Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik ben van de buurt en da's echt vlak aan het spoor en overweg. Drukke spoorlijn dus die overweg staat een paar keer per uur te pingelen
Ja, ik ben oorspronkelijk van Belsele, maar zou graag terug gaan. Die woning ligt er nu ook niet letterlijk vlak naast (als ik het goed heb), maar inderdaad dicht genoeg om er nog last van te hebben waarschijnlijk. Zeker voor een hoogsensitief persoon voor geluiden zoals mij. Zal het maar zo laten en geduldig verder zoeken zeker :D

Ik heb nogal een redelijk marginale gebuur en zou graag haar huis kopen mocht ze ooit verhuizen.
Hoe zou ik dat op een beleefde en respectvolle manier kunnen laten weten, zonder dat ze weet dat de interesse in haar woning van mij komt?
Werken met een tussenpersoon (immo)?
Briefje in de bus steken lijkt me onprofessioneel en kan haar mss aan het denken zetten…
Marginaal, maar toch een eigendom, die zal niet gauw verhuizen. Mogelijks gebeurt het omgekeerde en komen er nog andere marginalen hun intrek nemen in haar woning. Misschien kan je haar wegkopen, maar dan zal je vermoedelijk met een sterk bod moeten komen.

Opinies? Lijkt me op het eerste zicht een pareltje met veel potentieel. Ik woon in de regio en de vraagprijs lijkt me laag. Wat ik een lastige situatie vind aangezien de trend tegenwoordig is om onder de vraagprijs te gaan bieden. Er is ook veel interesse in het pand als ik kijk naar het aantal saves op immoweb. Ik ben de eerste bezoeker volgende week. Eerst eens bij de bank gaan luisteren, heb momenteel een hypotheek van 400k aan 1,26% dus ik zou uiteraard een pandwissel willen doen. Ondertussen eens nadenken welk bod ik zou uitbrengen als ik effectief interesse heb.

Huis is al verkocht. Dit weekend iemand rechtstreeks met de eigenaars contact opgenomen. Het is een beetje boven de vraagprijs verkocht maar niet heel veel. Ook niet heel slim van hen. Bezoekdag morgen was volledig volzet. Misschien hebben ze er een kennis plezier mee gedaan, maar waarom dan met een Immo werken?

Ik begeef me even in dit topic omdat ik iets van me wil afschrijven. Ik verwacht dus met andere woorden niet echt een oplossing of medelijden, maar misschien wat (h)erkenning, en hopelijk kan ik het wat achter mij laten als ik het van me afschrijf 😉

Mijn vriendin en ik zijn het voorbije jaar op zoek geweest naar een huis in het Gentse. Zoals velen wel zullen weten, is dit een moeilijke en dure regio. Enkele maanden geleden hebben we een bezoek gebracht aan een huis dat echt helemaal ons/mijn ding was. Ik was instant verliefd op het huis en zag ons er een gezin starten en oud worden. Enkel was het, rationeel gezien, toch wat hoog geprijsd (zelfs voor Gent). Het EPC was C aangezien het dak niet deftig vernieuwd/geïsoleerd was, mijn vriendin vond de tuin niet zonnig genoeg,… kortom, rationeel gezien hebben we toen besloten om geen bod uit te brengen.

Een aantal dagen later zijn we naar een ander huis gaan zien, dat volledig en goed gerenoveerd was, EPC B, alles tot in de puntjes afgewerkt met alle moderne comfort,… Rationeel gezien was dit huis een veel betere keuze dan het vorige huis. Hierop hebben we dan een bod gedaan en dit bod is aanvaard, we hebben dit huis dus gekocht.

Enkele weken geleden zijn we dan verhuisd naar dit huis, maar ik merk dat ik het vorige huis echt niet kan loslaten… ik blijf er steeds aan denken hoe verliefd ik was op dat huis en ik heb eigenlijk spijt dat we toen toch geen bod hebben gedaan. Het is niet zo dat ik spijt heb dat we ons huis gekocht hebben, maar wel dat we het andere huis niet gekocht hebben, of toch geen bod hebben gedaan. Ik besef hoeveel geluk we hebben dat we ons huis hebben kunnen kopen en het heeft alles was we zochten. Mochten we het eerste huis niet bezocht hebben of niet gezien hebben, ben ik zeker dat ik hier heel gelukkig mee zou geweest zijn. Maar toch heb ik spijt dat ik mijn gevoel toen niet heb gevolgd… Ik heb dit ook al aan mijn vriendin gezegd, en zij begrijpt mijn gevoel wel. Ze vond dat huis ook heel mooi, maar ze was er niet zo verliefd op als ik en vindt ons huis dus nog altijd een (even) goede optie.

