ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Het was 2000 jaar geleden al zo, en dat zal nooit veranderen: errare humanum est.
Dit is duidelijk een totaal foute inschatting van die officier.

Ik kan me niet inbeelden hoe het voelt voor de familie van het slachtoffer. Haar dood alleen al en de manier waarop is een zeer groot gevoel van oneerlijkheid, maar dat de officiële organen dan nog niet eens hun fout ontkennen maar wat zitten te bashen op het slachtoffer is alle schaamte voorbij. Hoe kunnen die mensen dit trauma verwerken, ongelofelijk hoe de VS geworden is.

Het was 2000 jaar geleden al zo, en dat zal nooit veranderen: errare humanum est.
Dit is duidelijk een totaal foute inschatting van die officier.
Dit is minimaliseren van de feiten. Best case scenario zou je kunnen argumenteren dat hij de situatie verkeerd ingeschat heeft en in een reflex geschoten heeft, maar dan negeer je de aanloop (met pistool en gsm in de hand het voertuig via de voorkant benaderen) en afloop (slachtoffer geen hulp bieden en zelf wegvluchten).

Elke beweging en ademhaling van die ICE worden in detail bekeken en becommentarieerd - wat even simpel is vanachter een scherm, dus dan mag dat toch ook wel voor wat mevrouw doet?
Het ene is een getrainde professionele exponent van de staat, het andere een random burger in een voor haar extreme situatie. Lijkt me logisch dat daar een verschil is

Dit is minimaliseren van de feiten. Best case scenario zou je kunnen argumenteren dat hij de situatie verkeerd ingeschat heeft en in een reflex geschoten heeft, maar dan negeer je de aanloop (met pistool en gsm in de hand het voertuig via de voorkant benaderen) en afloop (slachtoffer geen hulp bieden en zelf wegvluchten).

Dat klopt, maar hoe wij de situatie zien achteraf op beelden in onze rustige woonkamer, is heel anders dan "op het terrein".
Bovendien kan het menselijk brein kan ons inschattingsvermogen danig beinvloeden en irrationele conclusies zijn het gevolg. Kijk maar even naar verkeersagressie, waar je 's avonds in de zetel denkt van waarom deed ik zoiets. Dat is een banaal voorbeeld natuurlijk in het kader van een moord zoals hier.

Ik praat het gedrag van de ICE-officier zeker niet goed. Maar los van het vreselijke incident zelf vind ik vooral de framing door Trump en zijn administratie van het slachtoffer en extreem beschamend. Schandalig gewoon.

Dat klopt, maar hoe wij de situatie zien achteraf op beelden in onze rustige woonkamer, is heel anders dan "op het terrein".
Bovendien kan het menselijk brein kan ons inschattingsvermogen danig beinvloeden en irrationele conclusies zijn het gevolg. Kijk maar even naar verkeersagressie, waar je 's avonds in de zetel denkt van waarom deed ik zoiets. Dat is een banaal voorbeeld natuurlijk in het kader van een moord zoals hier.
Again, dit is terug minimaliseren. Wat ik onder aan- en afloop vermeldde heeft niks met inschattingsvermogen te maken, dat zijn deontologische en ethische fouten.
Ik praat het gedrag van de ICE-officier zeker niet goed.
Dat is eigenlijk wat je net wel suggereert door het ter herleiden tot een slechte inschatting
Maar los van het vreselijke incident zelf vind ik vooral de framing door Trump en zijn administratie van het slachtoffer en extreem beschamend. Schandalig gewoon.
That's the scary part, dat ze het direct recupereren om de boel nog meer te doen escaleren.

Misschien dat ze die agenten had uitgedaagd of bespot maar als politieagent mag je daardoor niet geïntimideerd zijn en beginnen schieten. Dus die agent is zwaar in fout en schuldig aan doodslag sowieso.

Stel u voor dat onze politie zo zou reageren in Brussel dan zou het daar nogal een bloedbad worden.

