ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Ik denk ook niet dat die vrouw de intentie had om die agent omver te rijden, maar ik kan wel begrijpen dat het vanuit het standpunt van die agent een seconde lijkt alsof dat wel zo is. Op de beelden zie je dat wanneer ze het gaspedaal indrukt het voertuig aanvankelijk wel vol in de richting van die agent manoeuvreert.

Als agent moet je dan in een fractie van een seconde een keuze maken tussen leven of dood en dan krijg je, helaas, dit. En net om dit soort misverstanden te vermijden wordt continue benadrukt om ten alle tijde de instructries van de agent op te volgen. Zeer triest dus wat hier gebeurd is, maar het zou me verbazen als de agent hiervoor strafrechtelijk veroordeeld wordt.

* Ik herb mijn pols gebroken en heb dus maar 1 hand iom te typen. Vergeef mij als i,k niet uitgebreid iop al jullie reacties ga kunnen reageren
Het kan zeker zijn dat de agent dat denkt.
Maar je kunt dit niet los zien van de context die er is. Al maanden is ICE mensen aan het oppakken zonder proces, vaak illegaal, vaak onterecht, en vaak worden die mensen ook nog gedeporteerd. In tegenstelling tot de belofte van Trump dat het alleen "zware criminele" illegalen zouden zijn, zijn 70% van de aanhoudingen mensen zonder strafblad. Daarnaast zijn er verschillende berichten van foute arrestaties, tientallen tot honderden. En daar bovenop hoeft ICE zich niet meer te legitimeren.

Je kunt dan wel zeggen: door niet te luisteren naar agenten, krijg je dit helaas. Dat is één deel van de context. Langs de andere kant: door het vertrouwen in een staatspolitie totaal te ondergraven, krijg je dit helaas.

Want wat is dit uiteindelijk? Een groep gewapende en gemaskerde mannen houdt je staande. Je moet al maar aannemen dat ze echt van ICE zijn, want als ze dat niet zijn, ben je gewoon in levensgevaar en is het een overval/carjacking, en moet je helemaal niet luisteren. Zijn ze wel echt van ICE, betekent dat nog altijd niet dat je veilig bent, gezien hun werkwijze de laatste maanden, en kan het zijn dat je onterecht in een gevangenis in San Salvador belandt en pas maanden later vrijkomt.

Ik denk ook niet dat die vrouw de intentie had om die agent omver te rijden, maar ik kan wel begrijpen dat het vanuit het standpunt van die agent een seconde lijkt alsof dat wel zo is. Op de beelden zie je dat wanneer ze het gaspedaal indrukt het voertuig aanvankelijk wel vol in de richting van die agent manoeuvreert.

Als agent moet je dan in een fractie van een seconde een keuze maken tussen leven of dood en dan krijg je, helaas, dit. En net om dit soort misverstanden te vermijden wordt continue benadrukt om ten alle tijde de instructries van de agent op te volgen. Zeer triest dus wat hier gebeurd is, maar het zou me verbazen als de agent hiervoor strafrechtelijk veroordeeld wordt.

* Ik herb mijn pols gebroken en heb dus maar 1 hand iom te typen. Vergeef mij als i,k niet uitgebreid iop al jullie reacties ga kunnen reageren
Misschien heel in het begin geeft ze even gas "richting" de agent, maar haar wielen zijn duidelijk weg van de agent in kwestie wanneer ze wordt doodgeschoten.

Verder stond de agent ook aan de zijkant van de motorkap (hij was daar trouwens ook zelf gaan staan, zoals te zien is in andere filmpjes; nog iets wat hij niet had moeten doen; als je je echt bedreigd voelt, dan blijf je aan de zijkant). Uit de weg springen was dus een veel veiligere optie op dat moment, zelfs als de vrouw toch naar de agent aan het rijden was. Want wat we nu zagen: de vrouw wordt doodgeschoten, en onmiddellijk schiet de auto met volle gas weg, weg van de agenten. Dat bewijst al dat de vrouw weg wilde sturen van de agent. En het bewijst ook dat, moest de vrouw de agent willen omver rijden hebben, de auto verder in de richting van de agent was gereden nadat ze was doodgeschoten.

Verder verwacht men ook van eenheden als deze dat die voldoende getraind zijn. Dat is heel duidelijk niet zo (er zijn veel beweringen dat men het niet nauw neemt met de rekrutering van ICE agenten en dat die weinig tot geen training krijgen) maar als je bij elke kleine dreiging al direct naar het hoofd gaat schieten, dan ben je absoluut niet geschikt voor dat soort beroep.

[Edit] In deze Reddit thread staat het filmpje in slow-mo.

Laatst bewerkt door een moderator:

Begrip hebben voor stress of chaos bij een agent is op zich logisch, maar hier wordt dat begrip bijna automatisch gebruikt om dodelijk geweld te verzachten. Iets begrijpen verklaart gedrag, maar maakt het daarom nog niet oké. Dat “keuze tussen leven en dood” verhaal, zeker in het Wilde Westen dat de VS soms is, is intussen zo’n dooddoener geworden. Dat is framing, punt. Alle andere opties verdwijnen gewoon uit beeld. Alsof er geen tactische keuzes waren, geen afstand kon worden gehouden, geen de-escalatie of geen terugtrekking mogelijk was. Dat zwart-wit verhaal doet alsof dodelijk geweld onvermijdelijk was, terwijl dat net de echte vraag is.

