Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
awel:
1. jullie gaan wettelijk samen wonen (zodat zij ook recht krijgt op woonbonus)
2. je koopt een woning door middel van een pandwissel (zo kun je je oude hypotheek behouden/laten doorlopen) + je sluit een nieuwe lening af voor de rest van het bedrag.

Je hebt dan de komende 10 jaar je woonbonus nog. Daarna helaas niet meer. Maar op deze manier kun je er tenminste nog even van genieten.

awel:
1. jullie gaan wettelijk samen wonen (zodat zij ook recht krijgt op woonbonus)
2. je koopt een woning door middel van een pandwissel (zo kun je je oude hypotheek behouden/laten doorlopen) + je sluit een nieuwe lening af voor de rest van het bedrag.

Je hebt dan de komende 10 jaar je woonbonus nog. Daarna helaas niet meer. Maar op deze manier kun je er tenminste nog even van genieten.
Ben je zeker dat zij recht heeft of kan hebben op die woonbonus ? Mij lijkt dat raar.

Er zijn wel nuances bij mijn weten:
Partner moet bij wettelijke samenwoning deels eigenaar worden van de woning én mede-ontlener worden van de lening waar nog woonbonus voor geldt.
https://trends.knack.be/geld/wonen/gezocht-partner-met-woonbonus/

Bij huwelijk onder wettelijk stelsel is de eigendomsvereiste er niet, maar die persoon moet dan wel zo gek zijn om mede-ontlener te worden zonder dat hij/zij eigenaar is van de woning.
Edit: https://www.practicali.be/blog/geintegreerde-vlaamse-woonbonus

Laatst bewerkt:
bij mijn vriendin is het toch zo gegaan.
(je moet haar wel bijschrijven bij je huidige hypotheek natuurlijk)

De bank en de notaris gaven bij mij aan dat dat niet kan.
Ik heb mijn hypotheek meegenomen naar onze nieuwe woning en mijn vrouw kan daar niet mee instappen. Ik krijg dus woonbonus en mijn vrouw niet.

De bank en de notaris gaven bij mij aan dat dat niet kan.
Ik heb mijn hypotheek meegenomen naar onze nieuwe woning en mijn vrouw kan daar niet mee instappen. Ik krijg dus woonbonus en mijn vrouw niet.
Hier zei de bank ook wel dat dit kon en dat mijn vriendin net als ik woonbonus zal krijgen. We doen wel een nieuwe opname binnen die lening, misschien zit daar het verschil? Of was er bij jullie ook een opname? Dan zijn we mogelijks verkeerd geïnformeerd.

Hier zei de bank ook wel dat dit kon en dat mijn vriendin net als ik woonbonus zal krijgen. We doen wel een nieuwe opname binnen die lening, misschien zit daar het verschil? Of was er bij jullie ook een opname? Dan zijn we mogelijks verkeerd geïnformeerd.

Nee, geen heropname. De hypotheek is gebleven zoals ze was. De bank zei dat dat niet mocht/kon. Maar zal mogelijks eerder zijn dat de bank dat niet wil.

Al heel wat nuttige info! Merci. Wat houdt zo'n "pandwissel" dan juist in? Of hoe moet ik deze term interpreteren?

Dat je een nieuw huis koopt en dan je huis verkoopt. Dan kan je de hypotheek van je oud pand meenemen naar het nieuwe, met alle voordelen (lage intrest, woonbonus,..). Zijn ook een stuk minder kosten aan want geen nieuwe hypotheekinschrijving etc.

Je kan ook eerst verkopen en dan kopen, maar dat moet binnen de 2 maanden geloof ik.

Weet niet of het al gepost is, maar ik moest denken: als jij denkt nog iets te kunnen huren groter dan een studio voor 700 euro per maand, dan ben je behoorlijk out of touch, met alle respect.

Welkom op de huizenmarkt waar de jonge mensen van vandaag even kansloos zijn als u. Ik wens het niemand maar dan ook niemand toe, maar het is gewoon de verwoording: "ik kan nen huur betalen! Ik heb 700 euro per maand er voor over!"

Nope, jij kan geen huur betalen. En een lening al helemaal niet.

Weet niet of het al gepost is, maar ik moest denken: als jij denkt nog iets te kunnen huren groter dan een studio voor 700 euro per maand, dan ben je behoorlijk out of touch, met alle respect.

Welkom op de huizenmarkt waar de jonge mensen van vandaag even kansloos zijn als u. Ik wens het niemand maar dan ook niemand toe, maar het is gewoon de verwoording: "ik kan nen huur betalen! Ik heb 700 euro per maand er voor over!"

