Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Puur de intrest die je betaald op 1 maand voor een geleend bedrag aan 6% nitrestvorst is
Kapitaal * (1,06^(1/12)-1)

En voor 370k inderdaad 1800 euro, wat niet van de poes is, zeker als je dan nog een andere lening moet afbetalen.

> En voor 370k inderdaad 1800 euro, wat niet van de poes is, zeker als je dan nog een andere lening moet afbetalen.

Als die extra maandelijkse kost echt onmogelijk of ongemakkelijk zou zijn om te betalen kunnen overbruggingskredieten ook eenmalig op het einde volledig worden terugbetaald (misschien hangt het van de bank af, maar dit was bij mij in ieder geval geen probleem). Zonder maandelijkse kosten dus.

Dit heeft dan wel een totale meerkost uiteraard, want je hebt langer een hoger bedrag openstaan. Maar slechts iets van honderden euros. Dat zal geen duizenden verschil zijn.

Heb vorig jaar een overbruggingskrediet gehad (aan 5%) en dat moest op kwartsalbasis betaald worden.
Stevig maar dat calculeer je best in. Ik heb ze uiteindelijk maar 1 keer nodig gehad en de kosten en intrest dus betaald bij het afsluiten.

Als goede klant kan je bij de bank ook vragen achter een bulletkrediet, dan is de rente een stuk lager dan van een traditioneel overbruggingskrediet.

Al die alternatieven zijn wel gek want uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer: intrest * vast kapitaal voor een bepaalde periode uitgeleend.

In die zin is een overbruggingskrediet gewoon een bulletkrediet he: je betaalt tijdens de looptijd enkel intrest.
Deze rando website is het alleszins met mij eens:
De meest gekende vorm van een bulletlening is deze van een overbruggingskrediet.
Dus zeggen dat de ene lagere rente zou hebben dan de andere lijkt mij gewoonweg niet waar.

Al die alternatieven zijn wel gek want uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer: intrest * vast kapitaal voor een bepaalde periode uitgeleend.

In die zin is een overbruggingskrediet gewoon een bulletkrediet he: je betaalt tijdens de looptijd enkel intrest.
Deze rando website is het alleszins met mij eens:

Dus zeggen dat de ene lagere rente zou hebben dan de andere lijkt mij gewoonweg niet waar.
Ja dat zijn soortgelijke leningen maar de bank gaat er weldegelijk anders mee om. Wij hebben toevallig begin dit jaar geinformeerd bij de bank en bij een overbruggingskrediet was de rente 6% en bulletlening 4%. Een overbrugginskrediet krijg je pas als uw woning tekoop staat, bij een bulletlening is dit niet nodig. Overbruggingskrediet was standaard 12 maanden, bij een bulletkrediet kan je kiezen. Nadeel van bulletlening is dat je bij de notaris moet passeren en voor een overbruggingskrediet niet.

Wat zijn zowat de betaalbare regio's met een goede centrale ligging in BE?
Centrale ligging in welke optiek? Centraal voor de auto lijkt me de regio wetteren wel nog betaalbaar + goed gelegen, mits je flexibiliteit hebt qua werkuren.

Als je met de trein reist, vind ik Kortrijk of Aarschot interessant, van daaruit heb je best goeie treinverbindingen.

Centrale ligging in welke optiek? Centraal voor de auto lijkt me de regio wetteren wel nog betaalbaar + goed gelegen, mits je flexibiliteit hebt qua werkuren.

Als je met de trein reist, vind ik Kortrijk of Aarschot interessant, van daaruit heb je best goeie treinverbindingen.
Wetteren is ook belachelijk goed verbonden met de trein: je geraakt met rechtstreekse treinen in Gent (20min), Brussel (45 min), Mechelen (45 min), Dendermonde (15 min) en Aalst (10 min). Als je echt wil ook rechtstreeks naar Leuven (1u04) en Hasselt (1u50), en als je overstapt geraak je ook vrij snel in Antwerpen (dik uur over Mechelen, of 1u20 over Gent, of langer over Brussel), alsook Kortrijk (klein uur over Gent). Op dat vlak is die regio eigenlijk enorm goed ontsloten. Ik zou zeggen dat Kortrijk of Aarschot minder centraal liggen, zelfs indien ze evenveel aansluitingen zouden hebben.

