Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik ben de laatste maanden op zoek naar een 1 slaapkamerappartement in regio Zaventem-Vilvoorde-Kampenhout (ik werk op de luchthaven). ...
Vilvoorde, Machelen, Melsbroek, Diegem en soms Zaventem zelf bv https://www.immoweb.be/en/classified/apartment/for-sale/zaventem/1930/20652978. Als je budget onder de 200k excl kosten ligt wordt het moeilijker (vooral klein: https://www.immoweb.be/en/classified/flat-studio/for-sale/machelen/1831/20854056, wordt nog verhuurd)

Ik ben de laatste maanden op zoek naar een 1 slaapkamerappartement in regio Zaventem-Vilvoorde-Kampenhout (ik werk op de luchthaven). Voorlopig geen succes. Prijzen voor een appartement waar letterlijk alles aan gefixt moet worden tot de elektriciteit toe gaat aan prijzen die al richting mijn budget gaan. Ik had 2 bezichtigingen gepland, vandaag afgebeld voor allebei wegens reeds verkocht. En dan had ik op de dag dat ze online verschenen gebeld voor een afspraak.

Word je bijna moedeloos van. Ik ga wellicht juist ver weg moeten kijken in Tienen of Landen en dan zou ik wel echt erg ver weg wonen van m'n werk met een verschrikkelijke verbinding via de e40. Ik woon momenteel bij m'n ouders in de buurt van Leuven en ik kan me moeilijk voorstellen om er nog 20 km bij te doen elke dag.
Tienen heeft net een geweldige treinverbinding tot de luchthaven. Geen idee waarom je nog de E40 zou nemen met de auto.

Vilvoorde, Machelen, Melsbroek, Diegem en soms Zaventem zelf bv https://www.immoweb.be/en/classified/apartment/for-sale/zaventem/1930/20652978. Als je budget onder de 200k excl kosten ligt wordt het moeilijker (vooral klein: https://www.immoweb.be/en/classified/flat-studio/for-sale/machelen/1831/20854056, wordt nog verhuurd)
Budget is max 250k inclusief kosten, aangezien ik op mezelf leen. Mijn ervaring is dat bijna alles wat daaronder valt erg veel werk aan is (denk renovatieverplichting of EPC score D waardoor er sowieso nog geïsoleerd moet worden bv). Dat schrikt me hoegenaamd niet af - beggars can't be choosers - maar als je volledige budget op gaat aan de aankoop is er geen geld meer over om iets te renoveren natuurlijk :). Ik zou daarom liefst iets kopen waar weinig of geen werk aan is, en dat mag dan ook klein (bv 50 m3 zijn), of wel moet het echt wel goedkoper zijn zodat ik me de essentiële renovaties kan veroorloven.

Ik weet overigens wel dat er regelmatig interessante panden te koop worden aangeboden in de regio, ik lijk gewoon steeds achter het net te vissen (altijd al in optie plotseling, ik ben blijkbaar dus niet snel of agressief genoeg).

Tienen heeft net een geweldige treinverbinding tot de luchthaven. Geen idee waarom je nog de E40 zou nemen met de auto.
Klopt, de treinverbinding is goed. Ik zit echter met een bedrijfswagen waarvoor ik geen mobiliteitsbudget krijg als ik hem opgeef, wat natuurlijk een grote aderlating zou zijn in ruil voor een treinabonnement. En m'n sociaal leven situeert zich zowat volledig in de Vlaamse rand, dus het zou ook erg isolerend zijn wat dat betreft.

Ik neem het overigens nog steeds in consideratie als optie, want je kan wel degelijk iets mooier kopen in Tienen, zelfs een huisje is niet out of the question for 200k daar.

Wij hebben 6 maanden geleden een volledig gerenoveerd rijhuis uit 1920 van 160m2 met 80m2 tuin gekocht. Aan de rand van de stad, in een rustige enkel richtingstraat. Vlakbij dorpskern, winkels, bus etc...

