod doen op een high end woning en gewoon prijs hebben.

Ook vraag ik me af of de perfecte woning bestaat - vader is actief in bouwsector en zelfs in super high end woningen worden continu verbouwingen gedaan. Een woning kan je steeds aanpassen - de locatie en ligging niet.
100% naar u goesting bouwen/verbouwen kost nu eenmaal geld.
Is een persoonlijke keuze en hangt van persoon tot persoon af hoe ver die daar in wilt gaan. De ene geeft meer waarde aan een huis, dan een ander. Dat is met veel zaken zo. Kijk naar auto's/kledij/....

Wij hebben gekozen om te bouwen omdat we allebei veel waarde hechten aan een woning dat volledig ons ding is.
Als we dan op de huizenmarkt gingen kijken vonden we de huizen meestal te duur. We zijn ook wel mooie woningen met een mooie prijs tegen gekomen. Maar dan begin je te denken van ik zou dat toch liever zo en zo gehad, dus dat gaat mij dan nog eens zoveel extra kosten om dat te liggen aanpassen. Als we dan begonnen te tellen komt dat nieuwbouwbudget toch in de geburen en kun je ineens alles kiezen.

Wij zouden enkel verbouwen zien zitten, moesten we geen geschikte bouwgrond hebben gevonden. Maar het probleem was hier dan dat die woningen voor teveel werden verkocht om dan nog volledig te strippen.

Zoals je zelf zegt. In veel woningen word nog veel verbouwd.
Ik heb ook kameraden die mooie instapklare woningen op de markt hebben gekocht. Als je daar voor de rest geen 1 euro meer insteekt heb je een mooie deal. Maar 5-6 jaar later hebben ze er toch ook al een stevig budget tegenaan gegooid om toch hun eigen stempel te drukken in hun woning. En bij vele hoor je dan nog verdere plannen.
Als je dan hun aankoopprijs inclusief kosten + al de kosten van de voorbije 5-6 jaar bijtelt + eventuele toekomstplannen, kom je toch ook al op een mooi budget uit.
Het voordeel van hun verbouwing is wel dat je de kosten kunt spreiden, moest je niet het budget ineens hebben.

Het is niet dat het één beter is als het ander. Het hangt af wat je zelf wenst en dan kijkt wat het voordeligste is om die wens te hebben.

Het voordeel van hun verbouwing is wel dat je de kosten kunt spreiden, moest je niet het budget ineens hebben.

Nieuwbouw kan je ook spreiden. Het is gewoon duurder als je het niet ineens uitvoert.
Je kan gerust de ruwbouw van 350m2 neerzetten. Om dan 80m2 af te werken en de volgende 20 jaar de resterende m2 door af te werken in functie van dat het geld binnenkomt.

Dan ben je toch bijna met sloop en wederopbouw bezig... En dan is het gewoon een heel dire bouwgrond.
Dat ligt eraan aan welke prijs dat je dat "project" dan kon kopen uiteraard.
Maar een echte totaalrenovatie is dan ook in principe het slopen van alles wat je niet aanstaat en dan beginnen met opnieuw op te bouwen.
Anders is het maar oplappen en dan blijf je inderdaad met een oud kot zitten waaraan je blijft werken tot in de eeuwigheid.

Nieuwbouw kan je ook spreiden. Het is gewoon duurder als je het niet ineens uitvoert.
Je kan gerust de ruwbouw van 350m2 neerzetten. Om dan 80m2 af te werken en de volgende 20 jaar de resterende m2 door af te werken in functie van dat het geld binnenkomt.
Dat is toch een stuk beperkter.

Maar moet je wel de kost van verwarming en onderhoud van die niet-benutte m² erbij nemen, tenzij je tijdelijke isolatie zet. Waarbij je bovendien vaak niet anders kan dan een relatief groot aantal m² sowieso al deels af te werken, omdat je bvba de vloer (bijna altijd) per verdiep aanlegt om kleurverschillen te vermijden.

