Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
En huis gekocht.. vraagprijs 6.2M, begonnen aan 5.75 dan ging het 5.8, 5.95, 6.1, 6.15, 6.2, 6.25 en uiteindelijk gekocht aan 6.3

Het is veel kleiner dan wat ik nu heb, maar "goed genoeg" en met een stuk dat ik zou moeten kunnen verhuren aan 15000/maand Dat zou 60% van de lening moeten dekken
Niet onbelangrijk om misschien te vermelden dat het om NOK gaat en niet om EUR :fingerguns:.

Totaal inkomen/maand: €6000 (arbeid) + €1500 (verhuur) = €7500
Totaal aflossing/maand: €3350 (Bestaande + nieuwbouw)
Resterend: €4150/maand (excl. bonussen, 13de maand, eindejaarspremie, firmawagen,...)

Lijkt dit jullie realistisch?
Die gegeven nummers lijken mij ruim voldoende om normaal te leven. Dus is dit realistisch? In mijn ogen wel.

Maar. Tenzij jij bij je vriendin gaat wonen tijdens de bouw gaat je €1.500 huur niet van toepassing zijn totdat je nieuwbouw effectief bewoonbaar is en je verhuist. €2.650 voor een koppel is in mijn ogen wel nog steeds realistisch -- afhankelijk van de levensstijl.

De vraag is wel of de bank dit leuk gaat vinden dat jullie met €6.000 inkomen om €3.350 aflossingen gaan vragen. Dat is een relatief groot deel van jullie inkomen. De regels die je leest van 30% of 50% zijn weliswaar een beetje flou als de inkomens hoger worden (en 6k is dat). Maar ga toch zeker eens met je bank praten voor je al te zotte dingen vastzet om te zien wat zij denken. Want voor de bank bestaat die €1.500 aan inkomen (terecht) nog niet.

Laatst bewerkt:
Die gegeven nummers lijken mij ruim voldoende om normaal te leven. Dus is dit realistisch? In mijn ogen wel.

Maar. Tenzij jij bij je vriendin gaat wonen tijdens de bouw gaat je €1.500 huur niet van toepassing zijn totdat je nieuwbouw effectief bewoonbaar is en je verhuist. €2.650 voor een koppel is in mijn ogen wel nog steeds realistisch -- afhankelijk van de levensstijl.

De vraag is wel of de bank dit leuk gaat vinden dat jullie met €6.000 inkomen om €3.350 aflossingen gaan vragen. Dat is een relatief groot deel van jullie inkomen. De regels die je leest van 30% of 50% zijn weliswaar een beetje flou als de inkomens hoger worden (en 6k is dat). Maar ga toch zeker eens met je bank praten voor je al te zotte dingen vastzet om te zien wat zij denken. Want voor de bank bestaat die €1.500 aan inkomen (terecht) nog niet.
@Granaatappel Die 1500 EUR is ook een Brutobedrag, je gaat altijd nog kosten aan het huis hebben als je verhuurd. Denk aan kleine en grote herstellingswerken, bepaalde huurschade die je niet kan verhalen op je huurders of die ze niet willen betalen en een rechtszaak te duur is (aanrader om een rechtsbijstand verzekering hiervoor te nemen)

Maar het bedrag dat je zou overhouden is inderdaad meer dan genoeg, tenzij je uitgaven op dit moment al over die 2650 EUR/maand zijn

Klopt, bij een nieuwbouw dient de gehele hypotheek denk ik niet in 1 keer opgenomen te worden. Bij mijn huidige lening was er de mogelijkheid om de aflossing pas te starten vanaf het moment dat de renovatie 'gedaan' was en ik kon verhuizen. Hoe dan ook ga ik uiteraard in een later stadium dit nog eens polsen bij de banken.

@Granaatappel Die 1500 EUR is ook een Brutobedrag, je gaat altijd nog kosten aan het huis hebben als je verhuurd. Denk aan kleine en grote herstellingswerken, bepaalde huurschade die je niet kan verhalen op je huurders of die ze niet willen betalen en een rechtszaak te duur is (aanrader om een rechtsbijstand verzekering hiervoor te nemen)

Maar het bedrag dat je zou overhouden is inderdaad meer dan genoeg, tenzij je uitgaven op dit moment al over die 2650 EUR/maand zijn
onze uitgaven buiten mijn huidige aflossing per maand zijn een kleine €1500. Als ik me niet vergis zouden bepaalde banken dan 10 x verhuurbedrag rekenen om aan een netto bedrag te komen om deze herstellingswerken, onroerende voorheffing, leegstand,... te dekken. Het idee is nog in de kinderschoenen dus ik zal later dit jaar bij de banken gaan luisteren.

Laatst bewerkt:
Net mijn tweede woning gekocht:

we wonen nu al 12 jaar in een rijhuis in Gentbrugge, nieuwe woning gekocht in Oosterzele.

Het is ons gelukt, maar die prijzen, die gaan echt een rare richting uit en ik zie het niet beteren in de komende jaren...

@Granaatappel , je had uw vraag al in een ander topic gesteld als ik me niet vergis?
Maar na @pardal zijn feedback mss nog volgende tip:
Als je wil weten of een lening haalbaar is, steek dan is al uw uitgaven vh laatste jaar (hello export to csv in bank app) in een Excel.
Verdeel dat op in
- Vaste kosten (voorspelbaar): verzekeringen, lening, telecom, ...
- Eten
- Medisch
- Varia/Fun

Eens dat gedaan zie je al snel vanonder aan de streep of een extra lening haalbaar is voor u.
4k€/maand netto te spenderen na vaste kosten is voor de meeste koppels ruim voldoende, maar als jij nu wekelijks een sterrenrestaurant wil aandoen dan kan 4k wel is wat weinig zijn zonder u levensstijl aan te passen....

Net mijn tweede woning gekocht:

we wonen nu al 12 jaar in een rijhuis in Gentbrugge, nieuwe woning gekocht in Oosterzele.

Het is ons gelukt, maar die prijzen, die gaan echt een rare richting uit en ik zie het niet beteren in de komende jaren...
Jouw huis in Gentbrugge zal op die 12 jaar tijd ook wel al fors gestegen zijn in waarde, denk ik dan?

Mijn woning in Schoten (nabij Antwerpen) staat te koop:

Ik moest wel lachen bij de foto van de bureau, die is wel heel minimalistisch ingericht 😀

Dit is wachten tot een koppel Antwerpse tweeverdieners zeggen: "Allez 't is goed."
In St-Niklaas heb je dit met tuintje erbij voor 100k minder.

hoeveel vraagt zo een makelaar? wel mooie annonce.
Toen ik mijn appartement (€250k) in het Antwerpse te koop zette 1 jaar geleden waren dit de commissies (eerste aanbod, want ik heb niet onderhandeld en het uiteindelijk zelf te koop gezet). 3 makelaars laten komen:
  • 2,25% + btw
  • 3% + btw, OF €5k + btw - kosten attesten // gratis schattingsverslag
  • 3% + btw, commissie kon besproken worden // schattingsverslag is €250 (indien verkoop uiteindelijk niet via hen gemandateerd wordt)

Standaard is 3% excl. btw, dat is ook wat het BIV aanraad volgens mij.
Een familielid heeft verkocht via makelaar aan 3% + btw + attesten betaald door makelaar.

Terug
Bovenaan