Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Vlak naast een windturbine is uiteraard een grote minwaarde, net zoals vlak onder een hoogspanning, vlak naast een autosnelweg, vlak naast een fabriek,... Hoe verder er van hoe kleiner de minwaarde uiteraard, maar er is nergens een regel vanaf welke afstand de minwaarde nihil wordt. Ik vind persoonlijk gewoon die windturbines zien vanuit je tuin van op pakweg 1km al een minwaarde. Maar dergelijke zaken zijn binnen de schattingen wel nog vaak ervaring/gevoel van de schatter.
Ik wil even vermelden dat we alvast data hebben over het effect op prijzen van windmolens:

“Woningen binnen een straal van 500 meter rond een windmolen zijn 3,5 procent minder waard. Tot twee kilometer is dat 2,66 procent minder en tot drie kilometer 1,1 procent minder. Vanaf drie kilometer is het effect verwaarloosbaar.”

Dat zegt toch alvast iets over hoe kopers en verkopers de minwaarde verrekenen.

Wij hebben een appartement gekocht op 21/06/2021 van een projectontwikkelaar en deze is nog steeds niet opgeleverd. Nu staat er dit in de akte;
c) Leveringstermijn

De uitvoeringstermijn van de bouwwerken, die loopt tot het gebouw in voorlopige oplevering kan worden genomen, beloopt 400 werkdagen te rekenen vanaf heden.

d) Begrip “werkdagen”

Werkdagen zijn deze die worden bepaald door de bevoegde instanties van de bouwnijverheid.

Worden niet beschouwd als werkdagen:

- de dagen gedurende dewelke de weersomstandigheden (regen: drie uren of meer, temperatuur: lager of gelijk aan nul graden, wind: meer of gelijk aan zestien punt zes m/s) rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg hebben dat het werk onmogelijk wordt gedurende ten minste vier uren;

- de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen;

- de jaarlijks betaalde verlofdagen;

- de in de bouwsector overeengekomen compensatie- verlofdagen.

Ook de dagen van bouwstop (vb. in bepaalde kustgemeenten) worden niet als werkdag gerekend.

e) Verlenging van de termijn

Elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt voor de normale uitvoering van de verplichtingen van de verkoper of die hem dwingt de werken tijdelijk of definitief, geheel of gedeeltelijk stop te zetten wordt beschouwd als een geval van overmacht.

Daaronder wordt onder meer begrepen: onderbrekingen in toevoer van materialen, algemene of gedeeltelijke stakingen, oproer, lock-out, onlusten, ongevallen, machinebreuk, brand, schaarste van vervoermiddelen en/of grondstoffen, gebrek aan drijfkracht, besmettelijke ziekten, weersomstandigheden zoals vorst en uitzonderlijke regenperiode, overstromingen, grote droogte, een algemeen bekend tekort aan geschoolde arbeidskrachten, wegeniswerken en beperking van rijtijden in de buurt van vb. scholen en in het algemeen iedere oorzaak die een schorsing in de normale gang der werken of de leveringen tot gevolg kan hebben. In geval van overmacht wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege verlengd met de duur van de door deze overmacht veroorzaakte vertraging.

De verkoper kan niet worden aangesproken tot schadeloosstelling indien hij overmacht bewijst.

Normaal zitten we dus al royaal over die 400 dagen. Maar ik zie zoveel uitzonderingen op die regel dat het me niet de moeite lijkt ze in gebreke te stellen? Ze zullen altijd wel iets vinden?

Iemand die hier iets nuttig over kan zeggen wat ik het beste doe? Ik word er ondertussen wat moedeloos van..

Laatst bewerkt:
Mij lijkt het sowieso een goed idee om al direct de renovatie erin mee te nemen. Dat je niet met de gebakken peren zit dat je het geld er niet voor hebt.

Je moet namelijk verplicht een renovatie doen naar ten minste niveau D binnen de 5j.

Er eerst minstens een jaar in wonen en dan pas evalueren lijkt mij niet direct de beste oplossing. Ze zouden daar best NU al naar kijken hoe ze het gaan aanpakken om niveau D te behalen op een structurele wijze. Zodanig dat je geen maatregelen neemt die je binnen 10 - 15 jaar terug mag afbreken.
Er eerst wat in wonen is wat mij betreft net wél een goede keuze want je leert je huis kennen, je leert dingen die je niet op voorhand kan weten. Ik doe dat nu ook en vind dat net héél waardevol.

