Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik ben aan het kijken naar nieuwbouw appartementen of kleinere woningen, en het valt me op dat er bij geen enkel project rekening wordt gehouden met elektrische wagens.

Over 5 jaar wanneer elektrische bedrijfswagens misschien verplicht worden ben je toch aan het vloeken dat je nieuwbouw geen mogelijkheid heeft om op te laden?
Bij een eigen oprit kan je er aan beginnen, maar wat met de appartement garages?
Dat verplichten voor bedrijfswagens is dat verplichten voor een absolute minderheid van de populatie dus.
Daarnaast komt er dan nog eens de vraag bij appartementen wie dat moet betalen. Je kan moeilijk alles gemeenschappelijk doen wanneer bvb maar 10% ervan gebruik maakt. Dat is allemaal nog flou, logisch dat je het dan maar zélf moet voorzien als dat voor jou wél een meerwaarde is.

Daarbij spreek je over klein, dus ook een klein budget. Dat voorzien vraagt toch een deftige investering waardoor de prijs ook automatisch stijgt, voor, jawel, een absolute minderheid van de mensen..

Op plaatsen met een garage is dit toch relatief gemakkelijk te voorzien achteraf? Eventueel bij aankoop al polsen bij welke parkeerplaatsen gemakkelijker een oplaadpunt te installeren is,dat wel.

Dat dit niet rechtstreeks op jouw meter zou komen is ook niet direct een probleem als er daar ook gewoon een meter geïnstalleerd wordt.

Deze discussie is ook al gevoerd in het verleden. Een extra laadpunt voorzien is niet zoveel extra werk, en zeker niet veel extra kosten. Maar het vergt wel wat extra planning op voorhand om een kabel te trekken van elk appartement naar de garage (zodat het oplaadpunt op de elektriciteitsmeter van de eigenaar komt, ipv de gemeenschappelijke, en zodat er geen aparte teller moet geïnstalleerd worden). Maar er is gewoon nu nog te weinig/geen vraag naar van de kopers, dus de projectontwikkelaars zullen dit pas doen als EV's effectief gemeengoed zijn en kopers er echt naar vragen. Die wil gewoon zo weinig mogelijk kopzorgen en zo efficiënt (goedkoop) mogelijk werken

Tweede optie zou zijn om een betalende laadpa(a)l(en) te installeren op de teller van de gemeenschappelijke, waar iedereen dan tegen betaling kan laden. De inkomsten gaan dan naar de gemeenschappelijke. Het kan allemaal wel, maar niemand heeft hier momenteel zin in.

En als ik dan extreem kort door de bocht ga: de eerste EV's waren duur en luxewagens, en die eigenaars hebben vaak een eigen garage of oprit.

Ik ben wel benieuwd hoe mensen met een EV in een appartementsgebouw dit momenteel aanpakken. Iemand input?

Laatst bewerkt:
Wat ik zie : publieke laadpalen verschijnen waar nieuwe blokken worden geplaatst. Mijn ex is bezig met de aankoop van een appartement in een blok van 40. Publieke parking daarnaast heeft 3j geleden 2 publieke laadpalen gekregen.
200m verder een prestigieus nieuwbouwproject met appartementen, bam, 3 nieuwe laadpalen aan de publieke parking er vlakbij.

Vlak aan mijn werk zijn 3 nieuwe blokken gebouwd van ongeveer 10 flats per blok. Sinds enkele maanden plots ook een laadpaal in de dorpskern 150m verderop.

Deze discussie is ook al gevoerd in het verleden. Een extra laadpunt voorzien is niet zoveel extra werk, en zeker niet veel extra kosten. Maar het vergt wel wat extra planning op voorhand om een kabel te trekken van elk appartement naar de garage (zodat het oplaadpunt op de elektriciteitsmeter van de eigenaar komt, ipv de gemeenschappelijke, en zodat er geen aparte teller moet geïnstalleerd worden). Maar er is gewoon nu nog te weinig/geen vraag naar van de kopers, dus de projectontwikkelaars zullen dit pas doen als EV's effectief gemeengoed zijn en kopers er echt naar vragen. Die wil gewoon zo weinig mogelijk kopzorgen en zo efficiënt (goedkoop) mogelijk werken

Tweede optie zou zijn om een betalende laadpa(a)l(en) te installeren op de teller van de gemeenschappelijke, waar iedereen dan tegen betaling kan laden. De inkomsten gaan dan naar de gemeenschappelijke. Het kan allemaal wel, maar niemand heeft hier momenteel zin in.

En als ik dan extreem kort door de bocht ga: de eerste EV's waren duur en luxewagens, en die eigenaars hebben vaak een eigen garage of oprit.

