Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
In Limburg vind je ook nog wel iets onder de 700. Al moet je dan niet verwachten dat het er recentelijk gerenoveerd of up to date uitziet.

Maar C-D en wat versleten. Ja dat kom je nog wel eens tegen.

De logica is juist omgekeerd.
Ze preferen eeder een alleenstaande met vast inkomen.
Koppels gaan uit elkaar en dan is de huur te hoog geworden. :p
Zo'n bejaarde met pensioen die komt huren, dan ben je eigenlijk zeker van je geld voor de komende 10-15 jaar. Het is niet dat die zijn pensioen plots kwijtgeraakt.

Lijkt mij eigenlijk een zever artikel. Dat klinkt eerder als iemand met "problemen om in de maatschappij te draaien" en dat zet zich nu betaald.

En er is wel nog wat te vinden sub 700 euro in Gent.
Kalm straatje, midden in centrum Gent, je hebt geen auto meer nodig, je hebt zelfs een koertje,...

Be careful what you wish for. Ik had een gepensioneerd koppel dat huurde. Zij 75, hij 85. Dat is al 4y miserie. Geluidsoverlast. Ruzie maken met buren over vanalles. Ze zijn dan ook uit elkaar gegaan en dan alle twee naar mij bellen dat hij een hoerenloper is en zij een hoer. I don't care, zolang je betaalt. :laugh:

Die betaalt nu alleen 900+ voor appartement. Ik mag elke 6mnd horen dat het eigenlijk te duur is dat ze het niet kan betalen met haar pensioen. "Wil je het contract opzeggen", "nee, ik woon hier graag"...

Binnenkort is het weer algemene vergadering. Ik hou mijn hart al opnieuw vast voor de genante verhalen die ik zal horen...

Ik hoor altijd: "als je nieuwbouw binnen 5 a 10 jaar terug verkoopt, scheur je er je broek aan" (vnl. door de 21% BTW) , zeker als het om dure nieuwbouwwoningen gaat, maar klopt dat wel? Ik heb de indruk dat recente nieuwbouwwoningen net heel goed in de markt liggen en dat er soms nog winst op gemaakt kan worden ook.

Neem nu dit huis:

Grond aangekocht vóór april 2019 (kan je zien op Google Maps) en volgens de annonce dateert de woning van 2021. Dus constructieprijzen van 2019-2020 vermoed ik. Vóór de grote prijsstijgingen met andere woorden.

Mijn geschat totaal kostenplaatje van de woning:

Grond: 375k ( heel groot perceel, maar relatief beperkt stuk bouwgrond) * 1,11 (10% reg rechten + notaris) = 416.250
Prijs constructie: 2500 €/m² gerekend. Ik vermoed dat dat toch realistisch is aan de prijzen van 2019/2020, zelfs als je rekening houdt met kelder, de afgewerkte zolder en de 2 Japanse toiletten:p

Dan zit je aan 1.316.250 €
Vraagprijs = 1.595.000

Oftewel 21% hoger dan wat het hen ongeveer gekost zal hebben.

OK is vraagprijs en makelaar moet ook betaald worden, maar dan nog... Ik zou in hun situatie al blij zijn als ik er break even uit kwam?

Of onderschat ik de grond- en constructieprijzen nu zo hard?

@iamhollywood : bedankt voor de tip, we hebben een afspraak gemaakt om het te bezichtigen

Ik hoor altijd: "als je nieuwbouw binnen 5 a 10 jaar terug verkoopt, scheur je er je broek aan" (vnl. door de 21% BTW) , zeker als het om dure nieuwbouwwoningen gaat, maar klopt dat wel? Ik heb de indruk dat recente nieuwbouwwoningen net heel goed in de markt liggen en dat er soms nog winst op gemaakt kan worden ook.

Het is een perfect voorbeeld van het feit dat prestaties of gegevens uit het verleden niet noodzakelijk de toekomst voorspellen of de conclusie vanuit het verleden ook in de toekomst geldig is.

Vroeger moest je niet 21% BTW overbruggen maar 21% BTW + 10%. Nu is dat 21% + 3%. Dat verschil in heffingspercentage gaat niet meer naar de belastingsbetaler maar naar de verkoper.

Daarnaast heb je nu eenmaal het feit dat als je rekent op basis van de gemiddelde inflatie zijnde 2% dat 21% toch al vlot 10 jaar is in normale omstandigheden.