Voor de upgrade naar EPC D heb je 5 jaar. Je kan er dus perfect 2j in wonen en dan renoveren, heb je nog altijd tijd.
Voorts zal een EPC E hoogstwaarschijnlijk heel wat laaghangend fruit hebben. Steek een paar k€ in zolderisolatie en de kans is heel groot dat je al op D zit.

Iemand een idee hoe men die renovatie plicht zal controleren?
VEKA krijgt automatisch alle EPC-rapporten binnen. In theorie kunnen ze op vaste tijdstippen makkelijk een link leggen tussen alle nieuwe aktes en alle nieuwe EPC-attesten, en waar er iets ontbreekt --> mogelijks issue.
Maar zoals ik zei, in theorie 😁

Maar het koppel heeft niet meteen een plan om te renoveren, willen er eerst minstens een jaar in wonen en dan evalueren wat er moet gebeuren.
Dat is toch het hele nut van een EPC attest? Als daar op staat dat het enkel glas is zal het trekken in de winter.
Ze geven zelfs een prio van volgorde om de dingen aan te pakken in zo'n attest. Is dat de bijbel, neen, maar wel een goed vertrekpunt.

Als ze natuurlijk eerst een keuken van 30k willen steken zullen ze voor de rest mogelijks even in de kou moeten zitten.

Wat zijn de intrestvoeten momenteel?
Daarvoor kijk je beter is op websites als spaargids. Of doe gewoon is een simulatie op de site van de bank in kwestie. Als je daar hetzelfde tarief krijgt als van de medewerker willen ze geen moeite doen voor u als klant te binden.
Zijn ze bij nog geen andere banken langsgeweest?

Er eerst wat in wonen is wat mij betreft net wél een goede keuze want je leert je huis kennen, je leert dingen die je niet op voorhand kan weten. Ik doe dat nu ook en vind dat net héél waardevol.
Dit kan een meerwaarde zijn voor je begint aan een totaalrenovatie, zo kan je eventueel beter inschatten waar je ruimte wilt creëren of ruimte anders wilt benutten. Praktisch is het natuurlijk minder interessant. De kans is groot dat je uitdraait op een Vlaamse renovatie en kamertje per kamertje gaat "renoveren", zonder rekening te houden met het totale energieverhaal:

Eerst een andere keuken, dan een nieuwe badkamer, overal de oude leidingen laten zitten om dan een vloer op de vloer te plakken en hier en daar wat ruimtes met gyproc voorzien van een vals plafond.
Voor de upgrade naar EPC D heb je 5 jaar. Je kan er dus perfect 2j in wonen en dan renoveren, heb je nog altijd tijd.
D is eigenlijk totaal niet goed. A zal de norm zijn in de nabije toekomst en eigenlijk moeten we gewoon streven naar A, maar de verkoopprijzen houden hier nog geen rekening mee omdat 2050 te ver af is. Moest A nu al de norm zijn dan zouden veel huizen de prijs van de bouwgrond kosten, verminderd met de afbraakkosten van de woning.

Wij hebben een appartement gekocht op 21/06/2021 van een projectontwikkelaar en deze is nog steeds niet opgeleverd. Nu staat er dit in de akte;
c) Leveringstermijn

De uitvoeringstermijn van de bouwwerken, die loopt tot het gebouw in voorlopige oplevering kan worden genomen, beloopt 400 werkdagen te rekenen vanaf heden.

d) Begrip “werkdagen”

Werkdagen zijn deze die worden bepaald door de bevoegde instanties van de bouwnijverheid.

Worden niet beschouwd als werkdagen:

- de dagen gedurende dewelke de weersomstandigheden (regen: drie uren of meer, temperatuur: lager of gelijk aan nul graden, wind: meer of gelijk aan zestien punt zes m/s) rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg hebben dat het werk onmogelijk wordt gedurende ten minste vier uren;

- de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen;

- de jaarlijks betaalde verlofdagen;

- de in de bouwsector overeengekomen compensatie- verlofdagen.

Ook de dagen van bouwstop (vb. in bepaalde kustgemeenten) worden niet als werkdag gerekend.

e) Verlenging van de termijn

Elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt voor de normale uitvoering van de verplichtingen van de verkoper of die hem dwingt de werken tijdelijk of definitief, geheel of gedeeltelijk stop te zetten wordt beschouwd als een geval van overmacht.