Wetteren is met de auto best lastig. Heel dat op en afritten-complex loopt tijdens de spits dicht waardoor je al snel 20 min extra nodig hebt om op of af de autostrade te geraken. Je moet al om 6u op de baan zijn wil je tijdig ergens in de Brusselse rand zonder treinverbinding geraken. Vanaf 6u30/45 wordt E40 Aalst-Ternat immers druk en dan zit de ring muurvast tegen je in Groot-Bijgaarden bent.

Denk dat er geen algemeen geldend antwoord is. Alles hangt af van uw eigen werkomstandigheden (plaats/flexibele werkuren), ambities (welk type ondernemingen/functies wil je bedienen en waar zijn die het meest gelokaliseerd - ik zou nooit mijn koopwoning enkel afstemmen op een huidige job), ben je een vroege of late vogel, heb je om 1 of andere redenen nood aan dichte familie in de buurt etc. Het is het totaalplaatje dat speelt.

Vandaag een huis gaan bezoeken en een beetje verliefd geworden.
We weten dat er veel interesse is, dus ben ook benieuwd naar de uiteindelijke prijs. Zij gaf aan dat ze gewoon zou kijken naar het hoogste bod en niet tegen elkaar op zou laten bieden.
Nu vroeg ik mij af. De vraagprijs is €249.000. Onder €240.000 is het een bescheiden woning (in centrumstad). Zijn er bepaalde regels aan verbonden om gewoon te kunnen vragen om €9000 'cash' te geven en dan €240.000 te laten beschrijven in de akte?

Hierdoor zouden wij weer €2800 extra kunnen uitsparen in de registratie en dat is altijd meegenomen natuurlijk.

Zijn er bepaalde regels aan verbonden om gewoon te kunnen vragen om €9000 'cash' te geven en dan €240.000 te laten beschrijven in de akte?

Hierdoor zouden wij weer €2800 extra kunnen uitsparen in de registratie en dat is altijd meegenomen natuurlijk.
Ja dat mag niet, dat is fraude.

Ontduiking van registratierechten.

Nu vroeg ik mij af. De vraagprijs is €249.000. Onder €240.000 is het een bescheiden woning (in centrumstad). Zijn er bepaalde regels aan verbonden om gewoon te kunnen vragen om €9000 'cash' te geven en dan €240.000 te laten beschrijven in de akte?

Doe dat gewoon op de legale manier door in de akte het huis een waarde van 240.000 euro toe te kennen, en daarnaast nog eens 9.000 euro voor de roerende goederen die bij het huis horen (raambekleding, verlichtingsarmaturen, ...). Voor de notarissen en makelaars is dit een bekend trucje, wat bij mij zo in de akte stond:
Roerende goederen
In huidige verkoop zijn de volgende roerende goederen begrepen: de rekken die vasthangen in de bergruimte, raamdecoratie, de waterverzachter, de vaatwas en een kleerkast. De prijs van deze goederen is begrepen in de hierna vermelde totale koopsom en de waarde ervan wordt pro fisco geschat op ZEVENDUIZEND VIJFHONDERD EURO (€ 7.500,00). De roerende goederen worden verkocht in de staat waarin deze zich op heden bevinden, zonder enige vrijwaring vanwege de verkoper voor welke gebreken dan ook, zowel zichtbare als niet-zichtbare.

Doe dat gewoon op de legale manier door in de akte het huis een waarde van 240.000 euro toe te kennen, en daarnaast nog eens 9.000 euro voor de roerende goederen die bij het huis horen (raambekleding, verlichtingsarmaturen, ...). Voor de notarissen en makelaars is dit een bekend trucje, wat bij mij zo in de akte stond:
Moet je wel mee oppassen als het aankoopbedrag net de grens is, bij de fiscus zijn ze ook niet naïef. Best dan effectief foto's bijhouden van alle roerende goederen en een dossier maken voor als de fiscus vragen stelt (ongeacht of je deze nu werkelijk koopt of niet)

Ter info, juist gebeld met de notaris en zij kunnen dat niet in de akte opnemen om een bedrag in onroerende goederen te steken. Dan zouden we het al onderling moeten afspreken met de eigenaar, wat eigenlijk niet mag dus.

