Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De akte verkoop en aankoop ligt op dezelfde dag.
De bank gaat heel traag/stroef, dus tegen hun zin dat ze dit bekijken.

Wou gewoon zeker zijn dat ik niet de volle 310k kan pandwisselen omdat die al deels is afgelost.

Wat is betaald is eigenlijk 'weg'. Ik mocht dat gedeelte althans niet terug opvragen. Ik heb dus maar 150k kunnen meenemen helaas. Maar die pandwissel maakte het wel een stuk goedkoper en de looptijd van 'slechts' 16 jaar was ook meegenomen.
De nieuwe hypotheek is er eentje op 25 jaar, maar we gaan die ofwel eens laten herzien ofwel vervroegd aflossen. Dat geld ligt er eigenlijk gewoon, maar momenteel maak ik geen verlies met het geld zelf te beheren...

Afgelopen week naar een woning gaan kijken die nét tegen ons budget zit. Qua ruimte een lichte achteruitgang op onze huidige, maar instapklaar prachtige ligging; een natuurgebied in de achtertuin. Vraagprijs geboden, makelaar zei dat er tien geïnteresseerden ook met ons de vraagprijs boden. Nieuw bod gedaan, 12K erboven op, blijkt uiteindelijk dat het winnende bod bijna 40K bovenop de vraagprijs was. :sop:

Afgelopen week naar een woning gaan kijken die nét tegen ons budget zit. Qua ruimte een lichte achteruitgang op onze huidige, maar instapklaar prachtige ligging; een natuurgebied in de achtertuin. Vraagprijs geboden, makelaar zei dat er tien geïnteresseerden ook met ons de vraagprijs boden. Nieuw bod gedaan, 12K erboven op, blijkt uiteindelijk dat het winnende bod bijna 40K bovenop de vraagprijs was. :sop:
Heb je dat op papier? Want dat is tegen elkaar laten opbieden en dat mag niet (ook niet door een makelaar)

Heb je dat op papier? Want dat is tegen elkaar laten opbieden en dat mag niet (ook niet door een makelaar)
Tegenbod is per mail gegaan, maar rest van communicatie per telefoon. Ach is geen grote ramp, huis was op zich een buitenkans, maar ik denk dat we hier te snel tegen het (lichte) tekort aan ruimte hadden tegengelopen.

Ideaal appartement gevonden binnen budget. Zat er al een optie op voor vrienden van de verkoper zei de makelaar bij het bezoek. Stond niets van op de website en waarom stel je dan een makelaar aan? Is ook verkocht aan die vrienden ondertussen dus ik mag al stoppen met dromen.

Pure tijdverspilling. Ben nu een maandje aan het zoeken en vind het eigenlijk super frustrerend. Alles staat veel de duur voor wat je maar krijgt.

Kan mij iemand bijsturen over mijn redenering?
Nieuwe woning gekocht en ik ga een pandwissel doen.

Huidige lening = 310k, waarvan 30k afgelost.
Dus 280k kan gewisseld worden met het nieuwe pand.

Nieuwe lening nodig = 350k.
350k-280k = 70k nieuwe lening nodig.

280k aan oude rente
70k aan nieuwe rente
Klopt mijn redenering?
Wat laat antwoord, maar dat heb ik eind vorig jaar gedaan.

Lening van oorspronkelijk €229k, daarvan was +-€20k reeds terugbetaald.

Ik had na de verrekening van de meerwaarde nog €150k extra nodig.

Lening 1: €209k aan oude rente
Lening 2: wederopname van lening 1 voor €20k aan nieuwe rente (geen kosten notaris hierdoor)
Lening 3: €130k aan nieuwe rente

Alles staat veel de duur voor wat je maar krijgt.
Da's iets waar je door gaat moeten vrees ik ... Als àlles te duur staat is het gewoon de correcte prijs. 'T is inderdaad belachelijk wat je neerlegt, maar ik vond dat 6 jaar geleden ook, en ondertussen is ons huis al een pak meer waard geworden 🤷‍♂️

Ideaal appartement gevonden binnen budget. Zat er al een optie op voor vrienden van de verkoper zei de makelaar bij het bezoek. Stond niets van op de website en waarom stel je dan een makelaar aan? Is ook verkocht aan die vrienden ondertussen dus ik mag al stoppen met dromen.