Daaronder wordt onder meer begrepen: onderbrekingen in toevoer van materialen, algemene of gedeeltelijke stakingen, oproer, lock-out, onlusten, ongevallen, machinebreuk, brand, schaarste van vervoermiddelen en/of grondstoffen, gebrek aan drijfkracht, besmettelijke ziekten, weersomstandigheden zoals vorst en uitzonderlijke regenperiode, overstromingen, grote droogte, een algemeen bekend tekort aan geschoolde arbeidskrachten, wegeniswerken en beperking van rijtijden in de buurt van vb. scholen en in het algemeen iedere oorzaak die een schorsing in de normale gang der werken of de leveringen tot gevolg kan hebben. In geval van overmacht wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege verlengd met de duur van de door deze overmacht veroorzaakte vertraging.

De verkoper kan niet worden aangesproken tot schadeloosstelling indien hij overmacht bewijst.

Normaal zitten we dus al royaal over die 400 dagen. Maar ik zie zoveel uitzonderingen op die regel dat het me niet de moeite lijkt ze in gebreke te stellen? Ze zullen altijd wel iets vinden?

Iemand die hier iets nuttig over kan zeggen wat ik het beste doe? Ik word er ondertussen wat moedeloos van..

De kans bestaat dat er, gelet op feestdagen, bouwverloven, weerverlet,..., er effectief nog geen 400 werkdagen zijn verstreken.

Maar ok, stel dat je effectief over termijn zit dan kan je alvast eens beginnen met het contacteren van je eigen notaris en desnoods de notaris van de bouwpromotor. Beiden moeten gratis onafhankelijk advies verstrekken en zijn beter bekend met de materie. Staat er iets in je akte over eventuele gevolgen wanneer de promotor de termijn overschrijdt?
Desnoods kan je ook eens contact opnemen met je contactpersoon bij de bouwpromotor of de makelaar moest die er zijn geweest.

Persoonlijk zou ik ook gewoon eens met de notarissen contact opnemen. Of desnoods een 3de notaris in de buurt van het project die al meerdere aankopen in het project heeft begeleid.

Laatst bewerkt door een moderator:
D is eigenlijk totaal niet goed. A zal de norm zijn in de nabije toekomst en eigenlijk moeten we gewoon streven naar A, maar de verkoopprijzen houden hier nog geen rekening mee omdat 2050 te ver af is. Moest A nu al de norm zijn dan zouden veel huizen de prijs van de bouwgrond kosten, verminderd met de afbraakkosten van de woning.
Ik zeg ook niet dat je het bij D moet houden natuurlijk, je moet inderdaad een complete renovatie doen. Mijn punt was dat je met een paar k€ vaak heel makkelijk die renovatieverplichting kan invullen en daarna heb je alle tijd om je eigen ding te doen.

Dit kan een meerwaarde zijn voor je begint aan een totaalrenovatie, zo kan je eventueel beter inschatten waar je ruimte wilt creëren of ruimte anders wilt benutten. Praktisch is het natuurlijk minder interessant. De kans is groot dat je uitdraait op een Vlaamse renovatie en kamertje per kamertje gaat "renoveren", zonder rekening te houden met het totale energieverhaal:

Eerst een andere keuken, dan een nieuwe badkamer, overal de oude leidingen laten zitten om dan een vloer op de vloer te plakken en hier en daar wat ruimtes met gyproc voorzien van een vals plafond.

Als je een huis koopt om er in te wonen is er niet perse een nood om naar A te gaan.
Zeker aangezien een A nu nog niet garandeert dat de berekening exact dezelfde is binnen 30 jaar. De verplichting is ook enkel voor verkoop dan, niet zolang je er zelf inzit.

A zijn vaak ook de te grote ingrepen die hun kost niet terug verdienen. B lijkt me een handiger target, tradeoff investering en terug verdienen.

Je kan ook EPC met 70-80 punten naar beneden krijgen gewoon door veel zonnepanelen en warmtepomp. Wie weet wat er mogelijk is binnen 30 jaar om dit te 'hacken'.

En dat neemt allemaal nog is aan dat ze de targets niet gaan aanpassen/verleggen.

Als je een huis koopt om er in te wonen is er niet perse een nood om naar A te gaan.
Zeker aangezien een A nu nog niet garandeert dat de berekening exact dezelfde is binnen 30 jaar. De verplichting is ook enkel voor verkoop dan, niet zolang je er zelf inzit.

A zijn vaak ook de te grote ingrepen die hun kost niet terug verdienen. B lijkt me een handiger target, tradeoff investering en terug verdienen.