Niet realistisch tenzij voor een zolderverdieping.

Inderdaad... Het is in mijn ervaring zelden enkel de prijs. Er is altijd wel iets dat niet in orde is. Vandaag nog naar paar andere gronden gaan kijken en bij het ene heb je een pyloon + hoogspanningsdraden over je huis, bij de andere hoor je dan weerhet geraas van de N16 die op een boogscheut ligt...
En nu deze heeft een voetbalveld vlakbij liggen:p

Er is altijd wel iets dat structureel "niet in orde" is en dat gaat dan steeds over grote, dure percelen.
Momenteel weet ik er ook zo enkele.

Staat al sinds oktober 2019 te koop.
Ja er ligt een hoogspanningslijn op 150 meter van de bouwgrond en er is een beek met mogelijke overstromingsgevaar maar dat water komt nooit tot aan het te bouwen huis.
Maar al te koop van 2019, dat is wel heel lang.

Te koop sinds ???? (Toch zeker al 2 jaar als het niet langer is)
Al meermaals eraf gehaald en opnieuw online gezegt.
Nu al de derde keer dat er een optie op genomen zou zijn.
Wel voor een bepaald publiek, door die schuur, maar ik zie verder het probleem niet echt?

Heeft sinds vorig jaar (denk ik) te koop gestaan via SOM vastgoed en staat nu ongeveer één maand te koop via Jansen Real Estate
Ik zou echt niet weten wat hier mis mee is

Te koop van maart 2018, alle appartementen waren snel verkocht sommige nog voordat de eerste steen gelegd werd, maar eentje geraakt maar niet verkocht.
Wat hier de oorzaak is, ik zou het niet weten?

Dat is toch een stuk beperkter.

Men vindt het gewoonweg niet meer hedendaags. Tegenwoordig moet alles direct intrekbaar en volledig af zijn. Want allez ja dat hoort zo, is dat niet zo dan ben je maar een arme sloeber (of zo komt het soms toch over). Maar ik zag er echt geen hiaten in om mijn gelijkvloers in te richten en daarop te leven in de eerste 5 jaar. Wat bij te sparen om dan in de loop van de tijd de rest stap voor stap aan te leggen.

En of je nu veel geld verdient of weinig geld verdient, het is een strategie die je kan toepassen indien je toch eerder de extra ruimte op termijn wenst en het nu nog niet volledig aangelegd kan betalen (of het nu gaat om een woning van 150, 240, 350 of 500m2... principe kan voor iedereen). Het kadert ook meer in het principe van de lening zo klein mogelijk houden zodanig dat er geen zwaard van Damocles boven u hangt, in het geval van scheiding, werk verlies of... en je spaart voor de volgende aanpassing van de woning.

Ik herinner mij dat mijn nichtjes en neven die 10 - 20 jaar met mij verschillen dat zo deden. Mijn beste maat (ir, phd,...) die 7 jaar met mij verschilt, heeft 5 jaar op het gelijkvloers geleefd met zijn vrouw en kind, voordat ze het verdiep verder hebben afgewerkt.

Vergeet niet dat dit in de tijd was dat je 10 - 12% intrest betaalde (en later 5 - 7%). Waar zo'n strategie dan ook begrijpbaarder is dan als je zoals tot 2 jaar geleden 0.5 - 1.5% intrest betaalde en de basis strategie toch een inflatie van 2-3% is maximaal.

Al is het principe zelfs nu toch nog actueel. Al is het op kleinere schaal, doordat ik zeer veel mensen, ook met SOD, hun geld op is, of onvoldoende om de volledige buitenaanleg nog te doen wanneer ze erin trekken.
Maar het principe is gewoon gelijkaardig. En alles hangt er vanaf van wat je aanvaardbaar vindt.

Maar moet je wel de kost van verwarming en onderhoud van die niet-benutte m² erbij nemen, tenzij je tijdelijke isolatie zet. Waarbij je bovendien vaak niet anders kan dan een relatief groot aantal m² sowieso al deels af te werken, omdat je bvba de vloer (bijna altijd) per verdiep aanlegt om kleurverschillen te vermijden.