Ik ben wel benieuwd hoe mensen met een EV in een appartementsgebouw dit momenteel aanpakken. Iemand input?
Momenteel bezig met een nieuwbouwappartement te kopen (redelijk kleinschalig, 9 appartementen).
Daar zijn een aantal garageboxen mogelijk bij aan te kopen en elke box heeft een laadpaal reeds geïnstalleerd en een klein aantal zonnepanelen op het dak die privé zijn (kosten van het laden wat te drukken vermoedelijk?).

Vermoed bij de nieuwere bouwen er meer en meer rekening gaat mee gehouden worden.

Ik heb het bij drie verschillende projecten gevraagd en bij elke was het een neejt. Dat wordt niet voorzien en het kan lastig worden om achter af te plaatsen.
En dan spreken we al over 250excl btw + 20k parking

Iemand die toevallig een idee heeft wat het zou kosten om een waterput te steken? Al ons regenwater loopt nu gewoon weg in de riool en wij moeten kraanwater pakken voor de plantjes, daar wil ik toch wel iets aan veranderen.

Moet zoiets ook nagevraagd worden op de gemeente?

afhankelijk van toegankelijkheid, herstelwerken etc reken gemiddeld 2000euro + pomp nodig =>principieel kan je het doen maar of je het terug verdient in verbruik is iets anders..

Dat verplichten voor bedrijfswagens is dat verplichten voor een absolute minderheid van de populatie dus.
Daarnaast komt er dan nog eens de vraag bij appartementen wie dat moet betalen. Je kan moeilijk alles gemeenschappelijk doen wanneer bvb maar 10% ervan gebruik maakt. Dat is allemaal nog flou, logisch dat je het dan maar zélf moet voorzien als dat voor jou wél een meerwaarde is.

Daarbij spreek je over klein, dus ook een klein budget. Dat voorzien vraagt toch een deftige investering waardoor de prijs ook automatisch stijgt, voor, jawel, een absolute minderheid van de mensen..
Goh, op mijn vorig werk reed de baas met een Tesla, woonde in een appartement dat geen voorziening had, en die heeft dat toch op zijn parkeerplek in de ondergrondse kunnen aanleggen zonder enige kost voor de rest vd bewoners.

Laadpalen zie je ook meer en meer, maar uiteraard nog te weinig. Hier bij ons staan er plots 2 op de parkeerplek op het dorpsplein. Dat is dus 40% van de parkeerplekken!
Aangezien niemand van de 30 bewoners een elektrische auto heeft en vooral geen nood aan parking, zet boer Willy zijn remork daar gewoon. 2 palen die gezet zijn en dus verloren budget.

Ik heb het bij drie verschillende projecten gevraagd en bij elke was het een neejt. Dat wordt niet voorzien en het kan lastig worden om achter af te plaatsen.
En dan spreken we al over 250excl btw + 20k parking
Hier ook eens gekeken naar een nieuwbouw project. Een heel groot met verschilllende type woningen. Er werd ingezet op het ecologische, veel groen, autoluwe straten etc. Ondergrondse parkings voor de bewoners maar laadmogelijkheden waren er nog niet voorzien. Ze waren aan het bekijken om wel eventueel iets te voorzien dat je dan ook met een laadpas kan laden maar dat was helemaal niet zeker. Nu dat de overheid zo naar EVs begint te pushen is dat wel een spijtige zaak want dat zijn dan woningen die ook pas over een paar jaar af zijn. Dus de laadinfrastructuur gaat nog hopeloos achter blijven lopen. Dan kun je ook niet verwachten dat mensen warm lopen om zo'n EV aan te kopen.

voor 2000 euro heb je al 400 kuub water aan basistarief zeker?
Als het op mij bedoeld was ivm de waterput. We moeten de volledige voortuin nog heraanleggen, dus het was eerder wat de meerprijs zou kunnen zijn. Als we dan toch bezig zijn kunnen we het er beter ineens in betrekken imo.

Ik kan onze tuinarchitect wel aanraden, tekent een plan uit zonder dat je alles moet laten uitvoeren via hem.
Plan alleen was €500 excl btw voor 350m² (achtertuin, voortuin en oprit), vond dat wel schappelijk. Gaf ook raad voor als je dingen zelf wou doen.
Is wel van West-Vlaanderen.
Geef maar eens door, want gij zijt van niet ver 😁

Na drie bezoeken de eerste over de vloer gehad die ik al durf aanraden: Armand Mathijs uit Gelrode.
Nam zijn tijd, was eerlijk, gaf al veel advies in het eerste gesprek. Kwam met mooie, aangepaste voorbeelden nadat hij ons had gehoord.
Vraagt 699 EUR ex BTW all-in voor een plan, hoogtemetingen, 3d render, gedetailleerde prijsofferte/raming met prijzen per post voor uitvoering

Vond ik wreed schappelijk, man snapte ook volledig waar we naartoe wouden. Met die 2 honden en de afschuwelijke ondergrond hier (ijzerzandsteen) is het allemaal zo simpel niet om dat eens "rap aan te leggen". 2j geleden hebben we de grond voorbereid, bemest en grasmatten gelegd. Awel dat was 1300 EUR de vuilbak in want het is nergens geen dicht gazon meer en we hebben echt plekken die compleet kaal zijn.
Ga je enkel plan laten maken door hem of ook de aanleg?

