ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Ik denk ook niet dat die vrouw de intentie had om die agent omver te rijden, maar ik kan wel begrijpen dat het vanuit het standpunt van die agent een seconde lijkt alsof dat wel zo is. Op de beelden zie je dat wanneer ze het gaspedaal indrukt het voertuig aanvankelijk wel vol in de richting van die agent manoeuvreert.

Als agent moet je dan in een fractie van een seconde een keuze maken tussen leven of dood en dan krijg je, helaas, dit. En net om dit soort misverstanden te vermijden wordt continue benadrukt om ten alle tijde de instructries van de agent op te volgen. Zeer triest dus wat hier gebeurd is, maar het zou me verbazen als de agent hiervoor strafrechtelijk veroordeeld wordt.

* Ik herb mijn pols gebroken en heb dus maar 1 hand iom te typen. Vergeef mij als i,k niet uitgebreid iop al jullie reacties ga kunnen reageren
Dat soort dingen gebeurt natuurlijk wel gemakkelijker als ge in de eerste plaats geen agent zijt, nauwelijks training hebt gekregen, geen bodycams hoeft te dragen en vermoedelijk ook niet eens verantwoording hoeft af te leggen wanneer ge burgers overhoop begint te knallen. Ik hoop dat de mensen daar massaal op straat komen.

Ik denk ook niet dat die vrouw de intentie had om die agent omver te rijden, maar ik kan wel begrijpen dat het vanuit het standpunt van die agent een seconde lijkt alsof dat wel zo is. Op de beelden zie je dat wanneer ze het gaspedaal indrukt het voertuig aanvankelijk wel vol in de richting van die agent manoeuvreert.

Als agent moet je dan in een fractie van een seconde een keuze maken tussen leven of dood en dan krijg je, helaas, dit. En net om dit soort misverstanden te vermijden wordt continue benadrukt om ten alle tijde de instructries van de agent op te volgen. Zeer triest dus wat hier gebeurd is, maar het zou me verbazen als de agent hiervoor strafrechtelijk veroordeeld wordt.

* Ik herb mijn pols gebroken en heb dus maar 1 hand iom te typen. Vergeef mij als i,k niet uitgebreid iop al jullie reacties ga kunnen reageren

Ik vind persoonlijk dat men soms te makkelijk kritiek geeft op de politie en hun acties, onder andere omdat ze effectief vaak in moeilijke situaties werken (mogelijk gewapende personen, achtervolgingen, enz.) en het achteraf makkelijk praten is om te zeggen dat ze een andere minder gewelddadige optie hadden.

Maar in dit geval lijkt het mij ten alle tijde logischer om te maken uit de weg te zijn dan je wapen te trekken en te schieten. Het is niet dat de kogel die auto die op je afkomt gaat stoppen. Als die andere post hier klopt is dat nog eens wat effectief in de ICE guidelines staat.

Ik gok (hoop) dat de agent zelf niet noodzakelijk kwade bedoelingen had, maar ik vermoed wel dat er mogelijk een gebrek aan opleiding bij te pas komt. Te veel en te snel een hoop volk aangenomen met daarboven een vrijgeleide om, vaak zonder identificatie, arrestaties te gaan uitvoeren op een manier waarbij zelfs burgers met regelmaat worden aangehouden.

Tja, volgens mij zien we ook niet alles.
Zo een bende Karen's dat u komen storen in uw job, dat gevaarlijke situaties creeren en dergelijke.
Er is zoveel haat vanuit beide kampen.
Uiteraard is het belachelijk dat alles in Amerika zover komt, stel het je hier maar voor een politiekorps dat mensen gaat oppakken in fabrieken, horecazaken, ziekenhuizen en de ocmw centra en dergelijke.
Media die oftewel pro 'asiel' zijn of 100% tegen en elkaar ophitsen.
Ik zie echt niet hoe dit nog kan beteren onder Trump. Internationaal is het een zootje, maar nationaal eigenlijk nog veel erger

Benieuwd hoeveel jaar het zal duren, eer ook dit het nieuwe normaal word.
Is het ondertussen toch al? De ICE agenten worden al volledig in bescherming genomen, het slachtoffer wordt al als terrorist bestempeld en ze gaan daar allemaal door op hun elan. Er zullen wel betogingen zijn, maar dat gaan DT op zijn beurt weer gebruiken om de National Guarde in te zetten.