Nope, jij kan geen huur betalen. En een lening al helemaal niet.
Als je immoweb opent en filtert op max 700€, Gent, krijg je toch een hoop resultaten. Dus hoezo dakloos dan

Wel artikel niet gelezen (paywall) dus misschien heeft die mens nog een ander probleem :unsure:

Als je immoweb opent en filtert op max 700€, Gent, krijg je toch een hoop resultaten. Dus hoezo dakloos dan

Wel artikel niet gelezen (paywall) dus misschien heeft die mens nog een ander probleem :unsure:
Ik ook niet, maar in de categorie onder de 1000 euro is het soms meer dan een jaar zoeken eer je iets kan vinden omdat er enorm veel concurrentie is.
Als je als verhuurder moet kiezen tussen een koppel of 1 iemand met een pensioen/karig inkomen/... lijkt het eerste "stabieler".

Ik ook niet, maar in de categorie onder de 1000 euro is het soms meer dan een jaar zoeken eer je iets kan vinden omdat er enorm veel concurrentie is.
Als je als verhuurder moet kiezen tussen een koppel of 1 iemand met een pensioen/karig inkomen/... lijkt het eerste "stabieler".
Dit, je kan misschien wel iets betalen maar je zit in de laagste categorie van huurders en een moordende concurrentie van mensen die beter overkomen of sociaal sterker staan voor welke reden dan ook. Goedkope huurplekken zijn extreem in trek.

Paywall van mij ook trouwens.

Of: je kan wel iets vinden, maar je vindt het te min voor u voor dat geld. Wil jij terug op een duplex gaan wonen als 64 jarige nadat je (vermoedelijk) op een alleenstaande woning gewoond hebt?

Wie zal het zeggen

Deze week hebben we de aankoop-verkoop-belofte ondertekend, we werken hiermee zodat we niet gebonden zijn aan een periode van 4 maanden waarbinnen de akte zou moeten plaatsvinden. We hebben een periode van 6 maanden afgesproken die bij akkoord van beiden nog verlengd zou kunnen worden.

De verkopers hebben geen haast en ik moet mijn huis nog verkopen. Een overbruggingskrediet aan 6% daar hebben we niet zoveel zin in.

Hier nu dus verkoopklaar maken door een paar dingen op te frissen en hopen dat de verkoop vrij vlot gaat.

Wij zijn vandaag een huis gaan bezichtigen en zijn van plan om een bod te doen.
We willen er graag een opschortende voorwaarde inzetten ivm het bekomen van een lening. Ook is het asbest attest nog niet beschikbaar (wordt volgende week verwacht). Ook hier willen we ons indekken tegen bijkomende (hoge) kosten. Hoe formuleer ik het bod best? Iemand tips?

Bovendien willen we de woonbonus van ons appartement behouden. Is het een voorwaarde dat de akte op dezelfde dag verleden moet worden? De verkoper zei al dat zij de akte op dezelfde dag willen verlijden wanneer zij hun nieuwe huis kopen. Of heeft dit enkel een invloed op het al dan niet werken met een overbruggingskrediet?

Iemand nog tips? Iets dat we online kunnen checken/opvragen?

Wij zijn vandaag een huis gaan bezichtigen en zijn van plan om een bod te doen.
We willen er graag een opschortende voorwaarde inzetten ivm het bekomen van een lening. Ook is het asbest attest nog niet beschikbaar (wordt volgende week verwacht). Ook hier willen we ons indekken tegen bijkomende (hoge) kosten. Hoe formuleer ik het bod best? Iemand tips?

Bovendien willen we de woonbonus van ons appartement behouden. Is het een voorwaarde dat de akte op dezelfde dag verleden moet worden? De verkoper zei al dat zij de akte op dezelfde dag willen verlijden wanneer zij hun nieuwe huis kopen. Of heeft dit enkel een invloed op het al dan niet werken met een overbruggingskrediet?

Iemand nog tips? Iets dat we online kunnen checken/opvragen?
Best met uw notaris bespreken

De logica is juist omgekeerd.
Ze preferen eeder een alleenstaande met vast inkomen.
Koppels gaan uit elkaar en dan is de huur te hoog geworden. :p
Zo'n bejaarde met pensioen die komt huren, dan ben je eigenlijk zeker van je geld voor de komende 10-15 jaar. Het is niet dat die zijn pensioen plots kwijtgeraakt.

Lijkt mij eigenlijk een zever artikel. Dat klinkt eerder als iemand met "problemen om in de maatschappij te draaien" en dat zet zich nu betaald.

En er is wel nog wat te vinden sub 700 euro in Gent.
Kalm straatje, midden in centrum Gent, je hebt geen auto meer nodig, je hebt zelfs een koertje,...

Terug
Bovenaan