Echter zijn de prijzen van de woningen op korte termijn enorm zwaar gestegen. Enerzijds door die verlaging van 10% naar 3%. En anderzijds door de daling van de intresten. Al denk ik wel dat de stijging van de inkomsten tgv de taxshift ook een impact heeft gehad doordat die stijging nog niet noodzakelijk in verrekend was. Al zal de inflatie van vb 12% van vorig jaar ook een impact gehad hebben (materiaalkosten - er is altijd een bepaalde balans tussen nieuwbouw en oudere woningen in prijszetting)

Aan de andere kant... tot een jaar geleden zou ik gezegd hebben van ja dat haal je er nog vlot uit.

Als ik nu echter zou bouwen zou ik die conclusie echter niet meer zo snel stellen. De rente zijn ondertussen aan het stijgen voor een tijdje. De grondprijzen zijn redelijk hoog. De prijzen voor bouwmaterialen zijn nog altijd serieus gestegen. En het ziet er ook niet naar uit dat we snel terug een daling van de rentes mogen verwachten.

Ik denk dan ook dat de mensen die gekocht hebben tijdens de vorige periode, een mogelijkheid heeft om daar een deftige meerwaarde op te realiseren. Al denk ik wel dat er aan die meerwaarde nu toch langzaamaan terug wat geknipt wordt. Al geldt dat mogelijks iets minders voor de groep waar iedereen en zijn kat in vist.

Ik verschoot mij namelijk ook minder dan een maand geleden omdat er in de geburen een huis (GB, 7.5m breed, tuin max 20m diep) te koop stond, bwj 2018 dat voor 360k (neem nog 20 - 30k voor verdere afwerking buiten en binnen), 21% BTW al inbegrepen die te koop stond voor +/-490k en die 3 dagen later effectief verkocht is en was. Gewoon zonder boe of bah. Ik weet de prijszetting omdat ik er toen zelf nog naar geïnformeerd heb, maar de kostprijs toen boven mijn capaciteiten zat. En ik geen die opoffering niet wilde maken voor een GB

Aan de andere kant, het voorbeeld van woning van 1.5 miljoen. Daar gaat dat echt niet zo vlot hoor. Maar natuurlijk zijn er mensen die dat eraan kunnen geven.

Al moet ik eerlijk zijn dat ik mij dat er gewoon niet aan zie noch aan zie kunnen geven. Ook al had ik een partner gehad.

Laatst bewerkt:
Het is een perfect voorbeeld van het feit dat prestaties of gegevens uit het verleden niet noodzakelijk de toekomst voorspellen of de conclusie vanuit het verleden ook in de toekomst geldig is.

Vroeger moest je niet 21% BTW overbruggen maar 21% BTW + 10%. Nu is dat 21% + 3%. Dat verschil in heffingspercentage gaat niet meer naar de belastingsbetaler maar naar de verkoper.

Daarnaast heb je nu eenmaal het feit dat als je rekent op basis van de gemiddelde inflatie zijnde 2% dat 21% toch al vlot 10 jaar is in normale omstandigheden.

Echter zijn de prijzen van de woningen op korte termijn enorm zwaar gestegen. Enerzijds door die verlaging van 10% naar 3%. En anderzijds door de daling van de intresten. Al denk ik wel dat de stijging van de inkomsten tgv de taxshift ook een impact heeft gehad doordat die stijging nog niet noodzakelijk in verrekend was. Al zal de inflatie van vb 12% van vorig jaar ook een impact gehad hebben (materiaalkosten - er is altijd een bepaalde balans tussen nieuwbouw en oudere woningen in prijszetting)

Aan de andere kant... tot een jaar geleden zou ik gezegd hebben van ja dat haal je er nog vlot uit.

Als ik nu echter zou bouwen zou ik die conclusie echter niet meer zo snel stellen. De rente zijn ondertussen aan het stijgen voor een tijdje. De grondprijzen zijn redelijk hoog. De prijzen voor bouwmaterialen zijn nog altijd serieus gestegen. En het ziet er ook niet naar uit dat we snel terug een daling van de rentes mogen verwachten.

Ik denk dan ook dat de mensen die gekocht hebben tijdens de vorige periode, een mogelijkheid heeft om daar een deftige meerwaarde op te realiseren. Al denk ik wel dat er aan die meerwaarde nu toch langzaamaan terug wat geknipt wordt. Al geldt dat mogelijks iets minders voor de groep waar iedereen en zijn kat in vist.