Even een objectieve vraag. Wat zouden jullie dit huis waard vinden?
Vraagprijs is €249000 en het is in Borgerhout.
Zelf zijn we er verliefd op geworden en zagen dat er veel interesse is, dus zijn geneigd om ietsje meer te bieden.
Maar nu zou ik een objectieve blik willen krijgen. Want badkamer moet zoizo vernieuwd worden en keuken ooit ook. Wij zijn er niet vies van om een tijdje er zo in te wonen, maar dus wel iets te renoveren naar de toekomst toe.
IMG_5740.jpeg

Bijlagen

• IMG_5723.jpeg
    IMG_5723.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 26
  • IMG_5722.jpeg
    IMG_5722.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 25
  • IMG_5720.jpeg
    IMG_5720.jpeg
    2 MB · Weergaven: 25
  • IMG_5728.jpeg
    IMG_5728.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 24
  • IMG_5726.jpeg
    IMG_5726.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 26
  • IMG_5729.jpeg
    IMG_5729.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 31
  • IMG_5733.jpeg
    IMG_5733.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 25
  • IMG_5734.jpeg
    IMG_5734.jpeg
    2,9 MB · Weergaven: 22
  • IMG_5735.jpeg
    IMG_5735.jpeg
    2,9 MB · Weergaven: 24
  • IMG_5718.jpeg
    IMG_5718.jpeg
    2,6 MB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
De verkoper heeft natuurlijk ook baat bij een zo hoog mogelijk bedrag in akte. Misschien heeft hij overbruggingskrediet nodig, nog een bestaande lening af te betalen, ... en wil de bank de effectieve verkoopsakte zien met bedrag X.

Voor jezelf kan het ook interessant zijn om 249 ipv 240 in de akte te hebben. Je zult minder kunnen lenen/hogere quotiteit hebben. Bij ons was er ook de discussie om 50k langs links of rechts te laten gaan. Uiteindelijk gewoon alles via de akte laten gaan zodat we veel meer konden lenen aan 1% ipv 2000 of 3000 registratierechten uit te sparen en die cash ter plekke te moeten ophoesten.

(Versta overigens niet hoe je op 9000 euro 2800 registratie kunt winnen).

Als de verkoopprijs maximum 240.000 euro is dan kan er een korting van 2.800 euro verkregen worden. Is de verkoopprijs groter dan 240.000 euro (in dit geval: 249.000 euro) dan is deze korting er niet.

Voor jezelf kan het ook interessant zijn om 249 ipv 240 in de akte te hebben.
Maar met die truc van mij blijft die 249k ook gewoon in de akte staan. Er komt daaronder gewoon een extra paragraaf met verduidelijking van de opsplitsing in 240k en 9k. Een beetje constructieve bankier neemt dan ook die 249k als leidraad omdat het effectief op papier staat. Voor de registratierechten is de belastbare basis echter 240k.

Dat zal over dit systeem gaan:

Als de verkoopprijs maximum 240.000 euro is dan kan er een korting van 2.800 euro verkregen worden. Is de verkoopprijs groter dan 240.000 euro (in dit geval: 249.000 euro) dan is deze korting er niet.

Ah politiek never fails to amaze. Registratie rechten naar paar procent duwen en dan nog de laagste woning extra korting blijven geven... Geef ze anders een zak geld erbij. Ik heb 10y geleden gekocht voor 210k, fuck my life :laugh:

Maar met die truc van mij blijft die 249k ook gewoon in de akte staan. Er komt daaronder gewoon een extra paragraaf met verduidelijking van de opsplitsing in 240k en 9k. Een beetje constructieve bankier neemt dan ook die 249k als leidraad omdat het effectief op papier staat. Voor de registratierechten is de belastbare basis echter 240k.

Pretty sure dat er ergens een anti witwas/anti fraude guideline is die dat zal verbieden. Het roerend stuk zal nooit als onderpand kunnen dienen voor de hypotheek, dus dat zal al zeker nooit in de hypotheek akte kunnen komen.

Als je zo wil foefelen, moet je dat rechtstreeks met de eigenaar regelen e, en niet vragen 'kunnen we foefelen'. Niemand gaat dat op papier zetten.

Dat zal over dit systeem gaan:

Terug
Bovenaan