Niet realistisch tenzij voor een zolderverdieping.

Er zijn mensen die voor hun living een andere tegel kiezen dan voor hun berging, dan voor hun slaapkamer, dan voor hun keuken, dan voor... of men gebruikte dorpels (https://www.composietvakman.be/binnendorpel/) zodanig dat die kleurovergangen geen bal uitmaken. (doorlopende kleur is daarnaast niet kritisch, maar een keuze). Als je het geld niet hebt voor die keuze, dan zorg je voor een oplossing... Het gebruik van die dorpels is juist omdat men vroeger het normaal vond om verschillende ruimten een andere tegel te zetten. Voor verwarming zet je gewoon een deken op de trap naar boven. of zet je een paar isolatieplaten in de trapopening met daar een deken voor. Uw technieken heb je in de schacht op het verdiep dat je uitrust een "stop" opgezet en voor de rest gooi je wat mineraalwolrollen in de schacht.
Als je 1000€/m2 voor de ruwbouw moet betalen of 2500€/m2 voor de afgewerkte oppervlakte... dan kan je dat geld van de niet afgewerkte oppervlakte steken in de vergroting van de ruwbouwoppervlakte.

Het is eerder van niet willen of weten dan technisch niet kunnen. Het spreekt natuurlijk ook voor zich dat voor SOD's, wat meer en meer de markt is, dit niet echt een business plan is. Al zijn er wel een paar SOD's waar tgv de keuze voor een niet plat dak, ze de zolderverdieping nog niet hebben uitgerust waar mijn gedacht uw idee van dat dit enkel realistisch is voor een zolderverdieping.

Maar realistisch hangt echt af van waar je uzelf op instelt en tevreden mee stelt (al is het tijdelijk). En laat ons eerlijk zijn... als er mensen zijn die op een appartement van 70 - 80m2 kunnen wonen met 2 - 4 personen - vb huurders. Dan zal dat tijdelijk ook wel kunnen op een half ingerichte woning.
Maar bon, ik kan begrijpen dat mensen die met 2 gaan werken daar anders over denken. Ik bekijk het vanuit het principe wat wil ik, en hoe kan ik dat gedaan krijgen. En ik ben een aberratie.

120m2 afgewerkt kan eventueel 80m2 afgewerkt zijn en 100m2 niet afgewerkt. Achteraf 60m2 bijbouwen is niet zo evident als de ruwbouw al direct zetten van 180m2. Al ga je natuurlijk niet moeten verwachten dat je 180m2 gaat kunnen zetten voor het bedrag van 120m2.
En moet je overweg kunnen met mogelijks nog 10 jaar in het stof leven, met een niet afgewerkte woning zitten, geld aan de kant zetten om te sparen en in de woning te steken ipv in uitstapjes allerhande (en het hedendaagse "leven" - zoals citytrips,...), frustraties die dat oplevert in de relatie (omdat je beiden hierover niet op dezelfde lijn zitten - bouwen was vroeger voor veel koppels al de do of die test...).

Maar als je echt die oppervlakte zo belangrijk vind, dan is dat een keuze die je kan maken. Maar een keuze kan zorgen voor een kans dat je iets anders niet kan doen.
Maar onrealistisch is dat echt niet. Tegenwoordig weinig gekozen kan ik in volgen.

Men vindt het gewoonweg niet meer hedendaags. Tegenwoordig moet alles direct intrekbaar en volledig af zijn. Want allez ja dat hoort zo, is dat niet zo dan ben je maar een arme sloeber (of zo komt het soms toch over). Maar ik zag er echt geen hiaten in om mijn gelijkvloers in te richten en daarop te leven in de eerste 5 jaar. Wat bij te sparen om dan in de loop van de tijd de rest stap voor stap aan te leggen.