Pure tijdverspilling. Ben nu een maandje aan het zoeken en vind het eigenlijk super frustrerend. Alles staat veel de duur voor wat je maar krijgt.
Dat is inderdaad vreemd om het dan zo te koop te stellen, dief van je eigen portefeuille zo tenzij het een constructie is om god weet welke reden.

Een maand is nu nog niet zo lang he, meestal zoeken mensen eerder maanden al hangt ervanaf van type pand.
Te duur is ook relatief he, als het alles is zal dat eerder de prijs zijn. Ik heb net de indruk dat de markt echt wel afgekoeld is tov 2 jaar geleden. Werd me ook bevestigd door meerdere makelaars.

Nieuwe woning gekocht, oude woning verkocht. Akte van beide zal in begin januari verlijden op dezelfde dag. Met het kerstverlof schieten er nu nog 4 weken over.

Ik zit momenteel bij bank B met een rente van 1,9% en een woonbonus. Ik wil dus een pandwissel doen en al sinds begin aug in gesprek met hun.
Ik dien een deel meer te lenen, dus sowieso 2de lening nodig aan de huidige rentes. De rente gemiddeld zou 2,3% zijn op 25jaar voor de pandwissel + nieuwe lening.

Het probleem is dat ik al in aug vraag om het bij de analist te laten passeren omdat ik meer moet lenen. Volgens mij geen probleem, maar nooit bevestiging gekregen dat het kan. Ze blijven het maar uitstellen.

Ik voel mij dus gigantisch aan het lijntje gehouden. Ik blijf heel kalm en rustig, maar ben het stilaan beu en zou het willen escaleren en hopelijk niet bruskeren. Volgens mij willen ze mij eind december vast zetten met een voorstel: hoge rente voor de nieuwe lening, en een reeks voorwaarden, waaronder pensioensparen, beleggen, etc allerhanden producten om het maximale er nog uit te halen. Ik ga dan moeten tekenen...

Ik ben ondertussen in onderhandeling met een andere bank, en ik zou daar 2,8% kunnen krijgen.
Ok, meer rente, maar tenminste zekerheid...

Overdrijf ik, of wordt het hoog tijd dat de lening rond geraakt?

Nieuwe woning gekocht, oude woning verkocht. Akte van beide zal in begin januari verlijden op dezelfde dag. Met het kerstverlof schieten er nu nog 4 weken over.

Ik zit momenteel bij bank B met een rente van 1,9% en een woonbonus. Ik wil dus een pandwissel doen en al sinds begin aug in gesprek met hun.
Ik dien een deel meer te lenen, dus sowieso 2de lening nodig aan de huidige rentes. De rente gemiddeld zou 2,3% zijn op 25jaar voor de pandwissel + nieuwe lening.

Het probleem is dat ik al in aug vraag om het bij de analist te laten passeren omdat ik meer moet lenen. Volgens mij geen probleem, maar nooit bevestiging gekregen dat het kan. Ze blijven het maar uitstellen.

Ik voel mij dus gigantisch aan het lijntje gehouden. Ik blijf heel kalm en rustig, maar ben het stilaan beu en zou het willen escaleren en hopelijk niet bruskeren. Volgens mij willen ze mij eind december vast zetten met een voorstel: hoge rente voor de nieuwe lening, en een reeks voorwaarden, waaronder pensioensparen, beleggen, etc allerhanden producten om het maximale er nog uit te halen. Ik ga dan moeten tekenen...

Ik ben ondertussen in onderhandeling met een andere bank, en ik zou daar 2,8% kunnen krijgen.
Ok, meer rente, maar tenminste zekerheid...

Overdrijf ik, of wordt het hoog tijd dat de lening rond geraakt?
Je overdrijft zeker niet, wat is dat voor en kantoor? Die moeten constant kort op de bal spelen voor hun klanten, binnen de enkele dagen moet je antwoorden krijgen op je vragen.
Je vraagt aan de man die leningen doet bij u bank een pandwissel en bedrag erbij en die dient dat in.

