TooChé
Well-known member
iemand op zoek regio zuid westvlaanderen?
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Efkes afchecken wat jullie denken:
Heb vandaag een voorstel gekregen voor een hypothecaire lening met volgende cijfertjes:
- JKP 4,78%
- Intrestvoet: 2,84%
- Looptijd: 120 maanden
- Te ontlenen som: €70.000
- Maandlast: €669.74
- Totaal terug te betalen: €80368.80
Zou dit nog scherper onderhandeld kunnen worden? Of geef ik hier te weinig parameters om daarop te kunnen antwoorden?
Ik ga waarschijnlijk nog eens passeren bij de hypotheekwinkel aangezien die vergelijken tussen heel wat banken, zelfs de banken afdweilen zal misschien nog meer opleveren maar daar heb ik eigenlijk geen tijd voor.
Bedankt alvast om te reageren. Ik weet niet of ik de berekening juist interpreteer, maar zou het kunnen dat de JKP zoveel hoger ligt dan de rentevoet omdat mijn quotiteit enorm laag is? Of ze zijn er mij op één of andere manier toch aant doortrekken? Ik vond de woorden "naar het JKP moet je niet kijken, de rentevoet is belangrijk" ook wel merkwaardig.Hypotheekwinkel geeft niet de beste interesten.
Volgens immotheker is de gemiddelde rentevoet 10 jaar vast 3,18% afgelopen week.
JKP is wel hoog tov interestvoet? Dure schuldschaldoverzekering? Ik zou mij eerder aan een JKP verwachten rond 3,78% ipv 4,78%?
véél te weinig. Je geeft niks over de waarde van de woning, eventueel andere leningen, je inkomen, je maandelijkse vaste kosten, het doel van de aankoop, ...Zou dit nog scherper onderhandeld kunnen worden? Of geef ik hier te weinig parameters om daarop te kunnen antwoorden?
Als je naar 2,5% gaat (wat mogelijks realistisch is), win je 1000 euro. Hoeveel verdien je door 1 dag te werken (de tijd die je nodig hebt om dat te bereiken?)playforfun91 zei:Ik ga waarschijnlijk nog eens passeren bij de hypotheekwinkel aangezien die vergelijken tussen heel wat banken, zelfs de banken afdweilen zal misschien nog meer opleveren maar daar heb ik eigenlijk geen tijd voor.
De overeengekomen prijs van het appartement is €220.000, er zijn geen andere leningen, het inkomen is momenteel €2220 netto per maand (4 dagen per week, 9u per dag), het doel is momenteel zelf bewonen, is de enige woning dus aan 2%. Een kleine twee weken werken verschil indien zakken naar 2,5% kan.véél te weinig. Je geeft niks over de waarde van de woning, eventueel andere leningen, je inkomen, je maandelijkse vaste kosten, het doel van de aankoop, ...
Als je naar 2,5% gaat (wat mogelijks realistisch is), win je 1000 euro. Hoeveel verdien je door 1 dag te werken (de tijd die je nodig hebt om dat te bereiken?)
Bij Keytrade en KBC kun je het online simuleren. Een rentevoet is zo persoonlijk dat het dikwijls moeilijk in te schatten is. Het hangt ook af van het moment in het jaar en de concurrentiepositie tussen de banken (lopen voor/achter op targets). Veel banken kunnen lager gaan, maar hun acceptatiecriteria laten dat bv. niet toe.Efkes afchecken wat jullie denken:
Heb vandaag een voorstel gekregen voor een hypothecaire lening met volgende cijfertjes:
- JKP 4,78%
- Intrestvoet: 2,84%
- Looptijd: 120 maanden
- Te ontlenen som: €70.000
- Maandlast: €669.74
- Totaal terug te betalen: €80368.80
Zou dit nog scherper onderhandeld kunnen worden? Of geef ik hier te weinig parameters om daarop te kunnen antwoorden?
Ik ga waarschijnlijk nog eens passeren bij de hypotheekwinkel aangezien die vergelijken tussen heel wat banken, zelfs de banken afdweilen zal misschien nog meer opleveren maar daar heb ik eigenlijk geen tijd voor.
Klopt, is al gesproken over de inboedelverzekering maar de tip om een diefstalverzekering er uit te halen vind ik wel een goede, thanks.Bij Keytrade en KBC kun je het online simuleren. Een rentevoet is zo persoonlijk dat het dikwijls moeilijk in te schatten is. Het hangt ook af van het moment in het jaar en de concurrentiepositie tussen de banken (lopen voor/achter op targets). Veel banken kunnen lager gaan, maar hun acceptatiecriteria laten dat bv. niet toe.
Ivm JKP en brandverzekering: als er al een blokpolis is, gaan ze waarschijnlijk vragen om een inboedelverzekering te nemen (allee, toch als je die korting op je rentevoet wilt behouden). Die inboedelverzekering kun je nog ongeveer halveren door de diefstalverzekering eruit te halen.

Dat wordt meestal vermeld en is 10% van de verkoopprijs. Uiteraard is dit onderhandelbaar.Wat gebeurt er als je een huis verkoopt, compromis getekend, maar tijdens het laatste bezoek aan het huis beslist de koper toch niet om het te kopen omdat hij uiteindelijk niet vindt dat dit overeenstemt met zijn verwachtingen of met de staat van het huis tijdens de compromis?
