Iets zegt me dat het altijd "pamperen" en "ze zouden beter met scherp schieten" is wanneer het over een groep gaat waar we ons niet mee identificeren.
Wanneer we dat wel doen zal het al snel buitensporig politiegeweld worden volgens mij.
Wat beelden waar de politie met de matrak op jonge mensen slaat, een interview met een moeder over hoe haar zoon, een voorbeeldig student, een oog kwijt is, ... en men kan een even grote karikatuur als we nu zien opzetten, maar dan in de andere richting.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Je kan resoluut zeggen met megafoons dat je de actie gaat ondernemen. Je maant iedereen aan om te vertrekken en zich te begeven naar 1 van de officiële locaties (festivals, danscafé's, zalen... allez het is niet dat dat niet bestaat hé). En indien men dit vertikt dat alle consequenties van de ingreep een gevolg zijn van de eigen keuze. En als je dan blijft ben je niet echt meer een brave student...
Maar je hebt volledig gelijk dat er altijd mensen zullen zijn die gaan klagen over een overheidsingreep. Is het in de ene richting of is het in de andere richting.
Ideaal moment dan ook zou ik zo zeggen om hierover een referendum te organiseren. Werkwijze zoals ze nu was A, Harde aanpak inclusief alle mogelijke gevolgen (schade, doden, gewonden, verminkten,...) na het geven van een waarschuwing.
En elke 10j of whatever kan je gewoon die vraag opnieuw stellen. Om te zien of het maatschappelijk standpunt veranderd is.
Is men het niet eens, dan kan men een nieuw referendum instellen, maar tot op het eerstvolgende referendum is hetgeen in het vorige referendum stond de afspraak.
Zijn mensen het er niet mee eens, dan is er de procedure. Maar voor de rest is het gewoon de democratisch besproken en afgesproken procedure.
Aangezien met het huidige systeem, de representatieve democratie, er geen enkele echte terugkoppeling is over bepaalde standpunten van hoe men die zou dienen te doen.
Mij lijkt dat beter dan hetgeen je nu hebt, aangezien mensen die het er niet mee eens zijn een manier hebben om hun onvrede te uiten en belangrijker verandering te kunnen verkrijgen indien dit democratisch gedragen is.
En indien dit niet democratisch gedragen is, dan moeten ze het maar slikken dat ze oud aan het worden zijn ;p.
Uiteindelijk is en blijft er een serieus verschil tussen aangevraagde acties die goedgekeurd zijn, en onaangevraagde illegale acties. Zolang het eerste mogelijk is, zie ik geen reden voor civiele ongehoorzaamheid.