Ik verschoot mij namelijk ook minder dan een maand geleden omdat er in de geburen een huis (GB, 7.5m breed, tuin max 20m diep) te koop stond, bwj 2018 dat voor 360k (neem nog 20 - 30k voor verdere afwerking buiten en binnen), 21% BTW al inbegrepen die te koop stond voor -500k en die 3 dagen later effectief verkocht is en was. Gewoon zonder boe of bah. Ik weet de prijszetting omdat ik er toen zelf nog naar geïnformeerd heb, maar de kostprijs toen boven mijn capaciteiten zat. En ik geen die opoffering niet wilde maken voor een GB

Aan de andere kant, het voorbeeld van woning van 1.5 miljoen. Daar gaat dat echt niet zo vlot hoor. Maar natuurlijk zijn er mensen die dat eraan kunnen geven.

Al moet ik eerlijk zijn dat ik mij dat er gewoon niet aan zie noch aan zie kunnen geven. Ook al had ik een partner gehad.

Hoe bedoel je 21% + 3% nu? Voor een grond betaalde je vroeger 10% registratierechten en nu 12%? BTW voor constructie was altijd al 21% voor nieuwbouw. Dus nu moet je 21% + 12% overbruggen?
En nog los van de stijging van de rente ( die extra hard speelt voor dit type woningen waar in principe sowieso minstens een stuk moet worden geleend), speelt voor zo'n dure woningen toch ook dat mensen met zo'n budget zelf willen bouwen?
Voor 1,6 miljoen € kan je een huis van 600-700k op een toplocatie compleet platgooien en dan aan 6% btw heropbouwen.

Enige voordeel dat de huidige verkopers hebben is dat de registratierechten naar 3% zijn gegaan...

Hoe bedoel je 21% + 3% nu? Voor een grond betaalde je vroeger 10% registratierechten en nu 12%? BTW voor constructie was altijd al 21% voor nieuwbouw. Dus nu moet je 21% + 12% overbruggen?
Eerste woning zijn de registratierechten 3%

Voor 2de woning zijn de registratierechten 12%

Vroeger was dit quasi gemiddeld, uitzonderingen daargelaten, 10%
Al had je de meeneembaarheid van registratierechten waar je vroeger kon van gebruik maken. Punt was gewoon dat als jij 500k vraagt, de koper nog altijd 500k+3% en vroeger 500k+10% betaald.

Mensen bieden nu eenmaal op basis van hun betaalcapaciteit, die gaan niet minder bieden (biedingsoorlog) als de belastingen verlaagd worden. Die 7% verschil komt potentieel gewoon terecht bij de verkoper.

Neem nu dit huis:

Grond aangekocht vóór april 2019 (kan je zien op Google Maps) en volgens de annonce dateert de woning van 2021. Dus constructieprijzen van 2019-2020 vermoed ik. Vóór de grote prijsstijgingen met andere woorden.

Grond: 375k ( heel groot perceel, maar relatief beperkt stuk bouwgrond) * 1,11 (10% reg rechten + notaris) = 416.250
Prijs constructie: 2500 €/m² gerekend. Ik vermoed dat dat toch realistisch is aan de prijzen van 2019/2020, zelfs als je rekening houdt met kelder, de afgewerkte zolder en de 2 Japanse toiletten:p

Vraagprijs = 1.595.000

OK is vraagprijs en makelaar moet ook betaald worden, maar dan nog... Ik zou in hun situatie al blij zijn als ik er break even uit kwam?

@iamhollywood : bedankt voor de tip, we hebben een afspraak gemaakt om het te bezichtigen
@stungunner is waarschijnlijk de beste om te antwoorden. Maar mijn gevoel zegt dat ge inderdaad onderschat op zowel de grondprijs (het is wel echt een groot perceel hé, al ken ik Londerzeel absoluut niet) als de m2 prijs (lijkt me erg hoge afwerking, mogelijks klopt uw getal wel als het excl. btw is).

Je vergeet inflatie nog. Voor 2022 +11%, voor 2023 zitten we nu rond de 5% als ik me niet vergis.
Die beiden samen is al 16%, dus van u 21% schiet er al maar 5 meer over.

Neem nu dit huis:

Vraagprijs = 1.595.000

Men vergeet ook vaak alles rond het huis zoals oprit, tuin, terras, tuinhuis, ... Ik zou ook nog 50k rekenen voor aanleggen oprit, terras en dat tuinhuis.
Die bouwgrond is alleen 2308m², hier in wvl is dat al gemakkelijk x 200€ dus 460k.