En of je nu veel geld verdient of weinig geld verdient, het is een strategie die je kan toepassen indien je toch eerder de extra ruimte op termijn wenst en het nu nog niet volledig aangelegd kan betalen (of het nu gaat om een woning van 150, 240, 350 of 500m2... principe kan voor iedereen). Het kadert ook meer in het principe van de lening zo klein mogelijk houden zodanig dat er geen zwaard van Damocles boven u hangt, in het geval van scheiding, werk verlies of... en je spaart voor de volgende aanpassing van de woning.

Ik herinner mij dat mijn nichtjes en neven die 10 - 20 jaar met mij verschillen dat zo deden. Mijn beste maat (ir, phd,...) die 7 jaar met mij verschilt, heeft 5 jaar op het gelijkvloers geleefd met zijn vrouw en kind, voordat ze het verdiep verder hebben afgewerkt.

Vergeet niet dat dit in de tijd was dat je 10 - 12% intrest betaalde (en later 5 - 7%). Waar zo'n strategie dan ook begrijpbaarder is dan als je zoals tot 2 jaar geleden 0.5 - 1.5% intrest betaalde en de basis strategie toch een inflatie van 2-3% is maximaal.

Al is het principe zelfs nu toch nog actueel. Al is het op kleinere schaal, doordat ik zeer veel mensen, ook met SOD, hun geld op is, of onvoldoende om de volledige buitenaanleg nog te doen wanneer ze erin trekken.
Maar het principe is gewoon gelijkaardig. En alles hangt er vanaf van wat je aanvaardbaar vindt.
Daarmee dus een stuk beperkter. Is vooral op gebied van afwerking.

Bij een nieuwbouw kun je moeilijk kiezen om 3 jaar later de isolatie te plaatsen, 5jaar later kiezen voor de juiste ramen, 6 jaar later een D systeem plaatsen,….

Je zit dan ook nog eens met epb aangifte, waardoor je bepaalde zaken wel moet afwerken.

Maw je gaat in het begin een groter start kapitaal moeten hebben.

Als je een oude woning koopt kun je die kosten wel spreiden. Ondertussen kun je ook deftig verder.

Laatst bewerkt:
Te koop van maart 2018, alle appartementen waren snel verkocht sommige nog voordat de eerste steen gelegd werd, maar eentje geraakt maar niet verkocht.
Wat hier de oorzaak is, ik zou het niet weten?
Zou de prijs van 1.6 miljoen er voor iets tussen zitten? Je mikt op een beperkt doelpubliek. Meestal staan die dingen dan wat langer te koop onder het mom van 'de juiste persoon is nog niet op de advertentie uitgekomen'. Hier in de buurt staat een te renoveren herenhuis te koop voor 1 miljoen. Pracht van een woning maar je moet er nog zwaar geld tegenaan gooien waardoor je al in een beperkt publiek zoekt. Staat ondertussen ongeveer 2j te koop.

Heeft sinds vorig jaar (denk ik) te koop gestaan via SOM vastgoed en staat nu ongeveer één maand te koop via Jansen Real Estate
Ik zou echt niet weten wat hier mis mee is
Ik zou al afknappen op 'beschikbaar : te bepalen'. De huidige eigenaars wonen er dus nog in en gaan de centjes gebruiken om iets anders te kopen. Die airco in elke slaapkamer doet me vermoeden dat dit wel is heel warm kan worden in de zomer.
Die EPC A zijn rapport zou ik toch is graag inkijken :) .

Te koop sinds ???? (Toch zeker al 2 jaar als het niet langer is)
Al meermaals eraf gehaald en opnieuw online gezegt.
Nu al de derde keer dat er een optie op genomen zou zijn.
Wel voor een bepaald publiek, door die schuur, maar ik zie verder het probleem niet echt?
De 'groen-liefhebber' zal nog serieus moeten investeren om dat wat naar zijn hand te zetten. De betonnen vlakte aan dat zwembad is niet te onderschatten :) . Ik word zelf niet warm van het huis (dat doet den beton wel), maar dat is smaak... Tevens kan de tuininrichting mij ook niet bekoren. Die groene vlakte zal u enkele uren per week kosten aan afrijden... Tzijn kleintjes, maar voor dat geld verwacht je tegenwoordig gewoon een robot.
Het feit dat je rond u zwembad een muur hebt gezet en die schuur zorgt er echt voor dat je niks hebt aan die resterende 25 are.
Met zo'n loods gaat er wel nooit iemand moeten klagen dat er te weinig bergruimte is :) . Voor kinderen moet dat denk ik de max zijn als ze daar volledig hun ding kunnen doen.

