In welke regio woon jij?

In welke regio woon jij?

• Westhoek

Stemmen: 3 3,5%
  • Regio Oostende

Stemmen: 0 0,0%
  • Regio Brugge

Stemmen: 4 4,7%
  • Midwest

Stemmen: 2 2,4%
  • Zuid-West-Vlaanderen

Stemmen: 7 8,2%
  • Regio Gent

Stemmen: 10 11,8%
  • Vlaamse Ardennen

• Waasland

• Denderregio

Stemmen: 5 5,9%
  • Regio Antwerpen

Stemmen: 8 9,4%
  • Rivierenland

Stemmen: 4 4,7%
  • Halle-Vilvoorde

Stemmen: 2 2,4%
  • Kempen

Stemmen: 10 11,8%
  • Oost-Brabant

Stemmen: 9 10,6%
  • Limburg (3)

Stemmen: 15 17,6%

• Totaal aantal stemmers
    85
Vind het eigenlijk ook maar een soepje. Bij sommige regio's staat het woord regio in de naam omdat het anders "te verwarrend" was? En in de Limburg hebben ze hun huiswerk te laat ingediend precies.

Zullen wellicht weer dure consultants op dit project gezeten hebben :unsure:

Hiervoor is mijn brein toch te klein om de logica van in te zien en het kosten-baten gewijs te verantwoorden.
Hoe een mini landje ontelbare keren opgedeeld is dat er chapelure van gemaakt is.
Ze kunnen eventueel er nog een regiobelasting aan koppelen voor de aangiftes aanslagjaar 2021...

Regio Antwerpen present. Over de opdeling heb ik net als de anderen men bedenkingen. Is nog meer verdeeldheid werkelijk nodig in een land dat meer en meer op een groot dorp lijkt?

Hiervoor is mijn brein toch te klein om de logica van in te zien en het kosten-baten gewijs te verantwoorden.
Hoe een mini landje ontelbare keren opgedeeld is dat er chapelure van gemaakt is.
Ze kunnen eventueel er nog een regiobelasting aan koppelen voor de aangiftes aanslagjaar 2021...

Als de bedoeling is om binnen die regio's samenwerking af te dwingen vind ik het best oké hoor. Het is uiteindelijk maar een naam die enkel van tel zal zijn als je bijvoorbeeld iets wil opzoeken over afvalophaling of huisvesting.

Als het betekent dat je gewoon moet Google'n "regio + overheidsdienst" en zo altijd juist uitkomt vind ik het prima.

Ik heb zo eens verkeerde vuilzakken gekocht omdat ik toevallig ging winkelen in de Carrefour van Tervuren en dat blijkbaar nét over de grens van mijn afvalintercommunale ligt.

Rivierenland hier.

Hoofdzakelijk dus om die samenwerkingsverbanden tussen de gemeenten te stroomlijnen en dat binnen de bepaalde regio. In Nijlen bijvoorbeeld zal men nu van intercommunale moeten veranderen. Van IOK naar IVAREM.

Hopelijk leidt dit tot meer duidelijkheid en transparantie en werkt het kostenverlagend. Maar ik vrees een beetje dat het omgekeerde zal waar zijn.

Van Meetjesland naar regio Gent. Op zich geen probleem gezien we heel dicht tegen de rand van Gent wonen. Mariakerke is op een boogscheut hier vandaan.
Maar is moeilijk te begrijpen dat regio Eeklo-Maldegem nu ook regio Gent is geworden terwijl zeker Maldegem zich toch veel dichter verbonden voelt met Brugge :unsure:

Het is wel pas voor nieuwe 'clubjes' die gevormd zullen worden vanaf 2031, of heb ik dat verkeerd?

Een druppel op een hete plaat is het.

Rivierenland hier.

Hoofdzakelijk dus om die samenwerkingsverbanden tussen de gemeenten te stroomlijnen en dat binnen de bepaalde regio. In Nijlen bijvoorbeeld zal men nu van intercommunale moeten veranderen. Van IOK naar IVAREM.

Hopelijk leidt dit tot meer duidelijkheid en transparantie en werkt het kostenverlagend. Maar ik vrees een beetje dat het omgekeerde zal waar zijn.
Hetzelfde hier, Heist-op-den-Berg zit ineens in een regio met Bornem, terwijl er nog nooit enige samenwerking geweest is.
Iedereen voelt zich ook veel meer betrokken bij Kempen dan bij Mechelen...
Enige probleem is dat we wel veel samenwerken met Putte, en dat hoort dan weer meer bij Mechelen.

Maar, in praktijk is de regio Putte/Heist/Nijlen/Berlaar/... Eigenlijk een regio rond Lier die vaak samenwerken...

Uit de nota:
Rivierenland: van 18 naar 12 gemeenten
o De vijf Rupel-gemeenten (Schelle, Niel, Boom, Hemiksem en Rumst) en Aartselaar ver-binden zich aan elkaar en hebben een voorkeur voor regio Antwerpen.
o Berlaar, Heist-op-den-Berg en Nijlen verbinden zich aan elkaar en hebben een voorkeur voor regio Kempen.
o Bij de overige gemeenten van Rivierenland is er een bezorgdheid over de restgrootte van de regio als alle voorkeuren van de gemeenten worden gevalideerd.
o Om die reden opteren we ervoor het trio Berlaar, Heist-op-den-Berg en Nijlen te laten deel uitmaken van Rivierenland.

Ze moeten ergens een keuze maken zeker...

Uit de nota:

Ze moeten ergens een keuze maken zeker...
Maar nu is er dus een regio waarvan 25% van de gemeentes vinden dat ze helemaal niet tot die regio behoren. Dan valt uw draagvlak eigenlijk al weg he.
Als uw regio "te klein" wordt, dan splits je die toch op zodat de gemeentes in de andere regio's komen ipv ze artificieel samen te voegen.

Nu, ik denk dat Mechelen gewoon graag een soort "hoofdstad" wou worden...

Op de website van toerisme Vlaams-Brabant hebben ze de provincie in 2 streken opgedeeld: de Groene Gordel en het Hageland. Dus alles van Vlaams-Brabant rond Brussel en tot aan Leuven is de Groene Gordel. Alles ten oosten van Leuven is het Hageland. Nu blijkt dat Affligem niet langer tot de Groene Gordel te behoren maar plots is toegevoegd aan de regio Dender... Die behoren dus vanaf nu tot de marginale Denderstreek en niet langer tot de groene long rond de hoofdstad. Kabouter Plop aka de De Donder heeft er een nieuw project bij: de afscheuring van de Denderstreek. Als daar maar geen Catalaanse toestanden van komen :p

Terug
Bovenaan