Wij zijn vandaag een huis gaan bezichtigen en zijn van plan om een bod te doen.
We willen er graag een opschortende voorwaarde inzetten ivm het bekomen van een lening. Ook is het asbest attest nog niet beschikbaar (wordt volgende week verwacht). Ook hier willen we ons indekken tegen bijkomende (hoge) kosten. Hoe formuleer ik het bod best? Iemand tips?

Bovendien willen we de woonbonus van ons appartement behouden. Is het een voorwaarde dat de akte op dezelfde dag verleden moet worden? De verkoper zei al dat zij de akte op dezelfde dag willen verlijden wanneer zij hun nieuwe huis kopen. Of heeft dit enkel een invloed op het al dan niet werken met een overbruggingskrediet?

Iemand nog tips? Iets dat we online kunnen checken/opvragen?
Ik heb ondertussen een antwoord gekregen. De aktes moeten niet op dezelfde dag verleden worden, zolang de bank akkoord is. Ons bank ziet er geen probleem in.

We hebben een bod uitgebracht met als voorwaarde dat het asbestattest in orde is. Ons bod is dan aanvaard, maar met aangepaste voorwaarde dat ze een asbestattest afleveren (sowieso verplicht). We vinden dit niet ok en willen geen risico's aangaan van mogelijks hoge kosten (bvb dak moeten vernieuwen wegens asbest). Het huis is van 1992 trouwens.

Ook het epc attest die ze hebben is niet meer geldig. Is eentje van 5 jaar geleden. Ze zullen pas binnen een week een nieuwe epc attest kunnen bezorgen. Deze die ze nu hebben is goed (b) en ze hebben wat verbouwingen gedaan. Maar ik vraag me af of het misschien door een nu een strengere wetgeving ineens een c of slechter kan zijn?

Ik heb ondertussen een antwoord gekregen. De aktes moeten niet op dezelfde dag verleden worden, zolang de bank akkoord is. Ons bank ziet er geen probleem in.

We hebben een bod uitgebracht met als voorwaarde dat het asbestattest in orde is. Ons bod is dan aanvaard, maar met aangepaste voorwaarde dat ze een asbestattest afleveren (sowieso verplicht). We vinden dit niet ok en willen geen risico's aangaan van mogelijks hoge kosten (bvb dak moeten vernieuwen wegens asbest). Het huis is van 1992 trouwens.

Ook het epc attest die ze hebben is niet meer geldig. Is eentje van 5 jaar geleden. Ze zullen pas binnen een week een nieuwe epc attest kunnen bezorgen. Deze die ze nu hebben is goed (b) en ze hebben wat verbouwingen gedaan. Maar ik vraag me af of het misschien door een nu een strengere wetgeving ineens een c of slechter kan zijn?

Voor de woonbonus moeten de aktes idd niet op dezelfde dag. Ik heb mijn huis 1,5 maand eerder gekocht dan het oud verkocht en dat was allemaal geen probleem. Je moet de tijd wel kunnen overbruggen natuurlijk.

Qua EPC, ik ging bij mijn nieuwbouwwoning van 2016 van 28 kWh/m2 naar 51 kWh/m2, dus de oude en nieuwe regels geven wel een behoorlijk verschil. Maar het zal normaal zeker B of C zijn.

Hoe is die opschortende voorwaarde ivm het asbestattest omschreven?

Want een opschortende voorwaarde moet een duidelijk objectief te bepalen uitkomst of omschrijving hebben. Gewoon "in orde" is dat helemaal niet en zou voor discussie kunnen zorgen.

Neem nu dit huis:

Vraagprijs = 1.595.000

Super, ben benieuwd naar jullie bezichtiging. Ben er gisteren nog voorbijgereden, is gigantisch domein.

Wij wonen een klein 8 km verder en hier is alles vrij snel verkocht. Is een streek met relatief rijke families die denk ik snel beschikbare panden opkopen voor hun kinderen :). In Londerzeel speelt dat misschien iets minder maar hier is zoiets echt een uitzonderlijke kans. Achter ons heeft een nieuwbouw van de zomer te koop gestaan, was 1 hectare grond en veel mindere afwerking dan het pand in Londerzeel, vraagprijs was 1,4 miljoen, het was binnen de maand verkocht.