Staat al sinds oktober 2019 te koop.
Ja er ligt een hoogspanningslijn op 150 meter van de bouwgrond en er is een beek met mogelijke overstromingsgevaar maar dat water komt nooit tot aan het te bouwen huis.
Maar al te koop van 2019, dat is wel heel lang.
Ligt op een paar meter van het vliegveld van Brustem. Wordt nu misschien niet meer gebruikt maar de infrastructuur ligt er en het is dus niet uitgesloten dat dat in de toekomst gebruikt wordt?
Naar wat ik op Wikipedia snel terug vond blijken er momenteel ook nog wel wat militaire oefenvluchten te gebeuren.
Soit, het zal u karma maar zijn dat je u eerste steen legt en er gelijk de eerste vlieger boven u kop passeert :) .

Ik verkondig zeker niet het evangelie maar geen van deze immo-ads zou van mij een bezoekje krijgen. En gezien de meesten al lang te koop staan ben ik niet de enige die er zo over denkt.

De prijzen van de huidige woningen in vlaams-brabant zijn naar mijn mening veel te hoog!
Als je er één ziet dat eventueel kandidaat zou kunnen zijn en in een prijsmarge ligt van het haalbare (met 50.000€ eigen inbreng) dan moet je bijna een totaalrenovatie doen of zijn er andere problemen te bespeuren. Zelf weet ik het niet meer momenteel hoe ooit aan een eigen woning te geraken. Ben ondertussen al 40 jaar, dus de opties worden in de toekomst nog beperkter aangezien een hypothecaire lening niet zo happig meer gegeven wordt op 25 jaar voor mijn leeftijd.

In de gemeentes waar wij zoeken ( enkele deelgemeentes van Puurs-Sint-Amands en Bornem) zie ik toch geen koopjes passeren hoor in de hogere prijsklasse. Integendeel. Ik dacht net als jij dat veel cash beschikbaar nu een voordeel was owv de hogere rentes, maar dat is voorlopig toch niet het geval.
Soit, pas sinds kort echt terug iets actiever aan het zoeken, dus wil geen voorbarige conclusies trekken.
Mensen die dure woningen verkopen zijn meestal mensen met veel geld tout court, die dus niet gehaast zijn om te verkopen of met hun rug tegen de muur staan. Hebben dus geen reden om ver onder de prijs te verkopen.

In de gemeentes waar wij zoeken ( enkele deelgemeentes van Puurs-Sint-Amands en Bornem) zie ik toch geen koopjes passeren hoor in de hogere prijsklasse. Integendeel. Ik dacht net als jij dat veel cash beschikbaar nu een voordeel was owv de hogere rentes, maar dat is voorlopig toch niet het geval.
Soit, pas sinds kort echt terug iets actiever aan het zoeken, dus wil geen voorbarige conclusies trekken.
Mensen die dure woningen verkopen zijn meestal mensen met veel geld tout court, die dus niet gehaast zijn om te verkopen of met hun rug tegen de muur staan. Hebben dus geen reden om ver onder de prijs te verkopen.

Mss mits wat geduld - tenzij je echt je droomgrond/woning vind - die koop je dan gewoon denk ik.

Over stijl spreek ik me niet uit - maar als ik onderstaande woning zie denk ik: stel dat je deze koopt 100-125k onder de vraagprijs en je doet voor 300-350k renovaties en upgrades: welk type woning heb je dan niet.

Terug
Bovenaan