ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Moet de burger dat allemaal laten passeren? Daar kan men toch over in discussie gaan.

Dat is een belangrijke die vaak vergeten wordt. Ik wil al die mensen die heel zwart-wit zeggen "laat die mensen gewoon hun werk doen" wel eens zien reageren moesten hun buren, kinderen, en vrienden in hun rustige Vlaamse buitenwijkjes met geweld uit hun auto's gesleurd worden en meegenomen worden. Want opnieuw: ICE pakt ECHT niet enkel illegalen op.

Ja en nee.
Ja: Tuurlijk moet je dat niet laten passeren, maar dan moet je gaan betogen of protesteren daar waar de mensen zitten die aan de knoppen draaien

Nee: het is niet omdat mijn collega in bv. Zuid Limburg onbekwaam is en fouten maakt dat je mijn werk moet komen belemmeren 100km verder gewoon omdat ik bij dezelfde dienst hoor.
Niet elke illegaal is een crimineel, niet elke Ice agent is een facist

Ik weet niet waar mijn buurman/vrouw of vrienden zich nog mee bezig houden (en dat zijn mijn zaken niet) - als daar morgen politie staat ga ik die niet belemmeren in hun job.. ook al is dat tegen mij een toffe pè

Dat ze beschermd worden door Trump is al te meer reden om net het geweld niet te gaan opzoeken met ICE en ze hun werk laten doen. Ook al gaan jij, ik of jan modaal er niet mee akkoord. Ergens moet men het besef toch krijgen dat het beleid gevoerd zal worden of ze nu willen of niet. Dus ik hoop dat er daarmee ook wat zelfpreservatie naar boven komt.
Hun werk is criminele illegalen het land uit te zetten.
Echter zijn er al hopen voorbeelden van Amerikaanse burgers die zijn gedeporteerd, dan is het toch 100% logisch dat die protesten er zijn?

Nogmaals, de aanwezigheid van ICE in Minnesota heeft niets te maken met illegalen en is puur politiek gestuurd. Er leven ongeveer 130.000 illegalen in Minnesota, waarvan zeker de helft gewoon werkt en bijdraagt. In Texas zijn dat er twintig keer zoveel, maar dat is een rode staat dus gebeurt er niets. Het is puur omdat Minnesota blauw gestemd heeft, omdat Walz er gouverneur is en omdat er een belachelijk verhaal door een rechtse influencer de wereld is ingestuurd over massale fraude bij Somali kinderdagverblijven.

Al de rest is ruis om dit goed te praten.

Wat exact de taktiek is. Dit is "by design".
Mensen zo moe maken zodat ze niet meer protesteren.
Dit klinkt zo simpel… yet it is. Dit is letterlijk de nieuwe tactiek van politiek voeren. Helaas werkt het ook.

Geen groot schandaal meer (volgens mensen boeit de Epstiein files niemand), maar een constante stroom aan kleine crisissen. Niet om te overtuigen, maar om uit te putten. Apathie is het doel.

Wat exact de taktiek is. Dit is "by design".
Mensen zo moe maken zodat ze niet meer protesteren.

Moest ik Amerikaan zijn had het wellicht wat anders geweest, maar Amerika heeft voor mijn part altijd mogen imploderen. So I couldn't care less.

Ik vind het vooral allemaal heel leuk dat de wereld zich afkeert van Amerika en dat Europa eindelijk leert om op eigen benen te staan. En we moeten dat voortzetten, zelfs al is er terug een 'vriendelijke' president aan de macht. We moeten op dezelfde manier naar de VS (blijven) kijken zoals we naar China en Rusland kijken: met héél wat argwaan.

Dat er verontwaardiging en protest is, is meer dan normaal en zelfs terecht. De praktijken van ICE ben ik ook niet mee akkoord ter verduidelijking. Ik ben ook gewoon niet akkoord dat burgers zomaar het heft in eigen handen mogen nemen om dan ICE (ook andere mensen) te beginnen bekogelen met alles wat los en vast zit.