Ik weet niet goed wat ik hier mee kan/moet doen… ik denk dat ik alleen maar kan hopen dat dit gevoel ooit weggaat naarmate de tijd vordert en we ons huis gewoon worden. Ik denk dat ik gewoon ook heel erg boos ben op mezelf; ik had de kans om mijn droomhuis te kopen maar heb die toch niet gegrepen. Misschien dat mijn verhaal ook een les kan zijn voor anderen 😊

Ja, ik ben oorspronkelijk van Belsele, maar zou graag terug gaan. Die woning ligt er nu ook niet letterlijk vlak naast (als ik het goed heb), maar inderdaad dicht genoeg om er nog last van te hebben waarschijnlijk. Zeker voor een hoogsensitief persoon voor geluiden zoals mij. Zal het maar zo laten en geduldig verder zoeken zeker :D
In de populierenwijk staat al ff een bungalow te koop, als je dan toch in Belsele zou willen wonen :)
Ik woon ook in Belsele, sinds een jaar of 4.

Ik begeef me even in dit topic omdat ik iets van me wil afschrijven. Ik verwacht dus met andere woorden niet echt een oplossing of medelijden, maar misschien wat (h)erkenning, en hopelijk kan ik het wat achter mij laten als ik het van me afschrijf 😉

Mijn vriendin en ik zijn het voorbije jaar op zoek geweest naar een huis in het Gentse. Zoals velen wel zullen weten, is dit een moeilijke en dure regio. Enkele maanden geleden hebben we een bezoek gebracht aan een huis dat echt helemaal ons/mijn ding was. Ik was instant verliefd op het huis en zag ons er een gezin starten en oud worden. Enkel was het, rationeel gezien, toch wat hoog geprijsd (zelfs voor Gent). Het EPC was C aangezien het dak niet deftig vernieuwd/geïsoleerd was, mijn vriendin vond de tuin niet zonnig genoeg,… kortom, rationeel gezien hebben we toen besloten om geen bod uit te brengen.

Een aantal dagen later zijn we naar een ander huis gaan zien, dat volledig en goed gerenoveerd was, EPC B, alles tot in de puntjes afgewerkt met alle moderne comfort,… Rationeel gezien was dit huis een veel betere keuze dan het vorige huis. Hierop hebben we dan een bod gedaan en dit bod is aanvaard, we hebben dit huis dus gekocht.

Enkele weken geleden zijn we dan verhuisd naar dit huis, maar ik merk dat ik het vorige huis echt niet kan loslaten… ik blijf er steeds aan denken hoe verliefd ik was op dat huis en ik heb eigenlijk spijt dat we toen toch geen bod hebben gedaan. Het is niet zo dat ik spijt heb dat we ons huis gekocht hebben, maar wel dat we het andere huis niet gekocht hebben, of toch geen bod hebben gedaan. Ik besef hoeveel geluk we hebben dat we ons huis hebben kunnen kopen en het heeft alles was we zochten. Mochten we het eerste huis niet bezocht hebben of niet gezien hebben, ben ik zeker dat ik hier heel gelukkig mee zou geweest zijn. Maar toch heb ik spijt dat ik mijn gevoel toen niet heb gevolgd… Ik heb dit ook al aan mijn vriendin gezegd, en zij begrijpt mijn gevoel wel. Ze vond dat huis ook heel mooi, maar ze was er niet zo verliefd op als ik en vindt ons huis dus nog altijd een (even) goede optie.

Ik weet niet goed wat ik hier mee kan/moet doen… ik denk dat ik alleen maar kan hopen dat dit gevoel ooit weggaat naarmate de tijd vordert en we ons huis gewoon worden. Ik denk dat ik gewoon ook heel erg boos ben op mezelf; ik had de kans om mijn droomhuis te kopen maar heb die toch niet gegrepen. Misschien dat mijn verhaal ook een les kan zijn voor anderen 😊
Als uw vriendin geen klik had met dat huis heeft het geen zin om er op te blijven mijmeren 🤷🏻‍♀️. Het was nooit jullie gezinswoning en jullie huidige woonst duidelijk wel. Zou mij daar bij neerleggen.

