Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Badkamer onder houden als enkel douche met 1 lavabo.
Kijken of je de verdieping er vlak boven kan omzetten naar die grote badkamer.
Dan is het de huidige afvoerbuizen opzoeken op het gelijkvloers en verlengen naar boven. Desnoods door middel van een valse wand. En zo een schacht te maken. Waardoor je een klein stuk van het lokaal op het gelijvloers opoffert om uw buizen boven te krijgen.
Lukt dat niet, dan kan je bekijken of je naast dit stuk ook met een stuk vals plafond kan werken om zo die buis naar de juiste locatie te krijgen.

Het alternatief is om in de verdieping erboven de vloeren en een stuk van de chape uit te breken om zo uw buis naar de juiste positie te brengen. Dat moet niet noodzakelijk enorm veel extra kosten als je toch al van plan bent om de vloertegels te vernieuwen op dat verdiep (al gaan er extra kosten zijn). Maar het is wel een ingrijpende ingreep.

Veel hangt af wat je van plan bent. Een goed idee is dan ook om als je zeker bent over die woning en het is de woning die echt uw voorkeur wegdraagt om met een architect (of aannemer of technieker voor de werken die je in gedachten hebt) die een raming / offerte kan opmaken langs te gaan op de locatie en te vragen dat hij voor alle aanpassingen die je wenst die u die raming/offerte bezorgt.
Dan kun je op basis van dat bedrag uitmaken, al dan niet door het op te delen in prioriteiten, of de totaalprijs het u waard is om die keuze te maken. Desnoods door die te vergelijken met de kostprijs van een vergelijkbare nieuwbouwwoning in die regio. Of alternatieve woningen waar je die werken niet meer hebt te doen maar die je ook in die regio op de kop kan tikken. Of af te bieden ( rekening houdende dat je er dan nog altijd kan naast grijpen)

Het kan zo vb een beter idee zijn om 500k te betalen voor een woning van een paar jaar oud, die voldoet aan al uw wensen. Dan 400k te betalen waarin je dan nog 250k onkosten wil steken om die naar uw goesting om te zetten. Al moet je natuurlijk wel het geld hebben voor die aankoop. Wat met de hogere rentes ondertussen ook weer iets moeilijker is.
Bedankt voor de tips.
Ik ga morgen proberen een afspraak te maken met een architect of aannemer om een 2e bezoek in te plannen.
Dan krijgen we hopelijk een beter overzicht naar kosten en mogelijkheden.

Deze ruimte en tuin, in die omgeving en dan al gerenoveerd gaat buiten ons budget liggen. Dus oftewel nog wat langer sparen of een goedkopere en kleinere gerenoveerde woning of zoiets als dit renoveren.

Bedankt voor de tips.
Ik ga morgen proberen een afspraak te maken met een architect of aannemer om een 2e bezoek in te plannen.
Dan krijgen we hopelijk een beter overzicht naar kosten en mogelijkheden.

Deze ruimte en tuin, in die omgeving en dan al gerenoveerd gaat buiten ons budget liggen. Dus oftewel nog wat langer sparen of een goedkopere en kleinere gerenoveerde woning of zoiets als dit renoveren.
Het zal dus dit renoveren worden 😁
Vandaag is ons bod geaccepteerd, op naar de volgende stappen!

Ter info: ik ben ter plaatse geweest met architect en die gaf mij de meeste punten aan die ik zelf in gedachte had + een betere kijk op het te renoveren gedeelte en kosten.
Daarnaast vergeleken met huizen in de buurt. Er waren er wel die er ietsje ‘beter’ uitzagen, maar ook nog EPC F hadden en ook gewoon helemaal naar onze smaak moest veranderd worden. Vaak waren deze dan kleiner in woon- en grondoppervlakte, toch vroegen ze er dan +€40000 meer dan dit huis.
Dus met al datgene in het achterhoofd uiteindelijk samen de beslissing gemaakt om iets meer te bieden dan de vraagprijs.
Vraagprijs was €278000 en daar hebben we €7000 boven geboden.

Laatst bewerkt:
Even een bedenking:
Ik kreeg een berichtje van vrienden dat mijn huis/tuin/oprit/.. online staan bij een immokantoor.
Bouwgrond achter ons staat te koop. Via drone zijn er beelden van gemaakt.
Mogen ze dit zomaar online plaatsen?

Even een bedenking:
Ik kreeg een berichtje van vrienden dat mijn huis/tuin/oprit/.. online staan bij een immokantoor.
Bouwgrond achter ons staat te koop. Via drone zijn er beelden van gemaakt.
Mogen ze dit zomaar online plaatsen?
nee. Zonder toestemming moet dat uitgefilterd worden.

Welke buurten in en rond Mechelen zijn aan te raden om te wonen en welke minder/te mijden? Voorlopig spreekt Mechelen zuid mij wel aan.

