Jeugddelinquentie en jongerengeweld

Zo een beelden zien we toch echt te vaak.
Echt bruut geweld en dan 20 man erbij dat wat staat te joelen, mijn maag draait er elke keer van.
ondertussen ook:

de daders wonen in arrondissement Dendermonde

in het beste geval is dat een uur van huis. en Dendermonde is toch een redelijke stad van grootte? dat die gasten daar niet naar school kunnen, of ergens in de buurt? ik snap dat niet meer.

Die school, Don Bosco in Halle, had in mijn tijd ook al een reputatie, om eerlijk te zijn. Het was toen ook gewoon zo dat in 3 van de 4 grote scholen regelmatig wel eens gevochten werd. we zijn nu 30 jaar verder, en 't is er duidelijk niet op verbeterd.

ondertussen ook:

de daders wonen in arrondissement Dendermonde

in het beste geval is dat een uur van huis. en Dendermonde is toch een redelijke stad van grootte? dat die gasten daar niet naar school kunnen, of ergens in de buurt? ik snap dat niet meer.

Die school, Don Bosco in Halle, had in mijn tijd ook al een reputatie, om eerlijk te zijn. Het was toen ook gewoon zo dat in 3 van de 4 grote scholen regelmatig wel eens gevochten werd. we zijn nu 30 jaar verder, en 't is er duidelijk niet op verbeterd.

Realistische kans dat die jongens al bij meerdere scholen dichter bij huis zijn weggestuurd maar dat ze duidelijk hun les niet geleerd hebben.

Het kan natuurlijk ook dat gegeven het meer unieke pedagogische project van Don Bosco scholen (die liggen maar op een beperkter aantal plaatsen in Vlaanderen) dat de ouders er bewust voor kozen...

Maar mijn geld staat voor de duidelijkheid op optie 1 hoor.

Ma wtf. 15-16? Ik zat op mijn 15-16 te gamen of met mijn hand in mijn broek.
Tis al wat meer nieuws naar buiten gekomen.
https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...ar-in-brand-gestoken-jongen-15/128334759.html

Hij heeft het nooit gewild...
Intussen heeft Fabrice Cumps (PS), burgemeester van Anderlecht, met verbijstering gereageerd op het incident. “De jonge leeftijd van het slachtoffer, evenals de uitzonderlijke ernst van de feiten — het slachtoffer werd door meerdere personen met benzine overgoten en vervolgens in brand gestoken — maken dit voorval bijzonder schokkend”, zegt hij.
Batshit crazy gewoonweg.. ik heb er geen andere woorden voor. Akkoord dat de prefrontale cortex nog niet volgroeid is en zeker bij tienerjongens maar hoe je dit gedrag kan vertonen kan er bij mij echt niet in.

Tis al wat meer nieuws naar buiten gekomen.
https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...ar-in-brand-gestoken-jongen-15/128334759.html

Hij heeft het nooit gewild...

Batshit crazy gewoonweg.. ik heb er geen andere woorden voor. Akkoord dat de prefrontale cortex nog niet volgroeid is en zeker bij tienerjongens maar hoe je dit gedrag kan vertonen kan er bij mij echt niet in.
We moeten daar ook niet onnozel over doen hé, jongeren zijn nog heel beïnvloedbaar en kunnen nog niet 'volkomen' risico-inschattingen aanmaken, waardoor je hen ook niet kan berechten als volwassenen, maar dit soort zaken kan je niet gaan steken op de leeftijd. Daar is iets veel grondiger mis.

De ouders geven het ook (onrechtstreeks) toe: Hun zoon is zelf ook geen doetje maar dat rechtvaardigt nog niet om hem levend in brand te steken (en hem pogen te vermoorden).

Het is al ver gekomen met sommige jeugd.

Blijkbaar 2 rivaliserende bendes die waren bijeengekomen om dingen uit te praten. De ene heeft te lang naar iemand anders gekeken. Iemand had een Molotov bij. En voila, kereltje in brand. Heeft volgens het nieuws vanmorgen minutenlang rondgelopen en dan op aansturen van zijn vrienden in het kanaal gesprongen. Kerel kon blijkbaar niet zwemmen, dus ook dat had zijn dood kunnen betekenen.