Hier iets gelijkaardigs gehad. Ik was verliefd op een woning. Dat huis had een atrium naast de bureauruimte waar ik mij volledig zag zitten. Tuin keek uit op een bos.
Ik hoorde in de tuin alleen maar de vogeltjes in het bos fluiten, mijn vriend hoorde alleen maar de wagens van de ring 2 kilometer verder razen. Voor hem was het absoluut een no-go, had die woning elders gelegen hadden we waarschijnlijk wel een bod gedaan. Heb dat idee ook moeten loslaten, al leek mij dat een pareltje dat je nooit meer tegenkomt.

Niet hopen, accepteren (dat je voor het 2de bent gegaan). Tijd helpt. Nieuwe herinneringen maken in het huidige huis helpt waarschijnlijk ook. Mogelijks had dat eerste huis ook gebreken (ambetante buur, ...) die je nu nooit zal weten en het mogelijks daardoor extra verbloemt. Kiezen is verliezen.

Laatst bewerkt:

Je wil niet in je droomhuis wonen half tegen de goesting van uw vrouw, waardoor uw vrouw bij het minste wat tegensteekt aan de woning elkens naar jou wijst. Heel je leven lang. ;)

mijn vriend hoorde alleen maar de wagens van de ring 2 kilometer verder razen. Voor hem was het absoluut een no-go, had die woning elders gelegen hadden we waarschijnlijk wel een bod gedaan. Heb dat idee ook moeten loslaten, al leek mij dat een pareltje dat je nooit meer tegenkomt.

Op 2 km afstand nog steeds een autosnelweg horen "razen"? Welke ring was dat misschien? De Nürburgring?

Op 2 km afstand nog steeds een autosnelweg horen "razen"? Welke ring was dat misschien? De Nürburgring?
Haha, herkenbaar.
"Ssht, stil even. Ja! Kijk, hoor je het in de verte!? Dat licht gezoem, ja dat is de snelweg".
M'n vriendin ook bij de vorige woning. Ze was niet zeker over de mogelijke geluidsoverlast van de 50km/h weg die 3 percelen verder ligt. :unsure:

Je wil niet in je droomhuis wonen half tegen de goesting van uw vrouw, waardoor uw vrouw bij het minste wat tegensteekt aan de woning elkens naar jou wijst. Heel je leven lang. ;)

Als uw vriendin geen klik had met dat huis heeft het geen zin om er op te blijven mijmeren 🤷🏻‍♀️. Het was nooit jullie gezinswoning en jullie huidige woonst duidelijk wel. Zou mij daar bij neerleggen.
Het ambetante is dat mijn vriendin toen juist wel een bod wou doen, maar ik de boot dus afhield omdat het rationeel/financieel geen goede deal was. Ik kan het enkel mezelf dus verwijten wat het accepteren ook wel moeilijk maakt.

Ik wil ook niet verwend klinken of iets dergelijks, ik besef goed dat we al gelukkig mogen zijn dat we een huis hebben kunnen kopen op de plaats waar we wouden, maar dat ik door mijn eigen schuld mijn droomwoning heb laten gaan, kan ik maar moeilijk achter mij laten.

Wat is een droomwoning? Wij woonde 6jaar in ons huis en waren er best gelukkig maar hadden het gevoel dat het ons eindstation niet was door een gemis in ruimtegevoel. Dikke 2 jaar geleden dan beslist om echt onze droomwoning nieuwbouw te kopen. Een zeer moderne woning helemaal klaar voor de toekomst met alle voorzieningen, ruimtes, technieken, buitenplekken die we nodig hadden.

Ondertussen wonen we hier niet meer omdat onze droomwoning op papier de wensen totaal niet heeft ingelost en we eerder een hoop stress bijkregen, we misten zelfs ons oud huis. Ondertussen zijn we sinds vorige maand opnieuw ergens anders gaan wonen en hopen we daar wel zeer lang gelukkig te wonen.

2 lessen:
- een droomwoning is het misschien helemaal niet eens je er zit
- als je het niet voelt is het nooit te laat terug te verhuizen. Tenzij je een financiele put graaft natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Toch een enorm dilemma om te beslissen welk bod je gaat uitbrengen. We hebben een huis op het oog dat echt wel ons ding is, en perfecte locatie voor ons. De eigenaar heeft ons verteld dat hij al een bod heeft dat boven de vraagprijs ligt (geen idee hoeveel boven de vraagprijs, wilt hij niet zeggen). Dat bod loopt tot zondag, dus iedereen kan bieden tot en met zaterdag, hoogste bod wint, geen mogelijkheid tot overbieden. De vraagprijs is zeker niet aan de hoge kant, dus het verbaast ons niet dat er wordt overboden, maar toch wel enorm moeilijk om dan te beslissen welk bod uit te brengen.