Welke buurten in en rond Mechelen zijn aan te raden om te wonen en welke minder/te mijden? Voorlopig spreekt Mechelen zuid mij wel aan.
Ik heb 30 jaar in Mechelen gewoond, veelal op de ring maar ook ook 8jaar in Mechelen zuid.
Ik denk niet dat er specifiek een deel is dat je moet vermijden.

Je zal misschien nog het vaakste horen om regio nekkerspoel te vermijden, maar dat zijn ze nu dacht ik ook wel wat aan het opwaarderen.
Ik was in ieder geval ook een grote fan van Mechelen zuid.

Ik ga hier over de komende maanden wat noorse huizen linken. Alle ongefundeerde belgische kritiek is welkom :p

In theorie is het doel drie slaapkamers en plaats om computers/hobby gedoe apart van de main leefruimte te kunnen plaatsen. Budget waarschijnlijk max 6500000

Ik ga hier over de komende maanden wat noorse huizen linken. Alle ongefundeerde belgische kritiek is welkom :p

In theorie is het doel drie slaapkamers en plaats om computers/hobby gedoe apart van de main leefruimte te kunnen plaatsen. Budget waarschijnlijk max 6500000
Ik vind dat er keigezellig uitzien! Alleen is het me niet duidelijk of dat bij elke kamer opstapjes zijn boven, of visueel bedrog?
Geen echte foto's van de tuin doet me vermoeden dat dat niet veel soeps is, of schenken zij daar gewoon weinig aandacht aan tout court?

Is dat iets typisch Noors, een tweede keuken en leefruimte boven???

Is dat iets typisch Noors, een tweede keuken en leefruimte boven???

Geen idee, was me ook heel vreemd.

Ik vind dat er keigezellig uitzien! Alleen is het me niet duidelijk of dat bij elke kamer opstapjes zijn boven, of visueel bedrog?
Geen echte foto's van de tuin doet me vermoeden dat dat niet veel soeps is, of schenken zij daar gewoon weinig aandacht aan tout court?

Ik denk dat qua tuin het vooral is dat lente hier nog niet echt begonnen is. Hier zal de tuin veel focus krijgen, maar ik moet dan ook nog een week of 3 wachten voor we foto's kunnen nemen. Maar volgens mensen die ginder wonen is die straat er naast heel druk en luid, dus mss ook maar niet.

Geen idee, was me ook heel vreemd.

Ik denk dat qua tuin het vooral is dat lente hier nog niet echt begonnen is. Hier zal de tuin veel focus krijgen, maar ik moet dan ook nog een week of 3 wachten voor we foto's kunnen nemen. Maar volgens mensen die ginder wonen is die straat er naast heel druk en luid, dus mss ook maar niet.
Mijn eerste idee bij de eerste foto was ook dat het er heel rustig uit zag en dan zie je bij een andere foto zo'n grote weg ernaast liggen. Ook zie je reclame of zo op de gevel, waarschijnlijk voor die winkel dan die ook op de foto's staat.
Alvast veel geluk met de zoektocht.

Mijn eerste idee bij de eerste foto was ook dat het er heel rustig uit zag en dan zie je bij een andere foto zo'n grote weg ernaast liggen. Ook zie je reclame of zo op de gevel, waarschijnlijk voor die winkel dan die ook op de foto's staat.
Alvast veel geluk met de zoektocht.
De reclame is het "Te koop" bord :p

kort vraagje; indien je 5 jaar geleden eerste huis gekocht hebt, dat nu verkoopt en dan een nieuw huis koopt, hoeveel registratierechten betaal je dan? 3% of 12%?

kort vraagje; indien je 5 jaar geleden eerste huis gekocht hebt, dat nu verkoopt en dan een nieuw huis koopt, hoeveel registratierechten betaal je dan? 3% of 12%?

Als je verkoopt binnen de 2 jaar is het registratierecht 2%. Je kan dat nu al vragen en als je niet op tijd verkocht hebt moet je de rest bijbetalen.

Efkes afchecken wat jullie denken:

Heb vandaag een voorstel gekregen voor een hypothecaire lening met volgende cijfertjes:

- JKP 4,78%
- Intrestvoet: 2,84%
- Looptijd: 120 maanden
- Te ontlenen som: €70.000
- Maandlast: €669.74
- Totaal terug te betalen: €80368.80

Zou dit nog scherper onderhandeld kunnen worden? Of geef ik hier te weinig parameters om daarop te kunnen antwoorden?
Ik ga waarschijnlijk nog eens passeren bij de hypotheekwinkel aangezien die vergelijken tussen heel wat banken, zelfs de banken afdweilen zal misschien nog meer opleveren maar daar heb ik eigenlijk geen tijd voor.

Terug
Bovenaan