Zonder argumentatie zijn dergelijke posts niet bevorderlijk voor de discussie
Misschien dat ze die agenten had uitgedaagd of bespot maar als politieagent mag je daardoor niet geïntimideerd zijn en beginnen schieten. Dus die agent is zwaar in fout en schuldig aan doodslag sowieso.

Stel u voor dat onze politie zo zou reageren in Brussel dan zou het daar nogal een bloedbad worden.

Er zouden wel veel problemen opgelost zijn :unsure:

ICE-agenten zijn dan ook geen politie-agenten getraind in de-escalatie, daar begint een deel van het probleem.
Sowieso is de Amerikaanse politie - deels om gegronde redenen - ook meer trigger-happy (ze leven in een samenleving met veel meer wapens).

Laten we Brussel nu ook niet als heilzaam voorbeeld nemen, daar zou gerust wél wat harder opgetreden moeten worden.
Ik wil ook geen politie die met dodelijk geweld reageert op bespottingen als eerste keuze, maar waterkanon, wapenstok, rubberkogels, etc. tegen Brusselse jeugdige of oudere criminelen die zelf hulpverleners belagen? Absoluut géén probleem mee. Geen bloedblad, maar wel wat bibberen van de koude en blauwe plekken. Zelfs voor tasers ben ik nog te vinden als het te gortig wordt.

Zoals @kay-gell zegt, het zou bepaalde problemen ook oplossen. Dat de slinger in de V.S. te ver is doorgeslagen betekent niet dat hij hier perrect in evenwicht hangt.

Again, dit is terug minimaliseren. Wat ik onder aan- en afloop vermeldde heeft niks met inschattingsvermogen te maken, dat zijn deontologische en ethische fouten.

Dat is eigenlijk wat je net wel suggereert door het ter herleiden tot een slechte inschatting

That's the scary part, dat ze het direct recupereren om de boel nog meer te doen escaleren.

Ik probeer het zeker niet te minimaliseren, dit is gewoon moord.
Wat ik probeer te zeggen is dat in situaties waarbij het brein in een seconde moet beslissen over overleving of niet, dat brein soms rare sprongen maakt en het inschattingsvermogen beïnvloedt. Dat het hier duidelijk NIET om overleven gaat is wel heel duidelijk uit de filmpjes (ook al proberen ze het te framen alsof die vrouw een terroriste was die wou inrijden).

Gelukkig zorgt de juiste selectie en training ervoor dat de overgrote meerderheid van incidenten tussen agenten en burgers wel gewoon correct loopt, maar hier is duidelijk een fout gemaakt op zowel selectie als training. Die man had nooit in die functie mogen rondlopen. Het is te hopen dat justitie haar werk doet en een gepaste straf uitspreekt.

Goh met niet dodelijke middelen zoals de matrak, rubberkogels , waterkanon etc, zeker. In de VS is het erover.
Hier is er straffeloosheid en daar is de reactie buitenproportioneel.
Eerlijk gezegd, als je winkels kort en klein slaat of anderen in gevaar brengt met zinloos geweld en je geraakt gewond bij een politie interventie dan is het wel je eigen fout.

maar wa zou die ice-agent ooit een straf gaan krijgen, die gaat gewoon direct en zonder boe of ba een "presidentieel pardon" krijgen..

Mannekes er stond ne :unsure: bij hé
Een beetje intellectuele eerlijkheid mag toch wel ipv mij hier neer te zetten alsof ik wil dat ze elke crimineel afschieten.

Ik dacht dat mijn eerdere reacties hier daarover duidelijk waren en de :unsure: ook maar soit.

Af en toe mag er toch nog eens een cheeky comment zonder hier overladen te worden met de zonden van Israël.
Ik vind dat oprecht jammer dat ik het hier eens ben met velen aan de "andere" kant van het spectrum en er dan toch moet gereageerd worden alsof ik voorstander ben van flikken die maar
snel schieten op alles wat beweegt.

Niet dus, voor de rest ne fijne middag en niet te serieus blijven!