Die verwijzing naar “gewoon instructies opvolgen” is voor mij ook een massive eyeroll. Daarmee schuif je impliciet een deel van de verantwoordelijkheid richting het slachtoffer. Alsof zo'n situaties niet chaotisch, verwarrend en intimiderend zijn, zeker bij zwaarbewapende federale operaties. De risico’s van misinterpretatie worden zo bijna volledig bij burgers gelegd, niet bij de instanties. Eerlijk, ik weet zelf ook niet hoe ik zou reageren in zo’n situatie. Achteraf is het altijd makkelijk praten.

En als je het dan afrondt met “helaas gebeurt dit dan”, maak je er eigenlijk iets onvermijdelijks van. Alsof de dood gewoon een triest maar aanvaardbaar neveneffect van het beroep is. Dit is toch totaal geen analyse maar het gewoon laten passeren met een 🤷‍♂️
Dat een strafrechtelijke veroordeling onwaarschijnlijk is, zegt trouwens vooral iets over hoe moeilijk het is om agenten verantwoordelijk te houden, niet over of dit gerechtvaardigd was, laat staan of het te vermijden viel.

(Veel beterschap met uw pols)

Normaal probeer je toch altijd weg te springen van die auto, tenzij men echt een terrorist of een dolle schutter probeert te stoppen om te vermijden dat die nog meer slachtoffers maakt, maar dat is hier absoluut niet het geval.
Het feit dat die ICE agenten geen deftige politie-opleiding hebben gekregen zal ook meespelen.
En Trump praat het allemaal nog goed ook. In een rechtsstaat zou een incident grondig onderzocht worden en voor de rechtbank komen.
Het is dus niet één ding dat hier fout gaat maar allerlei zaken die niet correct verlopen.

Elk dergelijk incident zou moeten onderzocht worden en niet zomaar blind worden goedgepraat door Trump.
Trump zou beter zijn mond houden op social media als er toch niks zinnigs uitkomt. Tot het onderzoek is uitgevoerd.

Het heeft nog lang geduurd vooraleer die Gestapo-eenheden (die heel duidelijk weinig tot geen training krijgen) een dodelijk slachtoffer maakten met hun brutale en ondoordachte raids. Volgens Homeland Security was het echter een "domestic terrorist". De propagandamachine moet blijven draaien. Het zoveelste dieptepunt in deze triestige episode in de Amerikaanse geschiedenis.
Hoe doorzichtig dat ze het zo profileren. Als ik het filmpje zag wist ik onmiddellijk dat dit de boodschap ging zijn die ze gingen uitbrengen. Sowieso weet je ook dat die agent at best een "niet meer doen he" gaat krijgen.

Dit staat blijkbaar in hun handboek.

image.png.537d0bc4e3c3911464c1e98e838df05b.png

Probable cause :crazy:

Zelfde pummels die liepen te Wenen dat ze niet konden ademen met een mondmaskertje op tijdens covid by the way.

ICE zijn voor Trump hetzelfde als de knokploegen die we in de geschiedenis al zo vaak hebben gehad: Type bruinhemden & consoorten. Alfamannetjes met te veel testosteron die ze met een minimum aan training dodelijke wapens in handen duwen en het vuile werk laten opknappen. Het is terreur zaaien onder de eigen bevolking. Vraag is hoelang men dat nog gaat pikken en wat de consequentie gaat zijn. Het land is al langer van het padje af.

Ik had exact hetzelfde gedaan als deze dame als ik het filmke goed bekijk en ik was ook dood geweest. Wrong place, wrong time? Dit is gewoon moord. Al de rest is zever in pakskes.

Spijtig dat ze geen bodycams hadden.
Uit de andere beelden kan ik toch duidelijk zien dat die agent pas geraakt is na het schieten.
Waarschijnlijk was ze op dat moment zelf al niet meer bij bewustzijn en waren dat reflexen.

Gestoorde maatschappij.

In een land waar enorm veel personen een vuurwapen bezitten is het verwonderlijk dat ICE nog niet beschoten is.
Maar dat kan misschien verklaard worden door het feit dat ze -zwaarbewapend en uitgedost als een level 100 'call of duty' figuur- brave mensen (al dan niet illegaal in het land) oppakken in plaats van achter de zwaarbewapende cartels te gaan. Wat trouwens ook een punt was in Trump zijn verkiezingspropaganda.

Ook de toon waarop die ICE kerel komt afgelopen en roept naar de vrouw, dat was niet gewoon "Hey ma'am, can I please see your registration and license" nee dat was echt al op een toon van, GTF OUT THE CAR

Ik snap dat de vrouw in paniek schoot dan.
Hier komen rellen van ja.

Probleem is ook gewoon dat iedereen die het ziet zitten zich kan aanmelden als ICE-agent. En dan krijg je een korte 'opleiding' en mag je op 'patrouille' gaan en zonder enige jurisdictie mensen bijeen rommelen of dus ook blijkbaar gewoon neerschieten.
Zo'n ziek land.

Het is ook niet de bedoeling dat agenten zichzelf 'in harms way' plaatsen, zoals bijvoorbeeld, voor een auto gaan staan.

Ik dacht trouwens dat die kerels enkel mensen mochten aanhouden/searchen als ze een onderbouwd vermoeden hebben dat de persoon in kwestie illegaal in het land is? Hoezo mogen die willy nilly gemaskerd met wapens iedereen commanderen en hun uit hun auto sleuren?

Volgens verschillende artikels was zij daar trouwens als 'legal observer', dus om ICE en hun acties te filmen en zo te proberen vermijden dat rechten worden geschonden....

Echt verschrikkelijk wat hier gebeurde, en dan die tweets van Trump en Noem, zo schaamteloos.

Terug
Bovenaan