Los ervan is dit een zeer frequente samenstelling om woonbonus lening te pandwisselen en extra lening aan huidige rentevoet. Wij hebben dit 2j geleden ook gedaan en gaan die lening zelfs nu nog eens meenemen naar een nieuw pand, dus we pandwisselen die voor de 2e keer.
Indien het puur voor woonbonus behouden is kan je ook een herziening doen bij een andere bank wanneer je de akte van nieuwe woning doet en behouw je die woonbonus gewoon. Wel is 1,9% niet haalbaar momenteel maar 2,8% kan ook beter. Ik heb hier een voorstel van 2,6% van 2 weken geleden door KBC.

Indien je er komt met het bedrag dat je al hebt afgelost op de lening die je zal meenemen zou ik eerder een wederopname doen aan de huidige rentevoet van dat deel dan een nieuwe lening aangaan. Dit bespaart je een extra inschrijving van de akte dus de nodige euro's bij de notaris. Als je er niet komt moet je wel een nieuwe hypotheek aangaan.

Succes en zet je bank eens onder druk, dit is echt niet tolereerbaar al weet ik natuurlijk u communicatiegeschiedenis niet.

Je overdrijft zeker niet, wat is dat voor en kantoor? Die moeten constant kort op de bal spelen voor hun klanten, binnen de enkele dagen moet je antwoorden krijgen op je vragen.
Je vraagt aan de man die leningen doet bij u bank een pandwissel en bedrag erbij en die dient dat in.

Los ervan is dit een zeer frequente samenstelling om woonbonus lening te pandwisselen en extra lening aan huidige rentevoet. Wij hebben dit 2j geleden ook gedaan en gaan die lening zelfs nu nog eens meenemen naar een nieuw pand, dus we pandwisselen die voor de 2e keer.
Indien het puur voor woonbonus behouden is kan je ook een herziening doen bij een andere bank wanneer je de akte van nieuwe woning doet en behouw je die woonbonus gewoon. Wel is 1,9% niet haalbaar momenteel maar 2,8% kan ook beter. Ik heb hier een voorstel van 2,6% van 2 weken geleden door KBC.

Indien je er komt met het bedrag dat je al hebt afgelost op de lening die je zal meenemen zou ik eerder een wederopname doen aan de huidige rentevoet van dat deel dan een nieuwe lening aangaan. Dit bespaart je een extra inschrijving van de akte dus de nodige euro's bij de notaris. Als je er niet komt moet je wel een nieuwe hypotheek aangaan.

Succes en zet je bank eens onder druk, dit is echt niet tolereerbaar al weet ik natuurlijk u communicatiegeschiedenis niet.

Banken en notarissen, beide clowns.

De ene heeft 16y nodig voor een standaard krediet waar ze naam, quotiteit, looptijd, rente, geleend bedrag moeten invullen. De notaris krijgt paar 1000 euro voor een standaard akte en dat duurt ook altijd een eeuwigheid.

Toen wij kochten, zijn ze (bank en notaris) erin geslaagd om beide te zeggen 'alles ok'. We komen aan bij de notaris 'aaah, ik zie dat de hypotheek akte er nog niet is want we hebben nog info A B C niet van de bank gekregen'. Alles 4w uitstellen. Dolle pret. -_-

Ik kreeg het op den duur toch ook serieus op mijn heupen van die alle 2 elke dag te moeten bellen en helft van de keer te horen bij notaris 'nog niks gekregen' en bij de bank dan 'heb gisteren alles doorgestuurd'...

Banken en notarissen, beide clowns.

De ene heeft 16y nodig voor een standaard krediet waar ze naam, quotiteit, looptijd, rente, geleend bedrag moeten invullen. De notaris krijgt paar 1000 euro voor een standaard akte en dat duurt ook altijd een eeuwigheid.

Toen wij kochten, zijn ze (bank en notaris) erin geslaagd om beide te zeggen 'alles ok'. We komen aan bij de notaris 'aaah, ik zie dat de hypotheek akte er nog niet is want we hebben nog info A B C niet van de bank gekregen'. Alles 4w uitstellen. Dolle pret. -_-

Ik kreeg het op den duur toch ook serieus op mijn heupen van die alle 2 elke dag te moeten bellen en helft van de keer te horen bij notaris 'nog niks gekregen' en bij de bank dan 'heb gisteren alles doorgestuurd'...
Dat ze beide redelijk simpele taken hebben voor wat ze verdienen/doen uitschijnen ben ik volledig akkoord.

Ik heb nu in men leven al wel 5 eigendommen gehad en nooit van die verrassingen gehad dat er iets niet op tijd was.