Ik schrik daar niet meer van - de normvervaging is al jaren aan de gang, sociale media helpt daar ook niet (bij onze arbeiders is iemand die "kickt" op martel en moord filmpjes van drugsbendes en amateurbeelden uit diverse oorlogen - ook die zaken dragen rechtstreeks bij tot normalisering van dit soort zaken) - maar de grote sleutelrollen zijn uiteraard weggelegd voor de ouders, en in mindere mate justitie, algemeen beleid en een sterk gewijzigd beeld in het onderwijs.

Die trend keren lijkt me een verloren zaak, verleden week nog gehoord dat er in Brussel +100 schietpartijen/jaar zijn, dat wordt dagelijkse kost in de toekomst. Dergelijke zaken hebben imo rechtstreeks een grote impact op de maatschappij en de jeugd in het bijzonder - dat zijn grote drempels die worden genormaliseerd.

Ik wou het ook niet zeggen. Waar zijn die ouders??
Je hoort altijd over het gepamper vanuit justitie. Maar het grootste gepamper gebeurt thuis binnen de vier muren. Ouders die 0.0 vat hebben of zelfs nog interesse in hun kinderen.
Dit doet me heel hard denken aan de rellen in Brussel, meerbepaald bij oudejaarsavond. De reactie van enkele moslims in de media was ook van "ouders, sta op en wees betrokken bij uw kinderen", maar ik vrees dat het een utopie is.

Altijd als ik zo'n dingen lees, moet ik denken aan wat ik een keer gehoord heb over dat de periode tussen dat het mis begint te gaan, en echte, effectieve, serieuze, gevolgen (zowel maatschappelijk als gerechterlijk), gewoon veel te lang duren.
En dan bedoel ik niet "we moeten alles op repressie zetten", maar gewoon dat er serieus gevolg gegeven wordt, ook vanuit scholen, ook bij die jongeren aan de ouders.
Nu, eens het echt serieus genomen wordt, is't schip al lang gezonken, en is lang niet enkel bij dit soort gevallen.

Bv hier in m'n appartementsgebouw, zaten we met basically een huisjesmelker. Begonnen met airbnb, en alles maar verder afgegleden naar whatever hem het meest op kon brengen in dat klein appartement. Hij had continu ruzie met de rest van't gebouw, maar dat lag aan ons, hij was in z'n recht. Het gebouw heeft hem een keer een rechtzaak aangedaan omdat in de statuten staat dat het gebouw enkel voor residentieel gebruik is, maar de rechter vond dat bv tijdens de gentse feesten 20 dronken studenten huisvesten in een 2 slaapkamer appartement onder "residentieel gebruik valt". Is daarna naar pure huisjesmelkerij gegaan waar uiteindelijk de buurtagent 30+ mensen ingeschreven heeft (in nog altijd een 2 slaapkamer appartement), uiteraard allemaal sociaal zeer zwakke mensen, ....
En uiteindelijk is er toch een dienst die dat wel serieus neemt dat op't spoor gekomen, is het appartement verzegeld, zit die mens in de problemen. En voor die mens is dat echt een donderslag bij heldere hemel hé, die was rotstvast overtuigd dat dat allemaal kon (waarom zou ge niet? de rechter geeft u gelijk, de buurtagent schrijft iedereen vrolijk in, enkel die rot medebewonders doen altijd moeilijk en vinden dat "niet normaal").

En of we nu naar jongeren kijken, naar huisjesmelkers, naar louche zelfstandigen, naar verslaafden, naar....

't komt allemaal op't zelfde neer. Er is noch een sociale cohesie waar de "buurt" mee de extremen reguleert, noch heeft ons gerechterlijk systeem enige manier om kort op de bal te spelen (ongeacht whatever kortzichtige maatregelen rechtse partijen mee dwepen die neerkomen op "we gaan een beetje minder veel te laat reageren, stem voor ons!")....