De prijs was 389k en we hebben maar ineens deze prijs geboden. We waren de eerste bezoekers en hebben niet getwijfeld, uit vrees dat er toch iemand ons voor zou zijn. Allemaal enorm snel gegaan en tot nu geen problemen noch kosten. 🤞

1 of 2 maand langer dan de opzegtermijn? Hoe zit dat eigenlijk?
Ik heb zelf ook iets gekocht met een huurder in, binnenkort akte, dan pas kan ik de huurder eruit zetten en dan heeft die 6 maand opzegtermijn. Wat als die binnen de 6 maand niets anders vindt? Betere prijs kunnen kopen wel dan indien het geen huurder had, maar toch ook een vrees dat die huurder te lang gaat plakken. Gaat voor die huidige prijs niets beter vinden indien ze in dezelfde buurt wilt blijven, dus zal sowieso meer huur moeten gaan betalen elders of minder goed pand huren.

Je hebt toch een telefoon en een mond ? Bel de huurder op en spreek iets af. Dat contract is een bladje papier dat als backstop dient als huurder en/of verhuurder het uithangen. Voor de rest spreek je toch af wat je wil met je huurder ? Maar voor 1 of 2 maanden verlenging, ga ik niet naar de rechtbank trekken.

Ik heb als verhuurder nog nooit de wettelijke termijnen gerespecteerd - in beide richtingen al afgeweken. Ook al contract verlengingen van 3 of 6 mnd gedaan, telkens 3mnd opzeg. Huidige huis gekocht met huurder in. Die is ook te lang gebleven. Zolang de huur binnenstroomt, is er ook niet echt een probleem, behalve wat practicalities.

Op den duur zijn we die wel wat beginnen ambeteren om hem rapper buiten te krijgen. Verbouwingen, de tuin beginnen aanpassen, ...

Er gebeurt niks als je termijnen of contracten aflopen. Tenzij 1 van beide partijen actie ondernemen...

Je hebt toch een telefoon en een mond ? Bel de huurder op en spreek iets af. Dat contract is een bladje papier dat als backstop dient als huurder en/of verhuurder het uithangen. Voor de rest spreek je toch af wat je wil met je huurder ? Maar voor 1 of 2 maanden verlenging, ga ik niet naar de rechtbank trekken.

Ik heb als verhuurder nog nooit de wettelijke termijnen gerespecteerd - in beide richtingen al afgeweken. Ook al contract verlengingen van 3 of 6 mnd gedaan, telkens 3mnd opzeg. Huidige huis gekocht met huurder in. Die is ook te lang gebleven. Zolang de huur binnenstroomt, is er ook niet echt een probleem, behalve wat practicalities.

Op den duur zijn we die wel wat beginnen ambeteren om hem rapper buiten te krijgen. Verbouwingen, de tuin beginnen aanpassen, ...

Er gebeurt niks als je termijnen of contracten aflopen. Tenzij 1 van beide partijen actie ondernemen...
Wat een Boomer antwoord.
Ik ben nog bezig met het compromis, nog wachten tot dat officieel in het orde is.

Klopt, de treinverbinding is goed. Ik zit echter met een bedrijfswagen waarvoor ik geen mobiliteitsbudget krijg als ik hem opgeef, wat natuurlijk een grote aderlating zou zijn in ruil voor een treinabonnement. En m'n sociaal leven situeert zich zowat volledig in de Vlaamse rand, dus het zou ook erg isolerend zijn wat dat betreft.

Ik neem het overigens nog steeds in consideratie als optie, want je kan wel degelijk iets mooier kopen in Tienen, zelfs een huisje is niet out of the question for 200k daar.
En ze betalen de trein niet terug? Want meestal is dat wel te combineren met bedrijfswagen

Hoeveel zou je hier nog moeten insteken om het energetisch up-to-date te krijgen? Ik denk dan aan gevelisolatie, dak, vloerverwarming,...