Leuk dat je uw ervaring deelde! Ik ben 3 keer bij de bank live geweest, en ik heb 4 keer op mail staan dat hij mijn dossier bij de analist ging indienen. Vandaag de derde keer op bezoek geweest, en hij zei dat hij morgen ging indienen, en begin december antwoord verwacht. Ik heb gezegd als ik tegen begin december niets weet, dat ik met een andere bank in zee ging gaan. Er was wel ineens interesse wat de rentevoet daar was, heb moeten bluffen. Hij schoot wel wakker... Hopelijk helpt het.
Ik ben al klant van mijn 16j bij die bank, ik ben nu 38jaar. Het is schrijnend...

Huis aangekocht maar het zal onbewoond zijn tot begin februari (en ik ben niet in de buurt). Living is al bemeubeld en keuken ook.
Verwarming constant op 16°C laten staan of hoe pak ik dat het beste aan om het in de beste staat te houden?

Huis aangekocht maar het zal onbewoond zijn tot begin februari (en ik ben niet in de buurt). Living is al bemeubeld en keuken ook.
Verwarming constant op 16°C laten staan of hoe pak ik dat het beste aan om het in de beste staat te houden?
Ja, best vrieskou buitenhouden. Afhankelijk hoe het geïsoleerd is.
Buitenkranen ook controleren en eventueel water aflaten.

Vraagje: onze akte vindt plaats in januari. Achteraf mogen we de sleutel op het immokantoor gaan halen. Nu vroeg ook het het dan zat me het opnemen van de meterstanden. De immo ging dit op voorhand in orde brengen en het formulier overhandigen samen met de sleutels.

Is dit gebruikelijk? Ik dacht dat het de bedoeling was dat de oudr eigenaar en de nieuwe eigenaar samen de meterstanden gingen opnemen zodat er geen discussie mogelijk was?

Toen ik met immo's samenwerkte hebben we na de verkoop zonder immo met koper/verkoper achteraf de formulieren in het gebouw zelf na bekijken meterstanden ingevuld.

Nu zal het immo kantoor jou waarschijnlijk vragen om het formulier ter plaatse te tekenen. Wat voor jou dan wat blind is uiteraard.
Het zou in mijn ogen van de verkoper/immo nogal kortzichtig zijn om via de meters nog wat winst te scoren, maar je weet nooit...

Meestal is een immo kantoor in de buurt van de woning, dus je zal wel gewoon kunnen zeggen dat je even gaat kijken en binnen een half uurtje dat document terug komt brengen. Ik kan mij niet inbeelden dat ze hier moeilijk over zouden doen.

(ik neem hier aan dat de verkoper niet aanwezig is op dit sleutelmoment, anders kan je evengoed samen gaan)

Laatst bewerkt:
ik neem hier aan dat de koper niet aanwezig is op dit sleutelmoment, anders kan je evengoed samen gaan)

Ik denk het niet. Het komt uit erfenis en een van de verkopers woont in het buitenland.

Nu zal het immo kantoor jou waarschijnlijk vragen om het formulier ter plaatse te tekenen. Wat voor jou dan wat blind is uiteraard.
Het zou in mijn ogen van de verkoper/immo nogal kortzichtig zijn om via de meters nog wat winst te scoren, maar je weet nooit...

Meestal is een immo kantoor in de buurt van de woning, dus je zal wel gewoon kunnen zeggen dat je even gaat kijken en binnen een half uurtje dat document terug komt brengen. Ik kan mij niet inbeelden dat ze hier moeilijk over zouden doen.

Oke. Dan denk ik dat we dit doen. Ik ben ooit al eens te meegaand en vertrouwend geweest en daardoor toch wel wat problemen gekregen dus nu ben ik extra voorzichtig met zo'n zaken.

Bedankt voor de tip.

Ze gaan daar normaal ook wel een foto van nemen. En dat is ook het eerste wat je moet doen als je binnenkomt. Als dat veel afwijkt zou ik klagen. Maar wss staat alles gewoon uit en zullen de meters niet veranderen.

Ik ontvang de sleutel van de nieuwe woning begin januari maar zal pas op het einde van de maand pas verhuizen. Kan je dan al een nieuw energiecontract laten starten als je op een ander adres nog ene hebt? Ik zou daar al energie willen voor het uitvoeren van werken.

Terug
Bovenaan