En wat we als maatschappij hiermee moeten doen... hell if i know... Dit is niet iets wat ge zomaar terug op gang krijgt... Vanuit maatschappelijk punt is het wat linkse partijen wat met buurtwerking proberen bekomen, maar vergt ook dat er een vorm van respect voor die mensen is. En vanuit rechtse partijen is dat dan "lik op stuk"beleid dat ze proberen voeren (maar imo vrij hopeloos voelt gezien dat nog altijd of via het veel te trage rechtssysteem moet, ofwel zoiets hyperspecifiek is dat ze er wat ronduit sjoemelen, maar ook niets structureel gaat doen)...

Ik wou het ook niet zeggen. Waar zijn die ouders??
Je hoort altijd over het gepamper vanuit justitie. Maar het grootste gepamper gebeurt thuis binnen de vier muren. Ouders die 0.0 vat hebben of zelfs nog interesse in hun kinderen.
Dit doet me heel hard denken aan de rellen in Brussel, meerbepaald bij oudejaarsavond. De reactie van enkele moslims in de media was ook van "ouders, sta op en wees betrokken bij uw kinderen", maar ik vrees dat het een utopie is.

De ouders staan fier op de voorpagina van hln vandaag!

.... maar de grote sleutelrollen zijn uiteraard weggelegd voor de ouders, en in mindere mate justitie, algemeen beleid en een sterk gewijzigd beeld in het onderwijs.

Die trend keren lijkt me een verloren zaak, verleden week nog gehoord dat er in Brussel +100 schietpartijen/jaar zijn, dat wordt dagelijkse kost in de toekomst. Dergelijke zaken hebben imo rechtstreeks een grote impact op de maatschappij en de jeugd in het bijzonder - dat zijn grote drempels die worden genormaliseerd.
Ik blijf het argument dat er veel verantwoordelijkheid ligt bij de ouders iets vreemd vinden. Idem trouwens dat onze maatschappij een verschil maakt tussen een 16 jarige en 18 jarige die feiten plegen.

Er is niemand die jou leert hoe je een ouder moet zijn. In het beste geval heb je zelf het geluk gehad om zorgende, liefdevolle ouders te hebben en je dit overneemt als je zelf ouder wordt. En eventueel bewust kiest om sommige dingen anders aan te pakken als je vindt dat je eigen ouders ergens iets minder goed hebben gedaan.

Uw ouders hebben dit ook enkel kunnen doen, omdat ze daar van de maatschappij (hun eigen omgeving) de ruimte voor kregen om het zo te doen en zelfs daarin beloond worden. Of met andere woorden het gedrag van een ouder is aangeleerd gedrag.

Echter zijn er veel factoren die meespelen dat bepaalde ouders pedagogisch niet goed kunnen handelen. En dat gaat van leven in armoede, tot normvervaging bij de jongeren die betrokkene waren bij Sanda Dia.

Bijkomend heeft onze maatschappij zelf bepaalde structuren opgebouwd door de jaren hier, wat maakt dat Brussel en andere grootsteden andere problematieken hebben dan boerendorpen. Het is dan ook veel te gemakkelijk om de verantwoordelijk van die dingen bij een individu te leggen.

In deze column wordt het beter verwoord: https://sociaal.net/column/ik-weet-het-efkes-niet-meer/ Praktijken die goed werken, worden gewoon weg genegeerd of niet uitgerold omdat het niet past in beleidsmakers hun visie (of die van hun kiespubliek)

Armoede, jeugddelinquente, (jongeren)geweld, misdaden,... zijn complexe begrippen en problematieken waarbij veel te veel factoren een invloed en een rol hebben.

Met daarbij ook dat ons gedrag als mens veel te veel gestuurd wordt via het onderbewuste: https://www.feeling.be/psycho-relatie/man-achter-nudging-wint-nobelprijs-wat-het-precies/ met andere woorden al deze gedragingen zijn niet rationeel gedaan.

Die jongens die iemand in brand staken, waren niet rationeel aan het denken, bij reuzegom waren ze niet rationeel aan het denken,... Dan moeten wij als maatschappij eindelijk is stoppen met hun gedrag te bekritiseren alsof het wel rationeel gedrag is.

Bovenstaande wil niet zeggen dat we zo gedragingen moeten aanvaarden, goedkeuren of negeren. Hier moet tegenop getreden worden, maar dan niet enkel door met het vingertje te wijzen.