--> Schadevergoeding van de koper naar verkoper? Hoe groot is de schadevergoeding dan?
En wat als je als verkoper tijdens het proces door nostalgische/emotionele redenen beslist het niet meer te willen verkopen?
--> hoe groot is de schadevergoeding in dit geval?
Maar in het 2e geval kan het toch veel meer problemen veroorzaken? Als koper heb je mogelijks huur moeten opzeggen, lening moeten aangaan (die uiteindelijk niet meer nodig is), verhuis gepland, en ga je in principe als dakloze eindigen zonder het pand.Dat wordt meestal vermeld en is 10% van de verkoopprijs. Uiteraard is dit onderhandelbaar.
Daarvoor dient die 10%Maar in het 2e geval kan het toch veel meer problemen veroorzaken? Als koper heb je mogelijks huur moeten opzeggen, lening moeten aangaan (die uiteindelijk niet meer nodig is), verhuis gepland, en ga je in principe als dakloze eindigen zonder het pand.
Zijn die extra lasten/kosten dan ook niet verhaalbaar op de verkoper die plots van gedachten veranderd is?
En als verkoper heb je mogelijks al een nieuwe woning gekocht, ook een verhuis gepland, een 2de lening of overbruggingskrediet aangegaan,... waarom zou dit voor een koper standaard zoveel erger zijn dan voor een verkoper?Maar in het 2e geval kan het toch veel meer problemen veroorzaken? Als koper heb je mogelijks huur moeten opzeggen, lening moeten aangaan (die uiteindelijk niet meer nodig is), verhuis gepland, en ga je in principe als dakloze eindigen zonder het pand.
Zijn die extra lasten/kosten dan ook niet verhaalbaar op de verkoper die plots van gedachten veranderd is?
Als je kan staven dat je meer kosten hebt dan die 10% dan kan je meer eisen natuurlijk. Indien je dit niet minnelijk kan regelen zal je via een rechter moeten gaan.
Enigste nadeel voor de verkoper dan is dat je de woning moeilijker kan verkopen gezien het deel uitmaakt van een lopende rechtszaak.
Vandaag bij de bank langsgeweest en die heeft ons gezegd dat de termijn tussen verkoop en aankoop helemaal niet van belang is. Wij zijn eerst van plan te verbouwen voordat we ons huidige huis gaan verkopen (gaat 1 à 2 jaar tussen zitten) en blijkbaar maakt dat helemaal niet uit. Gewoon melden aan de bank wanneer het verkocht wordt, en zij zetten de lening dan gewoon over naar de nieuwe woning.Geen bankier maar zelf wel pandwissel gedaan in 2024.
Je kunt inderdaad de verkoopprijs van uw oude woning gebruiken voor uw nieuwe woning.
Uw interessante rentevoet blijft behouden.
Voor het stuk dat je bijleent krijg je de rentevoet geldend op dit moment. Dat is een krediet in tweede rang heb ik op dit forum geleerd en onderhandelen bij andere banken is waarschijnlijk verloren moeite.
Zorg dat notaris en bank goed op de hoogte zijn dat je een pandwissel wilt doen, want qua datum moet dat goed afgestemd zijn, idealiter op dezelfde dag verkoop en nieuwe aankoop maar kan ook enkele weken later als ik me niet vergis.
Vandaag bij de bank langsgeweest en die heeft ons gezegd dat de termijn tussen verkoop en aankoop helemaal niet van belang is. Wij zijn eerst van plan te verbouwen voordat we ons huidige huis gaan verkopen (gaat 1 à 2 jaar tussen zitten) en blijkbaar maakt dat helemaal niet uit. Gewoon melden aan de bank wanneer het verkocht wordt, en zij zetten de lening dan gewoon over naar de nieuwe woning.
Een goeie les, nooit vertrouwen op wat een bank zegt.Vandaag bij de bank langsgeweest en die heeft ons gezegd dat de termijn tussen verkoop en aankoop helemaal niet van belang is. Wij zijn eerst van plan te verbouwen voordat we ons huidige huis gaan verkopen (gaat 1 à 2 jaar tussen zitten) en blijkbaar maakt dat helemaal niet uit. Gewoon melden aan de bank wanneer het verkocht wordt, en zij zetten de lening dan gewoon over naar de nieuwe woning.
Zeker tegen de notaris vermelden dat je gaat renoveren en binnen 2 jaar uw huidige woonst zal verkopen. Kan je registratiebelasting beïnvloeden (3% (of 1% bij IER) ipv 12% als ik mij niet vergis):Vandaag bij de bank langsgeweest en die heeft ons gezegd dat de termijn tussen verkoop en aankoop helemaal niet van belang is. Wij zijn eerst van plan te verbouwen voordat we ons huidige huis gaan verkopen (gaat 1 à 2 jaar tussen zitten) en blijkbaar maakt dat helemaal niet uit. Gewoon melden aan de bank wanneer het verkocht wordt, en zij zetten de lening dan gewoon over naar de nieuwe woning.
Voor de verminderde tarieven bij het aankopen van de enige gezinswoning is een van de voorwaarden dat u maar één woning mag bezitten. Als u nog een woning heeft, moet u die voortaan pas binnen de twee jaar verkopen. Op dit moment is die termijn nog één jaar.