Er zijn andere manieren om te protesteren zonder gevaar voor eigen leven.
Maar daar hebben we het toch niet over? Wie zegt hier dat dat geoorloofd is?
En als protestanten effectief geweld gebruiken, geef dan bronnen (en kom niet af met een losse sneeuwbal hier en daar he).
Ik ben redelijk zeker dat voor elke bron dat jij kan brengen van geweld van de protestanten, deze gecounterd kan worden door meerdere bronnen die tonen dat ICE buitensporig geweld gebruikt naar vreedzame protestanten: ICE dat vreedzame protestanten bedreigt, ICE dat vreedzame protestanten tegen de grond duwt, ICE dat traangas op vreedzame protestanten afvuurt, en ga zo maar door.
En dan heb ik het nog niet over die 2 mensen die neergeknald zijn door ICE en waarvoor nadien medische hulp geblokkeerd werd.

Dus stop aub met de discussie af te leiden met dingen die niet relevant zijn.

Laat duidelijk zijn, ik praat het geweld van ICE absoluut niet goed. Trump en zijn administratie die de slachtoffers bestempelen als "domestic terrorists" is gewoon degoutant. Ieder dodelijk slachtoffer die ICE maakt is er een te veel. Dat gezegd zijnde is het geweld van de protesteerders tegenover ICE ook niet goed te praten. ICE is nog steeds een ordedienst, ook al is die dubieus. Niet iedere ICE-agent is ook geweldadig.

Dat ze beschermd worden door Trump is al te meer reden om net het geweld niet te gaan opzoeken met ICE en ze hun werk laten doen. Ook al gaan jij, ik of jan modaal er niet mee akkoord. Ergens moet men het besef toch krijgen dat het beleid gevoerd zal worden of ze nu willen of niet. Dus ik hoop dat er daarmee ook wat zelfpreservatie naar boven komt.
Zelfpreserevatie eist net dat je er voor zorgt dat die tyrannieke overheid gestopt wordt. Of denk je dat het leven van de gemiddelde Amerikaan erop vooruit zal gaan onder een dictatuur? Je kan niets doen en hopen dat het vanzelf over gaat. Hoeveel voorbeelden ken jij zo uit de geschiedenis misschien?

Je kan ook niets doen en hopen dat voldoende van jou buren zullen protesteren.
Ieder zijn goed recht, ik ga zelf ook niet protesteren ondanks dat ik in Minneapolis woon. (Als niet-Amerikaan, weliswaar legaal, vind ik het risico voor mij te hoog.)
Maar ga nu aub niet online zitten argumenteren dat jouw keuze de beste is en iedereen thuis moet blijven. Dat is actief werken tegen je eigen belangen in.
Diegenen die wel protesteren mogen best helden genoemd worden. Sommige figuren hier halen steeds maar aan dat de omstandigheden voor ICE niet evident zijn om in te werken, ocharme toch. Wat met de protestanten die met gevaar voor eigen leven, in temperaturen van - 20°, tegenstand moeten bieden tegen een bende zwaargewapende, ongetrainde gasten die onvoorwaardelijke steun van de regering krijgen? Chapeau voor al die protestanten om in zulke omstandigheden voet bij stuk te houden en kalm te blijven. Zij mogen gerust helden genoemd worden.

Nogmaals, de aanwezigheid van ICE in Minnesota heeft niets te maken met illegalen en is puur politiek gestuurd. Er leven ongeveer 130.000 illegalen in Minnesota, waarvan zeker de helft gewoon werkt en bijdraagt. In Texas zijn dat er twintig keer zoveel, maar dat is een rode staat dus gebeurt er niets. Het is puur omdat Minnesota blauw gestemd heeft, omdat Walz er gouverneur is en omdat er een belachelijk verhaal door een rechtse influencer de wereld is ingestuurd over massale fraude bij Somali kinderdagverblijven.

Wat bedoelt ge met in Texas gebeurt er niks? Want 1/4 van alle arrestaties door ICE gebeuren in Texas. Dat er (bijna) niets gebeurt inzake mensen die doodgeschoten worden elders, zoals in Texas. Is omdat daar ook niet zo een protesten zijn zoals in Minnesota en de lokale overheden samenwerken met ICE. Minnesota is een hot bed geworden omdat het zowat een 'battleground' is geworden door links en rechts. Met aanzet die massa aan miljarden fraude.