Want het enige wat dat vingertje doet is voor degene die met de vinger wijst (mezelf inclusief) te laten zien dat ik niet zo ben en niet wil horen tot die groep die zo een gedrag vertoond.

De oorzaak van dit schijnbaar stijgend aantal zware geweldsdaden onder jongeren is zoals gewoonlijk wel verdeeld over meerdere posten denk ik, maar we mogen de rol van sociale media toch ook niet onderschatten.

De gemiddelde BG'er is waarschijnlijk niet zo thuis in al die "nieuwe" mediakanalen (shorts en TikTok etc.) maar wat je daar allemaal te zien kan krijgen, zeker als het algoritme dan nog wat meespeelt, is ongezien. De brutaalste gevechten, de meest opruiende zaken, toxische "alfaman"-retoriek, ... Ook zijn er bijvoorbeeld enorm populaire streamers (Jack Doherty denk ik aan) die gewoonweg beroemd zijn geworden met het uitlokken van gevechten en zich irritant te gedragen in het openbaar, vaak zelfs tegen vreemden.

En los van dat alles is sociale media ook gewoon een uitgelezen manier om ook thuis van uit de zetel elkaar op te hitsen. Als je "vroeger" rivaliteit had met een andere groep jongeren of individuen, dan koelde dat 's avonds en 's nachts in veel gevallen al een beetje af. Nu kan je elkaar continu bestoken met dreigementen, gaat het om wie het "gruwelijkste" filmpje kan posten over hoe hij/zij de andere aanpakt, ...

Sociale media is mijns inziens echt een vergif. Dat moet daarom niet verbannen worden (alcohol is ook een vergif en is legaal) maar hoe we daar nu mee omgaan, we gaan er nog decennia de schade van ondervinden.

Die jongens die iemand in brand staken, waren niet rationeel aan het denken, bij reuzegom waren ze niet rationeel aan het denken,... Dan moeten wij als maatschappij eindelijk is stoppen met hun gedrag te bekritiseren alsof het wel rationeel gedrag is.
Van 14-jarigen kan ik het nog aannemen dat je dat zegt, dat zijn immers inderdaad kinderen met hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar waarom Reuzegom hierbij betrekken? Die waren toch allemaal meerderjarig? En ja, er gaat geen knopje om in je brein op het moment dat je van 17 naar 18 gaat, maar dat ging over studenten die al enkele jaren hogere studies deden, niet om kerels die maar net 18 waren. Dan is je brein toch al behoorlijk volgroeid.

De oorzaak van dit schijnbaar stijgend aantal zware geweldsdaden onder jongeren is zoals gewoonlijk wel verdeeld over meerdere posten denk ik, maar we mogen de rol van sociale media toch ook niet onderschatten.

De gemiddelde BG'er is waarschijnlijk niet zo thuis in al die "nieuwe" mediakanalen (shorts en TikTok etc.) maar wat je daar allemaal te zien kan krijgen, zeker als het algoritme dan nog wat meespeelt, is ongezien. De brutaalste gevechten, de meest opruiende zaken, toxische "alfaman"-retoriek, ... Ook zijn er bijvoorbeeld enorm populaire streamers (Jack Doherty denk ik aan) die gewoonweg beroemd zijn geworden met het uitlokken van gevechten en zich irritant te gedragen in het openbaar, vaak zelfs tegen vreemden.

En los van dat alles is sociale media ook gewoon een uitgelezen manier om ook thuis van uit de zetel elkaar op te hitsen. Als je "vroeger" rivaliteit had met een andere groep jongeren of individuen, dan koelde dat 's avonds en 's nachts in veel gevallen al een beetje af. Nu kan je elkaar continu bestoken met dreigementen, gaat het om wie het "gruwelijkste" filmpje kan posten over hoe hij/zij de andere aanpakt, ...

Sociale media is mijns inziens echt een vergif. Dat moet daarom niet verbannen worden (alcohol is ook een vergif en is legaal) maar hoe we daar nu mee omgaan, we gaan er nog decennia de schade van ondervinden.
Ik ben wel voorstander om social media te verbieden onder een bepaalde leeftijd (al zeker onder 16), en platformen die zich niet aan de regels kunnen houden moeten verboden worden.

Terug
Bovenaan