Doel specifiek op dodelijke slachtoffers. En de vermoedelijke straflose vervolging die volgt.

Die "arrestant" in de titel, is dat bewezen dat ze gearresteerd werd? Kunnen we er niet schiet burger dood van maken? Of vermoordt burger in koelen bloede?

Laatst bewerkt:
Ze reed 0km/u dus de agent kon kiezen tussen één stap opzij of kogel door de kop. Hier werd een bewuste keuze gemaakt. Alle bijkomende informatie is overbodig.

Tja, volgens mij zien we ook niet alles.
Zo een bende Karen's dat u komen storen in uw job, dat gevaarlijke situaties creeren en dergelijke.
Er is zoveel haat vanuit beide kampen.
Er zijn toch twee heel duidelijke filmpjes in omloop? We zien eigenlijk net wel alles. Ofte: we zien toch zeker genoeg om te kunnen vaststellen dat die "Karen" (wat een respect voor iemand die is doodgeschoten zeg) niet in die mate een bedreiging vormde voor die (zogezegde getrainde) agent dat hij een kogel door haar hoofd moest jagen. Zoals hier ook al gezegd: een stapje opzij en het was opgelost.

Ik vind dit een heel nodeloze "both sides" statement om heel eerlijk te zijn. Veel "haat" zie ik toch echt niet bij die vrouw die probeerde weg te rijden van gemaskerde bewapende mannen.

Er zijn toch twee heel duidelijke filmpjes in omloop? We zien eigenlijk net wel alles. Ofte: we zien toch zeker genoeg om te kunnen vaststellen dat die "Karen" (wat een respect voor iemand die is doodgeschoten zeg) niet in die mate een bedreiging vormde voor die (zogezegde getrainde) agent dat hij een kogel door haar hoofd moest jagen. Zoals hier ook al gezegd: een stapje opzij en het was opgelost.

Ik vind dit een heel nodeloze "both sides" statement om heel eerlijk te zijn. Veel "haat" zie ik toch echt niet bij die vrouw die probeerde weg te rijden van gemaskerde bewapende mannen.
Ze zou die agenten gehinderd hebben in het uitvoeren van hun werk (ik zeg zou want ik was er uiteraard niet bij).
Ze zou de ICE voertuigen hebben bewust zitten blokkeren met haar voertuig (nogmaals van horen zeggen op X)
Het filmen begint pas wanneer de situatie al ontaard.
Wat is er aan vooraf gegaan?

Je hebt daar effectief Karen's die illegalen helpen om te vluchten van de politie.
Zij denken dat dit ok is omdat de media (terecht) de werkwijze in vraag stelt waarop ICE werkt.
Dit komt daar blijkbaar effectief veel voor.
De media moedigt dit zelfs aan.
Ik hoop in ieder geval dat de mensen langs beide kanten een beetje proberen om meer na te denken.

Laat ons eerlijk zijn, als de politie je vraagt om uit te stappen, dan stap je uit.
Zeker als je een witte amerikaanse bent.
Als hier de politie je onder schot heeft, dan ga je ook niet ineens gas geven (hoop ik tenminste)
Die verontwaardiging was zo groot niet in ieder geval toen het ging over Nahel in Frankrijk (ok die had wel een gestolen auto en dergelijke), die was maar 17 en niet blank!
Het is niet omdat hier de politie zich laat bekogelen door vuurwerk en stenen op oudejaar dat dit overal het geval is.