Je kan ook EPC met 70-80 punten naar beneden krijgen gewoon door veel zonnepanelen en warmtepomp. Wie weet wat er mogelijk is binnen 30 jaar om dit te 'hacken'.

En dat neemt allemaal nog is aan dat ze de targets niet gaan aanpassen/verleggen.

Dat was al zo met de berekening die wijzigde in 2019. Mijn vorige woning ging van EPC 28 (E-peil 19) in 2016 bij het nieuwe EPC attest dit jaar naar 51. Als je pre 2019 dus hoog in A zat EPC 90, dan heb je vandaag mss dus een B-label woning zonder dat je het weet.

Huis staat te koop via makelaar en net kwam er iemand die maandag een afspraak heeft aanbellen om al eens te polsen of er iets van de prijs af kan :unsure:

Zonder schaamte inderdaad, vroeg ook of ze al eens even mocht rondkijken.. euh nee?
“We zijn contractueel gebonden met de makelaar, je kan je vragen best met hun opnemen. Nog een fijne avond verder.”

Meer valt daar niet op te zeggen mijn inziens.

Zonder schaamte inderdaad, vroeg ook of ze al eens even mocht rondkijken.. euh nee?
Is dat zo erg dan? Als je geen tijd hebt, zeg je dat gewoon.

Toen wij op zoek waren naar een huis hebben wij ook gewoon, zonder schaamte (waarom zouden we ons schamen?), aangebeld bij verschillende huizen die te koop stonden om te horen of het nog te koop was en we eens mochten rondkijken. En we waren vaak niet de eerste. Veel efficiënter dan via makelaars en makelaars spelen smerige spelletjes (hebben we uiteindelijk nog aan den lijve mogen ondervinden), dus ik praat liever met de mensen zelf. De mensen hadden daar bij ons nooit problemen mee. Ook over de prijs werd er soms gepraat, maar een bod moest natuurlijk wel via de makelaar gebeuren als er een makelaar tussenzat.

Bij ons was het wel tijdens de laatste maanden van de woonbonus, dus als je een afspraak met de makelaar afwachtte was het huis ook al weg voor je neus.

Als wij ons huis te koop zetten, zouden we maar al te graag open doen voor potentiële kopers. Dat is toch de reden waarom het huis te koop staat? Om het te verkopen?

Is dat zo erg dan? Als je geen tijd hebt, zeg je dat gewoon.
Er zijn nu eenmaal héél wat mensen die een makelaar nemen om geen zo'n vragen te krijgen. Daarbovenop nog eens direct naar een korting hengelen lijkt me wel ergerlijk. Tenzij het natuurlijk al maanden online staat.

Als wij ons huis te koop zetten, zouden we maar al te graag open doen voor potentiële kopers. Dat is toch de reden waarom het huis te koop staat? Om het te verkopen?
Ik vond dat reteirritant: ik had een peuter, een asociale mechelaar, mijn eigen dagstructuur. Dan moet niemand via een omweg mij komen storen. Ik had 2 kijkdagen ingepland waarop mijn huis spik en span lag, de mechelaar niet thuis was en ik met de dochter enkele uren weg was. Dan deed de makelaar de rondgang en had ik nergens last van. Dat is dan ook exact waarom ik een makelaar wou: zodat ik er geen last van moest hebben als de dochter eigenlijk een dutje moest doen, de hond dringend moest worden uitgelaten, het eten op tafel stond, er 17 speelgoeddozen op de grond waren uitgekieperd,...

Dat ligt toch aan het tijdsstip. Ik heb dit jaar mijn huis verkocht en als er iemand aanbelt tijdens een meeting is dat gewoon irritant. Heb de mensen dan ook naar de makelaar verwezen.

Heb wel de uiteindelijke kopers na de toer van de makelaar (die meer dan een uur duurde) terug binnengelaten omdat ze nog vragen hadden. Maar dat was s'avonds en dus niet erg.

Mijn appartement is verkocht, hoera.

Je zou na verloop van tijd al een stevige korting toestaan, gewoon om van de "immo toeristen" af te zijn.

Hoeveel koppels er komen zien zijn om dan te zeggen: "JA, AMAI, we zijn SUPER geïnteresseerd, maar het IS OOK SUPERVEEL boven ons budget.". WAAROM KOM JE DAN KIJKEN!?

En de klassieke makelaar die denkt dat "geen immo" niet op hem van toepassing is, is ook altijd pret verzekerd.

Terug
Bovenaan