De 17e landstitel van Club werd door de spelers stevig gevierd bij aankomst in Brugge. Ze doken een uitzinnige massa supporters in en feestten erop los. Zo ook Noa Lang, die zich helemaal onderdompelde in het feestgedruis en samen met de fans een lied zong dat weinig aan de verbeelding overlaat...
www.hln.be
De schaamtelijke beelden blijven binnenlopen, toch wel spijtig. Groot contrast met Kompany die gisteren de Club Brugge spelers allemaal ging feliciteren.
Benieuwd of daar evenveel controverse over gaat komen als bij ons toen Trossard strontbezopen "alle boeren zijn homo zong".
Club is de titel oprecht gegund, ik hoop dat wij zondag ook de klasse tonen om hen duidelijk te feliciteren met de titel en wie bovenaan staat op het einde verdient het kampioenschap ook gewoon, dus nu is dat Brugge. En ik ben zeer trots op ons seizoen en ga met een zeer positief gevoel naar volgend seizoen toe. Maar de pers is echt wel "geniaal" bezig. Zeker dat artikel van Keygnaert dat gisterenavond al werd gepubliceerd, is echt weer voorbij alle waanzin (als uw ogen niet uit uw kassen vallen bij het lezen hiervan hebt ge echt een probleem). Dit jaar was voor mij de druppel. Ik heb me rond en na de Gouden Schoen GIGANTISCH opgejaagd (zie mijn posts hier) en de rest van het seizoen heeft aangetoond hoe terecht dat was, maar ik heb er echt genoeg van en jaag me er niet meer in op. Sinds een paar weken is dat echt van me afgevallen (ik denk rond de beker en mede dankzij het duidelijk statement van Genk uit toen ze geen afvaardiging naar ET stuurden gekoppeld aan onze podcast met Peter Morren) Maar ik blijf het frappant vinden dat iemand die gewoon rechtstreeks gepakt is met het beïnvloeden van clubs en hun persberichtgeving tijdens Propere Handen nu nog steeds op die manier kan verder doen binnen toch wel een "machtspositie" binnen de Belgische sport-pers.
Maar toch wil ik wel heel graag gedeeld eerste eindigen zondag
Ben er niet zeker van dat Genk zijn kern kan samenhouden. Als Onuachu vertrekt moet je wel iemand vervangen die meer dan 30 keer scoort en dus Genk veel over de streep heeft getrokken. Dat vervang je niet zomaar. Bongonda, Ito, gaan zij blijven. Steek er mijn hand niet voor in het vuur precies.
Een spits die 30+ goals scoort is niet essentieel om kampioen te worden, anders was er niemand meer kampioen geworden sinds begin deze eeuw. Maar dat zijn impact goed vervangen moet worden, is een feit. Dessers wordt stilaan wakker, Samatta lijkt er nu toch wel echt terug aan te komen en dan zijn ze ook in de laatste rechte lijn naar een groot Zuid-Amerikaans talent. Geen Onuachu, maar we gaan wel gewapend zijn. Al stel ik me natuurlijk de vraag of we door Onuachu zijn voetballende rol (nog eens niet zijn goals in se) op dezelfde manier kunnen spelen als dit seizoen en of ons middenveld niet weer teveel moet aanpassen door een andere spelwijze.
Ito en Bongonda? We'll see. Ito lijkt te overhalen te zijn met een nieuw contract, waar ze nu mee bezig zijn en Bongonda heeft aangegeven dat hij ten laatste op zijn 28ste in het buitenland wil zitten. Hij wordt er in november 26... En met de lokroep van Europees voetbal tot zeker aan de winter en een stevige kans op een titel volgend seizoen kan je die mits een goede aanpak wel overtuigen. Maar 100% zekerheid wil ik mezelf niet geven.
Voor het overige is ons middenveld en onze verdediging enorm gegroeid tijdens het seizoen. En dat lijkt sowieso een constante te blijven naar volgend seizoen toe.
Ge eindigt naar de kern toe ook enorm positief en in een duidelijk stijgende lijn. Ik heb echt een gevoel dat ge met een beetje moeite het overgrote deel van de kern gemotiveerd krijgt met het simpele "En nu is het aan ons".
Ik geloof er helemaal in dat we volgend seizoen gaan meedoen alvast. Of we titelkandidaat nummer 1 zijn, zal afhangen van het verloop bij Brugge (want ik zie daar echt wel wat gebeuren deze zomer). Maar dat we één van de minstens 2 en wsl zelfs 3 gaan zijn, acht ik redelijk waarschijnlijk. Maar ge weet uiteraard nooit 100% zeker wat de zomer brengt.