het is aan de verkopers om te bewijzen dat de precontractuele informatieplicht voldaan is, anders is de verkoopsovereekomst (die volgt uit de aanvaarding van het bod) ongeldig.
Die ongeldigheid kan niet zomaar gevorderd worden, maar er moet een nadeel geclaimd kunnen worden als men die informatie had, wat hier het geval is, het is eenvoudig aan te tonen dat een woning met bouwovertreding moeilijker te verkopen is.
Dus de koper staat hier heel sterk, tenzij die hier niet alles vertelt. een notaris kan nooit kwaad, maar daarom is het nog niet ok dat je zelf hier claims maakt die niet juridisch gefundeerd zijn.
De koper staat sterk in het geval dat de verkoper zijn precontractuele informatieplicht niet heeft voldaan. Waar wij geen enkele juridische basis voor hebben om hier vanuit te gaan. Geen kennis hebben van het dossier om dit te detecteren.
En dan vind jij het een juridische sluitende en gefundeerd raadgeving om te zeggen dat de koper sterk staat... waarna je u indekt met het statement of de koper moet niet alles vertellen.
Terwijl de volledige basis van de koper al sinds het begin is dat ze het zich allemaal niet meer echt herinnert. Ze er niet zeker van is en dit toch niet kan uitzoeken omdat ze een leek is of daar rekenschap van geven. Dat haar bod pas bindend is op het moment van het compromis. en haar bod gebaseerd was op de zweem van het feit dat dit haar droomwoning is en was die ze de vorige keer was misgelopen die nu joy joy opnieuw op de markt was gekomen. En belangrijker dat ze in de aanloop hiernaar, dus dit punt in de discussie, al heeft laten zien dat ze twijfels had over haar aankoop eigenlijk wel een goed idee is en was en of ze dat toch nog wel zou doen. En of het niet beter was om af te stappen van haar aankoop wegens de omstandigheden met haar appartement.
En dan ben ik degene die een claim maakt die niet juridisch gefundeerd is...
Ik denk nog altijd dat een boodschap te geven van het feit dat ze er niet licht overheen moet gaan. Met een focus op de negatieve gevolgen van haar keuze. En de raad om dit met haar notaris te spreken. Niet iets is dat nooit kwaad kan doen. Maar in dit geval iets is dat ze MOET doen.
Juist omdat mijn juridische basis is dat ik er vanuit ga dat ze zich niet in een zeer uitzonderlijke edge case zit waar een makelaar of verkoper zijn precontractuele informatieplicht niet zou gedaan hebben. Waar deontologische straffen op staan. En waar er al een huidige gerechtelijke procedure is waardoor ik verwacht dat de verkopende partij alles heeft gedubbelcheckt voordat dit opnieuw online gezwierd werd.
En mijn juridische basis, en ik val in herhaling, is dat ze haar casus bespreekt met de notaris die haar case kent en al de gegevens kan bekijken om te zien of ze effectief in een edge case zit. Terwijl ik haar voorbereid op het meest waarschijnlijke feit dat dit niet het geval zal zijn. En de consequenties daarvan te verstaan. Waarna als het dan toch het geval is elke positief puntje als een win gezien kan worden doordat ze zich heeft voorbereid op een worst case scenario
Ja... die raad zal ik blijven geven ook al is die dan effectief juridisch niet gefundeerd in uw ogen. Tegenover uw zeer gefundeerde edge case waar de koper zeer zeker onder valt of ze moet niet alles juist hebben verteld...
En als Malan dan binnen een paar weken zegt awel se rené jij was fracking verkeerd. Jij zat er volledig naast. Dan zal ik mij goed voelen omdat het resultaat beter was dan ik had voorzien en het voor haar ook een betere uitkomst was. Maar als het dan toch negatief is en was dan zal ik mij goed voelen omdat ze erop voorbereid is en was en dit sneller achter zich kan laten en op voorhand al de verschillende scenario's heeft kunnen bekijken die ze kan hebben om zich erop voor te bereiden waar ze zich het beste bij voelt en zichzelf zo sneller over de ontgoocheling kan zetten van deze negatieve informatie.
Dat soort verkeerd kan ik perfect mee leven.