Wat bedoel je met dag 1? De dag waarop een burger werd doodgeschoten nadat ICE al weken overdreven gewelddadig te werk ging? Of is dag 1 de dag dat Noem besliste om nog een paar duizend extra agents te sturen naar een stad waar het gehele politiekorps 600 man is om de stad te bezetten (en dit dan later als chantagemiddel te gebruiken om voter data te eisen)?
ICE is daar al langer actief dan dit jaar, maar dan op een normalere manier waar waarschijnlijk veel meer mensen wel akkoord mee kunnen gaan. Toen was er samenwerking met de stad en vonden Waltz en Frey het niet nodig om aan de alarmbel te trekken zoals nu. Zoals al zo vaak herhaald: het gaat om de manier waarop alles gebeurt. En dat is nog los van het feit dat ze ICE duidelijk aan het omvormen zijn naar veel meer dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.

Dat klopt gewoon niet.

Dag 1 als in;
Nog voor Trump herverkozen was. Toen kon er van de huidige recente abuses door ICE als gevolg van Trump admin policies dus nog geen sprake zijn.
En toch stonden Frey & co dan al extreem negatief tegenover ICE en elke vorm van crackdown op illegalen door de federale overheid.

Meer nog, zelfs tijdens Trump I (toen ICE bijnlange niet zo ver ging als nu), was het al kommer en kwel om samen te werken met de lokale overheid in heel wat sanctuary states en sanctuary cities zoals Chicago, LA, NYC, Portland etc.
Constant tegenwerken en weigeren om ICE agenten te ondersteunen, mee te helpen aan het opsporen en arresteren van illegalen (buiten bij heel ernstige delicten waar er bvb. een federaal arrestatiebevel open stond voor zaken zoals moord of verkrachting).

De reden lijkt me vrij duidelijk; mensen zoals Walz en Frey (en AOC, Presley, Mamdani, etc.) zijn ideologisch gekant tegen het principe van deportaties. Of het nu gaat over alle illegalen, criminele illegalen, criminelen met een legaal statuut, etc. Met hier en daar misschien een uitzondering.

"In Texas zijn dat er twintig keer zoveel, maar dat is een rode staat dus gebeurt er niets."
"Het is puur omdat Minnesota blauw gestemd heeft, omdat Walz er gouverneur is en omdat er een belachelijk verhaal door een rechtse influencer de wereld is ingestuurd over massale fraude bij Somali kinderdagverblijven."

Kan je punt 1 aub staven?
En hoe weet jij dat het verhaal van massale fraude belachelijk/onjuist is? Ook dat dient gestaafd te worden.
Het onderzoek (of eerder, de vele onderzoeken) zijn nog volop aan de gang. En Walz heeft toegegeven dat er massale fraude is gepleegd. Alleen heeft hij nooit met de vinger willen wijzen naar de Somalische gemeenschap. Of het gros van de fraude effectief daar lag/ligt, zal moeten blijken uit het onderzoek.

In tegenstelling tot wat jij hier beweert, tonen de statistieken aan dat de meeste ICE arrestaties gebeuren in Texas en Florida, gevolgd door California en Georgia. Minnesota zit niet eens in de top 15. Ook gecorrigeerd naar bevolkingsaantal zitten ze niet eens in de top 10.

Je zit hier dus maar wat te verzinnen.

Wat bedoelt ge met in Texas gebeurt er niks? Want 1/4 van alle arrestaties door ICE gebeuren in Texas. Dat er (bijna) niets gebeurt inzake mensen die doodgeschoten worden elders, zoals in Texas. Is omdat daar ook niet zo een protesten zijn zoals in Minnesota en de lokale overheden samenwerken met ICE. Minnesota is een hot bed geworden omdat het zowat een 'battleground' is geworden door links en rechts. Met aanzet die massa aan miljarden fraude.
Het was een hyperbool om aan te geven dat de machtsontplooiing van DHS in Minneapolis en Minnesota gewoon zodanig buitenproportioneel (meer dan 3000 agenten van zowel ICE en CBP) is dat het voor zowat iedereen duidelijk is dat die niet gestuurd is door de aanwezigheid van illegalen.