Voor een plan te maken pinterest, je plannen en My Gardena planner. Welke planten we exact nemen zullen we gewoon bespreken in een tuincentrum. Die mensen kennen er ook wel iets van :)

Heb dit uiteindelijk gemaakt voor onze tuin wat ons eindelijk wat duidelijkheid gaf en iets wat we gewoon rustig zelf kunnen doen stap voor stap.

Heb zelf ook meerdere architecten gebeld maar ofwel was het totaalproject bij hun uit te voeren ofwel veel te duur (2k+ voor een plan). Vermits we al onze oprit en terras laten doen hadden en we dus de rest stap voor stap zelf wouden doen was dat geen optie of te duur.

Ga je enkel plan laten maken door hem of ook de aanleg?
Enkel plan, aanleg is nog niet voor direct gepland.
Zo die My Gardena tool enzo, ik zeg het, allemaal tof als ge een makkelijke omgeving en een deftige ondergrond hebt. Wij mankeren beide.

Welke planten enzo is zelfs ondergeschikt voor mij, met 2 honden die alles uitgraven moet dat zo beperkt mogelijk zijn;

Appartementsbewoner hier, die in het bestuur (VME) zit. Wij zijn dit aan het onderzoeken, niet zozeer omdat er vraag naar is, maar wel om te weten of het mogelijk is, en tegen welk prijskaartje. Op die manier zijn bewoners tenminste geïnformeerd of ze een (PH)EV kunnen overwegen.

Ons nieuwbouwcomplex werd opgeleverd in 2018. Er zijn zowel binnen- als buitenstaanplaatsen op het terrein. De bouwheer heeft toen aan elke koper steeds gevraagd of ze interesse hadden in een laadpaal of stopcontact, maar uiteindelijk is niemand daar op ingegaan.

Geen enkele staanplaats is dus voorzien van stroom. Daarbij komt ook dat het tellerslokaal zich in de ondergrondse garage bevindt, waarbij de architect erin geslaagd is om geen vierkante meter vloer of muur onbenut te laten. De muren in dat lokaal hangen dus al redelijk vol, waardoor het plaatsen van een extra zekeringskast voor laadinfrastructuur een uitdaging zal zijn.

O.a. dit artikel kaart enkele problemen aan en geeft richtprijzen: https://stroohm.be/hoe-laden-in-een-mede-eigendom/

Om even de opties te overlopen:
Een normaal stopcontact (langzaam laden dus) op de individuele teller plaatsen: dit zou in principe het gemakkelijkste moeten zijn. Er zijn geen grote kosten nodig, en je kan een vrij eenvoudige procedure volgen om deze werken uit te voeren zonder dat er akkoord voor nodig is van de VME. Je draagt de kosten immers volledig zelf. Een klein detail steekt daar echter een stokje voor: in het tellerslokaal staan enkel de elektriciteitstellers, maar geen zekeringskasten! Dat wil dus zeggen dat van elke teller een kabel naar de appartementen op de bovenverdiepingen vertrekt, waar de zekeringskast met hoofdschakelaar en verliesstroomschakelaar zich bevindt. In principe dien je dus vanuit die kast terug naar de garage te gaan met een kabel naar je stopcontact. Allesbehalve vanzelfsprekend en goedkoop dus. Je zou dit kunnen oplossen door in de garage een extra individuele zekeringskast te plaatsen tussen de teller en de kabel die naar het appartement gaat, met ook daar opnieuw een hoofdschakelaar en verliesstroomschakelaar om de volledige installatie te beschermen. Maar daarvoor is in het tellerslokaal voor iedereen gewoon geen plaats, en dat is ook niet goedkoop. Je hebt immers ook terug een keuring aan je been. En in het bijzonder in ons complex zit je ook met het probleem dat er meerdere blokken zijn, maar dat de garage zich maar onder 1 blok bevindt. Veel succes met het trekken van uw individuele kabel van uw staanplaats naar uw teller in een nabijgelegen blok.

Door deze problematiek valt het aansluiten van laadinfrastructuur (stopcontact of snellader) op individuele tellers dus gewoon al af.