Onderschat ook zeker niet de buitenaanleg. Daar in Londerzeel is al iets of wat gebeurd.
Met 50k kom je niet ver meer, wij zitten daar met de offerte van de tuinaannemer al ruim de helft over voor een veel kleiner perceel (keerwanden/ terras/ oprit/ omheining/ poort en tuinhuis (wel padoek)). Dan moeten we zelf nog zorgen voor beplanting/gras/verlichting.
Daarnaast is de afwerking echt wel hoogwaardig (geothermische warmtepomp/ toestellen van Miele / 2 best grote keukens/ smeetijzer/ domotica).
Er kan misschien iets van de prijs af maar de marge zal geen 200k zijn..

In ieder geval chapeau dat je een verhuis zou zien zitten. Mijn vriend zegt ook altijd dat dit niet ons laatste huis zal zijn, ik voel mij na 2 jaar bouwen en de verhuis per total, ik wil het niet meer overdoen. Max een 2e pand aan zee maar geen totale bouw/verbouwing meer :oink:.

Laatst bewerkt:
Super, ben benieuwd naar jullie bezichtiging. Ben er gisteren nog voorbijgereden, is gigantisch domein.

Wij wonen een klein 8 km verder en hier is alles vrij snel verkocht. Is een streek met relatief rijke families die denk ik snel beschikbare panden opkopen voor hun kinderen :). In Londerzeel speelt dat misschien iets minder maar hier is zoiets echt een uitzonderlijke kans. Achter ons heeft een nieuwbouw van de zomer te koop gestaan, was 1 hectare grond en veel mindere afwerking dan het pand in Londerzeel, vraagprijs was 1,4 miljoen, het was binnen de maand verkocht.

Onderschat ook zeker niet de buitenaanleg. Daar in Londerzeel is al iets of wat gebeurd.
Met 50k kom je niet ver meer, wij zitten daar met de offerte van de tuinaannemer al ruim de helft over voor een veel kleiner perceel (keerwanden/ terras/ oprit/ omheining/ poort en tuinhuis (wel padoek)). Dan moeten we zelf nog zorgen voor beplanting/gras/verlichting.
Daarnaast is de afwerking echt wel hoogwaardig (geothermische warmtepomp/ toestellen van Miele / 2 best grote keukens/ smeetijzer/ domotica).
Er kan misschien iets van de prijs af maar de marge zal geen 200k zijn..
(Groot)-Grimbergen/Meise is inderdaad nen duré côté, dus dat verbaast mij niet echt.

Het is inderdaad een gigantisch domein, en het huis ziet er top afgewerkt uit, maar voor die prijs is het perceel niet breed genoeg ( nog geen 20 meter) vind ik.... Naarmate je verder naar achter gaat, wordt het wel breder (door die achterliggende weilanden die erbij horen), maar daar heb je niet veel aan natuurlijk... De breedte op de eerste meters (en aan de straatzijde) is veel belangrijker.
Is denk ik de voornaamste reden dat het nog niet verkocht is: ze zullen niet veel van de vraagprijs willen afdoen en mensen met dat budget willen een breder perceel...

Ook het feit dat je langs links op amper 1,5m van de perceelsgrens zit én dat het perceel langs rechts bouwgrond is, zijn toch ook wel 2 minpunten ( vooral dat tweede dan, eerste is niet zo erg, vermits het huis van de buren nog wel enkele meters verder staat).

Van zodra er op de grond rechts gebouwd zal worden, moet je langs rechts een haag zetten en dat doet dan toch wat af van het weids zicht.

Neem nu dit huis:

Vraagprijs = 1.595.000

Lijkt me een correcte prijs te zijn. Aannemelijk dat de verkopers hier winst op maken, maar als je dan inflatie gaat meerekenen schiet er volgens mij niet veel over.

Voor die prijs zet je anno 2023 niet meer eenzelfde soort woning op eenzelfde grootte van grond. Anderzijds zit je in een prijsklasse waar de kopers al sneller zeggen: alé, we doen er nog 200k bij en bouwen elders toch zelf onze eigen smaak...

Hoe is die opschortende voorwaarde ivm het asbestattest omschreven?

Want een opschortende voorwaarde moet een duidelijk objectief te bepalen uitkomst of omschrijving hebben. Gewoon "in orde" is dat helemaal niet en zou voor discussie kunnen zorgen.
Eerst had ik geschreven dat er er geen asbest gevonden mag zijn. Maar dat willen ze dus in eerste instantie niet. Ik ben van plan nu te vragen dat het "asbestveilig" moet zijn.

Terug
Bovenaan