"In Texas zijn dat er twintig keer zoveel, maar dat is een rode staat dus gebeurt er niets."
"Het is puur omdat Minnesota blauw gestemd heeft, omdat Walz er gouverneur is en omdat er een belachelijk verhaal door een rechtse influencer de wereld is ingestuurd over massale fraude bij Somali kinderdagverblijven."

En hoe weet jij dat het verhaal van massale fraude belachelijk/onjuist is? Ook dat dient gestaafd te worden.
Het onderzoek (of eerder, de vele onderzoeken) zijn nog volop aan de gang. En Walz heeft toegegeven dat er massale fraude is gepleegd. Alleen heeft hij nooit met de vinger willen wijzen naar de Somalische gemeenschap. Of het gros van de fraude effectief daar lag/ligt, zal moeten blijken uit het onderzoek.

In tegenstelling tot wat jij hier beweert, tonen de statistieken aan dat de meeste ICE arrestaties gebeuren in Texas en Florida, gevolgd door California en Georgia. Minnesota zit niet eens in de top 15. Ook gecorrigeerd naar bevolkingsaantal zitten ze niet eens in de top 10.

Zoals hierboven als gezegd, het was een hyperbool om aan te geven dat de middelen die in Minnesota worden ingezet gewoon waanzinnig disproportioneel zijn. Lijkt mij voor de rest nogal wiedes dat er oa in Texas meer arrestaties gebeuren. Misschien moet je daar gewoon de juiste conclusie uit trekken, namelijk dat er in Minnesota gewoon een gigantisch machtsvertoon aan de gang is voor twee keer niets. Ze halen namelijk amper resultaten, wat logisch is aangezien er ook maar een heel beperkte populatie illegale immigranten is.

En hier is wat huiswerk voor u, veel leesplezier:

Het linkt ook overal door naar bronnen. Heel dat fraudeverhaal van die kinderdagverblijven is gewoon gigantisch opgeblazen. En dat is dé reden waarom heel dat circus aan de gang is. Walz heeft trouwens helemaal geen massale fraude toegegeven. Nog wat meer leesvoer:

Dat klopt gewoon niet.

Dag 1 als in;
Nog voor Trump herverkozen was. Toen kon er van de huidige recente abuses door ICE als gevolg van Trump admin policies dus nog geen sprake zijn.
En toch stonden Frey & co dan al extreem negatief tegenover ICE en elke vorm van crackdown op illegalen door de federale overheid.

Meer nog, zelfs tijdens Trump I (toen ICE bijnlange niet zo ver ging als nu), was het al kommer en kwel om samen te werken met de lokale overheid in heel wat sanctuary states en sanctuary cities zoals Chicago, LA, NYC, Portland etc.
Constant tegenwerken en weigeren om ICE agenten te ondersteunen, mee te helpen aan het opsporen en arresteren van illegalen (buiten bij heel ernstige delicten waar er bvb. een federaal arrestatiebevel open stond voor zaken zoals moord of verkrachting).

De reden lijkt me vrij duidelijk; mensen zoals Walz en Frey (en AOC, Presley, Mamdani, etc.) zijn ideologisch gekant tegen het principe van deportaties. Of het nu gaat over alle illegalen, criminele illegalen, criminelen met een legaal statuut, etc. Met hier en daar misschien een uitzondering.
Als dat je conclusie is, dan ben je los vergeten dat er in de eerste termijn van Trump ook al steeds meer escalaties, incidenten, doden, ... waren door ICE?
Het "was niet zo erg". Nope, "slechts" 52 doden op 4 jaar tijd van mensen in custody waarvan 95% te voorkomen met medische zorgen en 59 shootings in die periode volgens gemini. Of dit de exacte cijfers zijn of niet, er was duidelijk al meer aan de hand. Moet men dan naïef gaan verwachten dat het nu wel beter zou zijn?

Dat klopt gewoon niet.

Dag 1 als in;

Geef eens bronnen voor al hetgeen je hier komt verkondigen aub.