Laadinfrastructuur op de gemeenschappelijke teller dus: het begint al met de vraag of die aansluiting wel zwaar genoeg is. Eigenlijk is dat ook al van toepassing bij laadinfrastructuur individuele tellers (zie bovenstaand artikel). Stel dat er 20 plaatsen in de garage zijn, en je wilt snelladers, dan dien je toch een oplossing te dimensioneren die dergelijke uitbreidingen aankan, indien steeds meer eigenaars zich willen aansluiten op de gemeenschappelijke laadinfrastructuur. Reken dus maar op een kost voor een verzwaring van de aansluiting, en eventueel een extra teller.

Daarna kan men een extra elektriciteitskast komen plaatsen, en kabels + laadpalen installeren bij de eerste geïnteresseerden. Andere eigenaars kunnen zich later ook aansluiten, door hun deel van de investering te betalen.

Met wat hier eerder gezegd werd zoals "simpel toch: elektriciteit verzwaren en kabels trekken", moet ik eens goed lachen. Neen, zo werkt het niet in mede-eigendom. De raad van mede-eigendom moet dergelijk project samen met de syndicus ter harte nemen, en met een goed uitgewerkt voorstel naar de jaarlijkse Algemene Vergadering komen, zodat dit voorgelegd kan worden ter stemming. Stel dat je dan iets vergeten bent, of er is een fout gemaakt waarover iemand een opmerking maakt, dan wordt je voorstel bij de stemming gewoon van tafel geveegd en kan je in het slechtste geval een jaar wachten tot de volgende vergadering. Het is zeer belangrijk om in het voorstel uit te klaren dat de eigenaars die geen laadpaal installeren, geen financieel nadeel zullen ondervinden door dit project. En dan moet je al een syndicus hebben die het zich wil aantrekken. Wij zitten hier momenteel met een enorm rotte appel die geen klop doet. Alleen al het vervangen van die clown neemt tijd in beslag om alles volgens het boekje te doen. De tijdlijn om laadinfrastructuur in ons complex te voorzien, ziet er dus zo uit:
  • 2021: ontslag syndicus, aanstelling nieuwe syndicus, die zich kan inwerken en de puinhoop wegwerken.
  • eind 2021: opstart verkenningsfase laadinfrastructuur (offertes opvragen, alle details bekijken, voorstel opmaken)
  • 2022: voorlegging op Algemene Vergadering. Bij een meerderheid kan alles uitgevoerd worden. Dit vergt echter ook dat voldoende eigenaars interesse hebben, aangezien enkel de geïnteresseerden de initiële kosten volledig zullen moeten dragen. Als de kost van de verzwaring en de centrale zekeringskast dus te zwaar zijn voor 3 man en een paardenkop, dan kan het zijn dat men zich op het laatste moment nog terugtrekt. Een catch22 stemming dus.
  • eind 2022: vroegste datum voor oplevering van laadinfrastructuur

Eigenlijk zou het pak gemakkelijker zijn moest de overheid dit als voorwaarde zetten in het bekomen van een omgevingsvergunning. Elke staanplaats een laadpaal, want je geeft immers toch snel 20K uit voor zo'n plek. Nieuwbouw zal er toch niet goedkoper op worden. Voor diezelfde reden heeft de overheid ook al een aantal staanplaatsen opgelegd die op het terrein voorzien moeten worden op basis van het aantal appartementen. Dit om te vermijden dat een bouwheer een lap grond maximaal uitbuit met appartementen, en daarbij parkeren als een extern probleem voor de buurt of openbare weg ziet.

Aangezien de prijs van een huis gestegen is door de lage intrestvoet, is het dan niet logisch dat als ooit de intrestvoet terug begint te stijgen de prijs van een huis zal dalen? Aangezien het budget in eerste instantie nog altijd bepaald wordt door de maandelijkse aflossing en dat begrensd is door het loon. Als er meer geld moet betaald worden voor de lening kan er minder betaald worden voor het huis, dus moet de prijs van een huis wel dalen? Daarom dat ik denk, de intrest is nu misschien wel zeer laag, maar maakt het dat wel een goed moment om een huis te kopen, gezien het uiteindelijk de waarde van het huis is die telt?

Als alles logisch was : Ja.
Maar deze daling is al zo vaak voorspeld, en zo vaak niet gekomen.

Laat het me zo zeggen : Ik zou er zeker niet op rekenen. :)

Als alles logisch was : Ja.
Maar deze daling is al zo vaak voorspeld, en zo vaak niet gekomen.

Laat het me zo zeggen : Ik zou er zeker niet op rekenen. :)
Om nog maar te zwijgen over de waarde van een huis als investering.

Denk trouwens dat we nog altijd relatief gezien even veel betalen als toen de rente hoog stond. Mijn ouders betaalde sinds de jaren 80 ongeveer een derde van hun inkomen aan een lening. Mijn en vriendin betalen ook ongeveer een derde van ons inkomen af. Al betalen we wel een veel hoger bedrag af, zij het met een veel kleinere interestvoet

Terug
Bovenaan