Onze buren hebben hun huis verkocht. Vraagprijs was 320k, op zich misschien wat aan de goedkope kant (mijn huis is +- hetzelfde, enkel is hun zolder wel afgewerkt en hebben ze ook een kleine uitbouw gezet, ik heb 2 jaar geleden +-310k betaald). Dat huis is nog voor de bezoekdag verkocht, voor 350k, 30k boven de vraagprijs :unsure:

We zijn al een langere tijd rustig aan het rond kijken. Vandaag dan toch nog eens een huis gaan bekijken:
Foto's
Allebei zien we er iets in, renovatie zal het zeker met zich meebrengen, dus we zijn er nog wel goed over aan het nadenken.
Isolatie en ramen zouden we laten doen. De elektriciteit zou ik zelf kunnen doen, maar is het vooral de vraag hoe gemakkelijk het wordt om nieuwe kabels te trekken. Vele stopcontacten zonder aarding (zelfs in keuken), dus moet al worden bijgeplaatst.
Enkele vragen voor jullie:
  1. Zijn er zo dingen die opvallen waar ik bij het 2e bezoek extra moet opletten
  2. Wat schatten jullie van waarde in? Met de vele werken in het achterhoofd.
  3. Op de tussenverdieping heb je 2 kamers achter elkaar met een SAS tussen. Vrij onhandige indeling lijkt mij om iets fatsoenlijk mee te doen als aparte kamers. Aangezien je altijd door de eerste naar de 2e moet. Enige aanraden voor zo een ruimtes praktisch in te delen?
  4. Beneden is een vrij kleine badkamer, dus mogelijks één bijplaatsen op de tussenverdieping? Zomaar afvoeren bijplaatsen op een verdieping, valt dit complex uit? Uit de tekeningen op te maken zie ik niet echt een ruimte tussen de verdiepingen om buizen aan te leggen
1742672522113.jpeg

1742672550984.jpeg

[*]Beneden is een vrij kleine badkamer, dus mogelijks één bijplaatsen op de tussenverdieping? Zomaar afvoeren bijplaatsen op een verdieping, valt dit complex uit? Uit de tekeningen op te maken zie ik niet echt een ruimte tussen de verdiepingen om buizen aan te leggen
[/LIST]

Badkamer onder houden als enkel douche met 1 lavabo.
Kijken of je de verdieping er vlak boven kan omzetten naar die grote badkamer.
Dan is het de huidige afvoerbuizen opzoeken op het gelijkvloers en verlengen naar boven. Desnoods door middel van een valse wand. En zo een schacht te maken. Waardoor je een klein stuk van het lokaal op het gelijvloers opoffert om uw buizen boven te krijgen.
Lukt dat niet, dan kan je bekijken of je naast dit stuk ook met een stuk vals plafond kan werken om zo die buis naar de juiste locatie te krijgen.

Het alternatief is om in de verdieping erboven de vloeren en een stuk van de chape uit te breken om zo uw buis naar de juiste positie te brengen. Dat moet niet noodzakelijk enorm veel extra kosten als je toch al van plan bent om de vloertegels te vernieuwen op dat verdiep (al gaan er extra kosten zijn). Maar het is wel een ingrijpende ingreep.

Veel hangt af wat je van plan bent. Een goed idee is dan ook om als je zeker bent over die woning en het is de woning die echt uw voorkeur wegdraagt om met een architect (of aannemer of technieker voor de werken die je in gedachten hebt) die een raming / offerte kan opmaken langs te gaan op de locatie en te vragen dat hij voor alle aanpassingen die je wenst die u die raming/offerte bezorgt.
Dan kun je op basis van dat bedrag uitmaken, al dan niet door het op te delen in prioriteiten, of de totaalprijs het u waard is om die keuze te maken. Desnoods door die te vergelijken met de kostprijs van een vergelijkbare nieuwbouwwoning in die regio. Of alternatieve woningen waar je die werken niet meer hebt te doen maar die je ook in die regio op de kop kan tikken. Of af te bieden ( rekening houdende dat je er dan nog altijd kan naast grijpen)

Het kan zo vb een beter idee zijn om 500k te betalen voor een woning van een paar jaar oud, die voldoet aan al uw wensen. Dan 400k te betalen waarin je dan nog 250k onkosten wil steken om die naar uw goesting om te zetten. Al moet je natuurlijk wel het geld hebben voor die aankoop. Wat met de hogere rentes ondertussen ook weer iets moeilijker is.

Terug
Bovenaan