Ik spreek zeker de politie niet goed, maar die vrouw gaat toch zijn richting uit.
Als zij mag panikeren en op de pedaal drukken (we zien ze ook de wielen bewegen), motortoerental beweegt ook, dan is het ook normaal dat een agent die een paar weken opleiding heeft gehad ook een paniekreactie doet.

In ieder geval zeer triestige zaak die nooit had mogen gebeuren

Laatst bewerkt:
Ik snap die Amerikanen niet vrees ik - en dat geld voor iedereen die daar op dat filmpje te zien is - ik snap niet dat je schiet, ik snap niet dat je wegrijdt, ik snap niet dat "ordediensten" eruitzien als gangsters, ik snap de manier van communicatie niet, ... dit hoort voor mij thuis in een compleet gefaalde maatschappij op elk denkbaar niveau.

Die "arrestant" in de titel, is dat bewezen dat ze gearresteerd werd? Kunnen we er niet schiet burger dood van maken? Of vermoordt burger in koelen bloede?
Dit toch ook wel, er is nog een groot verschil tussen uit uw auto springen, (uzelf niet identificeren) en gewapend naar iemand (die niets illegaal doet) beginnen roepen dat ze uit haar auto moet komen (dat moest ze niet) en aan haar deur beginnen trekken en iemand arresteren.

Ik snap die Amerikanen niet vrees ik - en dat geld voor iedereen die daar op dat filmpje te zien is - ik snap niet dat je schiet, ik snap niet dat je wegrijdt, ik snap niet dat "ordediensten" eruitzien als gangsters, ik snap de manier van communicatie niet, ... dit hoort voor mij thuis in een compleet gefaalde maatschappij op elk denkbaar niveau.
In een landschap waar agenten en hun familie bedreigd worden voor het uitvoeren van hun werk is dit normaal dat ze zich een beetje vermommen.
Zeker als iedereen alles zit te filmen en dergelijke.

Ze zou die agenten gehinderd hebben in het uitvoeren van hun werk (ik zeg zou want ik was er uiteraard niet bij).
Ze zou de ICE voertuigen hebben bewust zitten blokkeren met haar voertuig (nogmaals van horen zeggen op X)
Het filmen begint pas wanneer de situatie al ontaard.
Wat is er aan vooraf gegaan?
Ik waardeer uw terughoudendheid om niet zomaar de "pitchforks" boven te halen, maar dat is toch allemaal irrelevant? Zelfs als ze de agenten heeft gehinderd bij het uitvoeren van hun werk en zelfs als ze de ICE voertuigen heeft zitten blokkeren: sinds wanneer is een kopschot dan gerechtvaardigd?

Ik spreek zeker de politie niet goed, maar die vrouw gaat toch zijn richting uit.
Als zij mag panikeren en op de pedaal drukken (we zien ze ook de wielen bewegen), motortoerental beweegt ook, dan is het ook normaal dat een agent die een paar weken opleiding heeft gehad ook een paniekreactie doet.
Wederom: die vrouw gaat niet zijn richting uit. Op het moment dat zij het leven laat, staan haar wielen WEG van de agent in kwestie. De agent in kwestie had ook, als hij zich werkelijk bedreigd voelde, een simpel stapje opzij kunnen zetten. Ook belangrijk: de agent is zelf voor die motorkap gaan staan.

En ik vind ook dat we heel terecht een verschil mogen bemerken tussen burgers en (zogezegd) opgeleide agenten. Van mensen die gemaskerd en bewapend "gevaarlijke illegalen" gaan oppakken op straat mogen we toch echt wel verwachten dat die voldoende getraind zijn om niet in paniekreacties te vervallen, nietwaar? Met zulk een denkwijze kan men als ICE agent wel heel veel moorden zonder gevolgen. "De persoon in kwestie had een glazen fles vast en ik voelde me bedreigd, dus heb ik maar in de kop geschoten." Daar weiger ik toch in mee te gaan, want dan gaan er nog veel "begrijpelijke" doden vallen in de komende maanden.