Zo werkt het niet. Als jij beweert dat er 'massale fraude' plaatsvind, moet JIJ met bewijzen komen.
Ik ken van heel de fraude zaak weinig, maar als jij dit steunt moet jij
1) bewijzen dat er fraude is,
2) dat die fraude buitensporig veel groter is dan in de rest van het land want waarom anders ICE specifiek naar Minnesota sturen? Fraude gebeurd overal, en
3) uitleggen waarom een immigratiedienst en masse opgetrommeld worden voor een fraude zaak? Wat is de link met ICE? Als er fraude gebeurd laat dan de normale fraude-bevoegde politie hun werk doen en bewijzen verzamelen, de daders opsporen en arresteren, en nadien kan je mogelijks hen uitwijzen indien het over illegalen of migranten gaat. Waarom zou je in godsnaam dit proces anders laten lopen? Minnesota heeft voor zover ik weet nooit geweigerd criminele illegalen of zelfs migranten over te dragen aan ICE, dus leg mij eens uit wat het probleem juist is dat ICE moet oplossen door o.a. deur aan deur te gaan (wat illegaal is).

Laatst bewerkt:
Dit doet me denken aan de verkiezingen van 2020. Toen waren er ook opvallend veel mensen op het oude forum die vonden dat we "het onderzoek moesten afwachten" na het op-niets-gebaseerde geroep van Trump over verkiezingsfraude.

Je zou denken dat mensen bijleren en eerst om sluitend bewijs vragen van de Trump administratie en pas nadien het voordeel van de twijfel toekennen.

Dat klopt gewoon niet.

Dag 1 als in;

Ah ok, niet meewerken... Dus geen sprake van oproepen om te protesteren (peaceful, for that matter) en ICE buiten te bonjouren?
Ik snap ook niet welk punt je probeert te maken terwijl er eigenlijk geen enkele twijfel is dat de escalatie, en bijgevolg hun reactie, weldegelijk recent is en een gevolg van hoe ICE te werk gaat. Vandaar dat ze ook nu een rechtszaak hebben aangespannen voor de ongeziene taferelen, niet de voorbije jaren of tijdens Trump I. Dat, of ze zijn een paar weken geleden plots opgestaan met een enorme opflakkering van acute ideologie. De timing zal puur toeval zijn.

MPR News has learned that the police chief in the small southern Minnesota city of St. Peter intervened Thursday to prevent federal immigration agents from taking a local resident into detention, although the city of St. Peter denied the intervention in a statement Saturday.

It's believed to be the first time a local police department in Minnesota intervened in a federal law enforcement action since the surge in immigration enforcement began two months ago.

The resident, a woman, had been observing and recording video of immigration enforcement actions from her car Thursday afternoon when agents took her into custody.

The woman, who did not want to be identified because she fears for her safety, is a U.S. citizen and a resident of St. Peter. She told MPR News in an interview that she was out in the community in her car, tracking the movements of federal agents, and recording them on a dash cam.

She shared that video with us. Agents in three vehicles began chasing her and trying to force her to pull over. Eventually they box her in, three agents get out of the car in front of her, with their guns drawn and they try to force her out of her vehicle.

Dat zijn dan zgn. ordediensten...lijkt wel een bende uit GTA.

Hoe kan je dat afleiden uit die video waarop je niet eens kan zien wat er gebeurd? Ik weet niet eens in welke mate het legit is en wat eraan is vooraf gegaan, maar die persoon die het opneemt doet geen enkele poging om mee te werken of het te de-escaleren. Moet ik daar nu sympathie voor gaan opbrengen?

Lijkt eerder een gewapende bende criminelen. Geen enkele normale ordedienst loopt zo rond.

Politie-agenten rijden toch ook niet altijd rond in herkenbare wagens? Geen enkele controledienst doet dat altijd bij mijn weten.

Ik denk dat verhouding herkenbare voertuigen vs niet herkenbare voetuigen hier wel duidelijk in het voordeel ligt van duidelijk herkenbaar.

De meeste controle diensten doen dat hier wel van de auto's van de douane's tot de vlaamse wegenbelasting.

Iets wat mij hier wel opvalt: het blijven goed praten van zulke zaken tot zulk niveau. Zijt ge dan blind of...

Een anonieme rode auto stopt voor u, paar gemaskerde mannen stappen uit, ze trekken hun wapen...

In welke gevallen gebeurd dat hier in belgie?

Terug
Bovenaan