Zonde dat het vanbinnen al deels gerenoveerd is zonder structureel de dingen te hebben aangepakt.

Wat mij betreft is dat onmogelijk.

Met zo'n woningen zijn er imo maar 2 opties:

1) een aantal quick wins om van uw renovatieplicht af te geraken (zonnepanelen, nieuwe ramen, hier of daar iets isoleren om tot aan EPC D te komen). Daarbij er gewoon vrede mee nemen dat uw energievraag hoog gaat blijven.

2) afbreken tot in de kelder en opnieuw beginnen.

prachtige tuin & omgeving wel.

Al wie een huis gekocht heeft 5j geleden heeft toch de jackpot gewonnen. Lenen aan 1%, en de inflatie is ondertussen al 20% geweest. Ge voelt er niets meer van;

Hoeveel zou je hier nog moeten insteken om het energetisch up-to-date te krijgen? Ik denk dan aan gevelisolatie, dak, vloerverwarming,...

Zonde dat het vanbinnen al deels gerenoveerd is zonder structureel de dingen te hebben aangepakt.

Wat mij betreft is dat onmogelijk.

Met zo'n woningen zijn er imo maar 2 opties:

1) een aantal quick wins om van uw renovatieplicht af te geraken (zonnepanelen, nieuwe ramen, hier of daar iets isoleren om tot aan EPC D te komen). Daarbij er gewoon vrede mee nemen dat uw energievraag hoog gaat blijven.

2) afbreken tot in de kelder en opnieuw beginnen.

prachtige tuin & omgeving wel.
Afbreken is nu ook wel drastisch :unsure: dat valt perfect te renoveren maar dat kost geld ja, met bricoleren kom je er niet. Maar zet eens een nieuwbouwvilla van dezelfde stijl en grootte..
Risico is het bouwjaar: in 1960 werden structureel al goede woningen gezet maar er zijn in de pakweg 20 jaar daarop wel al wat stappen gezet: goede waterkering, dakstructuur, ... Bij deze woning is de kans wel groter dat er wat structurele verrassingen zijn.
Al wie een huis gekocht heeft 5j geleden heeft toch de jackpot gewonnen. Lenen aan 1%, en de inflatie is ondertussen al 20% geweest. Ge voelt er niets meer van;
Goh ja en nee. Ik heb gekocht in februari 2020 dus qua timing zowel op vlak van prijs als lening vrij goed, wel net de woonbonus gemist.
De renovatiekost daarentegen is sindsdien ook wel gigantisch de lucht ingegaan en die heb ik wel aan mijn broek :unsure:

En diegene die 10 jaar geleden gekocht hebben is de "jackpot" nog groter en zo zul je nog wel verder kunnen gaan.

10j geleden was nog beter :p

Ondertussen herzien naar een dikke 1% en nog die exuberante woonbonus meegepikt die meer opbrengt dan de rente alleen. :p

Hierbij zou ik nagaan of de renovatiekost de energiewinst waard is. Vrienden van mij hebben een huis gekocht dat niet goed geïsoleerd is, maar wel redelijk snel verwarmd kan worden (luchtverwarming) en zij zitten aan energiekosten voor ~300€. Een nieuw dak laten zetten kost zoveel extra dat ze nooit eruit gaan halen via een lagere energiefactuur. In dat geval zou ik het gewoon laten zoals het is.

Tja de jackpot als je 5j geleden een huis kocht.
Ik had in 2018 een app gekocht, pas verkocht met veel winst.
Je moet ook nog terug iets anders kopen, veel jackpot schiet er dan niet meer over 😅.

10j geleden was nog beter :p

Ondertussen herzien naar een dikke 1% en nog die exuberante woonbonus meegepikt die meer opbrengt dan de rente alleen. :p
Schandalig dat Jan Jambon dat afgeschaft heeft en dan die 2deverblijf woonbonus nog een 2tal jaar gehouden heeft en dan niks meer.

Terug
Bovenaan