Agenten die bewapend rondlopen en het monopolie hebben op geweld, daar mogen we toch echt wel van verwachten dat die hun zenuwen iets meer van staal zijn dan die van een gemiddelde burger. Politie-agenten mogen ook niet zomaar in het wilde weg schieten in de richting van een "dreigend geluid" of weet ik veel wat. Daarom net dat die training krijgen. De training was blijkbaar onvoldoende (en dat is al maanden zo bij ICE) maar dat neemt heus niet weg dat die agent niet had mogen schieten.

Laat ons eerlijk zijn, als de politie je vraagt om uit te stappen, dan stap je uit.
Zeker als je een witte amerikaanse bent.
Als hier de politie je onder schot heeft, dan ga je ook niet ineens gas geven (hoop ik tenminste)
Die verontwaardiging was zo groot niet in ieder geval toen het ging over Nahel in Frankrijk (ok die had wel een gestolen auto en dergelijke), die was maar 17 en niet blank!
Bij de dood van Nahel was er toch enorm veel verontwaardiging in Frankrijk?

Over het opvolgen van politiebevelen, ben ik op zich wel akkoord. Maar ooggetuigen melden dat een andere ICE het bevel gaf om door te rijden. Dus de bevelen waren niet eenduidig:

"Bovendien kreeg ze verschillende bevelen van de aanwezige agenten: “ICE gaf haar het bevel te vertrekken, maar tegelijkertijd zei een andere ICE-persoon om uit te stappen.""
(Bron: https://www.hln.be/buitenland/ameri...oze-wijze-macht-misbruikt~a43c7425/?slug_rd=1
)

Bovendien gaat het om gemaskerde ICE, zodat het evengoed een bende carjackers zou kunnen zijn. Het lijkt me logisch dat mensen niet altijd hun bevelen opvolgen.

... dan is het ook normaal dat een agent die een paar weken opleiding heeft gehad ook een paniekreactie doet.

Dat is misschien nog het belangrijkste van al.
Dit zijn geen gewone agenten zoals we die kennen uit de VS. Die pepperspray of een handvuurwapen trekken bij het willen arresteren van personen.
Die ICE agenten dragen een gevechtsuitrusting inclusief wapentuig waarop een Special Force soldier of huurling jaloers op zou zijn.
Ze krijgen ook vrijgeleide om te doen wat ze nodig achten om iemand op te pakken. Vaak met absurde en gevaarlijke toestanden tot gevolg, omdat het hen ontbreekt aan opleiding om te de-escaleren. Ze escaleren enkel maar de situatie. Ze hebben het natuurlijk niet van vreemden. Hun opperste leider, de president zelve, is er als de eersten bij om op zijn sociale media (vrij van fact-checking en nuance) de agenten op te hemelen, schuldigen aan te wijzen (exteem-links, Biden, ...) en om nog na te trappen op het slachtoffer waarvan hij al verkondigt dat hij/zij schuldig is en terecht het leven heeft gelaten bij deze actie.

Dat de Amerikanen hun intern vies boeltje maar zelf oplossen. Hun leider bezorgd ons al genoeg kopzorgen.

Men spreekt trouwens over Nahel: die situatie zorgde voor rellen in Frankrijk en wijdverspreide verontwaardiging. De agent in kwestie moet trouwens terechtstaan voor -jawel- moord. Dus de bewering dat men daar allemaal niet zo om maalde, klopt niet.

Ook hier op het forum lijken er 2 realiteiten te zijn. Sommige mensen zien een moeder wegrijden van een gewapende bende, anderen zien een gevaarlijke arrestant die een aanslag probeert te plegen op agenten.

Het helpt waarschijnlijk niet dat ik net de serie "hitler en de nazis" aan het kijken ben op netflix, maar het is gewoon griezelig hoeveel gelijkenissen er zijn tussen de USA in de 20's van deze eeuw en Duitsland in de 20's van vorige eeuw.

Terug
Bovenaan