Laatst bewerkt:
Een beetje intellectuele eerlijkheid mag toch wel ipv mij hier neer te zetten alsof ik wil dat ze elke crimineel afschieten.

Ik dacht dat mijn eerdere reacties hier daarover duidelijk waren en de :unsure: ook maar soit.

Af en toe mag er toch nog eens een cheeky comment zonder hier overladen te worden met de zonden van Israël.
Ik vind dat oprecht jammer dat ik het hier eens ben met velen aan de "andere" kant van het spectrum en er dan toch moet gereageerd worden alsof ik voorstander ben van flikken die maar

Ik heb het eerder in het algemeen in plaats van specifiek op jou, er zijn veel mensen die dat daadwerkelijk geloven.

Er zet toch niemand jou neer alsof je elke crimineel wil afschieten, maar een :unsure: maakt aan jouw comment niet helder of je nu wel of niet denkt dat harde repressie effectief veel problemen in Brussel zou oplossen. Er wordt gevraagd op dit forum om je mening te argumenteren met een reden. Als je dat niet doet, moet je ook niet onnozel doen als je verkeerd begrepen wordt, en het al zeker niet de fout van die leden maken (en al helemaal niet er weer een polarisatie-verhaaltje van maken, alsof we je kwaadwillig misbegrijpen omdat we niet tot jouw kant van het politieke spectrum bevinden ...).

Ik probeer het zeker niet te minimaliseren, dit is gewoon moord.
Wat ik probeer te zeggen is dat in situaties waarbij het brein in een seconde moet beslissen over overleving of niet, dat brein soms rare sprongen maakt en het inschattingsvermogen beïnvloedt. Dat het hier duidelijk NIET om overleven gaat is wel heel duidelijk uit de filmpjes (ook al proberen ze het te framen alsof die vrouw een terroriste was die wou inrijden).
Ik probeer te duiden waarom de discussie of er al dan niet in een reflex geschoten is, niet of weinig relevant is, gezien de opeenstapeling van fouten voordien en achteraf.
Gelukkig zorgt de juiste selectie en training ervoor dat de overgrote meerderheid van incidenten tussen agenten en burgers wel gewoon correct loopt, maar hier is duidelijk een fout gemaakt op zowel selectie als training. Die man had nooit in die functie mogen rondlopen. Het is te hopen dat justitie haar werk doet en een gepaste straf uitspreekt.
Ook het argument dat dit een uitzondering is, is opnieuw minimaliserend. Zeker wanneer het als meermaals aangetoond is dat Amerikaanse politiediensten verre van altijd goed opgeleid zijn. Hopen dat justitie haar werk doet is mooi, maar tijdens de Trump administratie zeer betwijfelbaar.

Ik las dat voor de duidelijkheid nu niet kwaadwillig alsof je dat in de praktijk zou willen gaan doen.
Maar ik lees het wel als een extreme oplossing die wel enig effect zou hebben, ondanks dat het niet gewenst is.

Ik ben in 't echt niet zo'n serieuze mens zenne. Probleem is dat mijn cheeky comments mij hier nogal veel strafpunten zouden opleveren, ook met smileys erbij. 😂

Ja, want de criminaliteit in de VS en andere plekken met trigger-happy agenten is zo veel lager en minder gewelddadig dan hier ...
Langs de andere kant is er ook weinig vergelijkend materiaal met een aanpak zoals we hier in België kennen.
Dus dat is alvast lastig om daar nu zo een conclusie aan vast te knopen.

Feit is dat handhaving hier in België gewoon op sommige vlakken zwak is. Men moet geen schrik hebben voor de politie.
Maar er mag wel een gezonde algemene schrik zijn voor de gevolgen van wangedrag, en enige repressie mag wel.
Als je heel de boel kort en klein mag slaan en je op voorhand weet dat je volledig vrijspel krijgt, weinig incentive om het dan niet te doen als je een boefje bent.

Terug
Bovenaan